Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Well, du som kjenner Bladelius Thor Mk. III - skal vel ikke bli overrasket om dens etterfølger den overgår både nye H-590 og de fleste andre integrerte. De få gangene Bladelius gjør noe nytt er det fullstendig i tetsskiktet det de gjør - minst like bra som Hegel (og deres problemer med matching...). Passer seg ikke i denne tråd, men så må Hegel venner tåle av informasjon om annet på markedet.
    Ja litt sammenligning opp mot Hegel skulle ikke være ublu i tråden. Det må tåles :) Jo Bladelius er gode ting, absolutt. Så MK4 versjonen som kommer blir nok ikke noe verre enn tidligere versjoner. Så får man se hva prisen blir på den opp mot den gamle serien og H590. Antar en plass mellom..... ???
    Men va syns du om h190 sammenlignet mot din tidligere bladelius?
    Se post #2353 lenger opp på siden. Der forklarte jeg litt hva jeg syns om dem opp mot hverandre :)
    Opplever du h190 som "svakere" ? Med tanke på litt mindre innmat og strøm :)
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Men va syns du om h190 sammenlignet mot din tidligere bladelius?
    Se post #2353 lenger opp på siden. Der forklarte jeg litt hva jeg syns om dem opp mot hverandre :)
    Opplever du h190 som "svakere" ? Med tanke på litt mindre innmat og strøm :)
    Ikke nevneverdig på normale lyttenivåer. Kan antyde at Thor 3 hadde mer dynamisk overskudd grunnet den enorme strømforsyningen når volumet gikk opp. Men basskontollen i H190 må sies å være veldig god. Og fylden i bassen er heldigvis med fra start. Slik var det ofte ikke på noen tidligere modeller fra Hegel. De var litt slank i bassen på lavere volum. Det endret seg fra H160 husker jeg spesielt. H190 er enda hakket bedre der igjen. Så for de fleste uten veldig krevende høyttalere vil en H190 ha nok krefter til normal bruk :)
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Venter på innmatbilder av H590. Håper at det ikke er samme ormebolet/skjærereiret som i H360.
    Jeg mener at Hegel har mye å gå på når det gjelder intern orden i apparatene sine.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Hvis det hadde vært nevneverdig lydmessig forskjell hadde de nok ryddet, tror du ikke?

    Sent fra min G8141 via Tapatalk
     
    L

    larkus!

    Gjest
    På dyre apparater SKAL det være orden under panseret. Uansett om produsenten mener det betyr noe for lyden eller ikke.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor er det vesentlig? Hva om fin orden degraderer lyden, skal det da fortsatt være orden?
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Et ryddig indre degraderer ikke lyden, heller motsatt. Det hersker bred enighet om at kabelkaos bak racket kan degradere lyden. Det samme gjelder internt i et apparat.
    Et uryddig og kaotisk indre med masse kryssende ledningsføring er å karakterisere som slurv fra produsenten.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Heller kortere signalvei og penger brukt der det teller enn å tilfredstille larkus sin OCD. :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    På dyre apparater SKAL det være orden under panseret. Uansett om produsenten mener det betyr noe for lyden eller ikke.
    Der er vi helt enige larkus :) ser helt forferdelig ut under panseret på Hegel produkter

    mvh
    Noen Hegel kunne nok trengt mer ryddighet i kablene. Men det er nok mest for ryddighetens skyld enn lydkvalitet tenker jeg. Legger ved et bilde av innsiden av en H190. Vil ikke si det er så ille der altså :)

    24.jpg
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Artig at Hegel tør å si at de skal lage verdens beste integrerte med H590. Det betyr at Hegel sier at H590 byr på det aller beste de er i stand til å lage per 2018. Her er det ingen kompromisser og ingen unnskyldninger. Tøft.
    Dette er jo selvfølgelig ikke en konkurranse der man blir enige om hvem som er vinneren, men det er sterke kandidater de skal bryne seg mot. En del av de mest opplagte og kjente konkurrentene i en sånn konkurranse koster jo tildels en god del mer, og er fantastiske forsterkere som tross alt er noen klare steg over der H360 leverte.

    Hadde vært gøy om f.eks. Stereo+ kjørte en gruppetest av en del integrerte i den absolutte toppklassen - "verdens beste"-kandidatene i klassen stor og sterk solid state. Hegel H590, Gryphon Diablo 300, Devialet Expert 1000, Mark Levinson 585, Boulder 865, Master Audio Momentum, DarTzeel, Simaudio, Luxman, ASR, Soulution, Macintosh osv osv.

    Alle disse får jo alltid full pott når de blir anmeldt, og det fortjener de sikkert stort sett. Men i en gruppetest hadde man vært nødt til å være ærlige om at noen tross alt er bedre enn andre.
    Hvis H590, til under 100 000 kroner, fortsatt kan våge å kalle seg "verdens beste" etter å ha målt som mot kandidater som dette, så er dette en forsterker som virkelig kan komme til å sette Hegel på kartet internasjonalt.
     
    Sist redigert:

    Gunders_81

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2011
    Innlegg
    71
    Antall liker
    20
    Bred enighet er kanskje å ta litt vel i. Jeg er enig i at det gir en tilfredsstillelse og trygghet å se at det er orden og symmetri i elektronikken og ledningsføring fremfor at det bare ser ut som ting er kastet på plass. Det er helt klart en forskjell mellom totalt sirkus og diktatorisk orden, og der vil jeg nok foretrekke mer diktatur enn sirkus. Dog er det en ting jeg har lært med elektronikkdesign; det som ser symmetrisk og ordentlig ut for øyet er ikke alltid det beste designet. Man vil ofte heller streve for asymmerti for å hindre krysstale, interferens og andre støypåvirkninger som kan påvirke ytelsen, både den målte og den hørbare.

    Ellers er det kjekt at det ser ut som det går bra for Hegel. Dem kommer med nye gode produkter. Det blir spennende å se anmeldelsene av H590 og spesifikasjonene når dem er på plass. Jeg håper også Hegel klarer seg godt økonomisk og at vi får se flere gode produkter fra dem i mange år fremover.
     
    L

    larkus!

    Gjest
    Hegel H360
    h360.jpg


    På H590 forventer jeg Accuphase/Luxman standard på layouten under panseret.
    Det skulle bare mangle, når prisen forvente å ligge rundt 100000 norske kroner!
     
    Sist redigert:
    L

    larkus!

    Gjest
    At det er kortest mulig signalvei tviler jeg sterkt på.
    Og for å ikke bli oppfattet som direkte Hegel-fiendtlig, så vil jeg opplyse om at jeg har Hegel CDP4Amk2 og Hegel H200 sjøl:)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Dere som tror utseende på innmaten av en forsterker forteller noe om hvordan den spiller - tror dere signalene går bedre om ledningene ligger inntil hverandre pent stripset?

    Allikevel; Hegel ser ikke best ut under lokket... Men, se helt motsatt da, asiatiske produsenter som byr på masse komponenter kult plassert og som fyller ut hele kabinettet, pen lay-out pa alt og alt annet som frister øyet. Men med komponenter av VESENTLIG dårligere kvalitet. Som igjen betyr lyd der etter...

    Så har vi de som lgger litt ekstra i det (eksempelvis Accuphase), men her betaler man for det lille ekstra og får det også hva utseene angår om man tar av lokket.
     
    • Liker
    Reaksjoner: raw

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    At det er kortest mulig signalvei tviler jeg sterkt på.
    Og for å ikke bli oppfattet som direkte Hegel-fiendtlig, så vil jeg opplyse om at jeg har Hegel CDP4Amk2 og Hegel H200 sjøl:)
    Kortest mulig praktisk vei da :) tviler sterkt på at det bare er tilfeldig kobla slik det ser ut som. Jeg hadde fint kjøpt en H590 om den så slik ut inni, siden jeg stolter på at Holter og gjengen vet hva de driver med. Jeg skal ikke inn i forsterkern å kål uansett :) men hver sin smak ;)

    Mvh Aleksander
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Merkelig, forresten, så lenge Hegel har vist frem H590. At intet om den kommer ut over "har du hørt dette" data. Denne, og nye Bladelius Thor (eller for den saks skyld eksisterende Mk. III utgve også - dere som ikke har hørt den!) blir årets største forsterkernyheter, dvs. overfor oss om ikke kan gå til innkjøp av ML's dyreste monoblokker & pre og sånt snadder.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Hegel blir beskyldt for kabelsalat her. Til det er det vel bare å si at dersom man skal ha en forsterker som inneholder "alt" bortsett fra RIAA, må det bli en del kabelsalat. Enkelte japanske merker blir trukket frem som prakteksempler i så måte, men har disse mindre kabelstrekk?
    Nope, men japsene er flinkere til å skjule dem. I den typiske japanske forsterker med lag på lag med kabinettplater og "bretter og kanter" vil man kunne finne mye kabelsalat. Det til tross for at man skal langt opp i pris for å finne japanske forsterkere med mer enn to utgangstransistorer per kanal. (Accuphases upmarket modeller er et unntak som bekrefter regelen i så måte) . Altså en brøkdel av hva man finner i Hegel 360.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.199
    Torget vurderinger
    49
    Forstår meg ikke helt på denne problemstillingen, men noen ting betyr mer for andre og det må respekteres.
    Tror ikke det går an og diskutere seg frem til hva som er mye eller lite kabelsalat, eller hvor mye det betyr, det får blir opp til hver enkel og vurdere.


    H590 er uansett en spennende ny Hegel forsterker som det (basert på prisen) antageligvis satses på skal konkurrere helt i toppsjiktet hva lyd angår.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Enkelte bare må!
    I en vennrtråd bør en ikke holde på slik.
    En kan diskutere ja, men ikke slik.

    Tilbake til lyden..
     

    nygata42

    Medlem
    Ble medlem
    15.01.2018
    Innlegg
    23
    Antall liker
    16
    Sted
    Oslo
    Litt på siden av H590-fokuset... Ny software til H190 - hvordan får jeg oppdatert?? Noen som har en manual eller link til slikt?? Jeg har lastet ned oppdateringen til macen... men skjønner altså ikke hvordan jeg skal få installert den.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Litt på siden av H590-fokuset... Ny software til H190 - hvordan får jeg oppdatert?? Noen som har en manual eller link til slikt?? Jeg har lastet ned oppdateringen til macen... men skjønner altså ikke hvordan jeg skal få installert den.
    Du må finne IP til forsterkeren din. Aner ikke hvordan det gjøres på MAC. Når du har funnet det kobler du deg til forsterkeren med en nettleser. "Http://IP.IP.IP.IP"
    Nettsiden som kommer opp ber om filen, og vil starte oppdatering av forsterkeren din.
     

    Hegel_som_regel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2018
    Innlegg
    66
    Antall liker
    10
    Sted
    Stavanger
    Litt på siden av H590-fokuset... Ny software til H190 - hvordan får jeg oppdatert?? Noen som har en manual eller link til slikt?? Jeg har lastet ned oppdateringen til macen... men skjønner altså ikke hvordan jeg skal få installert den.
    Du må finne IP til forsterkeren din. Aner ikke hvordan det gjøres på MAC. Når du har funnet det kobler du deg til forsterkeren med en nettleser. "Http://IP.IP.IP.IP"
    Nettsiden som kommer opp ber om filen, og vil starte oppdatering av forsterkeren din.

    Hvordan finner en IP-adressen til Hegel amper når du bruker windows?
     
    Sist redigert:

    Hegel_som_regel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.01.2018
    Innlegg
    66
    Antall liker
    10
    Sted
    Stavanger
    Advanced ip-scanner f.eks :)
    Tusen takk for hjelpen skorob, det gjord saken raskt mye enklere.

    For update på Hegel Amper:

    Eks.
    Advanced Ip-scanner - Ip-Adressen til Hansong Technologies - Http:// + IP-adresse i nettleseren. - Laste inn nyeste versjon av software og vipps så er ampen oppdatert.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Det var litt surr her men så fikk jeg det til.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Den oppdateringen gjelder vel i grunn kun Spotify Connect delen?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Integrerad High-End DAC
    Musikstreaming via AirPlay och DLNA
    2xXLR ingångar
    MQA och DSD 62/128/256
    BNC-digitalingångar med äkta 75 ohm
    2x301 watt i 8Ohm, Sound Engine2
    Dämpfaktor över 4000
    Dacloop
    Aluminium Chassi
    Oled Display
    HT-Ingång
    Ip-Control
    Spotify Connect
    Hegels Sound Engine2 är en förbättring av den patenterade SoundEngine-tekniken, nu med fyra gånger högre dämpfaktor på över 4000. Detta samtidigt som distorsionen är extremt låg för att även kunna driva dom större högtalarna med mycket bra kontroll och en stor ljudbild.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn