Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.183
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Den der er spot on. I Norge skal ingenting utfordres, enighet er alltid et mål. Kritisk tenkning og spørsmål er "farlig". Autoritetstro er enorm. Resultatet er dyrking av konsensus og middelmådighet.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.582
    Jeg blir umåtelig trist når jeg flyr over Sørlandet og ser det grusomme såret som nye E39 har skapt. Der under det raserte landskapet var det en ørretbekk og et lite tjern. Det var kompisen min sitt lille paradis i oppveksten, vi teltet og fisket. Fisken stekte vi på bålet. Inne i skogen var det et hult tre hvor uglemor holdt til. Vi var pelsjegere i Alaskas villmark ! Forever gone.

Norge har den ubestridte pallplassen i Europa på nedbygging av natur. Dette målt i antall kvadratmeter natur/matjord pr innbygger som vi ødelegger årlig. Men vi står først i køen i internasjonale fora når avtaler om landskapsvern og naturmangfold skal undertegnes. Bildet av Norge som miljønasjon er viktig å polere for Jonas, Jens og Espen.

En forstemmende artikkel vel dokumentert med satelittbilder før/etter. NRK har nok en gang (sammen med andre) gjort et fremragende stykke arbeid angående saksområdet.

Norge på topp per innbygger
    – Det er forbløffende at Norge bygger så mye. Fullstendig forbløffende, sier belgiske Peter Lacoere, en av Europas ledende eksperter på arealbruk.

NRK har snakket med flere internasjonale eksperter som mener det norske arealavtrykket er det mest oppsiktsvekkende funnet i hele den europeiske undersøkelsen.

Norge troner øverst på den tvilsomme topplista over nedbygd natur per person foran Finland, Estland og Litauen.

1759825722676.png

Europa fra grønt til grått: Nordmenn bygger ned mest natur, viser europeisk kartlegging – Dokumentar

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.347
    Torget vurderinger
    1
    Veier en nå en ting. Værre er byggingen av hyttebyer, eller mer korrekt, sekundærboligbyer....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.727
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hadde ei tid nokre elevar som som eg utsette for veketestar, m.a. i matematikk. Det var poenggjeving og greier, og det gjekk sport i å:
    1. Få mange poeng.
    2. Vere oversnittet.
    Ein gong då eg skrytte av gode resultat for heile gjengen fekk eg kommentar frå ein som var godt fornøgd: "neste gong må heile klassen vere over gjennomsnitt",
    Gode resultat er ikkje alltid så greitt.

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    13.103
    Sted
    Oslo
    Hadde ei tid nokre elevar som som eg utsette for veketestar, m.a. i matematikk. Det var poenggjeving og greier, og det gjekk sport i å:
    1. Få mange poeng.
    2. Vere oversnittet.
    Ein gong då eg skrytte av gode resultat for heile gjengen fekk eg kommentar frå ein som var godt fornøgd: "neste gong må heile klassen vere over gjennomsnitt",
    Gode resultat er ikkje alltid så greitt.
    Men da er det jo kjekt å vite at 70% av norske bilkjørere er bedre enn gjennomsnittet, ifølge dem selv

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.378
    Torget vurderinger
    1
    De fleste av oss vil også mene at vi er litt smartere enn gjennomsnittet...

Mva
    KJ

Boden9

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    2
    Men da er det jo kjekt å vite at 70% av norske bilkjørere er bedre enn gjennomsnittet, ifølge dem selv
    De fleste av oss vil også mene at vi er litt smartere enn gjennomsnittet...

Mva
    KJ
    ...og det er da bra da i teorien alle unntatt 1 i populasjonen kan være smartere enn gjennomsnittet....

...eller mente dere noe annet?

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.670
    Torget vurderinger
    96
    Jeg blir umåtelig trist når jeg flyr over Sørlandet og ser det grusomme såret som nye E39 har skapt. Der under det raserte landskapet var det en ørretbekk og et lite tjern. Det var kompisen min sitt lille paradis i oppveksten, vi teltet og fisket. Fisken stekte vi på bålet. Inne i skogen var det et hult tre hvor uglemor holdt til. Vi var pelsjegere i Alaskas villmark ! Forever gone.

Norge har den ubestridte pallplassen i Europa på nedbygging av natur. Dette målt i antall kvadratmeter natur/matjord pr innbygger som vi ødelegger årlig. Men vi står først i køen i internasjonale fora når avtaler om landskapsvern og naturmangfold skal undertegnes. Bildet av Norge som miljønasjon er viktig å polere for Jonas, Jens og Espen.

En forstemmende artikkel vel dokumentert med satelittbilder før/etter. NRK har nok en gang (sammen med andre) gjort et fremragende stykke arbeid angående saksområdet.

Norge på topp per innbygger
    – Det er forbløffende at Norge bygger så mye. Fullstendig forbløffende, sier belgiske Peter Lacoere, en av Europas ledende eksperter på arealbruk.

NRK har snakket med flere internasjonale eksperter som mener det norske arealavtrykket er det mest oppsiktsvekkende funnet i hele den europeiske undersøkelsen.

Norge troner øverst på den tvilsomme topplista over nedbygd natur per person foran Finland, Estland og Litauen.

Vis vedlegget 1151063

Europa fra grønt til grått: Nordmenn bygger ned mest natur, viser europeisk kartlegging – Dokumentar
    Når vi har så lite mennesker i landet og de beregner på den måten, så blir jo resultatet slik.
    Men det er selvsagt trist at vår moderne sivilisasjon krever naturinngrep.

Norge har fortsatt store villmarksområder, svært streng regulering av hogst, ofte med krav om å etablere ny skog, 17% av fastland er nasjonalparker.

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    821
    Sted
    Halden
    Har Norge store villmarksområder? Det var nytt.

I norsk miljøforvaltning er villmarkspregede naturområder definert som områder mer enn fem kilometer fra nærmeste tekniske inngrep (vei, jernbane, større damanlegg, høyspentlinjer), og utgjorde 11,2 prosent av arealet i Norge i 2023. I år 1900 var omkring halvparten av landarealet villmarkspreget.

For å kvalifisere for betegnelsen villmark er det likevel ikke nok at området ikke er vesentlig påvirket av tekniske inngrep. I Norge har vi for eksempel store områder som i liten grad er påvirket av tekniske inngrep, men som er påvirket av hogst og beite gjennom lang tid (kulturlandskap). Slike områder kalles gjerne urørt eller inngrepsfri natur (INON). Den gjenværende inngrepsfrie naturen finnes i dag stort sett i ulendt terreng, avsidesliggende skogsområder og i bre- og fjellområder.

Screenshot 2025-10-07 at 1.34.56 PM.png

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.670
    Torget vurderinger
    96
    Hvis drømmen er 1900 tallet, så er vi selvsagt på feil spor. Skrev forøvrig feil, mente skog og villmark.

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.362
    Torget vurderinger
    2
    Byrådslederen i trønderheim går av, det er mange måter å si ting på...

-I slutten av september oppstod det en relasjon mellom meg og byråd Christianne Bauck-Larssen.

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    821
    Sted
    Halden
    Hvis drømmen er 1900 tallet, så er vi selvsagt på feil spor. Skrev forøvrig feil, mente skog og villmark.
    Skogarealet er 140 000 km², hvorav halvparten er granørken. Fastlandet er på 324 000 km² og såkalt inngrepsfri natur utgjør 11,2 % av totalarealet (2023), da snakker vi 1 km fra inngrep.

Villmark, derimot, er definert som minst 5km fra større inngrep, og da blir andelen enda mindre. (SNL skiller ikke på 1 og 5km).

Her er en artikkel som går godt gjennom hvordan man har forsøkt å kartlegge andelen villmark i Norge. Den er fra før seneste registrering:

Etter hver lander kriteriet på 5 km i luftlinje fra veg, uten noen ytterligere begrunnelse. Dette er så brukt i en rekke NOUer og Stortingsmeldinger. I motsetning til kriteriet som henviser til gange, er et slikt kriterium ikke følsomt for topografi. I 1992-93 utarbeidet Fylkesmannens miljøvernavdeling i Aust-Agder et kart over urørt naturområder i fylket ved hjelp av digital kartteknikk. I dette prosjektet ble også to ”nye” inngrepsfrie soner innført, dvs. sona 1- 3 km fra inngrep og sona 3- 5 km fra inngrep. For alle som kjenner den noe småskårne, til dels velbrukte, men allikevel utmarks-rike naturen i Agder, gir en slik skalering god mening. Kun mer enn 5 km fra inngrep ville rett og slett gjøre oppmålerne i Agder arbeidsløse – bort i mot. Tilsvarende kartlegging ble gjennomført landsdekkende og offentliggjort av Direktoratet for naturforvaltning i 1995, med data fra 1994. Seinere er det gjennomført registreringer for 1998 og 2003.

5% av arealet i sør kan kalles villmark etter 5km-kriteriet/24% i nord. Artikkelen jeg linker til utnytter forvirringen mellom 1km (inngrepsfritt) og 5km (villmark), men er likevel informativ.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.466
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det går no rundt og rundt med skattepengene, heldigvis stilles absolutt ingen til ansvar
    Dette er jo fra den gang daværende regjering solgte unna for fote, ikke bare fjellanlegget på Andøya, men hele leiren med en haug med bygninger, Olavsvern i Tromsø, leire, forlegninger og boliger over en lav sko... og nå må man enten leie, kjøpe tilbake eller bygge nytt...

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.670
    Torget vurderinger
    96
    Byrådslederen i trønderheim går av, det er mange måter å si ting på...

-I slutten av september oppstod det en relasjon mellom meg og byråd Christianne Bauck-Larssen.
    Kjenner ikke saken, men er det voksne mennesker som har pult det dreier seg om?
    Slutter aldri å forundre meg over at sex, sjekking og flørting er ansett som det aller verste en offentlig person kan drive med.

Har lest saken kjapt. Og forstår ingen verdens ting.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.696
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    så lenge det er samtykke mellom to voksne så er det vel ett fett hva man gjør på fritiden sin, dersom jobben bestemmer hva han gjør på fritiden også burde han få betalt 24 timer i døgnet...
    Med mindre de dreiv å hadde seg i arbeidstiden, i så fall er det litt annerledes. Med mindre det var i pausen da..

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.670
    Torget vurderinger
    96
    Det er vel ikkje det som er problemet, men at er ugreitt når ein byråd og byrådsleiar plutseleg har eit forhold?
    Ha ha, selvsagt er det det som er problemet. Hvorfor i alle dager er det ugreit? Det er KUN fordi det er sex i bildet. Hadde de spilt yatzy til langt på natt eller sett på frimerkesamlingene sine sammen, da ville ingen brydd seg. Men sex er synd og skam, og det kan vi selvsagt ikke ha mellom folk som jobber sammen. Etter metoo har ting blitt enda mer tullete. Finnes masse eksempler på dette. Vi hadde en lokal sak i hjembyen min også. To kollegaer som ikke klarte å holde seg.
    Mannen, selvsagt, fikk trøbbel. Han hadde plettfri vandel og ingen klager på arbeidet sitt. Men sex med kollegaen = gapestokk, personalsak etc. Fy faen sånt provoserer meg. Det er ren diskriminering.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.696
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ha ha, selvsagt er det det som er problemet. Hvorfor i alle dager er det ugreit? Det er KUN fordi det er sex i bildet. Hadde de spilt yatzy til langt på natt eller sett på frimerkesamlingene sine sammen, da ville ingen brydd seg. Men sex er synd og skam, og det kan vi selvsagt ikke ha mellom folk som jobber sammen. Etter metoo har ting blitt enda mer tullete. Finnes masse eksempler på dette. Vi hadde en lokal sak i hjembyen min også. To kollegaer som ikke klarte å holde seg.
    Mannen, selvsagt, fikk trøbbel. Han hadde plettfri vandel og ingen klager på arbeidet sitt. Men sex med kollegaen = gapestokk, personalsak etc. Fy faen sånt provoserer meg. Det er ren diskriminering.
    ikke bare det, men hadde det vært to av samme kjønn hadde det vært "vakkert" og ingen hadde turt å si noe som helst i frykt for å bli den stygge ulven.
    mennesker har hatt sex siden Adam og Eva

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.670
    Torget vurderinger
    96
    Husker da Clinton/Lewinsky saken stod på så var det en fransk politiker som uttalte at han ikke skjønte hva som var problemet...
    He he, det ble problemer for alle involverte pga. verdens verste venninne, Linda Tripp. Ellers visste Monica utmerket godt hva hun holdt på med og gjorde det med hjertens lyst tipper jeg. Man er bra naiv om man ser henne som et offer.
    Bill burde holdt seg da, gift som han var.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.458
    Sted
    Sølvbyen
    Sex mellom to likestilte ansatte er neppe like problematisk som hvis den ene har lederansvar eller er over den andre i rang på andre måter, sånn at det blir et skevt maktforhold?

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.670
    Torget vurderinger
    96
    Sex mellom to likestilte ansatte er neppe like problematisk som hvis den ene har lederansvar eller er over den andre i rang på andre måter, sånn at det blir et skevt maktforhold?
    Med skråblikk av, ja. Selvsagt. Og mannlige ledere har helt sikkert mye svin på skogen her. MeToo var for visse bransjer nødvendig. Harvey Weinstein er et svin og en drittsekk av dimensjoner.
    Men allikevel er det mange voksne mennesker som tar helt frivillige valg, selv om de har forskjellige posisjoner. Særlig i Norge, der sjargong mellom ledere og ansatte er mye mer avslappet enn f.eks. i USA. Det går automatikk i å dømme. Ugreit.
    En annen ting er at kvinner ofte blir undervurdert og sett på som den svake part. De kan like gjerne være på jakt de også, og menn med makt er trofeer.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.949
    Han er vel sånn ca like kvalifisert som Marte Gerhardsen som ble skolesjef i Oslo da begge to har fullført norsk grunnskole.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    16.458
    Sted
    Sølvbyen
    Med skråblikk av, ja. Selvsagt. Og mannlige ledere har helt sikkert mye svin på skogen her. MeToo var for visse bransjer nødvendig. Harvey Weinstein er et svin og en drittsekk av dimensjoner.
    Men allikevel er det mange voksne mennesker som tar helt frivillige valg, selv om de har forskjellige posisjoner. Særlig i Norge, der sjargong mellom ledere og ansatte er mye mer avslappet enn f.eks. i USA. Det går automatikk i å dømme. Ugreit.
    En annen ting er at kvinner ofte blir undervurdert og sett på som den svake part. De kan like gjerne være på jakt de også, og menn med makt er trofeer.
    Jeg tror egentlig det er greit at det er litt firkantet på akkurat dette, for som du er inne på tror jeg det kan være en del press inne i bildet noen ganger. Og mange tør kanskje ikke si nei hvis de får den typen oppmerksomhet fra en leder heller, selv om det er uønsket.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn