Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    14.037
    Torget vurderinger
    2
    I det man tror at nå er det ikke flere reality konsept å finne på så dukker det jaggu opp mer tullball greier..

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.382
    Sted
    Liten by
    1758105164774.png
    Litt sent ute ser jeg.....men for en fjott!
    Jeg er glad han har NULL sjans for å bli en fremtidig konge.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.141
    Sted
    Market Snodsbury
    Ja? Hva er problemet? Og skal det da bare fortsette som det er, fordi slik har det alltid vært?
    Inntil det dukkar opp særleg viktige utfordringar med dagens ordning, meiner eg at trafikkplan for sentrum av Market Snodsbury er eit meir interessant politisk problem.

Men prinsipielt har du heilt rett. Den debatten vinn du på walk-over.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.141
    Sted
    Market Snodsbury
    I det man tror at nå er det ikke flere reality konsept å finne på så dukker det jaggu opp mer tullball greier..

Rettssaker er glimrande utgangspunkt for drama. Det har eg meint sidan eg som barn måtte ha med meg kvar episode av «Lov og rett i LA», og slukte dei Perry Mason-bøkene eg kom over.

Og, meir etisk å bruka ei fiktiv sak enn det ville vore å bruka ei «true crime»-sak. Det kan jo anspora til ganske interessante diskusjonar, kanskje, om når vi veit og når vi ikkje veit.

Litt overraskande at dei har dytta dette inn i eit reality-format, men alle sjangrar vert jo «reality» for tida, så det kan bety så mykje.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.150
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Inntil det dukkar opp særleg viktige utfordringar med dagens ordning, meiner eg at trafikkplan for sentrum av Market Snodsbury er eit meir interessant politisk problem.

Men prinsipielt har du heilt rett. Den debatten vinn du på walk-over.
    "De særleg viktige utfordringar med dagens ordning" er at posisjonen går i arv, pluss en fullstendig prinsipløs saueflokk av innbyggere i kongeriket. Stokk konservative 😅

De få gangene jeg i mitt liv har vært deltaker på arrangement hvor kongehuset har vært representert, har jeg gremtes. En skokk av folk som bukker og skraper for opphøyde menesker, født til en posisjon

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.382
    Sted
    Liten by
    Jeg er litt ambivalent rundt dette. Vi har hatt 3 konger som virkelig har gjort en bra jobb (representert Norge på en god og positiv måte) som konge og en dronning som også har gjort en bra jobb. Men hva vi får etter Harald er jeg mere usikker på. Om det er verdt det? Usikker....det spørs hva vi får som statsminister. Hadde vi fått Listhaug nå, så er jeg glad vi hadde en konge. For makan til uskikket kandidat til den jobben skulle man lete lenge etter!

• Liker
    Reaksjoner: JMM

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.150
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det handler nok mest av alt om det norske "tradisjon". Det er en lang vei å gå, fra bilde av Haakon 7 på utedassen, til å kvitte seg med opphøydheten. Det nærmeste å sammenligne med, er fetisjen nordmenn har for Eurovison Songcontest🤷😅 Musikken stinker, freakfaktoren skyhøy. Men se på, det skal de faen meg😅

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.349
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tradisjon eller ikke... våre tre konger hittill har gjort en fantastisk jobb for å representere landet, - mye bedre enn noen vagt president ville fått til... Kongehusene har, enten man liker det eller ikke, en egen påvirkningskraft ved representasjon i utlandet......

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.382
    Sted
    Liten by
    Tradisjon eller ikke... våre tre konger hittill har gjort en fantastisk jobb for å representere landet, - mye bedre enn noen vagt president ville fått til... Kongehusene har, enten man liker det eller ikke, en egen påvirkningskraft ved representasjon i utlandet......
    Det tror jeg også. Det er ikke uten grunn at Trump nærmest inviterte seg selv til det norske kongehuset. Å bli tatt imot av en konge er langt mere attraktivt!

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.150
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Good grief🤷

Det finnes overhodet ikke noe som helst attraktivt med å ha et overhode som er født til å være det. Jeg får alle pigger ut av slikt😅

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Av alle uviktige saker å ergre seg over, er for meg kongehuset det mest uviktige.
    Prinsipielt skulle vi selvfølgelig ikke hatt det, men ligger ikke våken om natta av den grunn.
    Engasjerer meg heller i debatten om ståmopeder

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.141
    Sted
    Market Snodsbury
    Igjen: Hvorfor må man nødvendigvis erstatte monarkiet med en president? Holder det ikke med en valgt statsminister?
    Ser du føre deg direktevald statsminister? Korleis skil det seg eigentleg frå eit fransk/amerikansk republikansk system (altså, eit ikkje-parlamentarisk demokrati)?

Eller vil du behalda parlamentarismen, slik at utøvande utgår frå lovgjevande som i dag?

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.348
    Torget vurderinger
    1
    Ser du føre deg direktevald statsminister? Korleis skil det seg eigentleg frå eit fransk/amerikansk republikansk system (altså, eit ikkje-parlamentarisk demokrati)?

Eller vil du behalda parlamentarismen, slik at utøvande utgår frå lovgjevande som i dag?
    Trenger man å gjøre noe som helst annet enn å fjerne monarkiet? Hvorfor trenger man en president eller endre statministervalget eller gjøre andre konstitusjonelle endringer? Altså bortsett fra å fjerne den seremonielle funksjonen som selvfølgelig kan fjernes med et pennestrøk. Slottet kan brukes som en flott representasjonsbolig selv om slottet er en vits i forhold til europeiske versjoner.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.052
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rapport om Norge fra utlandet
    ikke visste jeg om mengden..

• Liker
    Reaksjoner: tkr

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.141
    Sted
    Market Snodsbury
    Hvorfor trenger man en president eller endre statministervalget eller gjøre andre konstitusjonelle endringer?
    Altså, eit statsoverhovud som utgår frå stortingsfleirtalet, slik statsministeren gjer i dag?

Hm. Med kongefunksjonane fordelte mellom statsminister og stortingspresident? Ein del pomp, prakt og representasjon kan sikkert utgå utan problem.

Eg har tenkt at ei av dei viktige embeta til kongen er td å ha ein mekanisme for å kunne byta regjering under eit Storting, med klar prosedyre. Det er klart at den jobben kunne jo Stortingspresidenten ha, og utføra like uhilda som ein galleonsfigur-president. Sikkert ein del andre administrative oppgåver også (signera på regjeringsvedtak, td).

Det største problemet er kanskje at ei regjering som berre utgår frå Stortinget vil (eller kan) vera uvanleg svak, og at dersom Statsminister skal vera statsoverhovud burde denne vera sterkare?

Litt søking indikerer at Sør-Afrika, Botswana og Namibia har slikt system, i tillegg til Sveits, der dei vel eit råd (føderal regjering) der medlemene byter på å vera førsteminister.

Sist redigert:

Mar-a-Lago Club

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    648
    Sted
    Halden
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…