- Ble medlem
- 27.04.2019
- Antall liker
- 29.280
- Sted
- Nordvest på Jæren
- Torget vurderinger
- 7

Den farlige tryggheten
I verdens kanskje tryggeste land har vi ett uløselig problem: Nordmenn tåler ikke problemer.

|
Den der er spot on. I Norge skal ingenting utfordres, enighet er alltid et mål. Kritisk tenkning og spørsmål er "farlig". Autoritetstro er enorm. Resultatet er dyrking av konsensus og middelmådighet.![]()
Den farlige tryggheten
I verdens kanskje tryggeste land har vi ett uløselig problem: Nordmenn tåler ikke problemer.www.nrk.no
Du omtalar dette som noko negativt, tykkjer eg?Den der er spot on. I Norge skal ingenting utfordres, enighet er alltid et mål. Kritisk tenkning og spørsmål er "farlig". Autoritetstro er enorm. Resultatet er dyrking av konsensus og middelmådighet.
Ja, så absolutt.Du omtalar dette som noko negativt, tykkjer eg?
Men da er det jo kjekt å vite at 70% av norske bilkjørere er bedre enn gjennomsnittet, ifølge dem selvHadde ei tid nokre elevar som som eg utsette for veketestar, m.a. i matematikk. Det var poenggjeving og greier, og det gjekk sport i å:
1. Få mange poeng.
2. Vere oversnittet.
Ein gong då eg skrytte av gode resultat for heile gjengen fekk eg kommentar frå ein som var godt fornøgd: "neste gong må heile klassen vere over gjennomsnitt",
Gode resultat er ikkje alltid så greitt.
Men da er det jo kjekt å vite at 70% av norske bilkjørere er bedre enn gjennomsnittet, ifølge dem selv
...og det er da bra da i teorien alle unntatt 1 i populasjonen kan være smartere enn gjennomsnittet....De fleste av oss vil også mene at vi er litt smartere enn gjennomsnittet...
Mva
KJ
Når vi har så lite mennesker i landet og de beregner på den måten, så blir jo resultatet slik.Jeg blir umåtelig trist når jeg flyr over Sørlandet og ser det grusomme såret som nye E39 har skapt. Der under det raserte landskapet var det en ørretbekk og et lite tjern. Det var kompisen min sitt lille paradis i oppveksten, vi teltet og fisket. Fisken stekte vi på bålet. Inne i skogen var det et hult tre hvor uglemor holdt til. Vi var pelsjegere i Alaskas villmark ! Forever gone.
Norge har den ubestridte pallplassen i Europa på nedbygging av natur. Dette målt i antall kvadratmeter natur/matjord pr innbygger som vi ødelegger årlig. Men vi står først i køen i internasjonale fora når avtaler om landskapsvern og naturmangfold skal undertegnes. Bildet av Norge som miljønasjon er viktig å polere for Jonas, Jens og Espen.
En forstemmende artikkel vel dokumentert med satelittbilder før/etter. NRK har nok en gang (sammen med andre) gjort et fremragende stykke arbeid angående saksområdet.
Norge på topp per innbygger
– Det er forbløffende at Norge bygger så mye. Fullstendig forbløffende, sier belgiske Peter Lacoere, en av Europas ledende eksperter på arealbruk.
NRK har snakket med flere internasjonale eksperter som mener det norske arealavtrykket er det mest oppsiktsvekkende funnet i hele den europeiske undersøkelsen.
Norge troner øverst på den tvilsomme topplista over nedbygd natur per person foran Finland, Estland og Litauen.
Vis vedlegget 1151063
Europa fra grønt til grått: Nordmenn bygger ned mest natur, viser europeisk kartlegging – Dokumentar
Ja, men ikke smartere enn medianen ......og det er da bra da i teorien alle unntatt 1 i populasjonen kan være smartere enn gjennomsnittet....
...eller mente dere noe annet?
Skogarealet er 140 000 km², hvorav halvparten er granørken. Fastlandet er på 324 000 km² og såkalt inngrepsfri natur utgjør 11,2 % av totalarealet (2023), da snakker vi 1 km fra inngrep.Hvis drømmen er 1900 tallet, så er vi selvsagt på feil spor. Skrev forøvrig feil, mente skog og villmark.
Dette er jo fra den gang daværende regjering solgte unna for fote, ikke bare fjellanlegget på Andøya, men hele leiren med en haug med bygninger, Olavsvern i Tromsø, leire, forlegninger og boliger over en lav sko... og nå må man enten leie, kjøpe tilbake eller bygge nytt...Det går no rundt og rundt med skattepengene, heldigvis stilles absolutt ingen til ansvar
![]()
Investor kjøpte tidligere militær fjellhall på Andøya for 500.000 – vil leie ut til Forsvaret
Investoren ønsker å etablere et senter for droner og kunstig intelligens.www.forsvaretsforum.no
Kjenner ikke saken, men er det voksne mennesker som har pult det dreier seg om?Byrådslederen i trønderheim går av, det er mange måter å si ting på...
-I slutten av september oppstod det en relasjon mellom meg og byråd Christianne Bauck-Larssen.
Det er vel ikkje det som er problemet, men at er ugreitt når ein byråd og byrådsleiar plutseleg har eit forhold?Slutter aldri å forundre meg over at sex, sjekking og flørting er ansett som det aller verste en offentlig person kan drive med.
Husker da Clinton/Lewinsky saken stod på så var det en fransk politiker som uttalte at han ikke skjønte hva som var problemet...Det er vel ikkje det som er problemet, men at er ugreitt når ein byråd og byrådsleiar plutseleg har eit forhold?
Ha ha, selvsagt er det det som er problemet. Hvorfor i alle dager er det ugreit? Det er KUN fordi det er sex i bildet. Hadde de spilt yatzy til langt på natt eller sett på frimerkesamlingene sine sammen, da ville ingen brydd seg. Men sex er synd og skam, og det kan vi selvsagt ikke ha mellom folk som jobber sammen. Etter metoo har ting blitt enda mer tullete. Finnes masse eksempler på dette. Vi hadde en lokal sak i hjembyen min også. To kollegaer som ikke klarte å holde seg.Det er vel ikkje det som er problemet, men at er ugreitt når ein byråd og byrådsleiar plutseleg har eit forhold?
ikke bare det, men hadde det vært to av samme kjønn hadde det vært "vakkert" og ingen hadde turt å si noe som helst i frykt for å bli den stygge ulven.Ha ha, selvsagt er det det som er problemet. Hvorfor i alle dager er det ugreit? Det er KUN fordi det er sex i bildet. Hadde de spilt yatzy til langt på natt eller sett på frimerkesamlingene sine sammen, da ville ingen brydd seg. Men sex er synd og skam, og det kan vi selvsagt ikke ha mellom folk som jobber sammen. Etter metoo har ting blitt enda mer tullete. Finnes masse eksempler på dette. Vi hadde en lokal sak i hjembyen min også. To kollegaer som ikke klarte å holde seg.
Mannen, selvsagt, fikk trøbbel. Han hadde plettfri vandel og ingen klager på arbeidet sitt. Men sex med kollegaen = gapestokk, personalsak etc. Fy faen sånt provoserer meg. Det er ren diskriminering.
He he, det ble problemer for alle involverte pga. verdens verste venninne, Linda Tripp. Ellers visste Monica utmerket godt hva hun holdt på med og gjorde det med hjertens lyst tipper jeg. Man er bra naiv om man ser henne som et offer.Husker da Clinton/Lewinsky saken stod på så var det en fransk politiker som uttalte at han ikke skjønte hva som var problemet...
Med skråblikk av, ja. Selvsagt. Og mannlige ledere har helt sikkert mye svin på skogen her. MeToo var for visse bransjer nødvendig. Harvey Weinstein er et svin og en drittsekk av dimensjoner.Sex mellom to likestilte ansatte er neppe like problematisk som hvis den ene har lederansvar eller er over den andre i rang på andre måter, sånn at det blir et skevt maktforhold?
Jeg finner sterk humor i at slike mehe som ham blir tildelt ansvar for noe som helst. I Frp finner de virkelig creme de la creme, det skal de ha
Jeg tror egentlig det er greit at det er litt firkantet på akkurat dette, for som du er inne på tror jeg det kan være en del press inne i bildet noen ganger. Og mange tør kanskje ikke si nei hvis de får den typen oppmerksomhet fra en leder heller, selv om det er uønsket.Med skråblikk av, ja. Selvsagt. Og mannlige ledere har helt sikkert mye svin på skogen her. MeToo var for visse bransjer nødvendig. Harvey Weinstein er et svin og en drittsekk av dimensjoner.
Men allikevel er det mange voksne mennesker som tar helt frivillige valg, selv om de har forskjellige posisjoner. Særlig i Norge, der sjargong mellom ledere og ansatte er mye mer avslappet enn f.eks. i USA. Det går automatikk i å dømme. Ugreit.
En annen ting er at kvinner ofte blir undervurdert og sett på som den svake part. De kan like gjerne være på jakt de også, og menn med makt er trofeer.