Endelig noe som er likt over hele landet, men av ulike grunner;Dette bekymrer ihvertfall ikke tastekrigerne her. Israel, Trump og Russland er de største bekymringene, mens det blir verre og verre utenfor dørstokken. Og det går ufortrødent videre i feil retning. Deler av de store byene og tettstedene våre er utrygge for unge. Man har innskrenket bevegelsesfrihet om man ønsker å være trygg. Pensjonister blir slått ned i eget hjem.
Noen her som går vært borti Holte?Blir spennende og se hvilken statsbedrift Holte går til nå.
Og hvor lønnsøkning han får i ny jobb.
Det lukter vel litt at regjeringen ville bli kvitt han?Han er sjefen min sånn settDyktig men krevende fyr. Det er mye greier fra den RR rapporten (og RR som organ) som ikke er kommet fram.
Han har feilinformert til departementet (sikkert på bakgrunn av informasjon som er kommet internt som ikke har vært riktig). Han kunne nok ha overlevd revisjonen isolert sett.
Men, han startet og ville ha full fokus de siste årene på en stor OU. I en slik prosess blir alt kastet opp i været og endel faller mellom flere stoler. Uavklart ansvar og en betydelig innskjerping fra RR i tillegg (ja jeg var med på endel møter med de) så ble dette resultatet.
Det er mange grunner til at masse arbeidstakere ikke ønsker fulltid (KS sier at kun 14% av de som jobber mindre en heltid ønsker fulltid). Fagforeningene liker gjerne å fremtille det som at "alle" egentlig vil ha heltidsstillinger bare det ble tilbudt, men det er ikke veldig mye som tyder på at det medfører rikitghet.
Kjenner godt til Holthe og Nav. Veldig grei som toppsjef. var godt nedpå og så folk i systemet. Han gav store friheter nedover, samtidig som han forventet resultater. Det er vel kanskje det som til slutt var dråpen som fikk begeret til å flyte over og førte til at han fikk fyken.Noen her som går vært borti Holte?
Han er en dyktig kar, men blir felt av manglende kontroll rutiner.
Tipper ethvert statsorgan vil være glad med å få ham inn
Deltid rommer veldig mye forskjellig. Det er masse studenter og andre som har en deltidsjobb. Forskjellen på 75% og f.eks 20% er også rimelig voksen, den andelen som ønsker litt mer slack i hverdagen tipper jeg ligger på 75-90% stilling. Innen helse/omsorg så er deltid i betydelig grad en funksjon av døgnkontinuerlig drift, gjerne noe redusert bemanning, og et lite tårn av klausuler som er forhandlet frem som gjør kabalen vanskeligere å legge. Innen industrien, med langt færre slike krav er det betydelig enklere å basere seg på heltidsstillinger. Og dersom husholdningens totale inntekt er tilstrekkelig stor uten to fulle jobber så kan det også være fristende med noe redusert arbeidstid (dette er vår situasjon som jeg nevnte tidligere).Svogerforskning: jeg har garantert snakket med et par hundre personer om eksisterende stillingsprosent vs ønsket stillingsprosent (innen helsevesen) over de siste ti årene og ingen har ønsket mindre enn 75%, mens mer enn 9 av 10 ønsket 100%.
Jeg tror nok fagforeningene har sitt helt på det tørre innen min sektor i alle fall.
Han er lønnet ut august neste år.Han har regelrett fått sparken - lurer på hvor stor sluttpakke han tar med seg?
Innen helse/omsorg så er deltid i betydelig grad en funksjon av døgnkontinuerlig drift, gjerne noe redusert bemanning, og et lite tårn av klausuler som er forhandlet frem som gjør kabalen vanskeligere å legge.
Men er ikkje dette ein litt hypotetisk konstruksjon: at dei tilsette strategisk skal «misbruka» retten til å få redusert stilling (som ikkje er ein generell, men betinga, rett) for å verta pålagde overtid, som vil gje høgare utbetalingar?Innvendingen til arbeidstakersiden er at dersom man som deltidsansatt får overtidsbetalt så vil det være gunstigere for arbeidstaker å redusre stillingsprosenten sin og så alikevel jobbe 100% men få overtidsbetalt for differansen. Alternativt totalt sett jobb mindre enn 100% men sitte igjen med like mye utbetalt.
Det er nok av historier om, spesielt helsearbeidere, med små stillingebrøker som nærmest er standby 24/7 for å få ekstravakter og ha en lønn de kan leve av.Men er ikkje dette ein litt hypotetisk konstruksjon: at dei tilsette strategisk skal «misbruka» retten til å få redusert stilling (som ikkje er ein generell, men betinga, rett) for å verta pålagde overtid, som vil gje høgare utbetalingar?
Det er ikkje tvil om at desse EU-domane gjer fleksibilitet dyrare for arbeidsgjevar, på eine eller andre måten.
Merkelig - jeg har ikke fått med meg at utgiftenene i statsbudsjettet har blitt mindre.Det aller meste har vel sitt utspring i årelange nedskjæringsprosjekter, ettersom pengesekken suksessivt har blitt mindre og mindre over flerer tiår med "sparing"
Du har kanskje ikke fått med deg at flere og flere kommuner sliter med økonomien heller?Merkelig - jeg har ikke fått med meg at utgiftenene i statsbudsjettet har blitt mindre.
Det er nok av historier om, spesielt helsearbeidere, med små stillingebrøker som nærmest er standby 24/7 for å få ekstravakter og ha en lønn de kan leve av.
Tja, det er nok av yrker der ute hvor det er mangel på (kvalifisert) arbeidskraft (helse / omsorg f.eks som har vært nevnt her) og i en slik situasjon har kommunen et behov som de er pålagt å dekke og ikke så mange å ta av så man kan greit se for seg at arbeidstakere kan få en god forhandlingssituasjon. Det er sikkert uansett billigere enn å leie inn fra et bemanningsbyrå.Men er ikkje dette ein litt hypotetisk konstruksjon: at dei tilsette strategisk skal «misbruka» retten til å få redusert stilling (som ikkje er ein generell, men betinga, rett) for å verta pålagde overtid, som vil gje høgare utbetalingar?
Det er ikkje tvil om at desse EU-domane gjer fleksibilitet dyrare for arbeidsgjevar, på eine eller andre måten.
Oi! Du skjønte utmerket godt hva som var meningen med utsagnet, men MÅ flisespikke. Er det et syndrom; ADBH eller noe lignende eller bare en trang...Merkelig - jeg har ikke fått med meg at utgiftenene i statsbudsjettet har blitt mindre.
For meg høyrest ein slik hypotetisk strategi (redusert stilling og overtidsbetaling) ut som ein lett-variant av «as meg sjølv»; altså der ein godtek ein vesentleg mindre sikker arbeidssituasjon i byte mot høgare løn. Det er ikkje å koma bort at begge delar kan vera attraktivt for nokre arbeidstakarar, særleg i periodar.Tja, det er nok av yrker der ute hvor det er mangel på arbeidskraft (helse / omsorg f.eks som har vært nevnt her) og i en slik situasjon har kommunen et behov som de er pålagt å dekke og ikke så mange å ta av så man kan greit se for seg at arbeidstakere kan få en god forhandlingssituasjon. Det er sikkert uansett billigere enn å leie inn fra et bemanningsbyrå.
Det er heller ikke helt opplagt hvor mye, om noe, de sparer på dette. Særlig ikke der det kompenseres med innleie fra vikarbyråer.Neida... men bevillingene til kommunene har relativt sett blitt mindre ettersom utgiftsidene har økt med det flerdobbelte og kommunene konstant leiter etter måter å "spare" litt ekstra .. capice?? Du har kanskje ikkke fått med deg at over halvparten av landets kommuner nå er på rødsida ift budsjetter?
Kanskje det var en kommentar til ettertanke.Oi! Du skjønte utmerket godt hva som var meningen med utsagnet, men MÅ flisespikke. Er det et syndrom; ADBH eller noe lignende eller bare en trang...
Her er det snakk om hva EU bestemmer - ikke Mimir.Kanskje det var en kommentar til ettertanke.
Så har jeg jo skjønt at dere tror at alt ordner seg om Mimir får bestemme....tja, jeg er ikke like sikker, selv om jeg liker stilen til Mimir!
- Det finnes neppe noe land i verden som bruker mer penger på de tjenestene som våre kommuner tilbyr enn det vi gjør.
- Det finnes vel heller ikke noe land som har strengere krav til arbeidsmiljø enn det norsk arbeidsliv har
En trang, altså.Kanskje det var en kommentar til ettertanke.
Så har jeg jo skjønt at dere tror at alt ordner seg om Mimir får bestemme....tja, jeg er ikke like sikker, selv om jeg liker stilen til Mimir!
- Det finnes neppe noe land i verden som bruker mer penger på de tjenestene som våre kommuner tilbyr enn det vi gjør.
- Det finnes vel heller ikke noe land som har strengere krav til arbeidsmiljø enn det norsk arbeidsliv har
Siden overføringene til kommuner har økt jevnt og trutt så er det mer nærliggende å finne forklaringene i ting som stadig nye rettigheter innbyggerene har fått, stadig flere plikter kommunene har blitt pålagt og generell demografisk utvikling og sammensetning. Samt rentenivået, kommuner har gjerne ganske mye gjeld og etter god norsk standard er det meste til flytende rente.Det skulle vel aldri ha med for lave statlige overføringer å gjøre... Det kan man faktisk mene, uten å få banaliteter til svar.
Du har et par svært gode poeng der. Det er kjernepunkter du nevner ! I motsetning til en del her som sitter og fråder på repeat på gutterommet.Siden overføringene til kommuner har økt jevnt og trutt så er det mer nærliggende å finne forklaringene i ting som stadig nye rettigheter innbyggerene har fått, stadig flere plikter kommunene har blitt pålagt og generell demografisk utvikling og sammensetning. Samt rentenivået, kommuner har gjerne ganske mye gjeld og etter god norsk standard er det meste til flytende rente.
Du har ikke hørt om stadig effektiviseringer for å få ENDA bedre tjenester?Merkelig - jeg har ikke fått med meg at utgiftenene i statsbudsjettet har blitt mindre.