Lurer på hvor mange tiår det går før Erik Jensen frikjennes. Om han rekker å oppleve det. Den saken stinker det noe aldeles for jævlig av, der narkobaronen tildeles større troverdighet enn politimannen.
Joda, men sentralbanksjefen selv sa jo at den nye rentebanen tok høyde for ett kutt i året fram til og med 2028, hvoretter den ville ligge rett over 4%. Iallfall stod det det i avisen, jeg så ikke talen hennes.
Har aldri hatt så høy boliggjeld alene før som jeg har nå, så jeg har liksom ikke fulgt med så nøye før inntil ganske nylig. Men i år stemte det vel ikke så galt?
Det er jo ikke noe rart at man ikke kan spå om fremtiden. Alle studier som er gjort på dette viser at også eksperter innen økonomi, politikk og samfunn har like gode prognoser som alle andre, dvs en gjetning. Det skjer alltid uforutsette ting som kan eller ikke ha stor påvirkning på utviklingen. Det mangler imidlertid ikke på rasjonelle forklaringer i ettertid på at det ble slik det ble.
Denne grafen er jo en klassiker som viser Norges Banks rentebane til enhver tid sammenliknet med faktisk rente.
Sannsynligheten for at det denne gangen viser seg at det blir 0,25 kutt en gang i året de neste 3 år er vel tilnærmet null. Kanskje blir det betydelig mer, eller kanskje det blir renteoppgang. Hvem vet? Det eneste som er sikkert er vel at verdenssituasjonen er betydelig mer usikker enn den har vært på lenge og at å spå 3 år frem i tid er helt umulig. Har USA kollapset i en borgerkrig? Blir det en internasjonal storkrig? Blir det en krise i amerikansk statsgjeld som trekker hele verden ned i en depresjon? Ender alt fredelig med stabile internasjonale forhold som gir økonomien en boost? Eller skjer noe helt annet og betydningfullt?
For meg ser det ut som om åra 2011-15 er dei mest interessante, der NB heile tida langsiktig såg føre seg ei renteauke, men år etter år skrudde ned renta. Frå 2016 ser renta eigentleg ut til å følgja banene ganske greitt, bortsett frå corona-nedsetjinga.
Nei, det eg meiner er at om vi ser bort frå dei to mest dramatiske og globale eksterne sjokka (finanskrisa og corona), så er det desse fire åra der NB heilt tydeleg har forventningar om at dei økonomiske måltala vil oppføra seg heilt annleis enn dei faktisk gjer. Der er som om dei ventar på ein inflasjon som aldri kjem?
Så ser det ut som om forventningane byrja avta litt med fallet i oljeprisen 2014, og går frå at "renta skal opp" at "renta skal halda seg låg". På det tidspunktet hadde vi jo allereie på veldig låge renter.
De er slitne, frustrerte og fulle av dårlig samvittighet. Mange leger har de siste årene forlatt Stavanger universitetssjukehus. Nå forteller noen av dem hvorfor.
Full forvirring rundt oljeleting på Jærkysten: – Forventer at regjeringen rydder opp
I dag er det knapt lov å kite eller surfe langs deler av Jærkysten. Likevel er verneområdet åpnet for oljeleting nok en gang.