Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    588
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Han har regelrett fått sparken - lurer på hvor stor sluttpakke han tar med seg?

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.903
    Sted
    Portugal
    Blir spennende og se hvilken statsbedrift Holte går til nå.

Og hvor lønnsøkning han får i ny jobb.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.290
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette bekymrer ihvertfall ikke tastekrigerne her. Israel, Trump og Russland er de største bekymringene, mens det blir verre og verre utenfor dørstokken. Og det går ufortrødent videre i feil retning. Deler av de store byene og tettstedene våre er utrygge for unge. Man har innskrenket bevegelsesfrihet om man ønsker å være trygg. Pensjonister blir slått ned i eget hjem.
    Endelig noe som er likt over hele landet, men av ulike grunner;
    I byene tør man ikke bevege seg utendørs grunnet angst for å bli angrepet.
    På bøgda er det ingen som beveger seg ut siden det nærmest er fraværende med offentlig transport som man uten bil er helt avhengig av for å møte naboene, handle på butikken, ++

Ja endelig
    By og land
    Hand i hand

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.290
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Blir spennende og se hvilken statsbedrift Holte går til nå.

Og hvor lønnsøkning han får i ny jobb.
    Noen her som går vært borti Holte?
    Han er en dyktig kar, men blir felt av manglende kontroll rutiner.
    Tipper ethvert statsorgan vil være glad med å få ham inn

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.690
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Han er sjefen min sånn sett ;) Dyktig men krevende fyr. Det er mye greier fra den RR rapporten (og RR som organ) som ikke er kommet fram.

Han har feilinformert til departementet (sikkert på bakgrunn av informasjon som er kommet internt som ikke har vært riktig). Han kunne nok ha overlevd revisjonen isolert sett.

Men, han startet og ville ha full fokus de siste årene på en stor OU. I en slik prosess blir alt kastet opp i været og endel faller mellom flere stoler. Uavklart ansvar og en betydelig innskjerping fra RR i tillegg (ja jeg var med på endel møter med de) så ble dette resultatet.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.089
    Han er sjefen min sånn sett ;) Dyktig men krevende fyr. Det er mye greier fra den RR rapporten (og RR som organ) som ikke er kommet fram.

Han har feilinformert til departementet (sikkert på bakgrunn av informasjon som er kommet internt som ikke har vært riktig). Han kunne nok ha overlevd revisjonen isolert sett.

Men, han startet og ville ha full fokus de siste årene på en stor OU. I en slik prosess blir alt kastet opp i været og endel faller mellom flere stoler. Uavklart ansvar og en betydelig innskjerping fra RR i tillegg (ja jeg var med på endel møter med de) så ble dette resultatet.
    Det lukter vel litt at regjeringen ville bli kvitt han?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.290
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje
    Men samtidig er NAV et evig gnag så nå unngår de at akkurat dette går i samme leia
    Så vet vi jo fra før at OU i NAV ikke foregår lydløst og uten sine helter og tapere..

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    12.070
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er mange grunner til at masse arbeidstakere ikke ønsker fulltid (KS sier at kun 14% av de som jobber mindre en heltid ønsker fulltid). Fagforeningene liker gjerne å fremtille det som at "alle" egentlig vil ha heltidsstillinger bare det ble tilbudt, men det er ikke veldig mye som tyder på at det medfører rikitghet.

Svogerforskning: jeg har garantert snakket med et par hundre personer om eksisterende stillingsprosent vs ønsket stillingsprosent (innen helsevesen) over de siste ti årene og ingen har ønsket mindre enn 75%, mens mer enn 9 av 10 ønsket 100%.

Jeg tror nok fagforeningene har sitt helt på det tørre innen min sektor i alle fall.

cox

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    371
    Sted
    Nesodden
    Torget vurderinger
    2
    Noen her som går vært borti Holte?
    Han er en dyktig kar, men blir felt av manglende kontroll rutiner.
    Tipper ethvert statsorgan vil være glad med å få ham inn
    Kjenner godt til Holthe og Nav. Veldig grei som toppsjef. var godt nedpå og så folk i systemet. Han gav store friheter nedover, samtidig som han forventet resultater. Det er vel kanskje det som til slutt var dråpen som fikk begeret til å flyte over og førte til at han fikk fyken.

Det er litt sånn i Staten, ledere kommer og går, men organisasjonen rusler bare pent og rolig av gårde uten at det betyr så mye hvem som sitter på toppen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.089
    Svogerforskning: jeg har garantert snakket med et par hundre personer om eksisterende stillingsprosent vs ønsket stillingsprosent (innen helsevesen) over de siste ti årene og ingen har ønsket mindre enn 75%, mens mer enn 9 av 10 ønsket 100%.

Jeg tror nok fagforeningene har sitt helt på det tørre innen min sektor i alle fall.
    Deltid rommer veldig mye forskjellig. Det er masse studenter og andre som har en deltidsjobb. Forskjellen på 75% og f.eks 20% er også rimelig voksen, den andelen som ønsker litt mer slack i hverdagen tipper jeg ligger på 75-90% stilling. Innen helse/omsorg så er deltid i betydelig grad en funksjon av døgnkontinuerlig drift, gjerne noe redusert bemanning, og et lite tårn av klausuler som er forhandlet frem som gjør kabalen vanskeligere å legge. Innen industrien, med langt færre slike krav er det betydelig enklere å basere seg på heltidsstillinger. Og dersom husholdningens totale inntekt er tilstrekkelig stor uten to fulle jobber så kan det også være fristende med noe redusert arbeidstid (dette er vår situasjon som jeg nevnte tidligere).

Riktig nok en del år siden, men en matematiker på Blindern beviste at det ikke var teoretisk mulig å oppfylle alle begrensninger og samtidig ha alle ansatte i heltidsstilling. Det er masse andre jobber der ting ikke rettferdiggjør heltidsstillinger fordi det ikke er nok å gjøre - tenk f.eks timelærere i små, smale fag på videregående og den slags.

Deltidsstillinger med tilbud om ekstra vakter ved behov er også en måte å håndtere varierende behov for arbeidskraft på - det er en måte å ha en "pool" av arbeidstagere uten at man trenger å betal lønn når det ikke er nok å gjøre. Andre måter er bruk av innleie ved behov eller å ha en veldig fleksibel arbeidsstokk der arbeidstakere kan hoppe inn og ut av ulike roller ved behov - sistnevnte i praksis ikke spesielt mulig for ting som krever en viss fagkompetanse og/eller den totale mengden ting som skal gjøres av ymse årsaker varierer mye over tid. Man kan jo mene ymse om de to første måtene å få fleksibilitet på, men det endrer ikke på det faktum at behovet for arbeidskraft kan variere mye gjennom året.

Innvendingen til arbeidstakersiden er at dersom man som deltidsansatt får overtidsbetalt så vil det være gunstigere for arbeidstaker å redusre stillingsprosenten sin og så alikevel jobbe 100% men få overtidsbetalt for differansen. Alternativt totalt sett jobb mindre enn 100% men sitte igjen med like mye utbetalt.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    12.070
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Innen helse/omsorg så er deltid i betydelig grad en funksjon av døgnkontinuerlig drift, gjerne noe redusert bemanning, og et lite tårn av klausuler som er forhandlet frem som gjør kabalen vanskeligere å legge.

Det er på ingen måte mitt inntrykk. Det dreier seg derimot nesten utelukkende om at ledelsen (i kommunal sektor, kjenner ikke sykehusene) ønsker maksimal "fleksibilitet": altså å ha en haug folk gående i ~50% slik at det alltid er folk som er desperate etter vakter når de som jobber i full stilling må sykemelde seg på grunn av bemanningen som er skåret langt inn i benet.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.639
    Sted
    Market Snodsbury
    Innvendingen til arbeidstakersiden er at dersom man som deltidsansatt får overtidsbetalt så vil det være gunstigere for arbeidstaker å redusre stillingsprosenten sin og så alikevel jobbe 100% men få overtidsbetalt for differansen. Alternativt totalt sett jobb mindre enn 100% men sitte igjen med like mye utbetalt.
    Men er ikkje dette ein litt hypotetisk konstruksjon: at dei tilsette strategisk skal «misbruka» retten til å få redusert stilling (som ikkje er ein generell, men betinga, rett) for å verta pålagde overtid, som vil gje høgare utbetalingar?

Det er ikkje tvil om at desse EU-domane gjer fleksibilitet dyrare for arbeidsgjevar, på eine eller andre måten.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.631
    Sted
    Oslo
    Men er ikkje dette ein litt hypotetisk konstruksjon: at dei tilsette strategisk skal «misbruka» retten til å få redusert stilling (som ikkje er ein generell, men betinga, rett) for å verta pålagde overtid, som vil gje høgare utbetalingar?

Det er ikkje tvil om at desse EU-domane gjer fleksibilitet dyrare for arbeidsgjevar, på eine eller andre måten.
    Det er nok av historier om, spesielt helsearbeidere, med små stillingebrøker som nærmest er standby 24/7 for å få ekstravakter og ha en lønn de kan leve av.
    Og at dette er utbredt innen den offentlige sektoren er en skam og vitner om liten respekt for ansatte

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.641
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det aller meste har vel sitt utspring i årelange nedskjæringsprosjekter, ettersom pengesekken suksessivt har blitt mindre og mindre over flerer tiår med "sparing"

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det aller meste har vel sitt utspring i årelange nedskjæringsprosjekter, ettersom pengesekken suksessivt har blitt mindre og mindre over flerer tiår med "sparing"
    Merkelig - jeg har ikke fått med meg at utgiftenene i statsbudsjettet har blitt mindre.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.641
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Neida... men bevillingene til kommunene har relativt sett blitt mindre ettersom utgiftsidene har økt med det flerdobbelte og kommunene konstant leiter etter måter å "spare" litt ekstra .. capice?? Du har kanskje ikkke fått med deg at over halvparten av landets kommuner nå er på rødsida ift budsjetter?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    12.070
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er nok av historier om, spesielt helsearbeidere, med små stillingebrøker som nærmest er standby 24/7 for å få ekstravakter og ha en lønn de kan leve av.

Jeg tror jeg uten videre dyp tenkning kunne nevne minst 15 bare på min avdeling. Og det er to til, der jeg ikke kjenner veldig mange. Kall det 30+ bare på min arbeidsplass. Flott for kommunen, et stresshelvete for de det gjelder.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.089

Tja, det er nok av yrker der ute hvor det er mangel på (kvalifisert) arbeidskraft (helse / omsorg f.eks som har vært nevnt her) og i en slik situasjon har kommunen et behov som de er pålagt å dekke og ikke så mange å ta av så man kan greit se for seg at arbeidstakere kan få en god forhandlingssituasjon. Det er sikkert uansett billigere enn å leie inn fra et bemanningsbyrå.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.279
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Merkelig - jeg har ikke fått med meg at utgiftenene i statsbudsjettet har blitt mindre.
    Oi! Du skjønte utmerket godt hva som var meningen med utsagnet, men MÅ flisespikke. Er det et syndrom; ADBH eller noe lignende eller bare en trang...

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.639
    Sted
    Market Snodsbury
    Tja, det er nok av yrker der ute hvor det er mangel på arbeidskraft (helse / omsorg f.eks som har vært nevnt her) og i en slik situasjon har kommunen et behov som de er pålagt å dekke og ikke så mange å ta av så man kan greit se for seg at arbeidstakere kan få en god forhandlingssituasjon. Det er sikkert uansett billigere enn å leie inn fra et bemanningsbyrå.
    For meg høyrest ein slik hypotetisk strategi (redusert stilling og overtidsbetaling) ut som ein lett-variant av «as meg sjølv»; altså der ein godtek ein vesentleg mindre sikker arbeidssituasjon i byte mot høgare løn. Det er ikkje å koma bort at begge delar kan vera attraktivt for nokre arbeidstakarar, særleg i periodar.

Poenget, slik eg ser det, er at arbeidsgjevarar (i privat/offentleg servicesektor) fram til no har sete i ein posisjon der dei kunne tilsetja slik arbeidskraft utan å måtte betala ekstra for det.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.405
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Neida... men bevillingene til kommunene har relativt sett blitt mindre ettersom utgiftsidene har økt med det flerdobbelte og kommunene konstant leiter etter måter å "spare" litt ekstra .. capice?? Du har kanskje ikkke fått med deg at over halvparten av landets kommuner nå er på rødsida ift budsjetter?
    Det er heller ikke helt opplagt hvor mye, om noe, de sparer på dette. Særlig ikke der det kompenseres med innleie fra vikarbyråer.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Oi! Du skjønte utmerket godt hva som var meningen med utsagnet, men MÅ flisespikke. Er det et syndrom; ADBH eller noe lignende eller bare en trang...
    Kanskje det var en kommentar til ettertanke.
    • Det finnes neppe noe land i verden som bruker mer penger på de tjenestene som våre kommuner tilbyr enn det vi gjør.
    • Det finnes vel heller ikke noe land som har strengere krav til arbeidsmiljø enn det norsk arbeidsliv har
    Så har jeg jo skjønt at dere tror at alt ordner seg om Mimir får bestemme....tja, jeg er ikke like sikker, selv om jeg liker stilen til Mimir!

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.631
    Sted
    Oslo
    • Det finnes neppe noe land i verden som bruker mer penger på de tjenestene som våre kommuner tilbyr enn det vi gjør.
    • Det finnes vel heller ikke noe land som har strengere krav til arbeidsmiljø enn det norsk arbeidsliv har
    Så har jeg jo skjønt at dere tror at alt ordner seg om Mimir får bestemme....tja, jeg er ikke like sikker, selv om jeg liker stilen til Mimir!
    Her er det snakk om hva EU bestemmer - ikke Mimir.
    Ine Marie Støre derimot er gira på at EU skal bestemme

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.279
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    En trang, altså.

Ikke veldig mange her som stemmer Rødt. Derimot en del som undres veldig over hvordan kommuner nå knapt har råd til noen ting. Det skulle vel aldri ha med for lave statlige overføringer å gjøre... Det kan man faktisk mene, uten å få banaliteter til svar.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.089
    Det skulle vel aldri ha med for lave statlige overføringer å gjøre... Det kan man faktisk mene, uten å få banaliteter til svar.
    Siden overføringene til kommuner har økt jevnt og trutt så er det mer nærliggende å finne forklaringene i ting som stadig nye rettigheter innbyggerene har fått, stadig flere plikter kommunene har blitt pålagt og generell demografisk utvikling og sammensetning. Samt rentenivået, kommuner har gjerne ganske mye gjeld og etter god norsk standard er det meste til flytende rente.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.279
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tenker det mest av alt er noe med finansieringsordninger som er årsaken. Staten opptrer feks som lånehai, i stedet for å sørge for store nok overføringer. Stadig nye oppgaver pålegges, med underfinansiering. Å drive stat og kommune som en slags bedrift er neppe det mest geniale påfunn...

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.710
    Siden overføringene til kommuner har økt jevnt og trutt så er det mer nærliggende å finne forklaringene i ting som stadig nye rettigheter innbyggerene har fått, stadig flere plikter kommunene har blitt pålagt og generell demografisk utvikling og sammensetning. Samt rentenivået, kommuner har gjerne ganske mye gjeld og etter god norsk standard er det meste til flytende rente.
    Du har et par svært gode poeng der. Det er kjernepunkter du nevner ! I motsetning til en del her som sitter og fråder på repeat på gutterommet.

Man bør vel kunne spørre seg om det ikke må bremses på denne veksten i offentlige tjenester, og deriblantnye oppgaver som kommunene pålegges. Det kan jo ikke fortsette. Men dessverre vi er av de metteste i Europa (Utlandet), men vi vil ha mer, enda mer.. Ingen grenser. Og den politiker som tør si dette..... .

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.639
    Sted
    Market Snodsbury
    Gjeld (som lenge var mykje billigare enn han såg ut, og uansett alltid først vert eit problem for neste kommunestyre), auka kostnader for infrastruktur (td flaum- og skredsikring, vatn/avlaup), delvis underfinansiering av pålagde oppgåver

For små kommunar også kostnader knytte til at det ikkje er folk nok til dei kommunale oppgåvene.

Det er lett å seia at vi må kutta, men det er jommen ikkje lett å seia kvar. Det vert jo fort å privatisera kostnadane for ei gruppe. Det er vel ingen stader der ein td tvingar gamle på sjukeheim når dei (og alle rundt) meiner det går heilt fint å bu heime.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.297
    Eller kan det være kommunepolitikere som er lite i stand til å disponere de overføringene de får.?
    Burde staten overføre så mye, helt til at kommunene sa, nå er det nok her, vi trenger ikke mer nå.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.524
    Sted
    Holmestrand
    Du har ikke hørt om stadig effektiviseringer for å få ENDA bedre tjenester?
    Effektiviseringen kan resultere i rare stillingsbrøker, reultater hvor det er menige mannskaper som blir sittende med svarte-per.
    Du har ikke registrert at man stadig vekk hører for eksempel at samme dag det åpnes et nytt sykehus til ørten milliarder så skal helseforetaket kutte noen hundre millioner?
    Innsparinger som gjerne må gjøres for å tilfredstille kreditor - som er staten.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    16.405
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Riktig nok en del år siden, men en matematiker på Blindern beviste at det ikke var teoretisk mulig å oppfylle alle begrensninger og samtidig ha alle ansatte i heltidsstilling. Det er masse andre jobber der ting ikke rettferdiggjør heltidsstillinger fordi det ikke er nok å gjøre - tenk f.eks timelærere i små, smale fag på videregående og den slags.
    Jeg skal ikke uttale meg om helsesektoren for den kan jeg ingenting om, men jeg har en del erfaring med turnusplanlegging både i Norge, Sverige og andre steder. Både i Norge og Sverige er det mulig å få til en turnus som tar høyde for alle arbeids- og hviletidsbestemmelser, men resultatet er helt elendig sett fra arbeidstakernes side. Ett eksempel jeg husker er jobb fredag kveld til 23.00, og deretter starter liksom helgen. På'an igjen på mandag.

Vi fikk til gode løsninger ved å bryte de fleste bestemmelsene, og lot folk jobbe mye når de var på jobb for så å ha skikkelig fri en tilsvarende periode etterpå. Den avdelingen hvor vi hadde det hadde det desidert laveste sykefraværet, og ingen sluttet med mindre de gikk av med pensjon.

Man avtaler jo lignende i offshore-industrien for eksempel, så det burde ikke være helt umulig i andre sektorer heller.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.479
    Torget vurderinger
    1
    Det er jo mange eksempler på at feks sykepleier forbundet har nektet at man gjennomfører slike lokale tilpasninger selv om det er ønsket både av ansatte og arbeidsgiver.

Jeg jobbet i ambulansetjenesten i gamle dager og da var det 24-timers vakter. Fantastisk bra og like greit å jobbe lenge når man først er på jobb.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn