Highend Sørlandet med bilder

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Vel.
    Ofte kan tilfeldigheter ruske opp, og forandre planer. Gikk og drømte om Harbeth monitor 40.1.
    Slik ble det altså ikke. En kamerat byttet ut sine høyttalere, og oppgraderte til ny toppmodell fra samme produsent.
    Jeg fikk prøve de gamle høyttalerne noen dager i stua mi, og det traff så bra at Harbeth HL-5
    måtte ta farvel. Likte Harbeth bra, men en ny liten nett gulvhøyttaler overbeviste så sterkt at jeg ikke hadde noe valg. I går kveld var Kurtis og Trond hos Maxwell her på lyttebesøk. De var helt enig, bedre har nok ingen høyttaler matchet stua mi noen gang. Deilig følelse!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hehe, reisen fortsetter!

    godtgodt.

    nå er vi spente på hva de nye vindunderene heter, og ikke minst bilder!
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Hm, jeg tror jeg vet hva dette er. Og hvis jeg tror riktig er det noe jeg liker veldig godt!
    Når er jeg spent :D
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    Det er mange som følger med Hagto. Jeg lurer fælt på hva dette kan være.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Det ble Living Voice OBX-R2. Føler meg ganske sikker på at disse høyttalerne ble laget med meg litt i tankene. These stays!!
    @DS Budda har vært oppi delefilterene en liten tur, høres heldigvis ikke ut som det har gjort noen skade.
     

    Vedlegg

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Kobberkondensatorer gør aldrig skade ! De jernskruer i nærheden af luftspolerne kan dog bekymre mig lidt.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hagto skrev:
    Det ble Living Voice OBX-R2. Føler meg ganske sikker på at disse høyttalerne ble laget med meg litt i tankene. These stays!!
    @DS Budda har vært oppi delefilterene en liten tur, høres heldigvis ikke ut som det har gjort noen skade.

    bingo!
    dette er supre høyttalere!
    særlig i r2-versjonen.
    bestilte meg et par før jul, som jeg tenkte å bruke i kjellerstua hjemme hos foreldrene mine. ;)
    må bare få somlet meg til å hente dem i london så snart jeg har tid.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei Hagto!

    Gratulerer så mye! Har hørt Living Voice hos Kjoenik og det er noe av det bedre jeg har hørt!

    Så nå er vel bare utfordringen å la disse juvelene få stå i fred.....

    Det låt veldig bra med 300B hos Kjoenik - likefullt så hadde det jo sine begrensninger på litt høyere volum - så er ikke sikkert at litt topp kvalitet SS kan gjøre en like god jobb.....du har ihvertfallmuligheten til å eksperimentere litt med andre forsterere her....hva med den Passen...?

    mvh
    OMF
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    hifiguru skrev:
    Gratulerer!

    Hvor kjøper man LV i Norge?
    AudioArt hadde agenturet, men jeg tror ikke han forhandler dem lenger. Dermed har de vel ingen norsk forhandler for tiden. Synd!
    Kanskje noe for Maxwell..?

    Disse høytalerne ses oftest koblet med rør, og da spesielt 300B som høytalerne er "voicet" med.
    Men jeg har sett på nettet at det er mange transistorhuer som bruker Lavardin forsterkere, og dette blir rapportert å være en svært god match.

    Hagto, har Amundsen oppgradert til OBX-RW eller har han skiftet til noe helt annet?
    Og gratulerer så mye med finfine høytalere ;)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    de Hovland kondisene låter kornete og burde erstattes av noe mere i stil med Duelund eller M-Cap Silver in Oil
    IMO
    MVH
    LEIF
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    LMC skrev:
    de Hovland kondisene låter kornete og burde erstattes av noe mere i stil med Duelund eller M-Cap Silver in Oil
    IMO
    MVH
    LEIF
    Jeg har lenge vurdert å skifte ut mine delefilter med R2 versjonen, men har også vurdert å få en eller annen kyndig person til å oppgradere komponentene i mitt nåværende filter.

    1) Du mener altså at Duelund eller M-cap silver in oil ville bli bedre.
    Hvilken av disse ville du gått for?

    2) Hva er den kokesjokoladelignende tingen fra Duelund/Jensen?

    3) Andre modifiseringer som vil forbedre filteret?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.659
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har lenge vurdert å skifte ut mine delefilter med R2 versjonen, men har også vurdert å få en eller annen kyndig person til å oppgradere komponentene i mitt nåværende filter.

    1) Du mener altså at Duelund eller M-cap silver in oil ville bli bedre.
    Hvilken av disse ville du gått for?

    Leif vet hva han snakker om her. Personlig har jeg kun erfaring med mundorf silver som jeg liker meget bra. Duelund er muligens enda bedre, men jeg tror de er dyrere og tar opp endel mer plass.

    2) Hva er den kokesjokoladelignende tingen fra Duelund/Jensen?
    Det er Duelund kondensator. Sannsynligvis i serie med diskanten. Ser ut for at det er en til på høykant til høyre i bildet.

    3) Andre modifiseringer som vil forbedre filteret?
    Ser det er "justerbare" motstander i filteret. Det er det delte meninger om låter bra.
    Duelund carbon motstander her ville nok gjort endel.
    Imidlertid er det ofte slik at ved bruk av slike så er hensikten å "tune" hver enkelt høyttalere. Aner ikke om Living Voice gjør det på den måten.


    Litt "reverse engineering" på filteret og en skisse hadde vært nyttig.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    er du opptatt av hva det koster: M-Cap
    hvis ikke: Duelund etter hva jeg hører andre sier

    kokesjokoladen er en type Duelund kondensator

    ville unngått alle extra loddinger/koblingspunkter

    mvh
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Gratulerer hjerteligst, Hagto! Du har kjøpt fantastiske høyttalere, (ikke sant, Kjoenik? ;) ) en av mine definitive favoritter. Ikke rart de blir, for å si det sånn. ;D
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet at Maxwell har skaffet LV til fornøyde kunder. De skaffer jo det meste....!

    Hilsen
    Dr.Evil
     

    Frederik_Caroe_DCA

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    16.08.2004
    Innlegg
    79
    Antall liker
    2
    LMC skrev:
    er du opptatt av hva det koster: M-Cap
    hvis ikke: Duelund etter hva jeg hører andre sier

    Jeg har hørt det samme... ;)

    kokesjokoladen er en type Duelund kondensator

    ville unngått alle extra loddinger/koblingspunkter

    mvh
    Kondensatoren er helt præcis en VSF kobber, ser jo dejlig ud, hvis man spørger mig...
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Lekkert Hagto, aldri hørt Living Voice, men hvis de knekker Harbeth så må det spiller ganske hvasst...
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Skal si her var skjedd mye siden sist. Takker for alle gratulasjoner og fine ord. Så i en annen tråd her på forumet at disse bildetrådene bør være litt fredet, hvor man kan ha det hyggelig, skryte litt, vise seg fram litt, og ha en god tone ;)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hagto skrev:
    Så i en annen tråd her på forumet at disse bildetrådene bør være litt fredet, hvor man kan ha det hyggelig, skryte litt, vise seg fram litt, og ha en god tone ;)

    yup, det er korrekt.
    derfor er det ingen grunn til beskjedenhet, her er det bare å pøse på med flotte bilder og euforisk skryt! ;D
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    OMF skrev:
    Hei Hagto!

    Gratulerer så mye! Har hørt Living Voice hos Kjoenik og det er noe av det bedre jeg har hørt!

    Så nå er vel bare utfordringen å la disse juvelene få stå i fred.....

    Det låt veldig bra med 300B hos Kjoenik - likefullt så hadde det jo sine begrensninger på litt høyere volum - så er ikke sikkert at litt topp kvalitet SS kan gjøre en like god jobb.....du har ihvertfallmuligheten til å eksperimentere litt med andre forsterere her....hva med den Passen...?

    mvh
    OMF
    Takk OMF.
    Høyttalerne blir stående lenge det er jeg meget sikker på.
    Har sett i de aller fleste tester at disse spiller best på rør, og da helst min 25 watt pr kanal.
    Synes det spiller meget bra allerede med Burmesteren, men skal helt klart forsøke rør på dem etterhvert. Er noe spennende rørting på veg mot sørlandet nå, ikke til meg da men vi gleder oss alle. Legger nok ut et bilde en av dagene.

    Tror Pass hadde vært en god match, kanskje det byr seg en mulighet til å forsøke den en gang. Likte den forsterkeren utrolig bra, og angrer kanskje litt på den handelen. Men kameraten min i Farsund hadde stor lyst på den og jeg hadde lyst på Puccini rett inn i effekttrinn som anbefales. Thomas på Høyum mente også at det var beste løsning med Puccini.
    Kan nevne at Pass'en nå spiller nydelig på et sett Kef 207.

    Når det er sagt så er Burmesteren også en meget spennende forsterker som nå virkelig får vise seg fram. Den er meget åpen og har et trøkk i bunnen som jeg vel ikke har hatt i noen forsterkere tidligere. Dette er nok den forsterkeren jeg har hatt som jeg forbinder mest med spennende highendlyd, hvis noe kan kalles det.

    Det gar vært en rotete og uryddig veg i det siste, men nå er ihvertfall kilden og høyttalerne i boks for lang, lang, tid framover.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    noe av de beste forsterkerne jeg har hørt sammen med avatar obx-r2, var almarro a318a, ear v20 og audio note conquest.

    de er også gode på lavardin it og sugden masterclass.

    men vil tro de spiller himmelsk med en rekke oppegående forsterkere, både rør og klasse a transistor.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Gago skrev:
    Hagto skrev:
    Så i en annen tråd her på forumet at disse bildetrådene bør være litt fredet, hvor man kan ha det hyggelig, skryte litt, vise seg fram litt, og ha en god tone ;)

    yup, det er korrekt.
    derfor er det ingen grunn til beskjedenhet, her er det bare å pøse på med flotte bilder og euforisk skryt! ;D
    Ja og så er det litt forskjell på folk. Noen drømmer i lang tid om slike i hovedanlegget sitt. Andre kan ha store Avantgardehorn i hovedanlegget sitt og OBX stuet bort i et secondanlegg i en kjellerstue som de stikker innom en gang i blandt ;) ;D
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hagto skrev:
    Gago skrev:
    Hagto skrev:
    Så i en annen tråd her på forumet at disse bildetrådene bør være litt fredet, hvor man kan ha det hyggelig, skryte litt, vise seg fram litt, og ha en god tone ;)

    yup, det er korrekt.
    derfor er det ingen grunn til beskjedenhet, her er det bare å pøse på med flotte bilder og euforisk skryt! ;D
    Ja og så er det litt forskjell på folk. Noen drømmer i lang tid om slike i hovedanlegget sitt. Andre kan ha store Avantgardehorn i hovedanlegget sitt og OBX stuet bort i et secondanlegg i en kjellerstue som de stikker innom en gang i blandt ;) ;D
    innrømmer at det er galskap å ha så gode (og dyre) høyttalere i et "reserveanlegg".
    jeg er ingen rik mann.
    men avatar obx-r2 er (sammen med f.eks. ear v20) blant mine all time favoritter, og jeg har vondt for å klare meg uten disse, for meg, evige klassikerne.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    kjoenik skrev:
    Hagto, har Amundsen oppgradert til OBX-RW eller har han skiftet til noe helt annet?
    Og gratulerer så mye med finfine høytalere ;)
    Takk kjoenik!
    Ja Amundsen har oppgradert til nye OBX-RW. Han kjøpte likegodt nye høyttalere selv om det kun er inni delefilterene det er forandringer.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hugh skrev:
    Edevard flytter ikke fra Polden?

    nope.
    jeg gifter meg med ungdomskjærligheten og holder meg her resten av livet. 8)
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Dr.Evil skrev:
    Jeg vet at Maxwell har skaffet LV til fornøyde kunder. De skaffer jo det meste....!

    Hilsen
    Dr.Evil
    Maxwell forhandler LV nå. Eneste Trond sier er at de var meget strikse på pris, og han fikk dårlig avtale i forhold til de fleste andre merker han fører.

    Han skal nå ned og besøke Living Voice en tur, og gledet seg stort til besøk i lytterommet deres som man kan se i denne tråden:
    http://www.6moons.com/industryfeatures/livingvoice/definitive.html
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Tar jeg ikke feil bruker disse Living Voice høyttalerne coata papirlementer fra Vifa. Ikke ulik en C17WH16-08. Bruker disse slev i Impulse H6 clonene jeg har laget. Vet hvordan de låter der, så jeg er ikke et sekund i tvil at de gjør jobben.

    Håvard
     
    H

    Hugh

    Gjest
    Gago skrev:
    Hugh skrev:
    Edevard flytter ikke fra Polden?

    nope.
    jeg gifter meg med ungdomskjærligheten og holder meg her resten av livet. 8)
    Det var godt. Var imidlertid ikke klar over at Herren var så hjemmekjær at han fant det interessant å utstyre sitt barndomshjem i den lille Vestfoldbyen ved Oslofjorden med anlegg for avspilling av musikk. Regner da med at det reises med toget fra Oslo i helgene med en flaske whisky, undertøy og toalettsaker som eneste bagasje. Blå Farris har de vel i kjøleskapet selv i denne hvalfangstbyen som ligger et par tre drøye steinkast fra mineralvannets kilder som bærer drikkens navn og ligger ved bøkeskogen i nabobyen Larvik.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hugh skrev:
    Gago skrev:
    Hugh skrev:
    Edevard flytter ikke fra Polden?

    nope.
    jeg gifter meg med ungdomskjærligheten og holder meg her resten av livet. 8)
    Det var godt. Var imidlertid ikke klar over at Herren var så hjemmekjær at han fant det interessant å utstyre sitt barndomshjem i den lille Vestfoldbyen ved Oslofjorden med anlegg for avspilling av musikk. Regner da med at det reises med toget fra Oslo i helgene med en flaske whisky, undertøy og toalettsaker som eneste bagasje. Blå Farris har de vel i kjøleskapet selv i denne hvalfangstbyen som ligger et par tre drøye steinkast fra mineralvannets kilder som bærer drikkens navn og ligger ved bøkeskogen i nabobyen Larvik.

    barndomshjemmet mitt ligger i norges eldste by, hugh.
    det var barbarene litt lengre sør som var mest kjent for hvalfangst.
    og kildevannet du snakker om, smaker oppvaskvann for tiden.

    med en mor som nylig pådro seg uhelbredelig kreft (unnskyld denne påtrengde informasjonen), så har jeg brukt mer tid i barndomshjemmet i det siste, enn det jeg har gjort under de rebelske studieårene.

    i barndomshjemmet mitt, som ligger i den ærverdige byen som kan smykke seg med tittelen "norges eldste", dog skjemmet av enkelte brungrumsete elementer de siste årene, forsøker vi å nyte livet og leve som normalt.
    vi har ikke tro på det å grave seg ned selv om en tragedie har rammet familien.
    vi går turer, ser film, spiser lange middager, og hører mye på musikk.
    så et godt anlegg må vi ha. ;)

    beklager ot, hagto.
    tråden er din og sørlandets igjen! ;D
     
    H

    Hugh

    Gjest
    Så det er byen med slottsfjellet, hvalfangstmuseet, jordbær, sentralsykehus, moderne bibliotek og nedlagt verkstedindustri som Herrens barndomshjem ligger. Tilgi at jeg trodde det var byen kjent for Anders Jahre, Thor Dahl og Jotun.

    Det var svært leit å høre om at din mors alvorlige sykdom. Det er fint, snilt og klokt gjort av deg og dine å besøke og bruke mye tid der nå.

    Beklager jeg også. Skal pelle meg vekk fra landsdelen med hvite bukser, hus og legger.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Gago, virkelig synd med din mor. Virker ihvertfall som dere takler det på en bra måte. Men slikt er alltid tungt.
    Synes ikke at det gjør noe med litt av slike innspill som dere har, du og Hugh, i tråden. Litt romslighet må vi ha i disse trådene våre.
    Har selv brukt musikk og hifiinterressen for å komme gjennom noen tunge stunder i løpet av livet mitt. Synes det hjelper å ha noe man da kan styre med, og bruke tid og tanker på. Glemme seg litt bort.
     

    Hagto

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    3.621
    Antall liker
    517
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    cybervision_ skrev:
    Lekkert Hagto, aldri hørt Living Voice, men hvis de knekker Harbeth så må det spiller ganske hvasst...
    Takk cybervision.
    Harbeth og Living Voice er to helt forskjellige høyttalere. Har man hatt og levd med, eller hørt mye, highendhøyttalere vil nok f.eks en Harbeth HL-5 ikke være av de som imponerer aller mest, kanskje spesiellt første gang. Har man levd med dem en stund vil de nok vinne seg. De har noe fundamentalt riktig i lyden, spesiellt i mellomtonen. Tror at musikkelskeren som hører mer på musikken enn lyden vil finne dem absolutt tilfredstillende.

    Er man highendtype som er skikkelig kresen på lyd og vil ha blandt det beste, og som fra før er litt godt vant, han vil nok merke seg Harbethhøyttalernes små begrensinger. De vil f.eks merke seg at de faller litt igjennom i forhold til de dyreste domer når det gjelder oppløsning i toppen. De vil merke seg at de nok kunne hatt en litt mer kontant, tørr, og rask bass, at de kunne vært enda litt mer åpne. Men så er det hvor viktig dette er for eieren.
    Jeg hørte også dette, men glemte det mye av tiden. Men det var der. Er godt vant. Det som var fasinerende var at man fikk meget god lyd selv med rimelige forsterkere med dem. Av og til finner man også en kombimasjon som matcher hverandre og overrasker, som skjuler hverandres svakheter. Vi fikk f.eks en overaskende god lyd med Den lille Dvalinn 60 iceforsterkeren sammen med Compact-7, og bruk av en eldre Stereovox signalkabel og Cardas SE-9 høyttalerkabler. Match er viktig og kan overraske.

    Med Living Voice får man et rasedyr. De åpner opp, de klinger ut, de er raske og svinger med kjempedynamikk. Jeg hørte det på tre minutt, dette er musikk, og dette er live. Det blir mer spennende å høre musikk. Man føler at her kan man kjøpe den dyreste elektronikk, og høyttalerne følger med. Jeg var solgt, og i havn.
    (Bra nok Gago, eller? ;D)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn