Hvis det var et spørsmål til meg så sa jeg vitterlig at vi ikke bør erstatte kongen og kongehuset med noe som helst.
Det finnes vel nesten like mange modeller over hvordan man innordner seg hva gjelder rolle og makt for statsoverhode, som det finnes republikker.Jeg synes egentlig Mette Marit har gjort en svært god figur, akkurat som Håkon, men jeg tipper at det ender med dem. Forhåpentligvis kuttes da bare kongehuset bort uten at man erstatter det med en president, for det er virkelig ikke noe Norge trenger. Skulle vi likevel få en slik bør det være en ren gallionsfigur helt uten politisk makt, akkurat som Kongen i dag.
Det blir uansett etter at min tid er over, så forsåvidt kan de gjøre som de vil.
Av ren nysgjerrighet, mener du at ansvaret som statsoverhode da blir gitt til Stortingspresident, som jo er nummer to, men der vi tross alt har mer sedvane enn lover for å sikre at vedkommende representer nasjon og ikke bare parti?Hvis det var et spørsmål til meg så sa jeg vitterlig at vi ikke bør erstatte kongen og kongehuset med noe som helst.
Og du tror at flertallet i Norge noen gang ville stemt for Sylvi eller Callemann som president?I tidligere debatter om dette med president har det vært greit å spørrde republikanere på venstresiden om de ville like at Carl Ivar vant et presidentvalg. Det var faktisk en tid da dette ikke ville vært utenkelig! I dag er det jo en mulighet for at vi kunne fått en kvinnelig president, Sylvi! Har virkelig republikanerne et ønske om det?
Du kan ikke se bort fra det. Ganske mange her i landet elsker kongehuset og de ville nok føle det som et svik hvis partiene på venstresiden kaste kongen fra tronen. Og som det sies "hevnen er søt"!Og du tror at flertallet i Norge noen gang ville stemt for Sylvi eller Callemann som president?
Riktignok var Callemann litt snurt fordi han ikke ble stortingspresident, men dog
Håkon kan bli bra. En må huske at faren var mer tilbakeholden og mutt da han var på Håkons alder.Dette har eg ikkje tenkt så frykteleg mykje på, men eg ville råsjansa på ein seremoniell president, gjerne ut av fase med stortingsvalet og periode på åtte år.
Det er også det som hadde gjort minst ugagn med grunnlova, trur eg.
Eg har vorte så pragmatisk at eg trur Hagen på sine gamle dagar kunne gjort jobben heilt fint. Neppe Sylvi, iallfall ikkje no.
Med andre ord har eg ikkje så store problem med monarkiet, heller, så lenge Haakon og etter kvart Ingrid Alexandra kan halda seg i skinnet og unngå større skandalar.
Det der er vel ikke helt riktig (?). Såvidt jeg vet så er det kongen som signerer på resolusjoner osv som er besluttet i Storting og regjering (?)Skulle vi likevel få en slik bør det være en ren gallionsfigur helt uten politisk makt, akkurat som Kongen i dag.
Kan bli??Hvis man tenker på skandaler rundt kongehusene i Europa, så har vi jo stort sett sluppet unna dette, - inntil nylig... nå er det likevel slik at hverken MArius og slett ikke Durek'en er er medlemmer av kongehuset, selv om det virker som det er mange som ikke ser forskjelllen... At idiotiet likevel smitter over er forsåvidt naturlig, men det går vel over etterhvert som det mister nyhetens interesse.... Skandalene ute i Europa i de siste 100 år har nok vært betydelig større....
Marius ender nok med en dom ( forhåpentligvis), så får man håpe at fjotten forstår alvoret... Durek'en burde rett og slett få beskjed om å holde seg til sitt... men det virker nesten som han innbilller seg at han kan bli kongelig...
Av ren nysgjerrighet, mener du at ansvaret som statsoverhode da blir gitt til Stortingspresident, som jo er nummer to, men der vi tross alt har mer sedvane enn lover for å sikre at vedkommende representer nasjon og ikke bare parti?
Jo da, Italienerne vet svært godt hvem deres president er. Han yter stor respekt for øvrig. En traust øy i sirkuset !Av ren nysgjerrighet, mener du at ansvaret som statsoverhode da blir gitt til Stortingspresident, som jo er nummer to, men der vi tross alt har mer sedvane enn lover for å sikre at vedkommende representer nasjon og ikke bare parti?
Jeg kan ikke se hvordan vi eventuelt skulle erstatte kongen som statsoverhode uten å erstatte det med en president, frikoblet fra både regjering og Storting.
Så kan det jo selvsagt bli en president, type Mattarella, som knapt nok de fleste italienere en gang vet hvem er, hele veien via nærliggende eksempler fra Finland og Island til republikansk presidentstyre type Macron og den unevnelige.
Det der er vel ikke helt riktig (?). Såvidt jeg vet så er det kongen som signerer på resolusjoner osv som er besluttet i Storting og regjering (?)
En formalitet, ja - men den er ikke gyldig uten kongens signatur....
Det er ikke prinsippielt å komme med ulike versjoner av "jeg syns ditt og datt om kongen, krompen, krompa eller Durex". Det prinsipielle er at hvordan de ter seg er irrelevant, fordi monarki hører ikke hjemme i vår tid. Arv av posisjon som statsoverhode bør hives på historiens skraphaug. Det er århundrer på overtid.Som alltid? Dette har vært oppe her en rekke ganger, det prinsipielle inkludert. Usikker på om jeg har sett det diskutert uten.
Uansett, det prinsipielle er som regel såre enkelt mens virkeligheten er noe ganske annet og mer innfløkt.
Einig i at prinsippet ikkje kan vera betinga av korleis kongen og kongsemna ter seg. Prinsippet bak statsforma må vera uavhengig av om det er ei Ingrid Alexandra (ei tilsynelatande ordentleg, ryddig og flink jente frå vestkanten) eller ein Marius (badboy frå vestkanten) som står i rekkja.Det er ikke prinsippielt å komme med ulike versjoner av "jeg syns ditt og datt om kongen, krompen, krompa eller Durex". Det prinsipielle er at hvordan de ter seg er irrelevant, fordi monarki hører ikke hjemme i vår tid. Arv av posisjon som statsoverhode bør hives på historiens skraphaug. Det er århundrer på overtid.
Da har du nok hørt litt dårlig etter, han var omtrent den eneste som sa i årevis at Norges Bank ikke kom til å sette opp rentene mens alle, inkludert sentralbanken selv, sa at om (fyll inn litt varierende tid selv) så vil styringsrenten ble satt opp, Han var mer eller mindre alene om å få rett i nesten et tiår, så tok han veldig feil. Han timet også bokutgivelsen om rentens historie ganske dårlig, der argumenterte han for at renter "for alltid" kommer til å forbli lave, riktinok muligens med enkelte kortvarige økninger innimellom. Den kom vel ut i 2020.Hver gang jeg ser sjeføkonom Jan Ludvig Andreassen uttale seg om rentene, så skjer det motsatte av det han sier. Ingen flere rentekutt før jul i år, altså.
Denne var nå litt morsom.Sandelson ser på hele greia...
![]()
Karakterdrap på kongeparet
KOMMENTAR: Kong Harald og dronning Sonja blir kasta under bussen i Netflix-dokumentaren om prinsesse Märtha Louise og sjaman Durek Verrett. Det er ikkje vakkert.www.aftenbladet.no