Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    588
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Han har regelrett fått sparken - lurer på hvor stor sluttpakke han tar med seg?

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Portugal
    Blir spennende og se hvilken statsbedrift Holte går til nå.

Og hvor lønnsøkning han får i ny jobb.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.287
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette bekymrer ihvertfall ikke tastekrigerne her. Israel, Trump og Russland er de største bekymringene, mens det blir verre og verre utenfor dørstokken. Og det går ufortrødent videre i feil retning. Deler av de store byene og tettstedene våre er utrygge for unge. Man har innskrenket bevegelsesfrihet om man ønsker å være trygg. Pensjonister blir slått ned i eget hjem.
    Endelig noe som er likt over hele landet, men av ulike grunner;
    I byene tør man ikke bevege seg utendørs grunnet angst for å bli angrepet.
    På bøgda er det ingen som beveger seg ut siden det nærmest er fraværende med offentlig transport som man uten bil er helt avhengig av for å møte naboene, handle på butikken, ++

Ja endelig
    By og land
    Hand i hand

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.287
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Blir spennende og se hvilken statsbedrift Holte går til nå.

Og hvor lønnsøkning han får i ny jobb.
    Noen her som går vært borti Holte?
    Han er en dyktig kar, men blir felt av manglende kontroll rutiner.
    Tipper ethvert statsorgan vil være glad med å få ham inn

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.689
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Han er sjefen min sånn sett ;) Dyktig men krevende fyr. Det er mye greier fra den RR rapporten (og RR som organ) som ikke er kommet fram.

Han har feilinformert til departementet (sikkert på bakgrunn av informasjon som er kommet internt som ikke har vært riktig). Han kunne nok ha overlevd revisjonen isolert sett.

Men, han startet og ville ha full fokus de siste årene på en stor OU. I en slik prosess blir alt kastet opp i været og endel faller mellom flere stoler. Uavklart ansvar og en betydelig innskjerping fra RR i tillegg (ja jeg var med på endel møter med de) så ble dette resultatet.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.089
    Han er sjefen min sånn sett ;) Dyktig men krevende fyr. Det er mye greier fra den RR rapporten (og RR som organ) som ikke er kommet fram.

Han har feilinformert til departementet (sikkert på bakgrunn av informasjon som er kommet internt som ikke har vært riktig). Han kunne nok ha overlevd revisjonen isolert sett.

Men, han startet og ville ha full fokus de siste årene på en stor OU. I en slik prosess blir alt kastet opp i været og endel faller mellom flere stoler. Uavklart ansvar og en betydelig innskjerping fra RR i tillegg (ja jeg var med på endel møter med de) så ble dette resultatet.
    Det lukter vel litt at regjeringen ville bli kvitt han?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.287
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje
    Men samtidig er NAV et evig gnag så nå unngår de at akkurat dette går i samme leia
    Så vet vi jo fra før at OU i NAV ikke foregår lydløst og uten sine helter og tapere..

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    12.070
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er mange grunner til at masse arbeidstakere ikke ønsker fulltid (KS sier at kun 14% av de som jobber mindre en heltid ønsker fulltid). Fagforeningene liker gjerne å fremtille det som at "alle" egentlig vil ha heltidsstillinger bare det ble tilbudt, men det er ikke veldig mye som tyder på at det medfører rikitghet.

Svogerforskning: jeg har garantert snakket med et par hundre personer om eksisterende stillingsprosent vs ønsket stillingsprosent (innen helsevesen) over de siste ti årene og ingen har ønsket mindre enn 75%, mens mer enn 9 av 10 ønsket 100%.

Jeg tror nok fagforeningene har sitt helt på det tørre innen min sektor i alle fall.

cox

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    371
    Sted
    Nesodden
    Torget vurderinger
    2
    Noen her som går vært borti Holte?
    Han er en dyktig kar, men blir felt av manglende kontroll rutiner.
    Tipper ethvert statsorgan vil være glad med å få ham inn
    Kjenner godt til Holthe og Nav. Veldig grei som toppsjef. var godt nedpå og så folk i systemet. Han gav store friheter nedover, samtidig som han forventet resultater. Det er vel kanskje det som til slutt var dråpen som fikk begeret til å flyte over og førte til at han fikk fyken.

Det er litt sånn i Staten, ledere kommer og går, men organisasjonen rusler bare pent og rolig av gårde uten at det betyr så mye hvem som sitter på toppen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.089
    Svogerforskning: jeg har garantert snakket med et par hundre personer om eksisterende stillingsprosent vs ønsket stillingsprosent (innen helsevesen) over de siste ti årene og ingen har ønsket mindre enn 75%, mens mer enn 9 av 10 ønsket 100%.

Jeg tror nok fagforeningene har sitt helt på det tørre innen min sektor i alle fall.
    Deltid rommer veldig mye forskjellig. Det er masse studenter og andre som har en deltidsjobb. Forskjellen på 75% og f.eks 20% er også rimelig voksen, den andelen som ønsker litt mer slack i hverdagen tipper jeg ligger på 75-90% stilling. Innen helse/omsorg så er deltid i betydelig grad en funksjon av døgnkontinuerlig drift, gjerne noe redusert bemanning, og et lite tårn av klausuler som er forhandlet frem som gjør kabalen vanskeligere å legge. Innen industrien, med langt færre slike krav er det betydelig enklere å basere seg på heltidsstillinger. Og dersom husholdningens totale inntekt er tilstrekkelig stor uten to fulle jobber så kan det også være fristende med noe redusert arbeidstid (dette er vår situasjon som jeg nevnte tidligere).

Riktig nok en del år siden, men en matematiker på Blindern beviste at det ikke var teoretisk mulig å oppfylle alle begrensninger og samtidig ha alle ansatte i heltidsstilling. Det er masse andre jobber der ting ikke rettferdiggjør heltidsstillinger fordi det ikke er nok å gjøre - tenk f.eks timelærere i små, smale fag på videregående og den slags.

Deltidsstillinger med tilbud om ekstra vakter ved behov er også en måte å håndtere varierende behov for arbeidskraft på - det er en måte å ha en "pool" av arbeidstagere uten at man trenger å betal lønn når det ikke er nok å gjøre. Andre måter er bruk av innleie ved behov eller å ha en veldig fleksibel arbeidsstokk der arbeidstakere kan hoppe inn og ut av ulike roller ved behov - sistnevnte i praksis ikke spesielt mulig for ting som krever en viss fagkompetanse og/eller den totale mengden ting som skal gjøres av ymse årsaker varierer mye over tid. Man kan jo mene ymse om de to første måtene å få fleksibilitet på, men det endrer ikke på det faktum at behovet for arbeidskraft kan variere mye gjennom året.

Innvendingen til arbeidstakersiden er at dersom man som deltidsansatt får overtidsbetalt så vil det være gunstigere for arbeidstaker å redusre stillingsprosenten sin og så alikevel jobbe 100% men få overtidsbetalt for differansen. Alternativt totalt sett jobb mindre enn 100% men sitte igjen med like mye utbetalt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn