|
Det gjorde fetter'n ogsåHusker også Nesset-saken fra jeg var barn, og trodde han tilstod de drapene han ble dømt for.
KLP?Fikk nettopp melding fra banken, boliglånsrenta settes ned med 0,5 prosent.![]()
Jeg var ikke like kritisk til rettsvesenet og politiets avhørsmetoder når jeg var 9 år gammel, som jeg kanskje er nå.Det gjorde fetter'n også
Har rentebanen til Norges Bank noensinne stemt med fasit?Joda, men sentralbanksjefen selv sa jo at den nye rentebanen tok høyde for ett kutt i året fram til og med 2028, hvoretter den ville ligge rett over 4%. Iallfall stod det det i avisen, jeg så ikke talen hennes.
Har aldri hatt så høy boliggjeld alene før som jeg har nå, så jeg har liksom ikke fulgt med så nøye før inntil ganske nylig. Men i år stemte det vel ikke så galt?Har rentebanen til Norges Bank noensinne stemt med fasit?
For meg ser det ut som om åra 2011-15 er dei mest interessante, der NB heile tida langsiktig såg føre seg ei renteauke, men år etter år skrudde ned renta. Frå 2016 ser renta eigentleg ut til å følgja banene ganske greitt, bortsett frå corona-nedsetjinga.Denne grafen er jo en klassiker som viser Norges Banks rentebane til enhver tid sammenliknet med faktisk rente.
Vis vedlegget 1146961
Og hvordan tolker du det? At de traff relativt godt i en 4 års periode av totalt 20 år? Det jo nettopp slik tilfeldige gjetninger ser ut.
Det er en tragedie i sakte film som foregår. Det er mange som har påpekt dette de siste 15 årene, men først nå begynner de verste spådommene å vise seg. Det offentlige bør være en attraktiv arbeidsplass for leger. Det burde vært spennende arbeidsoppgaver, stabile og forutsigbare arbeidsforhold, mulighet for faglig utvikling og god lønn. Realiteten er motsatt. Jeg kjenner godt til forholdene på en lang rekke sykehus og det er samme historien over hele landet. Høye krav til produksjon, stor arbeidsbelastning og stadig flere merkantile oppgaver havner hos legene. Ikke rart at mange slutter og starter privat. Kompetansen til de fleste spesialister er svært etterspurt og de fleste vil lett doble egen inntekt, jobb uten vakt, full autonomi osv. Hovedårsaken til at dette private markedet finnes er at stadig flere har helseforsikring. Det todelte helsevesnet er en realitet der du vil treffe slitene, unge og uerfarne leger på sykehuset når du til slutt får time, mens du får erfarne leger som trives i jobben i det private - og timen får du raskt siden det er lommeboken som styre.Legeflukt frå sjukehusa.
– Selv fikk jeg rett og slett nok av at sykehus driftes som bedrifter. Og jeg tror dette er grunnen til at mange ikke gidder mer, sier han.
![]()
Legene forteller: Derfor forlot vi SUS
De er slitne, frustrerte og fulle av dårlig samvittighet. Mange leger har de siste årene forlatt Stavanger universitetssjukehus. Nå forteller noen av dem hvorfor.www.aftenbladet.no
I privat spesialistpraksis med offentlig avtale eller uten offentlig avtale, samt hos fastlegene, er det samme person som kjøper datasystemene og som skal bruke datasystemene.Det er en tragedie i sakte film som foregår. Det er mange som har påpekt dette de siste 15 årene, men først nå begynner de verste spådommene å vise seg. Det offentlige bør være en attraktiv arbeidsplass for leger. Det burde vært spennende arbeidsoppgaver, stabile og forutsigbare arbeidsforhold, mulighet for faglig utvikling og god lønn. Realiteten er motsatt. Jeg kjenner godt til forholdene på en lang rekke sykehus og det er samme historien over hele landet. Høye krav til produksjon, stor arbeidsbelastning og stadig flere merkantile oppgaver havner hos legene. Ikke rart at mange slutter og starter privat. Kompetansen til de fleste spesialister er svært etterspurt og de fleste vil lett doble egen inntekt, jobb uten vakt, full autonomi osv. Hovedårsaken til at dette private markedet finnes er at stadig flere har helseforsikring. Det todelte helsevesnet er en realitet der du vil treffe slitene, unge og uerfarne leger på sykehuset når du til slutt får time, mens du får erfarne leger som trives i jobben i det private - og timen får du raskt siden det er lommeboken som styre.
Tiltak som kunne reversere dette er så kostbare at det er utenkelig at det blir realisert. Feks øke grunnlønnen med 500 000 og øke antall ansatte slik at vaktbelastningen går ned. Dette må til dersom det skal være en ørliten mulighet for at utviklingen skal snu, men selvfølgelig vil noe slikt aldri skje.
Lurer på hvor mange tiår det går før Erik Jensen frikjennes. Om han rekker å oppleve det. Den saken stinker det noe aldeles for jævlig av, der narkobaronen tildeles større troverdighet enn politimannen.
Administrasjonen ble vel advart fra de ansatte om akkurat det også. Men når ledelse blir sett på som et 'fag', lytter man selvsagt ikke til underklassen "de ansatte". De kan jo ikke 'lede'.Hvis en av de som satt i administrasjonen, og hadde med innførelse av Helseplatformen(Epic) å gjøre, hadde gått inn på Wikipedia og lest om andres erfaring med Epic, burdet ikke Epic blitt kjøpt…..
![]()
Epic Systems - Wikipedia
en.m.wikipedia.org