HT / PSU BORBELYS BALANCED PREAMP

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Bare lurer på om og jeg fortsatt skal bruke shunt regulatore ? som har værten av byggesteinene i alle mine BA, ,,,,,, en parameter mindre å tenke på
    Bortsett fra ett par som lød fantasktisk med serie regulatoren til BA , da med sk216/j79 som serie element
    Hva tenker du Johnny?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.558
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Det blir ikke shuntregulatorer her. Tenker mer på noe mer støysvakt ;)
    Volumregulator blir MUSES72320 fra NJR/JRC. Skal også teste en linjeforsterker basert på Op-amps som Muses 02 eller LM4562/LME49720 og evt. ADA4625-2 fra Analog Devices. Så får vi se hva jeg ender opp med ? Fet's ala Borbely eller op-amps ? ;)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Gårt regt med hobby i høst heten , Det er mere givende med bading og en MC tur på kvellinga , i allefall når jeg har en R1 crossplane jeg har fått låne av en god venn ..Den maskinen er desidert noe av det beste jeg har kjørt ; brakes , handling og motoren har bare en helt insane power delivery .Sinna som en brølende løve og samtidig snill som en puse katt , du bestemmer :)

    Vel på skatte jakt " så fant jeg ett par regulatorer av beste sort :) Current source feeded shunts allfet type , Jeg kommer til å kjøle powerelementene til kabinettet for minst på virkning på J fet pre ampen som tiltenkt skal være i samme kabinett.Jeg tenker å bruke en shunt attenuator ala som på J fet balanced tidligere inne tråden her ,Før laget jeg dem selv , vet ikke om de selges som kit mer ? Kan hende jeg lager bare 2-3 trinns gain justering i første omgang .Likeledes vil jeg gjennomføre min egen fet " targeted resistor /cap practice : ) Fra før har jeg og FFT dual supply ala Abrahamsen : )

    I forberedelsene til oppbygging av 435 pcb er supplering av evt resistors og kontroll av fets matching også dual typene

    Ps Jeg ble litt glad da jeg fant at shunt regulatorene hadde de 4 ekstra power transer jeg manglet . til en tiiltenkt high speed fet amp .Nå har jeg 12 stk fra samme batch som er hyper matchet |. Håper jeg har fets nok ,
    Men først ut er 435 og første pri ,mer seinere
    Bilder shuntene , powertransen til EB hsa" og en supa beib "
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    En perfekt dag på MC lite trafikk og deilige svingete telmarks veier .Mellom landet på Nutheim kafe ,en gammel skyss stasjon med kafe og over natting :Verdens beste burger ;Flatdals burger med tilbehør , tilleggs bonus var super betjening .Turen ble av sluttet med 3 runder m bading bystranda 16 gr ?Deili var det . )
    Enda en deili overraskelse var det å fyre opp EB ribbon ampene, dynamikk ? JA organisk og fysisk ? JA . )
    men,,,,
    435 prosjektet strander, litt og en haste bestilling er sent Partsconnexion for caddocks og shinkoh .Jeg har tro på prosjektet så jeg kommer ikke til å spare på, noe annet enn kabinettet ha ha : ) bare jeg ikke blir banned "
    Jeg ser litt på volum regulering og sett og tenkt masse .Selv om jeg er en minimalist i allt , så vil jeg har kvalitet der det gjelder . Jeg vil ha en shunt for the simplicety" Ser ut som Takman REX og z201 som serie element er in for tiden .Serie element har jeg nok av tf020 , z201 , mk132
    Har noen takman metall film shunts og kan uttale seg `?
    Legger ett bilde fra glass house sin 0,5 watter takman metall,,,,,,jeg synes jeg bygger dem penere eller mer kompakt selv ,,, har innvendinger se bildet , hvorfor skal de bygge H og V channel så tett ? Hvor stor er impedansen og gain før vi kan snakke om cross talk " Jeg hadde hatt gnd wiren mot andre kanalen og rotert ene dekket 180" om det er mulig ?Tror jeg heller må satse på å bygge selv :(
    More to come
    bildet , tror jeg har allt , men bestillingen fra PX blir på 400 us +-
     

    Vedlegg

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.558
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Mye gjenbruk av eksotiske deler der, ser jeg. Så, vi kommer nok til å bygge den ganske forskjellig......
    Jeg har tro på prosjektet så jeg kommer ikke til å spare på, noe annet enn kabinettet ha ha : ) bare jeg ikke blir banned "
    Da spør jeg: Hvorfor sparer du på kabinettet, når du har slik tro på prosjektet ?
    Mvh.
    Johnny
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Takman metalfilm er fine. Har brugt mange af dem. Umagnetiske og neutralt lydende. Bedre lydende er alt for dyre.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    De flade Caddock på keramik lyder hårdt. Umiddelbart kan man blive imponeret af den meget detaljerede lyd. Senere indser man at det er trættende og fejl. Det er den tynde keramik plade som farver. Resonanser vil jeg tro.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.558
    Sted
    Halden
    Hei @HAREPUSEN :)
    Tror jeg overlater diskusjonen om komponenter osv. til deg og @Drossel . Tror dere er ganske på samme bølgelengde ang. hvordan man skal bygge DIY ;)
     
    Sist redigert:

    BerntJ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.400
    Antall liker
    184

    Høyspenningsregulator.

    BJ
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei :)
    Mye gjenbruk av eksotiske deler der, ser jeg. Så, vi kommer nok til å bygge den ganske forskjellig......

    Da spør jeg: Hvorfor sparer du på kabinettet, når du har slik tro på prosjektet ?
    Mvh.
    Johnny
    Det er bra , jeg er ingen copy cat "Har ett gammelt teak kabinett fra en tandberg jeg vil gjen - bruke .Ny kobber front kansje : )
    Det blir en ulv i fåre klær ,,,, kansje
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Ser du også har Vishay modstande. Min mening er at de er bedst i serie. Tynd lyd hvis parallelt over indgangen. Tantaler gør noget"lækkert" over indgangen.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Takman metalfilm er fine. Har brugt mange af dem. Umagnetiske og neutralt lydende. Bedre lydende er alt for dyre.
    Takk drossel
    Jeg har alldri testet dem takman metal , men caddock de fleste , umagnetiske tantalum , z201 og spinn dyre tf020 jeg ,alle her favoritter til hver sitt bruk og dale rn60 og prp og noen roaderstein som er ok for every day use" som Peter Nørback elsker å si
    " takman metall shunt og z201 som serie sies å være en super kombo så det blir nok det da . )
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det går tregt med 435 prosjektet .Måtte haste bestille . Parts Connexion er alltid behjelpelige . ..Gode priser og rask ekspedering .Er jeg heldig så får jeg det på tirsd / onsd,,,,fri frakt til og med .De var short of "noen av tantalums så jeg gambler her og erstatter med z201
    .Gjennom utallige versjoner og kombinasjoner av resistorer har jeg kommet fram til en resept om må .Både tantalummene og z201 gjør ikke noe feil, men de bør plasseres med omhu .Jeg bruker dem som drain resistorer og gate stoppere hovedsaklig .Som serie resistorer. er de kansje en anelse mer tranparante enn tantalummene ,,,, muligens pga at de kansje ,,,,,er litt bass fattige i i forhold ,,,, IMO mine ører .J fets er super detaljete og transparante så for å få likevekt bruker jeg caddock mk 132 eller nå 232 for transparans bass og detaljering, som source resistorer .Det samme generellt for alle shunt " og filter applikasjoner . Foreløbig har ikke jeg funnet for meg kombinasjoner som kan gi meg det samme oppløsning ,toppdetaljering og bass gjengivelse . I tilleg er den totalt fri for ss ing og ubehagelig sibliciance i mine fets kretsløp . Dermed ikke sagt at det ikke finnes andre kombos .Så valgene mine er ikke vilkårlige .Det samme gjelder for shunt regulatorene mine " ,,,,,,

    Noen vente bilder blir det , sysslet med å finne noen power transer / fet for reggsa og det fant jeg , så oppstart og justering av strømmen blir x 2 av tomgang . ) plutselig
    Gåtteri fra Parts Connexion og de nye shunt /serie elementene og for å montere dem måtte jeg dykke " i rote skrinet . )

    more to come.....
     

    Vedlegg

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.558
    Sted
    Halden
    Hei :)
    841,- USD + toll og mva. for en neve motstander :oops:. Da ble kabinettet til min plutselig billig.😊.
    Vi har ulik tilnærming (og det er helt greit) :). Blir ingen eksotiske motstander i min, samt en annen PSU.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei :)
    841,- USD + toll og mva. for en neve motstander :oops:. Da ble kabinettet til min plutselig billig.😊.
    Vi har ulik tilnærming (og det er helt greit) :). Blir ingen eksotiske motstander i min, samt en annen PSU.
    Det er bare bra at vi vinkler forsjelli , gleden med å bygge og prøve ut er vel lik for oss diyere uansett tilnærming tror jeg .Jeg har gode vibber for prosjektet og det var akkurat det jeg fikk lyst på å gjøre ,det er jo hobbyen min for søren Og jeg har jobbet ræva av meg nestren hele sommer .Jeg har ikke dårlig samvittig het , en venn av meg kjøpte akkurat en detomaso pantera til 1,2 mill . )
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Helgen syssel , ikke ble det sykkling ikke ble det MC , dvs gjorde meg klar men sprut regn frister ikke på en søndag : (
    Men det ble litt hobby tid med regulatorene ,,,,,,, men s jeg fikk med meg den lange 9/11 20th memorial cermony . Det var givende og minne verdig seremoni og følelses ladd , der flere av de etterlatte fikk skildre sorg prossessen og veien videre fremover .God bless America og det mener jeg .
    Reggene funka helt uten fuzz og på første forsøk med de nye IRF 9510/510 .Jeg gjorde ikke forsøk på å loade dem halve shunt strømmen 35 mA .D e ble så vidt varme litt over omgivelsen 25 C .Jeg skal nok sjekke dem m scoop men det kan jeg i kabinettet og seinere
    Jeg hadde egentlig kjøpt 2 kina regulatorer til formålet , fra snjj .Snarvei tenkte jeg Bestillte en dual +-24 v 70 mA og en dual +-36v 50 mA, Trenger ikke noe load der for å teste så lave strømmer og 4A transer ? Plutselig er allt så h,,, varmt så plutselig død.Feilsøk , ref / input og jo shunt elementene var blåste Ingen av reggene heller var merkte om spenningen de var justert for :(
    Lang historie kort begge er fixert 150mA og heller ikke symmetriske .Så dont do it "Ikke kjøp noe uten sjema

    bildene ; the real stuff oppstart kontrollert og tjaina stuff ,de virker bgge nå :)


    fortsettelse kommer
     

    Vedlegg

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei @HAREPUSEN 🙂,
    Eg har brukt den same kina PSUen og har laget skjema for den, så kan sende deg ein kopi hvis ønskelig?
    Mvh/Helge
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Du er meg jammen genial , da kan jeg prøve å bygge dem om til BA current source ",SNJJ sier den ikke er justerbar , kansje fordi han ikke lager dem selv ? Jeg begynnte arbeidet med å tracke baner , men avsluttet da jeg oppdaget jeg hadde regulatorer fra før .Men ja takk Helge
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Du er meg jammen genial , da kan jeg prøve å bygge dem om til BA current source ",SNJJ sier den ikke er justerbar , kansje fordi han ikke lager dem selv ? Jeg begynnte arbeidet med å tracke baner , men avsluttet da jeg oppdaget jeg hadde regulatorer fra før .Men ja takk Helge
    Ja eg tok meg tida og tegnet den, og har merket meg at de fleste PSU'er er svært like design messig. Enten det er serie reg eller shunt-reg. Men ja de er normalt ikkje dei som selger produkta som lager dei, derfor er det mange selgere for samme produktet på eBay eller AliExpress. Kommer mer pr post 😂
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg har lavet to STK Borberly/Wellborne labs kopier. Tror det var Cobra jeg købte nogle færdige print af. Lyder godt efter hæftig ombygning. Men vist en fejl at bruge 24 v Teddy Pardo forsyninger. For høj udgangs impedans.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Sker for alle før eller siden når man handler på nettet.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Til Drossel og INe , Da slappe dere å bli skuffet av lyden i tillegg : )
    shematic er den lik LB audio sin multi universal gain"amp Altså en Eb 410 med mosfett ut istedet for fet
    Lyd messig ingen ting å hoppe i taket for kontra de cacaded difftrinna til EB 300 eller 400 serien
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Gåtteri fra PartsConnexion canada notodden levert dør på 4dager. Bare RS components klarer frakt på 1dag til meg . Nå er jeg på jakt etter print spyd til PCB .Selv om jeg bestillte rikelig til de andre to preampene bruker de drill hole 1,5mm i tilkoblingene " Sikkert beregnent på skru terminaler men jeg vil heller lodde .
    Så da er jeg på jekt etter spyd igjen og jeg liker best den typen som har konisk pyramid" ende , any one ? Ser for meg E bay eneste option som sist
    Imens er det bare å sette igang ,,,,Frustrerende er det at høst jobbene topper seg opp og faktisk kaller på over tid ......da blir det mindre hobby tid
    Ja det er ett luxus problem.)

    bilde arrival parts connexion
     

    Vedlegg

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hvile og recovery day" sitter å lader opp til noe sykkel tråkk , I dag må jo bare , no excuses .Høydare i dag var Anthony Smith som vant og var over legen .Jeg liker fightere med personlig het som kan vise respekt og litt ydmyk het .Han er en av dem . )
    Er i gang med lodding av nye komponenter , men litt over tid har vært nødvendig . Jeg har i alle fall bestemt meg for en volum kontroller .En Elma Jumbo 47 pos takman metall , Vet ikke om jeg skal lodde selv eller dem .
     

    Vedlegg

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hvad med det her? Er vist rigtigt godt. Har netop sat det i en pre. Tror Takman har en anelse varmere lyd. Dale forekommer mig at være lidt kliniske.
    Screenshot_20210919-151136.jpg
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg har haft mange problemer med Elma omskiftere.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har haft mange problemer med Elma omskiftere.
    Jeg og Drossel
    , laget mange av dem som serie attenuatorer før shuntens tid .De gamle bryter husa med solder lugs " de holdt ikke så lenge ,selv om allslag rensing ble utført
    Nye generasjonen med glass fiber print har enda ikke laget problem og så lenge du kke har noe input offsett av størrelse er det ikke noe problem

    De brune dale, erdet RN 60 ?De har og lillebroren som 0,25 w .RN 60 kjenner jeg og den ,gjør ikke mye galt , de er bare litt kjedelige . )imo

    Prøver Takman metall for mye annet har jeg prøvet , De er jo enkle å bytte hvis j må swappe "
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.558
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Skal ikke blande meg så mye inn her, dere får diskutere motstander's "egenlyd " mellom dere videre. :)
    Men, blir dere enige ?
    @ Drossel: "Tror Takman har en anelse varmere lyd. Dale forekommer mig at være lidt kliniske"
    @HAREPUSEN: Dale RN 60 kjenner jeg og den ,gjør ikke mye galt , de er bare litt kjedelige . )imo

    Motstander fra Dale: "lidt kliniske", eller "bare litt kjedelige " ?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Kanskje en og samme sag. Det tror jeg på og dermed er jeg og Harepusen enige som jeg tolker det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn