Hegel's vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Er det noe data som tilsier at elektronikk låter bedre når den blir varm? Jeg skjønner ikke at det skal være så forferdelig vanskelig å tro at en forsterker kan låte bedre når komponentene har blitt brukt litt når det at en varm forsterker låter bedre enn en kald er en selvfølge. Hvorfor låter en varm forsterker bedre enn en kald?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    De forskjellige komponentene yter optimalt innenfor et gitt område (arbeidstemperatur). Litt som en bilmotor
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    De forskjellige komponentene yter optimalt innenfor et gitt område (arbeidstemperatur). Litt som en bilmotor
    Ja men komponentene kan vel også yte bedre når de er innspilt på samme måte som en innkjørt bilmotor?
     

    Puscifer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    424
    Antall liker
    283
    Torget vurderinger
    4

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    75.000dkk er i overkant av 95.000 norske kroner, så HELT på bærtur er ikke den prisen.
     

    Frezzaldo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    64
    Antall liker
    42
    75.000dkk er i overkant av 95.000 norske kroner, så HELT på bærtur er ikke den prisen.
    Så sant. Det sjekket jeg ikke. Jeg trodde DKK var litt nærmere NOK enn de faktisk er. Men om man ser på prisen til H360, på samme side, som koster ca 50 700 NOK (ca 18% dyrere sammenlignet med 42 995,- i Norge) så vil prisen på H590 bli noe rundt 80 000 NOK om jeg ikke har regnet helt feil.
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    75.000dkk er i overkant av 95.000 norske kroner, så HELT på bærtur er ikke den prisen.
    Så sant. Det sjekket jeg ikke. Jeg trodde DKK var litt nærmere NOK enn de faktisk er. Men om man ser på prisen til H360, på samme side, som koster ca 50 700 NOK (ca 18% dyrere sammenlignet med 42 995,- i Norge) så vil prisen på H590 bli noe rundt 80 000 NOK om jeg ikke har regnet helt feil.
    Hegel har selv opplyst veiledende utsalgspris rett under 100.000 i Norge. Må si jeg gleder meg til å høre den. Nå må jo bare distribusjonen sikres igjen...
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Hei Hegeler,

    Jeg vet ikke om det er innafor å poste en ny Hegel-topic her. Jeg er ny på diskusjonsforumet, og kjenner ikke de uskrevne reglene inn og ut.

    Anyways, her er mitt spørsmål: Har du testet Hegel Röst på Dynaudio Focus 140? Eventuelt på Focus 160? Hvordan fungerte det, i så fall? Jeg har Focus 140, og lurer på å bytte ut elektronikken min.

    Ha en flotters dag!

    -Thomas
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Vil tro den friske balansen i Röst vil passe Focus 140 veldig bra, uten å ha prøvd akkurat den kombinasjonen selv.

    Forøvrig har Hegel bekreftet til Soundgarden at de er med videre.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Godt for Hegel, og godt for Soundgarden. Og godt for kundene.

    Jeg tror også Röst+Focus 140 kan være en god match. Eneste jeg har et snev av bekymring for er om Röst har nok skyv til å få dem til å synge skikkelig. Focus 140 er kresne med 86db og 4ohm.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Skal bli morsomt å sammenligne denne mot Gryphon Diablo med innenbygget DAC som koster over 200.000

    Dersom både DAC og forsterker er så god som Geir i Lyd & Bilde sier, så er 100.000 en svært så hyggelig pris, med utgangspunkt i at separate komponenter lett ville doblet prisen.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Godt for Hegel, og godt for Soundgarden. Og godt for kundene.

    Jeg tror også Röst+Focus 140 kan være en god match. Eneste jeg har et snev av bekymring for er om Röst har nok skyv til å få dem til å synge skikkelig. Focus 140 er kresne med 86db og 4ohm.
    Jeg likte veldig godt Hegel H160 og H300 på Focus 160. Jeg likte også Focus 160 bedre enn 140. Men det er jo mine ører :) Jeg tror jeg vil anbefale deg å gå for Hegel H160 pga den har mer effekt som slår positivt ut kontra en Røst. Hegel sin H190 kan jeg trygt anbefale også. Den beste integrerte så langt, rent lydmessig syns jeg. Men dog et hopp opp i pris. H160 får man brukt til ca 12000 kr, som er mye forsterker for pengene. Lykke til uansett ;)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Da håper vi på nye ikke for dyre DAC modeller med dette i :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Da håper vi på nye ikke for dyre DAC modeller med dette i :)
    Dette er en hver produsents trolig største mareritt - hver gang de oppdager teknologi som er bedre - fordi div. forbedringer ikke uten videre kan puttes inn i eksisterende produkter og med dette ødelegge deres planlagte sykluser overfor så vel kunder som forhandlere.

    I så fall må produkter inn til oppgradering hele tiden, nærmest en umulig oppgave, ikke minst også noe som hadde satt den aktuelle produsent i et dårlig lys - "får de aldri laget sakene bra nok?"
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Man kan jo mer realistisk håpe att teknologien f.eks HD30 kommer i en mer betalbar utgave nå når "det nye" kommer på markedet. :)

    Sent fra min G8141 via Tapatalk
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Godt for Hegel, og godt for Soundgarden. Og godt for kundene.

    Jeg tror også Röst+Focus 140 kan være en god match. Eneste jeg har et snev av bekymring for er om Röst har nok skyv til å få dem til å synge skikkelig. Focus 140 er kresne med 86db og 4ohm.
    Jeg likte veldig godt Hegel H160 og H300 på Focus 160. Jeg likte også Focus 160 bedre enn 140. Men det er jo mine ører :) Jeg tror jeg vil anbefale deg å gå for Hegel H160 pga den har mer effekt som slår positivt ut kontra en Røst. Hegel sin H190 kan jeg trygt anbefale også. Den beste integrerte så langt, rent lydmessig syns jeg. Men dog et hopp opp i pris. H160 får man brukt til ca 12000 kr, som er mye forsterker for pengene. Lykke til uansett ;)
    Focus 160 er nok neste par høyttalere her i huset. Er dog fullstendig betatt av mine 140 enda 😊 Jeg har også en god følelse for H160 på disse, og det ser ut som mye forsterker for 12-13k! Har Röst og H190 samme Soundengine 2? Eller har H160 og Röst eneren, og H190 toeren? Har ikke klart å bli klok på det der...
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Godt for Hegel, og godt for Soundgarden. Og godt for kundene.

    Jeg tror også Röst+Focus 140 kan være en god match. Eneste jeg har et snev av bekymring for er om Röst har nok skyv til å få dem til å synge skikkelig. Focus 140 er kresne med 86db og 4ohm.
    Jeg likte veldig godt Hegel H160 og H300 på Focus 160. Jeg likte også Focus 160 bedre enn 140. Men det er jo mine ører :) Jeg tror jeg vil anbefale deg å gå for Hegel H160 pga den har mer effekt som slår positivt ut kontra en Røst. Hegel sin H190 kan jeg trygt anbefale også. Den beste integrerte så langt, rent lydmessig syns jeg. Men dog et hopp opp i pris. H160 får man brukt til ca 12000 kr, som er mye forsterker for pengene. Lykke til uansett ;)
    Focus 160 er nok neste par høyttalere her i huset. Er dog fullstendig betatt av mine 140 enda ?????? Jeg har også en god følelse for H160 på disse, og det ser ut som mye forsterker for 12-13k! Har Röst og H190 samme Soundengine 2? Eller har H160 og Röst eneren, og H190 toeren? Har ikke klart å bli klok på det der...
    H160 vil være en fin fin forsterker til dine 140 også. Så ikke vær redd for det. Røst og H190 harbegge to Soundengine2. H160 har soundengine1. Personlig føler jeg at H160 har den mest fyldige lyden av dem alle. H190 noe mer oppløst i øvre tonene og kanskje noe mer detaljer og punch i bassen. Basskontroll kan nok komme av høyere dempefaktor. Uansett om du får tak i en H160 for ca 12000 kr så vil du ikke tape penger på en slik. Sånn bare for å teste ut tenkte jeg. Liker du den er det jo bre å beholde den :)
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Godt for Hegel, og godt for Soundgarden. Og godt for kundene.

    Jeg tror også Röst+Focus 140 kan være en god match. Eneste jeg har et snev av bekymring for er om Röst har nok skyv til å få dem til å synge skikkelig. Focus 140 er kresne med 86db og 4ohm.
    Jeg likte veldig godt Hegel H160 og H300 på Focus 160. Jeg likte også Focus 160 bedre enn 140. Men det er jo mine ører :) Jeg tror jeg vil anbefale deg å gå for Hegel H160 pga den har mer effekt som slår positivt ut kontra en Røst. Hegel sin H190 kan jeg trygt anbefale også. Den beste integrerte så langt, rent lydmessig syns jeg. Men dog et hopp opp i pris. H160 får man brukt til ca 12000 kr, som er mye forsterker for pengene. Lykke til uansett ;)
    Focus 160 er nok neste par høyttalere her i huset. Er dog fullstendig betatt av mine 140 enda ������ Jeg har også en god følelse for H160 på disse, og det ser ut som mye forsterker for 12-13k! Har Röst og H190 samme Soundengine 2? Eller har H160 og Röst eneren, og H190 toeren? Har ikke klart å bli klok på det der...
    H160 vil være en fin fin forsterker til dine 140 også. Så ikke vær redd for det. Røst og H190 harbegge to Soundengine2. H160 har soundengine1. Personlig føler jeg at H160 har den mest fyldige lyden av dem alle. H190 noe mer oppløst i øvre tonene og kanskje noe mer detaljer og punch i bassen. Basskontroll kan nok komme av høyere dempefaktor. Uansett om du får tak i en H160 for ca 12000 kr så vil du ikke tape penger på en slik. Sånn bare for å teste ut tenkte jeg. Liker du den er det jo bre å beholde den :)
    Har litt lyst til å teste den. Altså H160. Kan ikke se for meg at det blir bom. Ligger et par-tre ute til 12-14k, har jeg sett. Er DACen brukbar? Hodetelefonutgang er gode ting, også. Må bare sørge for å beholde RIAA-trinnet mitt 😎
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    OBS, venner av Hegel - Bent Holter er ikke Jesus selv om man i farta kan forstå det slik...

    Det er MANGE forsterkere med både kjellerdyp bass og basskontroll med rævva angitte tall for dempefaktor!

    Så ta både disse Hegel måletallene 4000 i dempefaktir med en viss klype salt, og glem ei at dersom E-strengen på bassgitaren skulle (!) miste sin utklingning så er det absolutt IKKE bra.

    Hører egentlig ikke under denne tråd, og gjelder alle produsenter. Men, dette med div. angitte måletall på tekniske data er nesten (!) totalt veiledende - i form av hor mange målemetoder & -tolkninger av dette som finnes. Well, apparatets fysiske mål og vekt er ofte riktige, alt utenom dette kun angivelser som følge av mangel på FELLES metoder å utføre dette på.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    OBS, venner av Hegel - Bent Holter er ikke Jesus selv om man i farta kan forstå det slik...

    Det er MANGE forsterkere med både kjellerdyp bass og basskontroll med rævva angitte tall for dempefaktor!

    Så ta både disse Hegel måletallene 4000 i dempefaktir med en viss klype salt, og glem ei at dersom E-strengen på bassgitaren skulle (!) miste sin utklingning så er det absolutt IKKE bra.

    Hører egentlig ikke under denne tråd, og gjelder alle produsenter. Men, dette med div. angitte måletall på tekniske data er nesten (!) totalt veiledende - i form av hor mange målemetoder & -tolkninger av dette som finnes. Well, apparatets fysiske mål og vekt er ofte riktige, alt utenom dette kun angivelser som følge av mangel på FELLES metoder å utføre dette på.
    Jeg driter i dempefaktor og andre målgivende tall. Jeg er ute etter mye forsterker for pengene, og en som kan få mitt par med Dynaudio til å åpne seg skikkelig 😊
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Så man skal legge til litt ekstra bass så man er sikker på å ikke miste noe? Høres rart ut.... Har fin bass hos meg. Litt i overkant når det går skikkelig dypt, men det er både jeg, målemikrofon og matematikken enige om at er rommet. Tror ikke det mangler verken E-, eller G-streng. Eller utringning for den del...

    Sent fra min G8141 via Tapatalk
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Focus 160 er nok neste par høyttalere her i huset. Er dog fullstendig betatt av mine 140 enda ������ Jeg har også en god følelse for H160 på disse, og det ser ut som mye forsterker for 12-13k! Har Röst og H190 samme Soundengine 2? Eller har H160 og Röst eneren, og H190 toeren? Har ikke klart å bli klok på det der...
    H160 vil være en fin fin forsterker til dine 140 også. Så ikke vær redd for det. Røst og H190 harbegge to Soundengine2. H160 har soundengine1. Personlig føler jeg at H160 har den mest fyldige lyden av dem alle. H190 noe mer oppløst i øvre tonene og kanskje noe mer detaljer og punch i bassen. Basskontroll kan nok komme av høyere dempefaktor. Uansett om du får tak i en H160 for ca 12000 kr så vil du ikke tape penger på en slik. Sånn bare for å teste ut tenkte jeg. Liker du den er det jo bre å beholde den :)
    Har litt lyst til å teste den. Altså H160. Kan ikke se for meg at det blir bom. Ligger et par-tre ute til 12-14k, har jeg sett. Er DACen brukbar? Hodetelefonutgang er gode ting, også. Må bare sørge for å beholde RIAA-trinnet mitt ??????
    Til bruktprisen nå så er det vanskeligere å finne bedre alt i ett forsterker til dine Focus enn H160. Jeg snakker dog av egen erfaring og kan ikke garantere at du har samme oppfatning. Men jeg tør påstå at jeg vil finne det rart om du ikke liker det :) Prøv den og se/hør. Lite og ingenting å tape på det. Dacen er ok sett til prisen. Man finner bedre, men da koster det også mere.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Focus 160 er nok neste par høyttalere her i huset. Er dog fullstendig betatt av mine 140 enda ������ Jeg har også en god følelse for H160 på disse, og det ser ut som mye forsterker for 12-13k! Har Röst og H190 samme Soundengine 2? Eller har H160 og Röst eneren, og H190 toeren? Har ikke klart å bli klok på det der...
    H160 vil være en fin fin forsterker til dine 140 også. Så ikke vær redd for det. Røst og H190 harbegge to Soundengine2. H160 har soundengine1. Personlig føler jeg at H160 har den mest fyldige lyden av dem alle. H190 noe mer oppløst i øvre tonene og kanskje noe mer detaljer og punch i bassen. Basskontroll kan nok komme av høyere dempefaktor. Uansett om du får tak i en H160 for ca 12000 kr så vil du ikke tape penger på en slik. Sånn bare for å teste ut tenkte jeg. Liker du den er det jo bre å beholde den :)
    Har litt lyst til å teste den. Altså H160. Kan ikke se for meg at det blir bom. Ligger et par-tre ute til 12-14k, har jeg sett. Er DACen brukbar? Hodetelefonutgang er gode ting, også. Må bare sørge for å beholde RIAA-trinnet mitt ������
    Til bruktprisen nå så er det vanskeligere å finne bedre alt i ett forsterker til dine Focus enn H160. Jeg snakker dog av egen erfaring og kan ikke garantere at du har samme oppfatning. Men jeg tør påstå at jeg vil finne det rart om du ikke liker det :) Prøv den og se/hør. Lite og ingenting å tape på det. Dacen er ok sett til prisen. Man finner bedre, men da koster det også mere.
    Jeg spiller på Abrahamsen i dag, også Abra A-DAC II. Den gjør en god jobb, syns jeg. Kan eventuelt beholde den, og A/B-teste mot den integrerte. Hvis det blir Hegel... 😎 Har kun hørt Hegel Röst på et par Monitor Audio Silver ett-eller-annet. Låt fint.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Focus 160 er nok neste par høyttalere her i huset. Er dog fullstendig betatt av mine 140 enda ������ Jeg har også en god følelse for H160 på disse, og det ser ut som mye forsterker for 12-13k! Har Röst og H190 samme Soundengine 2? Eller har H160 og Röst eneren, og H190 toeren? Har ikke klart å bli klok på det der...
    H160 vil være en fin fin forsterker til dine 140 også. Så ikke vær redd for det. Røst og H190 harbegge to Soundengine2. H160 har soundengine1. Personlig føler jeg at H160 har den mest fyldige lyden av dem alle. H190 noe mer oppløst i øvre tonene og kanskje noe mer detaljer og punch i bassen. Basskontroll kan nok komme av høyere dempefaktor. Uansett om du får tak i en H160 for ca 12000 kr så vil du ikke tape penger på en slik. Sånn bare for å teste ut tenkte jeg. Liker du den er det jo bre å beholde den :)
    Har litt lyst til å teste den. Altså H160. Kan ikke se for meg at det blir bom. Ligger et par-tre ute til 12-14k, har jeg sett. Er DACen brukbar? Hodetelefonutgang er gode ting, også. Må bare sørge for å beholde RIAA-trinnet mitt ������
    Joda, dac'en er så absolutt brukbar. Bra oppløst og bra dynamikk. Men jeg skulle si at hvis du har noe som tipper mot det lyse ellers i kjeden så ville jeg kjørt med annen dac.

    Jeg har både en HD11 og en HD20 og begge de er betydelig mørkere enn den innebygde i H160. Og det er med Nordost kabling. Vet mange liker den innebygde i H160, men jeg for min del klarer den ikke i lengden. Blir for mye fokus på de øvre frekvensene, i mine ører, på mitt anlegg.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    Focus 160 er nok neste par høyttalere her i huset. Er dog fullstendig betatt av mine 140 enda ������ Jeg har også en god følelse for H160 på disse, og det ser ut som mye forsterker for 12-13k! Har Röst og H190 samme Soundengine 2? Eller har H160 og Röst eneren, og H190 toeren? Har ikke klart å bli klok på det der...
    H160 vil være en fin fin forsterker til dine 140 også. Så ikke vær redd for det. Røst og H190 harbegge to Soundengine2. H160 har soundengine1. Personlig føler jeg at H160 har den mest fyldige lyden av dem alle. H190 noe mer oppløst i øvre tonene og kanskje noe mer detaljer og punch i bassen. Basskontroll kan nok komme av høyere dempefaktor. Uansett om du får tak i en H160 for ca 12000 kr så vil du ikke tape penger på en slik. Sånn bare for å teste ut tenkte jeg. Liker du den er det jo bre å beholde den :)
    Har litt lyst til å teste den. Altså H160. Kan ikke se for meg at det blir bom. Ligger et par-tre ute til 12-14k, har jeg sett. Er DACen brukbar? Hodetelefonutgang er gode ting, også. Må bare sørge for å beholde RIAA-trinnet mitt ������
    Joda, dac'en er så absolutt brukbar. Bra oppløst og bra dynamikk. Men jeg skulle si at hvis du har noe som tipper mot det lyse ellers i kjeden så ville jeg kjørt med annen dac.

    Jeg har både en HD11 og en HD20 og begge de er betydelig mørkere enn den innebygde i H160. Og det er med Nordost kabling. Vet mange liker den innebygde i H160, men jeg for min del klarer den ikke i lengden. Blir for mye fokus på de øvre frekvensene, i mine ører, på mitt anlegg.
    Spiller på Dynaudio Focus 140, og de er i hvert fall ikke utprega lyse.
     

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    @ThomasJudoka; Kan jo hende det skulle funke bra, for sånn ellers er den innebygde dac'en helt grei.
    Hvorfor den er lysere enn HD11 og HD20 skulle jeg gjerne visst. Kanskje pga den korte signalveien denne løsningen representer? Mindre påvirkning av signalkabler kanskje?

    Jeg har JM lab og det er nok derfor jeg må balansere klangbalansen med en mørkere dac.
     

    ThomasJudoka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2015
    Innlegg
    149
    Antall liker
    43
    Sted
    Kjeller
    Torget vurderinger
    1
    @ThomasJudoka; Kan jo hende det skulle funke bra, for sånn ellers er den innebygde dac'en helt grei.
    Hvorfor den er lysere enn HD11 og HD20 skulle jeg gjerne visst. Kanskje pga den korte signalveien denne løsningen representer? Mindre påvirkning av signalkabler kanskje?

    Jeg har JM lab og det er nok derfor jeg må balansere klangbalansen med en mørkere dac.
    Ingen anelse. Hadde Focal før, og det var bedre match med Abra enn Dynaudio.
     

    LurveLeif

    Medlem
    Ble medlem
    29.06.2018
    Innlegg
    12
    Antall liker
    19
    Jeg sier meg helt enig i at H160 og Focus 160 er en flott match! Hadde den komboen her i 3 år og var veldig fornøyd! Spiller bare vinyl her, så skal ikke uttale meg om DAC :)
     

    ropheim

    Medlem
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    30
    Antall liker
    1
    Har nettopp solgt min Hegel H80 pga jeg trenger flere optiske innganger. Valget står mellom Hegel Röst eller Hegel H160.
    Jeg har B&W 683 S2.
    Soundgarden har for tiden demosalg på Röst til 12990,- men kun i hvit. Hvitfargen er ikke så pen. Mer kremgul.
    I følge en på Soundgarden, så kommer Röst i ny hvitfarge. Hegel H160 får man brukt til rundt 12-13k.
    Trenger sårt noen anbefalinger og meninger om dette. Er klar over H160 har dobbelt så mye effekt. Men trenger man det? Spiller aldri så veldig høyt. Forskjeller på Dac?
     
    Sist redigert:

    Cundis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Innlegg
    2.755
    Antall liker
    489
    Sted
    Stockholm
    Jeg har nettopp solgt min Hegel H80 pga jeg trenger flere optiske innganger. Valget står mellom Hegel Röst eller Hegel H160.
    Jeg har B&W 683 S2. Soundgarden har for tiden demosalg på Röst til 12990,-. Hegel H160 får man brukt til rundt 12-13k. Trenger sårt noen anbefalinger og meninger om dette. Er klar over H160 har dobbelt så mye effekt. Men trenger man det? Spiller aldri så veldig høyt. Forskjeller på Dac?
    Jeg har sammenlignet de på samme utstyr.
    Om jeg ikke hadde hatt behov for å spille ganske høyt eller hatt tungdrevne høyttalere hadde jeg valgt Røst. Den spiller betydelig bedre enn H160 på lavt volum. Iallefall med de innebygde dacene i de.
    Jeg kobla på HD11 og da syns jeg ikke H160 er blodfattig på lavt volum lenger. Har også en HD20 men da får jeg igjen det problemet.

    Begge er knallgode forsterkere. Er veldig glad i min H160. Vil ikke bytte den mot en Røst fordi jeg liker å spille høyt innimellom, og da merka jeg at Røst ikke helt når opp. Regner med at effekten til Røst vil være ca samme som i din H80, bare med mer trykk på lavt volum.
     

    Y.U

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.01.2017
    Innlegg
    52
    Antall liker
    32
    Sted
    Oslo
    OBS, venner av Hegel - Bent Holter er ikke Jesus selv om man i farta kan forstå det slik...

    Det er MANGE forsterkere med både kjellerdyp bass og basskontroll med rævva angitte tall for dempefaktor!

    Så ta både disse Hegel måletallene 4000 i dempefaktir med en viss klype salt, og glem ei at dersom E-strengen på bassgitaren skulle (!) miste sin utklingning så er det absolutt IKKE bra.

    Hører egentlig ikke under denne tråd, og gjelder alle produsenter. Men, dette med div. angitte måletall på tekniske data er nesten (!) totalt veiledende - i form av hor mange målemetoder & -tolkninger av dette som finnes. Well, apparatets fysiske mål og vekt er ofte riktige, alt utenom dette kun angivelser som følge av mangel på FELLES metoder å utføre dette på.
    Jeg driter i dempefaktor og andre målgivende tall. Jeg er ute etter mye forsterker for pengene, og en som kan få mitt par med Dynaudio til å åpne seg skikkelig 😊
    Prøv Plinius SA 103 eller noen andre eldre modeller da med riktig forforsterker du kommer ikke til å kjenne dem igjen.
     

    ropheim

    Medlem
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    30
    Antall liker
    1
    Jeg har nettopp solgt min Hegel H80 pga jeg trenger flere optiske innganger. Valget står mellom Hegel Röst eller Hegel H160.
    Jeg har B&W 683 S2. Soundgarden har for tiden demosalg på Röst til 12990,-. Hegel H160 får man brukt til rundt 12-13k. Trenger sårt noen anbefalinger og meninger om dette. Er klar over H160 har dobbelt så mye effekt. Men trenger man det? Spiller aldri så veldig høyt. Forskjeller på Dac?
    Jeg har sammenlignet de på samme utstyr.
    Om jeg ikke hadde hatt behov for å spille ganske høyt eller hatt tungdrevne høyttalere hadde jeg valgt Røst. Den spiller betydelig bedre enn H160 på lavt volum. Iallefall med de innebygde dacene i de.
    Jeg kobla på HD11 og da syns jeg ikke H160 er blodfattig på lavt volum lenger. Har også en HD20 men da får jeg igjen det problemet.

    Begge er knallgode forsterkere. Er veldig glad i min H160. Vil ikke bytte den mot en Røst fordi jeg liker å spille høyt innimellom, og da merka jeg at Røst ikke helt når opp. Regner med at effekten til Røst vil være ca samme som i din H80, bare med mer trykk på lavt volum.
    Takker for svar.
    Ble litt usikker på om H160 er den rette for meg. B&W 683 S2 er riktignok ikke den mest lettdrevne høyttaler, men jeg spiller ikke ofte så veldig høyt.
    Kunne dra godt på med H80. Eller om jeg skal si: høyt nok for min del.
    Mer trykk på lavt volum som du sier Röst har, fristet mer enn å spille høyt.
    Så er det kun den kjipe hvite fargen Soundgarden har Demosalg på når det gjelder Röst. Hm. Ble usikkert.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har nettopp solgt min Hegel H80 pga jeg trenger flere optiske innganger. Valget står mellom Hegel Röst eller Hegel H160.
    Jeg har B&W 683 S2. Soundgarden har for tiden demosalg på Röst til 12990,-. Hegel H160 får man brukt til rundt 12-13k. Trenger sårt noen anbefalinger og meninger om dette. Er klar over H160 har dobbelt så mye effekt. Men trenger man det? Spiller aldri så veldig høyt. Forskjeller på Dac?
    Jeg har sammenlignet de på samme utstyr.
    Om jeg ikke hadde hatt behov for å spille ganske høyt eller hatt tungdrevne høyttalere hadde jeg valgt Røst. Den spiller betydelig bedre enn H160 på lavt volum. Iallefall med de innebygde dacene i de.
    Jeg kobla på HD11 og da syns jeg ikke H160 er blodfattig på lavt volum lenger. Har også en HD20 men da får jeg igjen det problemet.

    Begge er knallgode forsterkere. Er veldig glad i min H160. Vil ikke bytte den mot en Røst fordi jeg liker å spille høyt innimellom, og da merka jeg at Røst ikke helt når opp. Regner med at effekten til Røst vil være ca samme som i din H80, bare med mer trykk på lavt volum.
    Takker for svar.
    Ble litt usikker på om H160 er den rette for meg. B&W 683 S2 er riktignok ikke den mest lettdrevne høyttaler, men jeg spiller ikke ofte så veldig høyt.
    Kunne dra godt på med H80. Eller om jeg skal si: høyt nok for min del.
    Mer trykk på lavt volum som du sier Röst har, fristet mer enn å spille høyt.
    Så er det kun den kjipe hvite fargen Soundgarden har Demosalg på når det gjelder Röst. Hm. Ble usikkert.
    Hei

    Selv likte jeg godt H160. Den fremsto som fyldig til Hegel å være. H300 og H160 spilte jeg a/b. H160 var betydelig mer analog i lyden. Fyldigere bass og mellomtone på lavt/moderat volum. H80 mangler litt totalt sett i lyden opp mot sine storebrødre etter min erfaring. H90 og H190 har nok en totalt sett bedre lyd. Men er også mer oppløst oppover. Ikke spisst i så måte, men bør fortsatt matches med høyttalere som passer Hegel signaturen. Vil nok kåre H190 som beste derfra som jeg har eid. Dog til dine B&W ville jeg heller sett mot Denon PMA 2500NE. Den vil nok lydmessig passe bedre. De beskjedent oppgitte watt, 2x80 watt som er strømsterke. Så vil fremstå kraftigere enn H80 også. Lyden er noe ‘’søtere’’ enn Hegel. Bare som tips på sidelinjen.
     

    ropheim

    Medlem
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    30
    Antall liker
    1
    Jeg har nettopp solgt min Hegel H80 pga jeg trenger flere optiske innganger. Valget står mellom Hegel Röst eller Hegel H160.
    Jeg har B&W 683 S2. Soundgarden har for tiden demosalg på Röst til 12990,-. Hegel H160 får man brukt til rundt 12-13k. Trenger sårt noen anbefalinger og meninger om dette. Er klar over H160 har dobbelt så mye effekt. Men trenger man det? Spiller aldri så veldig høyt. Forskjeller på Dac?
    Jeg har sammenlignet de på samme utstyr.
    Om jeg ikke hadde hatt behov for å spille ganske høyt eller hatt tungdrevne høyttalere hadde jeg valgt Røst. Den spiller betydelig bedre enn H160 på lavt volum. Iallefall med de innebygde dacene i de.
    Jeg kobla på HD11 og da syns jeg ikke H160 er blodfattig på lavt volum lenger. Har også en HD20 men da får jeg igjen det problemet.

    Begge er knallgode forsterkere. Er veldig glad i min H160. Vil ikke bytte den mot en Røst fordi jeg liker å spille høyt innimellom, og da merka jeg at Røst ikke helt når opp. Regner med at effekten til Røst vil være ca samme som i din H80, bare med mer trykk på lavt volum.
    Takker for svar.
    Ble litt usikker på om H160 er den rette for meg. B&W 683 S2 er riktignok ikke den mest lettdrevne høyttaler, men jeg spiller ikke ofte så veldig høyt.
    Kunne dra godt på med H80. Eller om jeg skal si: høyt nok for min del.
    Mer trykk på lavt volum som du sier Röst har, fristet mer enn å spille høyt.
    Så er det kun den kjipe hvite fargen Soundgarden har Demosalg på når det gjelder Röst. Hm. Ble usikkert.
    Hei

    Selv likte jeg godt H160. Den fremsto som fyldig til Hegel å være. H300 og H160 spilte jeg a/b. H160 var betydelig mer analog i lyden. Fyldigere bass og mellomtone på lavt/moderat volum. H80 mangler litt totalt sett i lyden opp mot sine storebrødre etter min erfaring. H90 og H190 har nok en totalt sett bedre lyd. Men er også mer oppløst oppover. Ikke spisst i så måte, men bør fortsatt matches med høyttalere som passer Hegel signaturen. Vil nok kåre H190 som beste derfra som jeg har eid. Dog til dine B&W ville jeg heller sett mot Denon PMA 2500NE. Den vil nok lydmessig passe bedre. De beskjedent oppgitte watt, 2x80 watt som er strømsterke. Så vil fremstå kraftigere enn H80 også. Lyden er noe ‘’søtere’’ enn Hegel. Bare som tips på sidelinjen.
    Denon har jeg faktisk kikket litt på. For dyr og for fysisk stor. Får den ikke inn i hyllen min😊.
    Hva med Röst? Den har vel en del H360 «egenskaper» om jeg skal tolke div tester.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Takker for svar.
    Ble litt usikker på om H160 er den rette for meg. B&W 683 S2 er riktignok ikke den mest lettdrevne høyttaler, men jeg spiller ikke ofte så veldig høyt.
    Kunne dra godt på med H80. Eller om jeg skal si: høyt nok for min del.
    Mer trykk på lavt volum som du sier Röst har, fristet mer enn å spille høyt.
    Så er det kun den kjipe hvite fargen Soundgarden har Demosalg på når det gjelder Röst. Hm. Ble usikkert.
    Hei

    Selv likte jeg godt H160. Den fremsto som fyldig til Hegel å være. H300 og H160 spilte jeg a/b. H160 var betydelig mer analog i lyden. Fyldigere bass og mellomtone på lavt/moderat volum. H80 mangler litt totalt sett i lyden opp mot sine storebrødre etter min erfaring. H90 og H190 har nok en totalt sett bedre lyd. Men er også mer oppløst oppover. Ikke spisst i så måte, men bør fortsatt matches med høyttalere som passer Hegel signaturen. Vil nok kåre H190 som beste derfra som jeg har eid. Dog til dine B&W ville jeg heller sett mot Denon PMA 2500NE. Den vil nok lydmessig passe bedre. De beskjedent oppgitte watt, 2x80 watt som er strømsterke. Så vil fremstå kraftigere enn H80 også. Lyden er noe ‘’søtere’’ enn Hegel. Bare som tips på sidelinjen.
    Denon har jeg faktisk kikket litt på. For dyr og for fysisk stor. Får den ikke inn i hyllen min??????.
    Hva med Röst? Den har vel en del H360 «egenskaper» om jeg skal tolke div tester.
    Tja. Du må jo bare teste ut :) Men jeg tenker at H90 er like greit valg som Røst sånn sett, om du skal handle nyere Hegel. Den får du jo i svart og. Legg ut ønskes kjøpt annonse evt spør om godt tilbud hos forhandler. De har litt å gå på ;)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    B&W 683 S2 er riktignok ikke den mest lettdrevne høyttaler, men jeg spiller ikke ofte så veldig høyt.
    Hei ropheim, jeg nærmest INISTERER på at du låner en eller annen "muskelamp" - og spiller lavt - så vil du starte ny tidsregning etter noen få sekunder. Skal love deg at du ikke hadde trodd en muskelamp kunne være så viktig, når du spiller lavt. Selvfølgelig, også når du skal dra på litt, men muskelamper på små høyttalere eller lavt volum er bare noe som må opplevest.
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Røst til 13K er et kupp! Ja, jeg har den, og er sikkert biased. Men, jeg har eid MANGE forsterkere, også dyrere enn denne, og derfor er konklusjonen min at det er mye for penga. Godt med krefter. Lavt støygulv. Mange innganger. Nettverk. Og, den er lekker i hvitt!

    5D226406-E796-4995-B70F-7E5E013BA795.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn