Horn, Beyma TPL150 og Crites bass

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Ser fine ut ,

    file:///C:/Users/Eikli/Downloads/NSD1095N_8%CE%A9.pdf

    ble litt usikker mht at det er såpass fallende frekvensgang .

    Fikk du hørt på dine nd4015be og vurdert de mot jbl ?
    Jeg har hatt 1095 og syntes det er en meget bra driver. Finnes eksempler på folk som foretrekker de foran 2001. Jeg har ikke sammeniknet med 2001 så har ingen mening om hvor reelt dette er, men 1095 er en moderne driver som nok er utviklet for horn med rask flare og det er nok ikke 2001.

    Den fallende responsen på 1095 skylds at det er målt i et CD horn. Alle kompresjons drivere målt i horn som ikke beamer faller slik oppover.

    Jeg er ikke enig at TiN coating er 18 sound sitt svar på Aquaplass. Coatingen på 1095 er Titanium Nitrid som har vesentlig høyere E-modul en både Titan og Beryllium. Når dette legges på topp og bunn får man en sandwich struktur hvor denne stive coatingen motstår kompresjon og strekk. Så dette er ikke demping, men med tanke på å øke stivhet/vekt forholdet og flytte oppbrytningen oppover i frekvens. Så det er mer en økonomisk versjon av Beryllium. :)
     

    postkassami

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    330
    Antall liker
    441
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    Oks - 16ohm? Hvordan slår det ut kontra 8ohm i praksis? Kun mindre nivå?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Oks - 16ohm? Hvordan slår det ut kontra 8ohm i praksis? Kun mindre nivå?
    Veldig enkelt sagt så er det kun mindre nivå ja :)
    Om en da ikke har passiv deling, da må en forandre hele filteret.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Ser fine ut ,

    file:///C:/Users/Eikli/Downloads/NSD1095N_8%CE%A9.pdf

    ble litt usikker mht at det er såpass fallende frekvensgang .

    Fikk du hørt på dine nd4015be og vurdert de mot jbl ?
    Jeg har hatt 1095 og syntes det er en meget bra driver. Finnes eksempler på folk som foretrekker de foran 2001. Jeg har ikke sammeniknet med 2001 så har ingen mening om hvor reelt dette er, men 1095 er en moderne driver som nok er utviklet for horn med rask flare og det er nok ikke 2001.

    Den fallende responsen på 1095 skylds at det er målt i et CD horn. Alle kompresjons drivere målt i horn som ikke beamer faller slik oppover.

    Jeg er ikke enig at TiN coating er 18 sound sitt svar på Aquaplass. Coatingen på 1095 er Titanium Nitrid som har vesentlig høyere E-modul en både Titan og Beryllium. Når dette legges på topp og bunn får man en sandwich struktur hvor denne stive coatingen motstår kompresjon og strekk. Så dette er ikke demping, men med tanke på å øke stivhet/vekt forholdet og flytte oppbrytningen oppover i frekvens. Så det er mer en økonomisk versjon av Beryllium. :)


    Enda bedre :)
     

    postkassami

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    330
    Antall liker
    441
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    Vært å hentet et par JBL 2445 nå etter en hyggelig henvendelse her på forumet. Er å anse som ei ventepølse inntil videre, må få lyd!

    Men 18sound - intet norsk agentur og tilsynelatende håpløs svensk/dansk importør!? Hvor handler dere fra ??????
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.470
    Antall liker
    989
    Gravesen snakker varmt om Lean. £56 i frakt opp til 25kg fikk jeg opplyst sist jeg kjøpte BMS-drivere.
     

    FredrikC

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    905
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Vært å hentet et par JBL 2445 nå etter en hyggelig henvendelse her på forumet. Er å anse som ei ventepølse inntil videre, må få lyd!

    Men 18sound - intet norsk agentur og tilsynelatende håpløs svensk/dansk importør!? Hvor handler dere fra ������
    Jeg handlet fra https://www.lean-business.co.uk oh det gikk problemfritt den gang. Jeg gikk for 16 ohm, for å bedre S/N, men i ditt tilfelle som skal matche 2445 er sikkert 8ohm fint. Men minidsp og kompresjonsdrivere gir stort sett sus og mer gain enn nødvendig. Forsterkere med veldig lav gain og/eller l-PAD for å dempe støy og minske demping gjort med volumkontrollen er lurt. Søk på gainstructure i Google for å få litt forståelse for dette. Mvh Fredrik
     

    postkassami

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    330
    Antall liker
    441
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    Først og fremst - takk for mange gode innspill på den utømmelige mengden spørsmål jeg har!

    stativet til horna som fulgte med er tilpasset TAD-drivere så jeg bruker diskantkrybba fra det gamle oppsettet inntil videre, også må jeg tilpasse litt til JBL-driveren som er en del større enn hva dette er laget for. Slakta også dobbel 12" kassa for å teste litt med den.

    Jeg har lenge vurdert å lage ny tv-benk, så da kan bredder og høyder tilpasses noe (har bare ca. 70cm bredde per side å gå på nå) - blant annet tilpasses til en liggende bunndel ala JBL - visuelt sett tror jeg dette kan bli stilig, især om jeg ender opp med et par 15" per side!
    20191014_211146.jpg
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er noe ekstra spesielt og morro med storformat kompresjonsdriver i stort horn :)
    Flotte horn og stativ!
    Det er nok ikke noen vei tilbake etter dette misstenker jeg.. :)
     

    postkassami

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    330
    Antall liker
    441
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    Det er noe ekstra spesielt og morro med storformat kompresjonsdriver i stort horn :)
    Flotte horn og stativ!
    Det er nok ikke noen vei tilbake etter dette misstenker jeg.. :)
    Takk, det er litt vemodig å kjøpe "ferdig" pakke mtp. stativet osv. men på en annen side klarer jeg ikke lage det like bra selv.

    Siden jeg er i flytsona om dagen er det vel bare å kjøre på - jeg er overbevist vedrørende 18sound 1095 driveren i toppen - til prisen er det jo tilsynelatende et kjempekjøp, så den kommer til å bli bestilt.

    Men jeg anser JBL som sagt som ei ventepølse i 270 hornet - det kan godt tenkes at jeg lever lykkelig med driveren, men nevrosene tilsier å gå for noe nyere og gjerne tilpasset hornet mtp. vinkler osv. Tør noen å komme med noen konkrete tips til 2" driver som ideelt sett har ytterligere litt å gå på nedover ved deling på 600hz, er en perfekt match i hornet (throat entry half-angle of 5 to 6° - kanskje ikke vesentlig?) og som koster under 10K/paret?

    Radian sine be-drivere er litt dyre, men alt i alt gode drivere virker det som.
    å erstatte membranene i 2445 er vel en mulighet, men sitter fortsatt igjen med en 13 kilo klump som kanskje ikke er optimal på tross av oppgraderingen.
     
    Sist redigert:

    postkassami

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    330
    Antall liker
    441
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    Fin boble og.....:D
    :cool: 58 modell, litt modifisert med 4" smalnet og bredda ståliser bak. Hatt den i en del år, men ble lite brukt etter førstemann kom til. Motor står på pall her for ompakking, men TTT...mer moro med horn!
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner ikke stort av detta bildestyret på HFS.???
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Skjønner ikke stort av detta bildestyret på HFS.???
    Mulig min hjerne byr på færre hjerneceller enn de fleste, men jeg heller forstår ikke hvordan man får satt inn bilder riktig på dette forum, som jeg ellers hva brukermuligheter angår skryter opp til månen og tilbake igjen.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er noe ekstra spesielt og morro med storformat kompresjonsdriver i stort horn :)
    Flotte horn og stativ!
    Det er nok ikke noen vei tilbake etter dette misstenker jeg.. :)
    Takk, det er litt vemodig å kjøpe "ferdig" pakke mtp. stativet osv. men på en annen side klarer jeg ikke lage det like bra selv.

    Siden jeg er i flytsona om dagen er det vel bare å kjøre på - jeg er overbevist vedrørende 18sound 1095 driveren i toppen - til prisen er det jo tilsynelatende et kjempekjøp, så den kommer til å bli bestilt.

    Men jeg anser JBL som sagt som ei ventepølse i 270 hornet - det kan godt tenkes at jeg lever lykkelig med driveren, men nevrosene tilsier å gå for noe nyere og gjerne tilpasset hornet mtp. vinkler osv. Tør noen å komme med noen konkrete tips til 2" driver som ideelt sett har ytterligere litt å gå på nedover ved deling på 600hz, er en perfekt match i hornet (throat entry half-angle of 5 to 6° - kanskje ikke vesentlig?) og som koster under 10K/paret?

    Radian sine be-drivere er litt dyre, men alt i alt gode drivere virker det som.
    å erstatte membranene i 2445 er vel en mulighet, men sitter fortsatt igjen med en 13 kilo klump som kanskje ikke er optimal på tross av oppgraderingen.
    2445 er ikke noen dårlig driver det!
    Bruk litt tid på sy sammen, spill musikk og det blir nok rett så bra. :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    2445 er perfekt til JMLC 270 både mtp arbeidsområde og hals. 550 Hz går fint.

    Og med ND1095 i diskanten så tror jeg det blir særdeles bra.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Ikke for å gjøre dette til en boble tråd, men horn, god lyd og bælspreke biler hører sammen.
    Her er min 66 mod

    image.jpg
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Det er noe ekstra spesielt og morro med storformat kompresjonsdriver i stort horn :)
    Flotte horn og stativ!
    Det er nok ikke noen vei tilbake etter dette misstenker jeg.. :)
    Takk, det er litt vemodig å kjøpe "ferdig" pakke mtp. stativet osv. men på en annen side klarer jeg ikke lage det like bra selv.

    Siden jeg er i flytsona om dagen er det vel bare å kjøre på - jeg er overbevist vedrørende 18sound 1095 driveren i toppen - til prisen er det jo tilsynelatende et kjempekjøp, så den kommer til å bli bestilt.

    Men jeg anser JBL som sagt som ei ventepølse i 270 hornet - det kan godt tenkes at jeg lever lykkelig med driveren, men nevrosene tilsier å gå for noe nyere og gjerne tilpasset hornet mtp. vinkler osv. Tør noen å komme med noen konkrete tips til 2" driver som ideelt sett har ytterligere litt å gå på nedover ved deling på 600hz, er en perfekt match i hornet (throat entry half-angle of 5 to 6° - kanskje ikke vesentlig?) og som koster under 10K/paret?

    Radian sine be-drivere er litt dyre, men alt i alt gode drivere virker det som.
    å erstatte membranene i 2445 er vel en mulighet, men sitter fortsatt igjen med en 13 kilo klump som kanskje ikke er optimal på tross av oppgraderingen.
    Membraner til 2445 passer i 2440, 2441, 2446, 2447, 2450 og 2451 samt i Radian sine storformat tror jeg.

    Ser du etter noe som er bedre nedover kan det fort bli et kompromiss i øvre område. BMS har vel noe som skal være bedre nedover enn ovennevnte JBL, b&c dcm50 har fått masse skryt her for bra ytelse i bunn.

    2440 2441 og 2445 har en eldre type faseplugg -

    2440 og 2441 er alnico drivere ( passer i stativet ditt ? ) 41 har en kortslutningsring i sølv som gir mindre selvinduktans , men også mindre magnet kraft - forskjellig respons i toppen.

    Det finnes 2482 og 2485 fra JBL som er mer fokusert på nedre arbeidområde , de har 2" anslutning !

    Altec sine store drivere ( 1,4")( med en overgang) er trolig veldig fin i dette området
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    I og med at JMLC 270 bør deles i området 3000-8000 så er vel 2445 med ribbed titan membran et godt altetnativ.
    Mer detaljert enn Radian alu eller andre membraner f eks syntetiske.
    Dcm50 er litt rotete over 3000 Hz

    270 er fin å dele 2x over dvs 540 Hz
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.432
    Antall liker
    12.531
    Sted
    Sørlandet
    OK... får jeg lov å poste noen av mine bobler i denne tråden? Gi meg beskjed så sletter jeg dem hvis dette blir for off-topic:

    1.6 liter - 749 kg - 400hk og 0-200 på 10 sek. Godkjent.

    Wheelie.jpg


    1641ccm.jpg


    2,386 liter - 281 hk - 10800 omdr - 15:1 i komp - VS05 racefuel til 48 kroner literen.

    kalle_motor.jpg


    Min 1303S med 1.9 liter motor - 130 hk - store bremser, morsomt understell og klistrete dekk. Vintage navigasjon festet i hanskelokket:

    1303.jpg


    img_2104.jpg


    -BB-
     

    postkassami

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    330
    Antall liker
    441
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    Mye å like der, BB! Savner å kjøre litt boble når jeg kjenner etter...

    Råmålte enhetene i dag uten filter (bare beskyttelseskondiser) og uten noen form for EQ/nivåjustering. Målte et par meter fra, i omtrent senter 270 hornets høyde. Glemte å lagre printscreen av totalresponsen, men justerte litt på filteret og nivåer, LR ble litt slakt så BW fikk parret enhetene bedre på papiret ihvertfall og fikk opp nivået ved delefrekvenser.

    Med hensyn til beskyttelseskondisene - ser det vettugt ut å få delt de omtrent slik som sikkerhet (ligger 0,5-1 oktav under sannsynlig delefrekvens)?

    råmålinger.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hva kondiser bruker du?
    2445 er 8ohm?
    Driver til 1400 hornet er 8ohm?

    Målingene ser bra ut dem.
     

    postkassami

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    330
    Antall liker
    441
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    Hva kondiser bruker du?
    2445 er 8ohm?
    Driver til 1400 hornet er 8ohm?

    Målingene ser bra ut dem.
    10 og 80uf, Radian i 1400 er 8 ohm, jbl målte 7 ohm om jeg husker rett, men det står ikke bakpå hva de er. Antar 16ohm.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.046
    Antall liker
    2.266
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Det er 2445j du har så da er de 16ohm og ca 80 uf er helt rett etter boka! Ser bra ut det


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.856
    Antall liker
    10.690
    Torget vurderinger
    10
    Mye å like der, BB! Savner å kjøre litt boble når jeg kjenner etter...

    Råmålte enhetene i dag uten filter (bare beskyttelseskondiser) og uten noen form for EQ/nivåjustering. Målte et par meter fra, i omtrent senter 270 hornets høyde. Glemte å lagre printscreen av totalresponsen, men justerte litt på filteret og nivåer, LR ble litt slakt så BW fikk parret enhetene bedre på papiret ihvertfall og fikk opp nivået ved delefrekvenser.

    Med hensyn til beskyttelseskondisene - ser det vettugt ut å få delt de omtrent slik som sikkerhet (ligger 0,5-1 oktav under sannsynlig delefrekvens)?

    Vis vedlegget 557000
    Ser bra ut

    Test deling på 500-600 Hz nede og alternativt rundt 2500-3000 Hz og 7000-8000 Hz oppe

    Anbefaler deg å bruke tiden på å implementere det du allerede har fordi det garantert låter meget bra. Utfordringen er ofte utålmodighet ifbm ratting av DSP og plassering i rommet. En dyr driver i diskanten løser ikke det.

    Radian driveren gjør en hederlig jobb:

    «From the measurements, the 475PB displays excellent performance for a relatively high-end 1” compression driver, and it has a build quality that is on par with the larger manufacturers in the compression driver business.»

    https://www.audioxpress.com/article...o-engineering-475pb-1-inch-compression-driver
     

    postkassami

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    330
    Antall liker
    441
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er en utolmodig type, selv om ting falt litt på plass med horna! Men jeg skal få litt erfaring med oppsettet as-is før det blir de viktige innkjøpene...med ett unntak.
    Jeg solgte alt av bassenheter i dag, crites (solgte de og azurahornene sammen) og slobber. Det betyr at det allikevel står et kjøp på agendaen.

    Per Morten, hadde du (eller andre) erfaring med TAD1601a (er det ikke det Ronny bruker?).

    Eventuelt anbefaling til 1x15/2x12 per side - 20-600hz, klare seg med 150 liter BR, god følsomhet osv? Håper å komme unna med under 10k.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Tror du vil få like mange meninger om Tad 1601a som det er eksperter , ikke helt " my cup of tea" , men du må stole på egne ører - det burde la seg gjøre, siden de finnes i nærområdet.

    Snickers is kommer vel med en slik driver etterhvert , har vært egen tråd på diy her.

    Skal ikke noen snart teste ut dette - de ser da fine ut ?
    Eighteen Sound - Professional loudspeakers
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Kommer Snikker"s med en slik driver? det viste jeg ikke.

    Kommer du over et sett TAD1601a bør du slå til
     
    Sist redigert:

    postkassami

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    330
    Antall liker
    441
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    Kommer Snikker"s med en slik driver? det viste jeg ikke.

    Kommer du over et sett TAD1601a bør du slå til
    Følger med i tråden til snickers, men jeg er tolmodig - ikke SÅ tolmodig :)

    Var og hørte på nevnte TAD nå, det låter bra, likte det godt og tåler fint 600hz. Men det blir tamt nedover, for min smak må det suppleres med sub eller eq. Prøver å styre unna begge deler ettersom dette forblir 3-veis, forhåpentligvis uten dsp på sikt...
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Det beste med disse TAD elementene er at de tåler høy deling, ikke alle 15" som låter greit 600-700hz, Gpa/Altec er ikke i samme klassen der, men det er min erfaring.

    TL-1603 har mer slam i dyp bassen, mens 1601-alnico låter noe bedre høyere opp, begge er vel ypperlige til formålet hvis begrensning er 1stk 15" pr side.

    Å få en 15" til å låte bra i hele dette registeret er neppe lett uansett og du kommer trolig aldri helt i mål.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    her er en eldre måling jeg tok av 1603 vs Altec i friluft, TAD ganske sexy helt opp til 700/800

    TAD VS ALTEC.jpg
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Det beste med disse TAD elementene er at de tåler høy deling, ikke alle 15" som låter greit 600-700hz, Gpa/Altec er ikke i samme klassen der, men det er min erfaring.

    TL-1603 har mer slam i dyp bassen, mens 1601-alnico låter noe bedre høyere opp, begge er vel ypperlige til formålet hvis begrensning er 1stk 15" pr side.

    Å få en 15" til å låte bra i hele dette registeret er neppe lett uansett og du kommer trolig aldri helt i mål.
    "Aldri helt i mål" blir vel en induviduel greie. Sammenligner en med mer speedy drivere/store sub woofere vil det selvsagt bli vanskelig.

    Snickers sine drivere er vel et seriøst forsøk på å både spille med lav forvrengning - også med masse power.

    BMS er jo i populært om dagen, dyre drivere som har kontroll på teknikken - kanskje noe der ?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Bra sammendrag Oks .

    Hvis man må velge den mellom ultimative utstrekning i sub området, og mer "impact" / bedre mt ville valget mitt vært enkelt . En liten sunfire til 20-40 området ?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Om skulle delt opp trur jeg ville valgt en god 15" eller 18" i BR som bass opp til rundtom 150hz kanskje?
    Så en 12" i lukket kasse over det opp til 600.
    Utvalget av 12" til det formålet er jo egentlig ganske bra. :)

    Men det fins jo mye en kan gjøre :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn