Den der er spot on. I Norge skal ingenting utfordres, enighet er alltid et mål. Kritisk tenkning og spørsmål er "farlig". Autoritetstro er enorm. Resultatet er dyrking av konsensus og middelmådighet.
Den der er spot on. I Norge skal ingenting utfordres, enighet er alltid et mål. Kritisk tenkning og spørsmål er "farlig". Autoritetstro er enorm. Resultatet er dyrking av konsensus og middelmådighet.
Jeg blir umåtelig trist når jeg flyr over Sørlandet og ser det grusomme såret som nye E39 har skapt. Der under det raserte landskapet var det en ørretbekk og et lite tjern. Det var kompisen min sitt lille paradis i oppveksten, vi teltet og fisket. Fisken stekte vi på bålet. Inne i skogen var det et hult tre hvor uglemor holdt til. Vi var pelsjegere i Alaskas villmark ! Forever gone.
Norge har den ubestridte pallplassen i Europa på nedbygging av natur. Dette målt i antall kvadratmeter natur/matjord pr innbygger som vi ødelegger årlig. Men vi står først i køen i internasjonale fora når avtaler om landskapsvern og naturmangfold skal undertegnes. Bildet av Norge som miljønasjon er viktig å polere for Jonas, Jens og Espen.
En forstemmende artikkel vel dokumentert med satelittbilder før/etter. NRK har nok en gang (sammen med andre) gjort et fremragende stykke arbeid angående saksområdet.
Norge på topp per innbygger – Det er forbløffende at Norge bygger så mye. Fullstendig forbløffende, sier belgiske Peter Lacoere, en av Europas ledende eksperter på arealbruk.
NRK har snakket med flere internasjonale eksperter som mener det norske arealavtrykket er det mest oppsiktsvekkende funnet i hele den europeiske undersøkelsen.
Norge troner øverst på den tvilsomme topplista over nedbygd natur per person foran Finland, Estland og Litauen.