Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.182
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Den der er spot on. I Norge skal ingenting utfordres, enighet er alltid et mål. Kritisk tenkning og spørsmål er "farlig". Autoritetstro er enorm. Resultatet er dyrking av konsensus og middelmådighet.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.579
    Jeg blir umåtelig trist når jeg flyr over Sørlandet og ser det grusomme såret som nye E39 har skapt. Der under det raserte landskapet var det en ørretbekk og et lite tjern. Det var kompisen min sitt lille paradis i oppveksten, vi teltet og fisket. Fisken stekte vi på bålet. Inne i skogen var det et hult tre hvor uglemor holdt til. Vi var pelsjegere i Alaskas villmark ! Forever gone.

Norge har den ubestridte pallplassen i Europa på nedbygging av natur. Dette målt i antall kvadratmeter natur/matjord pr innbygger som vi ødelegger årlig. Men vi står først i køen i internasjonale fora når avtaler om landskapsvern og naturmangfold skal undertegnes. Bildet av Norge som miljønasjon er viktig å polere for Jonas, Jens og Espen.

En forstemmende artikkel vel dokumentert med satelittbilder før/etter. NRK har nok en gang (sammen med andre) gjort et fremragende stykke arbeid angående saksområdet.

Norge på topp per innbygger
    – Det er forbløffende at Norge bygger så mye. Fullstendig forbløffende, sier belgiske Peter Lacoere, en av Europas ledende eksperter på arealbruk.

NRK har snakket med flere internasjonale eksperter som mener det norske arealavtrykket er det mest oppsiktsvekkende funnet i hele den europeiske undersøkelsen.

Norge troner øverst på den tvilsomme topplista over nedbygd natur per person foran Finland, Estland og Litauen.

1759825722676.png

Europa fra grønt til grått: Nordmenn bygger ned mest natur, viser europeisk kartlegging – Dokumentar

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    Veier en nå en ting. Værre er byggingen av hyttebyer, eller mer korrekt, sekundærboligbyer....

• Liker
    Reaksjoner: KJ

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.725
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hadde ei tid nokre elevar som som eg utsette for veketestar, m.a. i matematikk. Det var poenggjeving og greier, og det gjekk sport i å:
    1. Få mange poeng.
    2. Vere oversnittet.
    Ein gong då eg skrytte av gode resultat for heile gjengen fekk eg kommentar frå ein som var godt fornøgd: "neste gong må heile klassen vere over gjennomsnitt",
    Gode resultat er ikkje alltid så greitt.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.099
    Sted
    Oslo
    Hadde ei tid nokre elevar som som eg utsette for veketestar, m.a. i matematikk. Det var poenggjeving og greier, og det gjekk sport i å:
    1. Få mange poeng.
    2. Vere oversnittet.
    Ein gong då eg skrytte av gode resultat for heile gjengen fekk eg kommentar frå ein som var godt fornøgd: "neste gong må heile klassen vere over gjennomsnitt",
    Gode resultat er ikkje alltid så greitt.
    Men da er det jo kjekt å vite at 70% av norske bilkjørere er bedre enn gjennomsnittet, ifølge dem selv

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.377
    Torget vurderinger
    1
    De fleste av oss vil også mene at vi er litt smartere enn gjennomsnittet...

Mva
    KJ

Boden9

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    2
    Men da er det jo kjekt å vite at 70% av norske bilkjørere er bedre enn gjennomsnittet, ifølge dem selv
    De fleste av oss vil også mene at vi er litt smartere enn gjennomsnittet...

Mva
    KJ
    ...og det er da bra da i teorien alle unntatt 1 i populasjonen kan være smartere enn gjennomsnittet....

...eller mente dere noe annet?

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.668
    Torget vurderinger
    96
    Jeg blir umåtelig trist når jeg flyr over Sørlandet og ser det grusomme såret som nye E39 har skapt. Der under det raserte landskapet var det en ørretbekk og et lite tjern. Det var kompisen min sitt lille paradis i oppveksten, vi teltet og fisket. Fisken stekte vi på bålet. Inne i skogen var det et hult tre hvor uglemor holdt til. Vi var pelsjegere i Alaskas villmark ! Forever gone.

Norge har den ubestridte pallplassen i Europa på nedbygging av natur. Dette målt i antall kvadratmeter natur/matjord pr innbygger som vi ødelegger årlig. Men vi står først i køen i internasjonale fora når avtaler om landskapsvern og naturmangfold skal undertegnes. Bildet av Norge som miljønasjon er viktig å polere for Jonas, Jens og Espen.

En forstemmende artikkel vel dokumentert med satelittbilder før/etter. NRK har nok en gang (sammen med andre) gjort et fremragende stykke arbeid angående saksområdet.

Norge på topp per innbygger
    – Det er forbløffende at Norge bygger så mye. Fullstendig forbløffende, sier belgiske Peter Lacoere, en av Europas ledende eksperter på arealbruk.

NRK har snakket med flere internasjonale eksperter som mener det norske arealavtrykket er det mest oppsiktsvekkende funnet i hele den europeiske undersøkelsen.

Norge troner øverst på den tvilsomme topplista over nedbygd natur per person foran Finland, Estland og Litauen.

Vis vedlegget 1151063

Europa fra grønt til grått: Nordmenn bygger ned mest natur, viser europeisk kartlegging – Dokumentar
    Når vi har så lite mennesker i landet og de beregner på den måten, så blir jo resultatet slik.
    Men det er selvsagt trist at vår moderne sivilisasjon krever naturinngrep.

Norge har fortsatt store villmarksområder, svært streng regulering av hogst, ofte med krav om å etablere ny skog, 17% av fastland er nasjonalparker.

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    821
    Sted
    Halden
    Har Norge store villmarksområder? Det var nytt.

I norsk miljøforvaltning er villmarkspregede naturområder definert som områder mer enn fem kilometer fra nærmeste tekniske inngrep (vei, jernbane, større damanlegg, høyspentlinjer), og utgjorde 11,2 prosent av arealet i Norge i 2023. I år 1900 var omkring halvparten av landarealet villmarkspreget.

For å kvalifisere for betegnelsen villmark er det likevel ikke nok at området ikke er vesentlig påvirket av tekniske inngrep. I Norge har vi for eksempel store områder som i liten grad er påvirket av tekniske inngrep, men som er påvirket av hogst og beite gjennom lang tid (kulturlandskap). Slike områder kalles gjerne urørt eller inngrepsfri natur (INON). Den gjenværende inngrepsfrie naturen finnes i dag stort sett i ulendt terreng, avsidesliggende skogsområder og i bre- og fjellområder.

Screenshot 2025-10-07 at 1.34.56 PM.png

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.668
    Torget vurderinger
    96
    Hvis drømmen er 1900 tallet, så er vi selvsagt på feil spor. Skrev forøvrig feil, mente skog og villmark.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn