Forsterkere Hegel H95 AudioScienceReview

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Æsj, opplevelser når en lytter til musikk. Ekkelt! Mye lettere å vise frem målinger -"Se! så flott det låter".
"Opplevelser?!?!?!" Nei fytterakkernsinagitt! Det skulle tatt seg ut. Hadde en gang et slikt anlegg som stadig ga slike opplevelser.

Solgte det tvert! Eller kanskje jeg ga det til Fretex - husker ikke!

Hver gang jeg skal kjøpe noe nytt nå, så ringer jeg Amir - på noteringsoverføring.
 
  • Haha
Reaksjoner: HoJ

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.608
Antall liker
14.553
Sted
Langesund
Besøkte nylig inselwind og W.Sand på «are sia te Mjøsa oppimellom» hvor jeg lyttet til deres beist av noen høyttalere (men allikevel flottere enn noen andre typer «stue-møbler» jeg noen gang har sett) - spilte så befriende musikk at det var som å oppleve farger på en sort/hvitt TV…!

Sier det, fordi det jeg hørte nærmest var umulig å beskrive, reiste derfra med tanker om nettopp dette - hvordan skal jeg fortelle andre hva jeg her opplevde av musikkgjengivelse - trøstet meg i bilen på vei hjem med at denne opplevelsen hadde i hvert fall ingen klart å gjengi i form av noen måletall eller -grafer.
Har du vært uheldig hele livet, og klart å unngå et bra anlegg? Lurer jo litt på det siden dette er så ekstremt annerledes og nytt for deg...eller var det finishen som slo inn?

Det var vel ikke bedre enn de beste live konsertene du har hørt.
Nærmest jeg kommer sånne opplevelser du kommer med her, er på umikkede klassiske konserter, og kun det.
Sånt slår både mitt og inselwinds anlegg ned i støvlene.
 
M

MusicBear

Gjest
Har du vært uheldig hele livet, og klart å unngå et bra anlegg? Lurer jo litt på det siden dette er så ekstremt annerledes og nytt for deg...eller var det finishen som slo inn?

Det var vel ikke bedre enn de beste live konsertene du har hørt.
Nærmest jeg kommer sånne opplevelser du kommer med her, er på umikkede klassiske konserter, og kun det.
Sånt slår både mitt og inselwinds anlegg ned i støvlene.
OK. Men hva så? Noe i mot at jeg likte det jeg hørte?
Tror du forresten jeg mente det bokstavelig talt var bedre enn de beste live konsertene jeg har hørt - hørt live?
Uansett; låt så bra at vanskelig å beskrive. Hørt mye bra anlegg, opp gjennom, men ble nærmest tatt litt på senga her. Og merk deg; ikke mitt anlegg jeg skryter av :cool:
For ordens skyld; er ikke 22 år - i tilfelle du skulle tro det :ROFLMAO:
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.608
Antall liker
14.553
Sted
Langesund
OK. Men hva så? Noe i mot at jeg likte det jeg hørte?
Tror du forresten jeg mente det bokstavelig talt var bedre enn de beste live konsertene jeg har hørt - hørt live?
Uansett; låt så bra at vanskelig å beskrive. Hørt mye bra anlegg, opp gjennom, men ble nærmest tatt litt på senga her. Og merk deg; ikke mitt anlegg jeg skryter av :cool:
For ordens skyld; er ikke 22 år - i tilfelle du skulle tro det :ROFLMAO:
Synes det er meget hyggelig for deg at det traff så bra.

Tipper du er en 65 modell. ;)
 
Sist redigert:

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Ble en merkelig greie dette med den testen av H95. Mye støy tatt ut av kontekst etter min mening. Som en integrert forsterker i sitt tiltenkte virkeområde måler den på mange punkter veldig bra og bedre enn mange av konkurrentene sine. På enkelte parametere så måler den faktisk bedre enn H390.
Hegel skulle bare latt være å implementere pre out så lenge den ikke har en egnet forforsterker til å drive noe annet enn sitt interne effekttrinn.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Ble en merkelig greie dette med den testen av H95. Mye støy tatt ut av kontekst etter min mening. Som en integrert forsterker i sitt tiltenkte virkeområde måler den på mange punkter veldig bra og bedre enn mange av konkurrentene sine. På enkelte parametere så måler den faktisk bedre enn H390.
Hegel skulle bare latt være å implementere pre out så lenge den ikke har en egnet forforsterker til å drive noe annet enn sitt interne effekttrinn.
På hva måler den bedre enn H390? Har selv en H90 i tillegg til den eldre H300 og liker de begge meget godt.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
audio.com.pl testet H95's signal/støyforhold til 95db og dynamikk til 114db og 140 i dempefaktor ved 4 ohm, mot H390's 89db/112db og 119 i dempefaktor...
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Til sammenligning noen tilfeldige jeg sjekket på samme siden, så målte de f.eks Naim Supernait 3 78db/98db, NAD M10 V2 81db/102db, Primare I15 65db/84db, Rega Elex R 82db/101db, Roksan Caspian M2 86db/106db, nye Rotel 1592mk2 85db/110db osv, osv
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
De måledataene vil jeg tro relaterer direkte til den sorte bakgrunnen og mikrodynamikken jeg hører hos H95 (H90). Det er egenskaper jeg setter stor pris på.

Jeg så et par medlemmer på ASR som solgte sine H90 og H95 på bakgrunn av Amir's målinger. Snakk om å følge sin hyrde blindt..
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.156
Antall liker
2.104
Denne tråden burde kanskje omdøpes? - Forslag til ny tittel; "Storm i vannglass"...
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Utdrag fra testen av H90 (oversatt polsk til norsk):

"Støyforholdet var allerede veldig bra i H80 (89 dB), og i H90 skal det være enda bedre – og det er det. 94 dB er et av de høyeste resultatene i testenes historie (og kanskje til og med det høyeste i kategorien integrerte forsterkere, effektforsterkerne er "enklere"). Den lave følsomhetsinnstillingen hjelper, men det er fortsatt et fenomen. Takket være en slik radikal "denoise" nådde dynamikken 113 dB (selv med moderat utgangseffekt), som er rekord for denne testen."
 
M

MusicBear

Gjest
Utdrag fra testen av H90 (oversatt polsk til norsk):

"Støyforholdet var allerede veldig bra i H80 (89 dB), og i H90 skal det være enda bedre – og det er det. 94 dB er et av de høyeste resultatene i testenes historie (og kanskje til og med det høyeste i kategorien integrerte forsterkere, effektforsterkerne er "enklere"). Den lave følsomhetsinnstillingen hjelper, men det er fortsatt et fenomen. Takket være en slik radikal "denoise" nådde dynamikken 113 dB (selv med moderat utgangseffekt), som er rekord for denne testen."
Kanskje litt på sidelinjen, men du har ofte så mye matnyttig, klokt og balansert å komme med at jeg skulle ønske det var enda mer å lese under din signatur på dette nettsted 👏

Berømmer samtidig Hegels innspill (med baller) lenger opp i tråden om at de ikke lager produkter for «målerne» men til kundens beste, husker jeg noen lunde rett…
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.965
Antall liker
7.016
Sted
Kongsberg
Ja, selv overprisede Vera har "dopet" sine for å klatre høyt blant Hypex ampene.
Absolutt ikke.
Vi har 7 faste gain på forsterkeren som ble testet (12, 15, 18, 21, 24, 27 og 30dB). Den måler en anelse dårligere når gain er satt på de to høyeste settingene (27 og 30dB). Vi spurte Amir om han kunne teste med gain satt til 21dB siden det er mer passende i forhold til dagens signalkilder som typisk er på 4V siden da oppnår man bedre signal/noise data.
Men det ville han ikke. Han ville måle med gain satt til 27dB siden det var det var nærmest gain på andre forsterkere han sammenligner med. Han ville heller ikke presentere målinger med gain satt lavere. Videre skjønner jeg ikke på hvilken måte vi har "skreddersydd" Vera for å passe med hans målinger. Vårt mål er enkelt og greit å ha best mulig måledata siden vi mener dette gir best lyd.

Man kan mene hva man vil om Amirs intensjoner med ASR, men man kommer ikke fra at det er en fantastisk database på målinger av hi-fi elektronikk. Alle apparater går gjennom samme kverna under samme forutsetninger og en utvalgt mengde nøkkeldata presenteres på strålende vis. I tillegg kommenterer Amir målingene for de som ikke orker å sette seg inn i hva kurvene betyr. For de som engang ikke orker å lese innholdet har han en panter...
Det må være opp til enkelt om man vil ha apparater som tilfører forvrengning eller om man vil ha noe uten. Folk må da være i stand til å tenke litt selv?

Når det gjelder Hegel synes jeg han er unødvendig strikt på å følge sitt faste testregime. Det hadde vært mer informativt å satt forsterkeren til nesten klipping og så målt forvrengningen på denne utgangen for deretter kommentere at spenningen ikke går høyere enn 550mV.
 
Sist redigert:

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Videre skjønner jeg ikke på hvilken måte vi har "skreddersydd" Vera for å passe med hans målinger.
Da må jeg vel komme med et dementi.

Må være misforståelse av noe jeg har lest et sted her inne. Og når jeg nå sjekket SINAD lista blir det vanskelig å opprettholde dopinganklagene.

Tosken tok feil igjen og må derfor beklage, legge seg flat, som byråkratene sier!
 

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Innlegg
3.785
Antall liker
8.752
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Da må jeg vel komme med et dementi.

Må være misforståelse av noe jeg har lest et sted her inne. Og når jeg nå sjekket SINAD lista blir det vanskelig å opprettholde dopinganklagene.

Tosken tok feil igjen og må derfor beklage, legge seg flat, som byråkratene sier!
Så flat som fysikken tillater 😉
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Som representant for Hegel kan jeg opplyse at vi på ingen måte tar hensyn til tilpasning av produkter for å tilfredsstille standardiserte målinger. Utfordringene for tiden er ikke jakten på flere kunder eller bedre reviews, men produksjonskapasitet, knapphet på integrerte kretser og galopperende priser på elektronikk-komponenter.

I dette tilfellet reagerer vi på åpenbare feil i testmetodikken til ASR, men hvis kunder primært vil kjøpe produkter basert på måleresultater og tekniske data, da er de uansett ikke en typisk Hegel-kunde.
Fair enough! Time will show om det er en filosofi som varer eller om dere snur dere etter vinden dere også.
Som produsent står man helt fritt til å ta de vurderingene man ønsker - og til å revurdere det som trengs underveis. For min del er jeg fornøyd med at Hegel sysselsetter folk i Norge og ønsker dere all mulig suksess.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.232
Antall liker
4.853
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Da må jeg vel komme med et dementi.

Må være misforståelse av noe jeg har lest et sted her inne. Og når jeg nå sjekket SINAD lista blir det vanskelig å opprettholde dopinganklagene.

Tosken tok feil igjen og må derfor beklage, legge seg flat, som byråkratene sier!
Du glemte å ta med "Vi må ta en gjennomgang av rutinene våre". ;)
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.025
Antall liker
4.383
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Har du vært uheldig hele livet, og klart å unngå et bra anlegg? Lurer jo litt på det siden dette er så ekstremt annerledes og nytt for deg...eller var det finishen som slo inn?

Det var vel ikke bedre enn de beste live konsertene du har hørt.
Nærmest jeg kommer sånne opplevelser du kommer med her, er på umikkede klassiske konserter, og kun det.
Sånt slår både mitt og inselwinds anlegg ned i støvlene.
Jeg møtte MusicBear for første gang hos Inselwind ved lyttesesjonen sist uke. Det som slo meg var hvor mange audiofile, fabrikanter, messer og konstruktører han har møtt i sitt 60+ lange musikkbjørn-liv uten at han har briefet med det her på sentralen. Vi er ydmyke til alle tilbakemeldinger og prøver ikke å pisse lengst, men slike tilbakemeldinger gir hobbyen løft og inspirasjon til å skape nye kreasjoner hvor design og lyd forenes. Videre er det to forskjellige idretter det å lage kompakte enheter for stuer slik vi gjør, mot å utstyre hele rom slik f.eks Shy og Syncro liker, låter helt sikkert bra, ingen konkurranse idet.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
uten at han har briefet med det her på sentralen.
Å jo da, vi andre har nå fått det med oss, bare du som ikke har fulgt med. 😁

Uansett. Den dagen jeg er ferdig med mine danske smykker vet jeg hvilken duo jeg skal sette meg ned med og diskutere linjedrømmen.👍 Sikker på at deres "kompakte" løsninger lar seg integrere i noe større.
 
M

MusicBear

Gjest
Jeg møtte MusicBear for første gang hos Inselwind ved lyttesesjonen sist uke. Det som slo meg var hvor mange audiofile, fabrikanter, messer og konstruktører han har møtt i sitt 60+ lange musikkbjørn-liv uten at han har briefet med det her på sentralen. Vi er ydmyke til alle tilbakemeldinger og prøver ikke å pisse lengst, men slike tilbakemeldinger gir hobbyen løft og inspirasjon til å skape nye kreasjoner hvor design og lyd forenes. Videre er det to forskjellige idretter det å lage kompakte enheter for stuer slik vi gjør, mot å utstyre hele rom slik f.eks Shy og Syncro liker, låter helt sikkert bra, ingen konkurranse idet.
Jeg satt oppe hos dere. Og sanset allerede etter et par låter at her er noe jeg ikke kan huske å ha hørt før, på denne måten. Og som jeg sa til dere; vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette - låter bare så himla uanstrengt, naturlig, stille (kaster inn håndkledet/ord strekker ikke til det man sanser).

For mange år siden. Ytterst på Nesoddtangen. På ei lita pub-sjappe ca. 1 m fra Oslofjorden. Konsert med Trond Granlund. Ankom i en skranglende opprusta Toyota Hiace, Trond og to musikere. Et lite sted. En nær konsertopplevelse. Uvirkelig bra. Uforglemmelig. Jeg tok noen bilder av bandet som jeg seinere sendte Trond Granlund. Som ringte meg i traileren et halvår seinere (eller kanskje litt seinere enn det), ville vite om han kunne benytte bildet i sin kommende bok. "Jajøssamegerrugæærn" bare moro det! Samtidig som jeg sa omtrent noe sånt til han:
- Konserten da jeg tok dette bildet, nei du husker det sikkert ikke, det at opplevelsen av det dere gjorde denne kvelden var så sjukt magisk at jeg aldri har klart formidle det til andre.
Det ble stille i telefonen. Før Trond sier (husker det ordrett) "takk skal du ha for jeg sa i bilen etterpå at dette var noe av det bedre jeg har gjort."
Trond husket altså denne konserten selv og hadde som utøver samme magiske opplevelse som jeg som lyttet - kan musikk bli mer magisk?!

Så pratet vi litt om musikk, hva det gjør med en når musikken går inn i hodet så man regelrett blir satt ut. Når jeg først snakker Trond Granlund, bøkene hans er regelrett en oase i bokform innenfor "øvelsen" musikk/musikk-opplevelser, en slags biografi fra en herlig ærlig musikkfyr og hans opplevelser.

Hører noen ganger på joik, NRK har jo en egen radiokanal med dette. Skjønner ikke en dritt hva de synger, men føler allikevel noen ganger å høre hva de formidler så tårespretten står - målegutta kan sikkert "måle" dette i form av hvor vått det er på kinnet - ellers ingen andre forklaringer enn at musikk er følelser. Herav (også) god musikk-gjengivelse!

Denne følelsen - i dette tilfelle at god lyd er vanskelig å sette ord på - opplevde jeg foran Bendit høyttalerne 🔊
Men, tviler ikke på at et visst anlegg i Langesund vil by på live-følelse så man "føler publikumskøen på vei til bilen etter konserten" :cool:

Må nevne det. Godt og vel halvannet tiår siden. Konsert med (gode gamle) Vamp på Oscarsborg festning. Det regnet. Gutta var liksom ikke helt i form i starten, men spilte de seg så opp - en etter en - med resultat "konsert-formidling" så jeg tok av meg regnfrakken for å bli dritvåt. Ville leve meg 110 % inn i magien Vamp presterte - 110 % live som inkluderte regnværet for om mulig sanse enda mer av musikkopplevelsen der & da.
OK, se meg gjerne som gal, men dette var en Vamp "utlevering" jeg tror alle skulle ønske varte til morrakvisten - gutta på scenen inkludert.

På tide man mer tør innrømme at musikk ikke bare måledata & sånt men noe som skjer inne i huet til den enkelte? OK; mål gjerne tåresprett :ROFLMAO:
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.507
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
På tide man mer tør innrømme at musikk ikke bare måledata & sånt men noe som skjer inne i huet til den enkelte?

Kanskje er det også på høy, HØY tid å slutte å konstruere stråmenn og argumentere mot ting som ingen noen sinne har påstått? Man gjør ikke akkurat seg selv noen tjeneste på den måten.
 
M

MusicBear

Gjest
Kanskje er det også på høy, HØY tid å slutte å konstruere stråmenn og argumentere mot ting som ingen noen sinne har påstått? Man gjør ikke akkurat seg selv noen tjeneste på den måten.
Fikk du med deg kun den nederste setningen i innlegget mitt?
Hva med å hoppe over alt jeg måtte poste på dette nettsted?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.507
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Nei, men det var den setningen jeg reagerte på. Den samme idiotiske stråmannen, igjen og igjen og igjen og....

Det vil ikke si at jeg hater alt du skriver, om du nå klarte å konstruere det ut av kommentaren min.
 
M

MusicBear

Gjest
Det vil ikke si at jeg hater alt du skriver, om du nå klarte å konstruere det ut av kommentaren min.
Konstruerte ingen ting jeg - leste bare hva du refererte til i innlegget ditt. Plukke ut én setning (!) byr ikke alltid på riktig mening - ting henger ofte sammen...
Dette stråmann pratet ditt... ...Byr dette deg fortsatt på problemer så vær snill å ta det via PM :)
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.507
Antall liker
8.047
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Siden jeg plukket ut en (1) setning så var det en relativt klar indikasjon på at det kun var den jeg reagerte negativt på. Mener du jeg heller skulle sitert hele innlegget?

Ellers ser jeg ikke helt hva en PM skulle gjøre, hverken fra eller til. Enten foretrekker man å diskutere på redelig vis uten å konstruere påstander for å sette motparten i dårlig lys, eller så foretrekker man det ikke. Jeg trenger ikke å sende en PM for å klargjøre hva din tilnærming er.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.452
Antall liker
35.277
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
....alt er så mye hyggeligere i "jazz-tråden"...
 
M

MusicBear

Gjest
Jeg trenger ikke å sende en PM for å klargjøre hva din tilnærming er.
Det du karakteriserer som min tilnærming er ikke det samme som at det er noen tilnærming av særlig høyere vektlegging enn dette tegnet :ROFLMAO: som den aktuelle setning bevisst ble avsluttet med. Sanser du ikke min type gjengivelse og/eller humor så om ikke annet hjelp deg selv med unnlatelse av alt hva jeg måtte skrive.
 
Topp Bunn