Digitale avspillere Hva finnes av bra nyere cdspillere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.569
    Antall liker
    2.770
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Kan Heed være et alternativ?
    De lager i alle fall transporter som får gode skussmål.
    Men da må jo signalet tas ut via AES/EBU, optisk eller coax og inn på Devialet.
    Alternativt innom en dac, dersom du bruker en forsterker uten dac..........

    Alternativt denne;
    http://www.hifiplus.com/articles/norma-revo-ds-1/


    Du virker jo fast bestemt på hva du IKKE vil ha, Minutten - du skal ha kred for det! :)

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Så litt på den Norma tidligere og den er jo litt som mange nyere spillere, noe som også ble trukket frem i anmeldelsen. For meg er det da mer logisk å gå for en ren transport.

    "It would be wrong to think of the DS-1 as just a CD player, because of that transport mechanism front and centre. It’s actually more of a digital hub with a CD transport built in."
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Alle disse jappse spillene ser jo ut til å være veldig bra og solid konstruert, men alle har sacd. Hadde en av disse (eller Sony) fått det for seg at de ville bruke endel ressurser på lage en ren redbook 40 års jubileums modell for lansering av cden 2022, til en utsalgspris på la oss si $3000 så tror jeg de kunne fått til noe virkelig bra. Jo mer jeg leser om sacd jo mer overbevist blir jeg om jeg bør holde meg unna, eks:

    Har litt problemer med å finne noe som helst i den artikkelen som tilsier at man ikke burde kjøpe en spiller som også tar SACD.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikke slik at jeg aldri har hørt sacd. Jeg testet sacd for edel år siden med toppmodellen til Yamaha en multifunksjon spiller der du kunne skru av videokretsene når du bare spilte audo, kostet i underkant av 20K for 15 år siden. Har også testet med Pioneer cd/sacd/dvdaudio spiller og senest med Opp 103D. Hadde jeg hatt plass og hatt multikanal, så hadde det vært noe helt annet, men for 2 kanal stereo nei. Skulle jeg hatt et annet format en cd så hadde jeg heller satset på Blu-Ray, da disse virker å ha bedre lydkvalitet en cd, selv med bilde, der det finnes både cd og Blu Ray av samme konsert. Regner med at det er fordi at de er mastret for hjemmekino og ikke for bil/mobil. Er ikke så kresen når jeg også har bilde, så Oppo med spdif ut til Naim dac og så til hodetelefonforsterker er bra nok. Sacd kan jeg ta ut analogt eller fra hdmi til TV og så optisk ut til dac, men da er DSD konventer til pcm.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror ikke noen har foreslått at du plutselig skal begynne å handle SACDer. Mitt poeng er i alle fall helt enkelt at Denon DCD-2500NE er den beste CD-spilleren jeg har hørt. Selv har jeg kun et fåtall SACDer (<2% av samlingen) og ingen planer om å anskaffe særlig mange flere.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg tror ikke noen har foreslått at du plutselig skal begynne å handle SACDer. Mitt poeng er i alle fall helt enkelt at Denon DCD-2500NE er den beste CD-spilleren jeg har hørt. Selv har jeg kun et fåtall SACDer (<2% av samlingen) og ingen planer om å anskaffe særlig mange flere.
    Hei. Er dine erfaringer med Denon DCD 2500 NE også testet opp mot andre dyrere spillere?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    neiil hdcd.jpg

    Det er nok av formater å velge mellom. Her spiller jeg Neil Young på hdcd, noen som husker dem?

    Og her er den nye vinen fra Luxmans web.
    Highly advanced digital decoding
    The D-03X can reveal new subtleties in even the most familiar music. MQA (Master Quality Authenticated) is an award-winning British technology that delivers the sound of the original master recording. The player includes MQA technology, which enables you to play back MQA-CDs as well as MQA audio files up to 24-bit transferred via USB, optical and coaxial inputs
    Har ikke hørt MQA på hw som støtter dette, så kan ikke si noe om hvordan lyden er. Tok et søk på cdjapan og det var 532 MQA-cder, allerede nå virker det å være mer interessant musikk (for meg) på dette formatet en sacd.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hei. Er dine erfaringer med Denon DCD 2500 NE også testet opp mot andre dyrere spillere?

    Spørs hva du mener med "testet". Jeg hørte på Marantz SA-11S3, Pioneer PD-70AE og Yamaha CD-S3000 da jeg skulle handle og har ellers hørt flere andre spillere av grei kvalitet. Audio Research, Wadia, Esoteric og andre. Jeg har imidlertid ikke hatt dem innom for en side-by-side shoot-out i eget system, så jeg vil ikke si jeg har testet dem, bare innhentet lytteinntrykk.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Spørs hva du mener med "testet". Jeg hørte på Marantz SA-11S3, Pioneer PD-70AE og Yamaha CD-S3000 da jeg skulle handle og har ellers hørt flere andre spillere av grei kvalitet. Audio Research, Wadia, Esoteric og andre. Jeg har imidlertid ikke hatt dem innom for en side-by-side shoot-out i eget system, så jeg vil ikke si jeg har testet dem, bare innhentet lytteinntrykk.
    Nei, tenkte bare i forhold til at du har hørt andre dyrere cd-spillere men likevel vil foretrekke Denon-spilleren.
    Ganske heftig skussmål da. Tenkte tilfelle jeg selv skulle vurdere den Denon-spilleren. Den er jo ikke avsindig dyr.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Når det gjelder både lyd og byggekvalitet er den rett og slett latterlig billig hvis man skuler til prisene på veldig mye annet.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Nei, tenkte bare i forhold til at du har hørt andre dyrere cd-spillere men likevel vil foretrekke Denon-spilleren.
    Ganske heftig skussmål da. Tenkte tilfelle jeg selv skulle vurdere den Denon-spilleren. Den er jo ikke avsindig dyr.
    Du har ikke vurdert DCD-A110 da? Denne er produsert i Japan som toppmodellene til Denon og disse selges normalt ikke i Europa, men dette er en jubileumsmodell (Denon 110 år) så de har vist gjort unntak. Av Japan spillerne så virker denne som den jeg kunne valgt (uten sacd), Luxmax som jeg så på er neste 50% dyrere.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Når det gjelder både lyd og byggekvalitet er den rett og slett latterlig billig hvis man skuler til prisene på veldig mye annet.
    Hvis man kan kominenere high-end lydkvalitet, med topp byggekvalitet og nydelig finish så får man lyst å spille mer fysisk cder.
    Sånn er det. Har alltid likt designet på Denon, men har ikke tenkt på at lyden er helt der oppe. Kanskje du har rett!
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Og her er den nye vinen fra Luxmans web.
    Highly advanced digital decoding
    The D-03X can reveal new subtleties in even the most familiar music. MQA (Master Quality Authenticated) is an award-winning British technology that delivers the sound of the original master recording. The player includes MQA technology, which enables you to play back MQA-CDs as well as MQA audio files up to 24-bit transferred via USB, optical and coaxial inputs
    Har ikke hørt MQA på hw som støtter dette, så kan ikke si noe om hvordan lyden er. Tok et søk på cdjapan og det var 532 MQA-cder, allerede nå virker det å være mer interessant musikk (for meg) på dette formatet en sacd.
    At de med et herpet lossy format som mqa er, for det til å bli en original master recording, er meg en gåte. Trodde Luxman var et seriøst fIrma.
    Men det er sikkert bare meg......:oops:
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Japanerne elsker jo nye cd format eller versjoner av disse. Gudene vet hvor mange versjoner de har cder,? xrcd, xrcd2 xrcd24, K2, K2 HD blue spec, shm-cd, shm-xrcd,shm-xrcd2, shm-xrcd24, HDCD og nå MQA -CD. Har sikkert glemt en hel del, og så er det vel gull cder og glasscder osv...
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Du har ikke vurdert DCD-A110 da? Denne er produsert i Japan som toppmodellene til Denon og disse selges normalt ikke i Europa, men dette er en jubileumsmodell (Denon 110 år) så de har vist gjort unntak. Av Japan spillerne så virker denne som den jeg kunne valgt (uten sacd), Luxmax som jeg så på er neste 50% dyrere.
    Nei, viste ikke om den. Nå skal det sies at jeg akkurat har fått ny Dac, Denafrips Pontus og bruker Marantz ND 8006 som ren transport.
    Er ikke sikker på at den spilleren nødvendigvis løfter lyden videre?!
     

    San

    Medlem
    Ble medlem
    28.12.2019
    Innlegg
    6
    Antall liker
    6
    Japanerne elsker jo nye cd format eller versjoner av disse. Gudene vet hvor mange versjoner de har cder,? xrcd, xrcd2 xrcd24, K2, K2 HD blue spec, shm-cd, shm-xrcd,shm-xrcd2, shm-xrcd24, HDCD og nå MQA -CD. Har sikkert glemt en hel del, og så er det vel gull cder og glasscder osv...
    Primare DD35 CD transport ?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Det er en egen tråd for betalbare cd drivverk/transport, la oss holde oss til cdspillere i denne,
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.667
    Antall liker
    1.250
    Marantz 30N virker jo som en fornuftig spiller å lansere i dagens marked, men det virker mer som en streamer med digitale innganger med sacd drev innebygget, en cdspiller når jeg ser på spec. For mitt behov så virker det nødvendig å kjøpe spiller med disse funksjonene da de utenom kostnad også gjør den mer komplisert. Når det gjelder sacd så la jeg merke til at Emerson SQ som nå er på Pentatone ga ut først album som redbook og ikke sacd som var vanlig hos Pentatone tidligere. Sjekket endel av de nyere utgivelsene og det var for det mest PCM og cd, kun noen få DSD og sacd, mener det mest var sacd hos Pentatone tildigere?
    Ja, kanskje. Eller kanskje kan man se 30N (samt Denon og Technics alternativene) som gode CD spillere hvor man får SACD og streaming (Marantz og Technics) på kjøpet, sånn ca. Jeg streamer ikke foreløpig, så det var ikke et behov.
    Jeg sjekket det jeg kunne finne av tester på nettet før kjøp og de fleste omtaler disse som svært gode CD spillere hvor man ikke kan forvente å få bedre lyd til ca denne prisen uansett. Nyanse forskjeller som mellom disse, men ikke noe klart bedre.
    Det virker på meg som en sannsynlig riktig vurdering.
    Jeg vurderte alle disse 3 seriøst, men landet på Marantz tildels fordi jeg hadde en Marantz fra før og liker den, Technics'en var ikke umiddelbart tilgjengelig, og Denon'en ble valgt vekk pga begrenset inn- og utganger samt ingen streaming (i tilfelle jeg en gang vil prøve det...).

    Hadde jeg ikke hatt lyst/behov for SACD, hadde Luxman D-03X vært et alternativ, men er vesentlig dyrere da...

    Denon DCD-A110 med kommentar om Marantz 30N og Denon 2500 serie
    Marantz SACD 30N test av de samme som over
    Marantz 30N test fra hometheaterhifi
    Denon DCD-A110 Lyd og bilde
    Marantz 30N Lyd og bilde kun oppsummering, resten bak mur
    Technics SL-G700
    Technics SL-G700 Lyd og bilde

    Men ellers lykke til med å finne en CD spiller som er bedre enn noen av disse til ca samme eller lavere pris.
     

    azzyrazzy

    Medlem
    Ble medlem
    16.07.2013
    Innlegg
    23
    Antall liker
    17
    Beklager hvis dumt spørsmål; Dersom man tar digital ut fra CD-spilleren og over til en god Dac-> Preamp->Effekt, har Cd-spillerens kvalitet til det bruket noen praktisk betydning?
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Beklager hvis dumt spørsmål; Dersom man tar digital ut fra CD-spilleren og over til en god Dac-> Preamp->Effekt, har Cd-spillerens kvalitet til det bruket noen praktisk betydning?
    Det korte svaret er ja. Det lange svaret innbefatter ordene jitter og strømforsyning og konsekvensen av hva som brukes som interface, f. eks. COAX, optisk, AES/EBU eller I2S.
     

    azzyrazzy

    Medlem
    Ble medlem
    16.07.2013
    Innlegg
    23
    Antall liker
    17
    Jitter har jeg hørt om, " en urytmisk rate på selve dataene". Beklager hvis jeg sporer av tråden litt. Sier du da at en ok cd-spiller sender ut datastrøm med så store timing-feil at en DAC ikke klarer å rette det opp. Jeg har f.eks Hegel HD12. Hvis det er tilfelle, vil da to Dac'er etter hverandre klare jobben?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    At de med et herpet lossy format som mqa er, for det til å bli en original master recording, er meg en gåte. Trodde Luxman var et seriøst fIrma.
    Men det er sikkert bare meg......:oops:
    Ser at Esoteric også har hevet seg på mqa toget med de nye K-03Xd og K-01Xd (til kr.168K og 262K) og da er det vel bare et tidsspørsmål før de andre japanske følger med?
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Det er vel samme dac i disse, men Mohican er tunet for max ytelse på redbook. Litt av grunnen til jeg vurderer en ren cdspiller.
    Testet du denne mot noen andre cdspillere?
    Hva er det man egentlig optimaliserer for red book? Slik jeg forstår det er jo filter i DAC samme vi benytter til våre CD rips? De fleste hyllevare DAC chip har vanligvis filterprofiler koblet til samplingsfrekvens så oppsamling er vel veien man omgår å benytte filtre tett på audiobåndet.

    I et av de få såkalte hi-end drivverkene i markedet i dag sikrer man red book only ved å benytte en 20 år gammel kontroller/dekoder all-in-one CD spiller chip som kun støtter red book og hjemmebrent koblet sammen med en moderne DVD laserunit. Så bortsett fra å sikre seg en spiller med fresh laserenhet har trolig bruktmarkedet vel så mange godtbiter å by på enn det man finner i butikkhyllene.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Å "optimalisere for RedBook" i 2020 høres no så jævlig suspekt ut, for å si det mildt. Passer bedre i tråden om ytterst tvilsomme tweaks.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Å "optimalisere for RedBook" i 2020 høres no så jævlig suspekt ut, for å si det mildt. Passer bedre i tråden om ytterst tvilsomme tweaks.
    Kansje, men dette fra Hegles web virker veldig fornuftig for meg selv om det ikke sier noe om hva de gjør.

    "thousands of people still own thousands of CDs. Some even prefer playing a physical disc, rather than streaming off their phone, when really enjoying their audio system. There is no lack of CD-players, but nowadays most of them are trying to be "everything". They should play SACD, have digital inputs, support DSD and perhaps even have an app and a headphone jack. The problem is that these functionalities not only drive up the cost but actually reduce the sound quality when playing a CD. For years, we wanted to do something about that. And finally, it is here... The Mohican - for people who want the best from their CDs."
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    ...The problem is that these functionalities not only drive up the cost but actually reduce the sound quality when playing a CD. For years, we wanted to do something about that. And finally, it is here... The Mohican - for people who want the best from their CDs."
    Det er tvilsomt de får produsert properitære dekoder og DAC chips grunnet kostnadene med slik utvikling krever høyt salgsvolum. Da er det mer nærliggende å tro at de gjør slik som drivverket beskrevet i denne tråden hvor man finner fram gamle integrerte kretser igjen https://www.hifisentralen.no/forume...l-betalbar-pris-finnes-det.97494/post-3189033

    De kan jo selvsagt basere seg på en FPGA løsning, men da faller logikken ut av markedføringsteksten. Så jeg velger tro man heller blir tatt tilbake 20 år i tid med teknologi som dette koblet med en moderne DAC chip som trolig kan alt det reklamen nevner uten å utnytte dette ;)
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.569
    Antall liker
    2.770
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg synes dette er en interessant tråd, samtidig som jeg sitter med en følelse av av ting kanskje overproblematiseres mer enn nødvendig.
    Likeledes tror jeg ikke at det på død og liv er slik at man enten er høy eller mørk - man kan kanskje være begge deler.
    Parallellen her blir at det nok finnes VELDIG dugende cd-spillere, som på toppen KAN spille sacd. Dersom målestokken skal være en nesten-vintage Naimspiller, som jeg dessverre ikke har forutsetninger for å uttale meg om, vil jeg tro at der nok finnes både rene cd-spillere, drivverk og kombispillere som kan matche Naimen og vel så det. Så får det være opp til hver og en å avgjøre hvilke formater en ønsker å spille.
    Dersom man er opptatt av å finne sin siste, virkelig gode red-book-spiller, bør det vel la seg gjøre å få lånt hjem noen eksemplarer av sorten og kjøre en shoot out.

    Dersom sacd-funksjonen blir "for plagsom", og hvis utvalget av kvalitativt gode, rene cd-spillere er for lite, vil jeg nesten anbefale ts å gå for et drivverk. Da bør han være på den sikre siden!

    mvh
    Proffen
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    en moderne DAC chip som trolig kan alt det reklamen nevner uten å utnytte dette

    Jepp, det var i grunnen hele poenget. Å optimalisere for Red Book i dag betyr åpenbart ikke noe mer enn å la være å implementere det meste av det DACen kan gjøre. Helt greit det, men ikke akkurat et overbevisende salgsargument.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.569
    Antall liker
    2.770
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Disse to kan kanskje tåle å settes under lupen?

    mvh
    Proffen
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Det er tvilsomt de får produsert properitære dekoder og DAC chips grunnet kostnadene med slik utvikling krever høyt salgsvolum. Da er det mer nærliggende å tro at de gjør slik som drivverket beskrevet i denne tråden hvor man finner fram gamle integrerte kretser igjen https://www.hifisentralen.no/forume...l-betalbar-pris-finnes-det.97494/post-3189033

    De kan jo selvsagt basere seg på en FPGA løsning, men da faller logikken ut av markedføringsteksten. Så jeg velger tro man heller blir tatt tilbake 20 år i tid med teknologi som dette koblet med en moderne DAC chip som trolig kan alt det reklamen nevner uten å utnytte dette ;)
    Det er samme dac som står i deres HD30 DAC.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Det er samme dac som står i deres HD30 DAC.
    Så da snakker vi om begrensninger i dekoding av selve datamedia slik jeg teoriserte i forrige post.

    Dette er en logikk som ikke helt treffer hos meg siden avspilling fra minne-buffer er det som faktisk utføres ved all CD avspilling. Hvorfor velge å begrense bufferen til en enkel FIFO fremfor å bygge den til perfeksjon nå 40 år senere?

    Jeg har tidligere postet en ide om at CD spiller har en stort SSD minne som CD platene lagres på i bakgrunnen. Når man spiller av CD'n for andre gang fungerer platen enkelt som ID brikke og man får avspilt en verifisert bit-korrekt fil.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Disse to kan kanskje tåle å settes under lupen?

    mvh
    Proffen
    Dette satte meg på et nettsøk. Det ser ut som det er noen år tilbale ble en nyoppdaget greie dette med å ta i bruk den gamle SAA7824HL chippen i hi-end CD spillere. Men folkene hos Nuprime snubler kanskje litt når de skriver SAA7824HL high-end laser reads/writes head control and decodes chips (y)

    Dog er det riktig at denne chippen er hjertet i hele drivverket siden den står for all kontroll av laser/spindel og dekoding av datastrøm samt error sjekking.

    Ikke at jeg ønsker sette navnet mitt på denne spilleren. Men den viser at 170 USD er nok penger til å få samme 40,- kroners SAA7824H kontroller under dekslet.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    ProJect RS2T
    1. +
    2. +
    3: +
    4. +
    5. -

    Jeg må bare legge til at jeg også har Ayre CX-7 eMP og Oppo 105 og 205, begge Audiocom Signature. Så jeg har litt å sammenligne med. Oppo 105 holder ikke til redbook CD, 205 er jeg litt mer usikker på pr. i dag. Ayre med PCM1738 er noe helt annet, og jeg har ikke prøvd den med annen DAC.

    SACD er ett minus på CDspiller i alle prisklasser, da gjør Oppo en bedre jobb.
    Tok og koblet min Oppo 103D direkte i en hodetelefonforsterker og testet litt sacd i dag. Alle platene jeg testet låter bedre på sacd laget både i DSD og PCM. Et par av jazz platene har en helt annet mix så det var ikke noe reel test. På en nyere innspilling fra Pentatone så er det ikke tvil om at sacd laget er bedre, men cd laget avspilt på min Cyrus/Devialet kombo er bedre. Kom vel til samme konklusjon som deg om at Oppo ikke er noe spesielt bra som cd spiller (min er helt standard). Som allround spiller er den helt OK på lyd, men ville ikke nok sett etter noe annet om jeg bare spilte cder. Ble primært kjøpt for avspilling av musikk blu ray og Sone 1 disker.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    11.182
    Torget vurderinger
    2
    Tok og koblet min Oppo 103D direkte i en hodetelefonforsterker og testet litt sacd i dag. Alle platene jeg testet låter bedre på sacd laget både i DSD og PCM. Et par av jazz platene har en helt annet mix så det var ikke noe reel test. På en nyere innspilling fra Pentatone så er det ikke tvil om at sacd laget er bedre, men cd laget avspilt på min Cyrus/Devialet kombo er bedre. Kom vel til samme konklusjon som deg om at Oppo ikke er noe spesielt bra som cd spiller (min er helt standard). Som allround spiller er den helt OK på lyd, men ville ikke nok sett etter noe annet om jeg bare spilte cder. Ble primært kjøpt for avspilling av musikk blu ray og Sone 1 disker.
    Samme observasjoner har jeg gjort.
    Har ellers tvilt meg fram til at en rasende god redbook CD/DAC står lite tilbake for en rasende god SACD-spiller. Kvaliteten på opptaket er viktigere enn mediet som spiller av det. Det sagt; spolebånd er vel det beste jeg har hørt av kildemateriale! :D
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.020
    Antall liker
    8.215
    Torget vurderinger
    1
    Samme observasjoner har jeg gjort.
    Har ellers tvilt meg fram til at en rasende god redbook CD/DAC står lite tilbake for en rasende god SACD-spiller. Kvaliteten på opptaket er viktigere enn mediet som spiller av det. Det sagt; spolebånd er vel det beste jeg har hørt av kildemateriale! :D
    ....og kvaliteten på mastringen. Det er her det syndes mest. SACD kunne vært en oase i "the loudness" war, men desverre komprimerer platreselskapene ofte SACD også ihjel. En tapt mulighet...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Samme observasjoner har jeg gjort.
    Har ellers tvilt meg fram til at en rasende god redbook CD/DAC står lite tilbake for en rasende god SACD-spiller. Kvaliteten på opptaket er viktigere enn mediet som spiller av det. Det sagt; spolebånd er vel det beste jeg har hørt av kildemateriale! :D
    Opptak og mastering har jeg lenge ment er viktigere en at alt skal være high rez. Sannsynligvis er sacd marginalt bedre en redbook i de fleste tilfellene, men når jeg har 20-30 sacder og noen tusen cder og utvalget sacd er ganske så begrenset (er noe dyre japanske greier å få tak i) så gjør valget seg selv (imo).
    Tviler ikke på an R2R er bra, men har verken plass eller kapital til det.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    ....og kvaliteten på mastringen. Det er her det syndes mest. SACD kunne vært en oase i "the loudness" war, men desverre komprimerer platreselskapene ofte SACD også ihjel. En tapt mulighet...
    Det meste har vært innom pcm, er vel bare noen få klassiske nisje selskaper som også mixer i dsd. Virker som om det er dsd filer som gjelder nå da flere kutter fysiske sacd plater og selger cder og dsd filer.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    11.182
    Torget vurderinger
    2
    Opptak og mastering har jeg lenge ment er viktigere en at alt skal være high rez. Sannsynligvis er sacd marginalt bedre en redbook i de fleste tilfellene, men når jeg har 20-30 sacder og noen tusen cder og utvalget sacd er ganske så begrenset (er noe dyre japanske greier å få tak i) så gjør valget seg selv (imo).
    Tviler ikke på an R2R er bra, men har verken plass eller kapital til det.
    Jeg har vel nevnt Marantz tidligere i tråden her, vil bare understreke at SA 11 S3 spiller rasende flott også på redbook. Ja, den har enda et gir på SACD, men det er ikke mange enboks-spillere som slår knock-out på den på redbook, heller.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Problemet ble vel også at man må rippe SACD for å nyttegjøre den raske utvikling av DSD DAC som kom i etterkant. Hadde ikke musikkbransen vært så paranoid kunne trolig SACD fått et lenger liv om brukerne fikk tappe innholdet av digitalt til sin nye oppdaterte DSD DAC .
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Synes hele dsd greia er hypa, nå skal det jo helst være dsd512 selv om det ikke tas opp i dette format (sist jeg sjekket var det max dsd 256). Er jo litt komisk disse som skal ha pure dsd og kjøper disker som er merket med dsd opptak, men det står mange ganger ikke at de er mixet i pcm og så konverter igjen til dsd. DXD som er pcm blir jo også regnet for pure dsdnår det konverteres, tror det er et white paper på det men gadd ikke lese det. Visse anmeldere kjøper musikk etter hvilket format det er tatt opp i, ikke atter om de liker det eller ikke. Satt på spissen så kjøper de ikke f.eks musikk fra Rainbow studio fordi Konghaug brukte pcm og ikke dsd ved opptak.
    OK det var litt avsporing.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn