Hjemme hos HasseBasse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    30.132
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Da blev det en liten tirsdagstur til den "jävla" butikken :LOL:
    (De, som frekventerer denne tråden, vet sikkert hvilken, det er tale om).
    Det blev litt med hjem.
    Eneste full-pris var denne:

L1030500.JPG

Ellers så kom resten fra "nedsatt" hyllene:

L1030501.JPG

L1030502.JPG

L1030503.JPG

L1030504.JPG

L1030505.JPG

Helt OK dag. Nå skal det vaskes og spilles ;)

Har jo selvfølgelig en ordre liggende der også, men alle var "bestillingsvare" og er ikke kommet hjem ennå.

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    30.132
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Du må rope ut når du har fått testet den litt. Har vurdert en selv.
    Jeg ROPER :LOL: :LOL:
    Når sannt skal sies (og det skal de jo), så er jeg langt fra tilfreds. Hadde (små) problemer med å få det til å
    spore 100% riktigt i høyre kanal. En tur unner mikroskopet gav forklaringen.
    Nålen sitter ikke rett i cantilever, og cantilever sitter ikke rett i forhold til huset = kinesisk "quality control"
    er lengere vekk enn en by på Russlands østkyst.
    Det sagt, så lyder den av for mye mellemtone, svak bass og øverste diskanten er noe fraværende.
    Jeg har lagt en dispute på Ali, der jeg forlanger det fulle beløp tilbake uten å returnere den. Vil jo koste
    1/4 av prisen bare å sende den tilbake, og max beløp du kan få i "refund", er det du har betalt. Altså IKKE
    import VAT´n.
    Summa summarum....... bli vekk...... ikke verdt pengene i det hele tatt. Hva faen kompissen tenkte, da han
    sa, at "den spiller godt" er ikke godt å vite. Kanskje det bare var min, som er produsert i en søppelspann.....
    Jeg har nå min tvil ;)

PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    31.751
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    8
    Jeg ROPER :LOL: :LOL:
    Når sannt skal sies (og det skal de jo), så er jeg langt fra tilfreds. Hadde (små) problemer med å få det til å
    spore 100% riktigt i høyre kanal. En tur unner mikroskopet gav forklaringen.
    Nålen sitter ikke rett i cantilever, og cantilever sitter ikke rett i forhold til huset = kinesisk "quality control"
    er lengere vekk enn en by på Russlands østkyst.
    Det sagt, så lyder den av for mye mellemtone, svak bass og øverste diskanten er noe fraværende.
    Jeg har lagt en dispute på Ali, der jeg forlanger det fulle beløp tilbake uten å returnere den. Vil jo koste
    1/4 av prisen bare å sende den tilbake, og max beløp du kan få i "refund", er det du har betalt. Altså IKKE
    import VAT´n.
    Summa summarum....... bli vekk...... ikke verdt pengene i det hele tatt. Hva faen kompissen tenkte, da han
    sa, at "den spiller godt" er ikke godt å vite. Kanskje det bare var min, som er produsert i en søppelspann.....
    Jeg har nå min tvil ;)
    Det har vore fleire trådar på Vinylengine om slike kinesiske mc-pickuppar. Konklusjonen er vel at dei er ok etter retipping (inkl ny nålefane).

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    30.132
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Uhh, der er jo kaos i Danmark...
    😂 😂 😂 Ja, 10mm og 99,9% af danskere viser, at de ikke kan køre bil overhovedet. 😂😂😂
    Det er allerede begyndt at sne her igen, og hvis DMI får ret i deres analyse om 30cm mere i løbet af idag,
    så blir det for alvor sjovt i morgen 😂😂😂

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    2.354
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Snøballskrig i pensionist-landsby´n?? 😂 😂
    Fint med meg, men finner ingen her i ommrådet, som har lyst på slikt 😂😂
    Han her kastet snøball da han var 95 år gammel, du @HasseBasse er bare ungdommen i forhold:

:)

Focal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2007
    Antall liker
    7.981
    Torget vurderinger
    1
    Ha en strålende fin helg i vinter wonder land å koss deg med masse god musikk som varmer . :D

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    14.644
    Sted
    Oslo
    Neste gang han kommer forbi, så spill Tom Waits' "Better off without a wife"
    I bruger jo så mange anglisismer i jeres sprog, sikkert fordi den danske udtale har blevet uforståelig selv for jer, at jeg troede i alle forstod engelsk.
    Men ude på de jyske heder siges det at muddermålet stadig holder stand

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    30.132
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Men ude på de jyske heder
    Tror det er det samme noen steder i Norge..... Det finnes stadig levende folk hernede som bare taler dialekt
    og intet annet. Riksdansk.... vanskeligt..... Utenlandsk...... helt umuligt.
    Husker ikke navnet, men dere (kanskje mest @TTs ), har ofte lagt ut gamle NRK-lenker, der det sitter folk flate av grin
    og en som forteller gamle anektoter om livet runntom.
    En sånn hadde vi og i DK (død for lenge siden)...... Poul Erik Krogen.
    En av vitsene hans:
    Det var ved å bli kveld, og det gamle ekteparet var på vei hjem med trillebør(dansk) og redskaper
    etter en lang dag på marken/åker??
    Plusseli rullet en limousine op og stoppet. Ut steg den uniformerte sjåfføren med hvite handsker og
    spurte på tysk, om de kunne fortelle veien til Frederikshavn?
    Mannen slog ut med armene og kona blev litt mindre og så flau ut.
    Da spurte sjåfføren på engelsk, samme resultat, og til sisst på fransk.... samme resultat, og kona var
    vel til sisst 1,25 meter høy og dyp rød i ansiktet av flauhet.
    Sjåfføren ga opp og kjørte videre.
    Så prikket kona mannen i siden og sa: Der ser du.... vi skulle ha gått i skole litt lengere og lært noe språk.
    Mannen svarte: Hva faen skulle det gjøre godt for??
    Se nå han der...... han kunne 3 språk, og hva fikk han ut av det?? 😂 😂

I 1981 skulle jeg og kjæresten til Cannes/Monaco/Italia på ferie, og vi blev enige om å ta med kjæstens
    søster og kjæresten hennes. Nogle dager før satt vi en kveld og sjekket opp på de sisste huske-noter.
    Kom til pass. Pass?? sa Vilhelm (25).... Jeg har for fxxn ingen pass.
    Jeg var helt paff. Har du aldrig vært ute å reise??
    Jo da, sa Vilhelm. Har vært med toget til Odense en gang med mamma, da jeg var 10 år.
    Jeg trodde noe sånnt var helt umuligt i en moderne verden, men det var det så ikke.
    Summa summarum...... Hagemannen kan ikke ett eneste ord på fremmedspråk...... men
    har er jo selvfølgelig et helt år eldre enn jeg :LOL::LOL:

Sist redigert:

Olav E

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Antall liker
    2.074
    Torget vurderinger
    5
    God kveld!

Gratulerer med snø! ❄☃❄

Med økende forekomst av snø i deres deilige hjemland, ser vi fram til omfattende dansk deltakelse i vinter-OL i de kommende år. Det vil være en ønsket forsterkning av den nordiske posisjonen i konkurranse med resten av verden. Tenker spesielt på danske deltakere i alpint, aking og hopp. 😁

Så til den egentlige grunnen til mitt engasjement i tråden din, nemlig språk og språkforståelse på tvers av landegrensene våre. Man registrerer stadig oftere at spesielt unge svensker og dansker snakker engelsk, seg i mellom, og med oss nordmenn. Dette er særlig utbredt på serveringssteder med svenske og danske servitører her i Norge, men også ved besøk til Sverige og Danmark. Rett før jul var jeg på forretningsreise til København. Selv med et ganske så vanlig nordisk utseende, henvendte servitørene seg til oss på engelsk, selv om vi snakket tilbake på norsk da vi forsto de var danske. I møte med våre forretningspartnere ble det også spurt om vi ville foretrekke engelsk. I helgen da vi var på hytta i fjellet, traff vi et yngre dansk par som også snakker til oss på engelsk. De spurte om vi forsto engelsk som innledning på samtalen. Som østlendinger med tilnærmet Oslodialekt, er vi vel så nær vårt felles skriftspråk i tale vi kan være.

Når man treffer på voksne dansker og svensker, snakker man sitt eget morsmål og blir forstått, - normalt. 😉 Jeg synes det er litt trist dersom vi mister vilje og evne til å forstå hverandres morsmål på dansk, svensk og norsk. For meg er språket en viktig del av vår felles historie og arv. Er vi i ferd med å miste noe, og i så fall, er det et tap eller ikke? 🤔

Mvh Olav E

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    30.132
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke si meg mere enig.
    Noen ganger, er det en uting, at engelsk har blitt så vanligt. Har hat besøk og mødtes med Grumpy (og frue/kroko 😁 )
    noen ganger hernede og har hatt besøk av Flageborg og Bulter med frue også.
    Inget problem i å forstå de, og om jeg ikke taler/snakker for fort, er det heller inget problem den annen vei.
    Svensk kan være litt mere "tricky", men som regel går det fint også (for meg).
    Men i 2026 skal allting gå fortere og det meste skulle helst være gjort i går.
    Verden er på vei i hxxxxxe. Ingen tar seg tid lengere.
    Enig i allt hva du skriver.... Kanskje med unntak av, at Danmark noen sinne skal markere seg skikkeligt ved vinter-OL 😂 😂 .
    Ha en fortsatt velsignet helg.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn