Forsterkere Hegel H95 AudioScienceReview

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Sjekk

I am amazed that in this day and age companies like Hegel are not aware of the fact that high impedance is bad for many headphones (changes their tonality) and that even budget headphone amps have impedance below 1 ohm. 77 ohm is just out of the question.

Conclusions
Let's quickly agree that both the DAC and headphone amplifiers are junk. They are better off leaving both out. You can do better with hundreds of products that cost the same as the shipping or tax of the H95. I watched one video where the youtuber said he preferred the sound of Hegel DAC to his Chord Mojo in some ways. Wonder what he thinks now.

The amplifier in H95 is good as far as noise and distortion but nothing to write home about. Continuous power is very low for an amplifier costing $2000 however.

This is just a bad attempt all around.

I can't see any reason to recommend Hegel H95. Company needs to go back to the drawing board and design performant DACs and headphone amplifiers as a minimum. On amplification, they are being left behind by proper feedforward designs and excellent class D with tons of power.

Er det virkelig så ille? Tilfeldig at jeg var innom siden idag.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.174
Antall liker
34.563
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hmm. Pen å se på i hvert fall...
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.289
Torget vurderinger
2
Komplett slakt, hva sier Bent Holter til dette mon tro.
Har hatt sympati for et norsk merke, men dette gav ikke lyst til å ha det på radaren i noen sammenheng
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.110
Antall liker
2.594
Torget vurderinger
16
Komplett slakt, hva sier Bent Holter til dette mon tro.
Har hatt sympati for et norsk merke, men dette gav ikke lyst til å ha det på radaren i noen sammenheng
Hegel har respondert og skal ta egne målinger, så får vi se hva utfallet blir.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.289
Torget vurderinger
2
HifiNews har
bedre tall , men klare begrensninger i ytelse der også

Jeg har kommenterte til Amirm tidligere da han en del ganger tester utenfor produktets bruksområde/ begrensninger. Feks input signal for høyt eller output nivå for høyt. ( å teste 2v inn og 2v ut passer ikke alle produkter) Da ble tråden stengt og jeg irettesatt/utestengt ganske øyeblikkelig.

Ser at Hegelstad sier noe lignende.,
H95 is an integrated amp, not a preamp, so a 2 volt signal on the variable output is outside parameters and will be heavily distorted. This continues with some rather unorthodox measurements and strange results which we of course would like to comment, so please give us some time for a propper response.

Post in thread 'Hegel H95 Review (Streaming Amplifier)'
https://audiosciencereview.com/foru...-review-streaming-amplifier.28435/post-986926
 
Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Artikkelen ble linket til i Hegel sin vennetråd. Representanter fra fabrikanten har lest den og respondert litt også.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.289
Torget vurderinger
2
Syns Det var en god forklaring jeg. Nettopp det å forlange 2V in og 2V ut passer ikke for alle produkters funksjon, det var den samme «»krangelen» jeg hadde med Amirm når han forlangte å teste en forsterker- med gain som gjør at den som klipper ved 0.5v - med 2V input.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Hvis man skal erklære at testen er feil, så må i alle fall produsent på forhånd ha oppgitt begrensingene som gjelder.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.289
Torget vurderinger
2
Ja , desverre er fullstendig opplysende spesifikasjoner en sjeldenhet
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.195
Antall liker
2.436
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Her var det motsatt resultater av ASR. H95 har vel noe av de bedre målingene av forsterkerne de har testet (bortsett fra maksimal effekt selvfølgelig)

 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.125
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Hegel gir i mine øyne et godt svar på ASR. Preampdelen kan kun levere 550 mV før klipping, og når det gjøres under test, påvirkes målingen av andre funksjoner. At forforsterkeren kun leverer noen mV før klipping fremstår imidlertid som et noe spesielt design valg. I praksis som en passiv preamp.

Ikke hyggelig å lese dårlige tester av produkter man enten eier selv eller som er norske, men det er the name of the game. Brukes H95 innenfor sitt bruksområde er den vel grei nok.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
915
klarer de ikke levere mer enn usle 550mV før den begynner å klippe så har de segselv å takke for dårlige målinger.
 
  • Liker
Reaksjoner: erk

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.396
Antall liker
1.867
Torget vurderinger
8
Ikke Hegel supporter selv men hørt den innebygde dacen hos en kompis mot flere andre dacer og igjen så håper jeg de fleste bruker ørene fremfor dette sprøytet! Viser bare hvor lite slike målinger betyr 😱
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.174
Antall liker
34.563
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ikke Hegel supporter selv men hørt den innebygde dacen hos en kompis mot flere andre dacer og igjen så håper jeg de fleste bruker ørene fremfor dette sprøytet! Viser bare hvor lite slike målinger betyr 😱
Ja, det hadde vært grusomt hvis vi skulle forholde oss til fakta...
Jeg tenker Hegel gjorde en stor feil ved å ikke opplyse om sine begrensinger før testen. Hegel er jo produsert i Kina, så det burde jo ha scoret høyt på testen.
Hegel’s HQ is that they produce nothing but prototypes here. Manufacturing takes place in China, leaving the Norway HQ for product development, circuit design, parts sourcing, testing, repairs and software coding.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Hegel er jo produsert i Kina, så det burde jo ha scoret høyt på testen.
Hvorfor det? Et dårlig produkt er et dårlig produkt uavhengig av hvor og hvem som har produsert det. Målingene forteller bare fakta, hverken mer eller mindre.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.174
Antall liker
34.563
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hvorfor det? Et dårlig produkt er et dårlig produkt uavhengig av hvor og hvem som har produsert det. Målingene forteller bare fakta, hverken mer eller mindre.
...og hva var det jeg skrev...?
 

amason

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2017
Innlegg
2.396
Antall liker
1.867
Torget vurderinger
8
Ja, det hadde vært grusomt hvis vi skulle forholde oss til fakta...
Jeg tenker Hegel gjorde en stor feil ved å ikke opplyse om sine begrensinger før testen. Hegel er jo produsert i Kina, så det burde jo ha scoret høyt på testen.
Hegel’s HQ is that they produce nothing but prototypes here. Manufacturing takes place in China, leaving the Norway HQ for product development, circuit design, parts sourcing, testing, repairs and software coding.
Jeg med fler synes dacen er meget bra og forsterkeren har vel vist seg og være ganske populær tross målingene! Er vel ikke første gang et populært produkt blir slaktet av på den siden
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.149
Antall liker
2.065
En "smule" sort/hvitt-holdning å spore her? Enten så følger man blindt den "subjektive vei" og driter i alt av specs eller så følger man døvt etter ASR?
Skal målinger ha noe for seg så må de være relevante og korrekt utført. Denne overforenklingen og skråsikkerheten vi ser hos Amir er vel en indikasjon på at han ikke har den helt store kompetansen. Jeg hadde i hvert fall ikke kjøpt dyrt utstyr kun basert på hans uttalelser.
Final har et velformulert innlegg over. Det forteller vel i grunnen alt.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.174
Antall liker
34.563
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Tja...Til slutt er det ørene og ens egen oppfatning som betyr noe uansett. Det hjelper ikke å si det låter ikke så godt, men måler bra. Samtidig så finnes det en del i miljøet som knapt nok har hørt noe annet enn sitt eget anlegg - men påstår at deres anlegg låter best.

Så finnes det en del som driter i hvordan det låter eller måles - bare produktet blir produsert i Europa eller USA.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Så finnes det en del som driter i hvordan det låter eller måles - bare produktet blir produsert i Europa eller USA.
Det er godt å se at skulderskaden din har leget godt nok til at du kan bygge stråmenn. 😋
 
  • Wow
Reaksjoner: HoJ

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ja takk begge deler tenker jeg. Gode målinger og god lyd. Ingen grunn til å la seg avspise med bare det ene.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Hm... Du har nok ikke vært så mye på forumet kan jeg lese.
Det kan nok stemme. De betraktningene som jeg har sett om emnet, har vært av typen "Jeg betaler gjerne litt mer for å få noe som ikke er produsert i en autoritær, ikke-demokratisk og lovløs bøllestat". Dersom noen har skrevet at de aksepterer dårligere lydkvalitet, har det gått meg hus forbi.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.174
Antall liker
34.563
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Heller at Kina-produkter er uaktuelt, selv om lyden er topp. Bare fordi det er produsert der det er produsert.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Ja takk begge deler tenker jeg. Gode målinger og god lyd. Ingen grunn til å la seg avspise med bare det ene.
Dersom det låter dårlig men "måler bra", måler man vel rett og slett feil ting, skulle jeg mene.
Jeg tror at en av årsakene til at disse debattene har en tendens til å spore av, er at lytteglede og "god lyd" blandes sammen. Det er ikke alle årsakene til lytteglede som er objektivt målbare. F.eks. kan jeg ha stor glede av å lytte til musikk på en gammel reiseradio med en oval 4"x7" fulltone, antageligvis fordi jeg assosierer akkurat den lyden med lange, lyse, bekymringsfrie sommerkvelder ute på fjorden, med en Tandberg TP31 i forstavnen.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.174
Antall liker
34.563
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Vel, jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg er langt på vei i den første kategorien, men definitivt ikke i den andre.
Greit nok, men betyr det at jeg bygger stråmenn?
 

Audioten

Bransjeaktør
Ble medlem
27.11.2021
Innlegg
25
Antall liker
54
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Hegel gir i mine øyne et godt svar på ASR. Preampdelen kan kun levere 550 mV før klipping, og når det gjøres under test, påvirkes målingen av andre funksjoner. At forforsterkeren kun leverer noen mV før klipping fremstår imidlertid som et noe spesielt design valg. I praksis som en passiv preamp.

Ikke hyggelig å lese dårlige tester av produkter man enten eier selv eller som er norske, men det er the name of the game. Brukes H95 innenfor sitt bruksområde er den vel grei nok.
Bare for å presisere, forforsterkeren klipper ikke på 550mV. Men da dette er en integrert forsterker vil effektforsterkeren klippe på når dette nivået overstiges, målingen til ASR er gjennomført på et nivå hvor effektforsterkeren klipper massivt og strømforsyningen er overbelastet. Det påvirker rimeligvis også linjeutgangen at resten av forsterkeren er i kollaps. Hadde det vært koblet til et par høyttalere, ville et hvert fornuftig menneske med fungerende ører skrudd ned volumet for lengst.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.403
Antall liker
3.172
Torget vurderinger
1
Jeg kjøpte forgjengeren H90 til hytteanlegget. Drev et par Dali Oberon 5. Spilte overraskende fint. Detaljert, oppløst og nøytral lyd, med plenty kontroll på høyttalerne. "jøss, så bra budsjettutstyr har blitt" tenkte jeg.

Brukte DP RIAA som signalkilde.

Solgte den senere til min svigerbror. Han er også happy, med samme høyttalere.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.533
Antall liker
3.076
Torget vurderinger
0
Hadde det vært koblet til et par høyttalere, ville et hvert fornuftig menneske med fungerende ører skrudd ned volumet for lengst.
Akkurat som ingen kjøper en skrutrekker for å slå inn spiker....? :unsure:
 

Sevald

Avviker.
Ble medlem
27.02.2005
Innlegg
6.952
Antall liker
16.465
Sted
Aksdal, Rogaland
Torget vurderinger
1
Har tidligere tester Hegel H11 dac og 25 tror jeg. Falt ikke helt i smak. Testet noen billig Kina ræl, som låt mye bedre. Skammer meg litt over å vurdere Minidsp SHD pre i disse dager🥺
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.040
Antall liker
3.944
Sted
Tårnåsen
Tipper Hegel skjerper seg etter dette uansett om det var aldri så "urettferdig" i deres øyne, fordi de hadde antatt både det ene og det andre som ikke var dokumentert noen steder. 550mv er ikke veldig mye output fra en "line out" nei (uten buffer endog)...
De kan nok bedre, og kanskje motivasjonen vokser nå som noen faktisk måler hva de leverer framfor å bare bruke gullørene :)
Lyngdorf fikk en tilsvarende review av TDAI-3400 som også skapte oppstandelse, men faktum var vel at deres 20 år gamle Equibit amper har blitt 20 år gamle og klasse D har utviklet seg masse i samme periode, mens Lyngdorf fortsatt markedsfører sine eldgamle patenter som SOTA...og selv om noen fortsatt påstår at det var "urettferdig" å måle støy over 20kHz så finnes det nå masse bedre saker.
 
Sist redigert:
Topp Bunn