Høyttalere Høyttalere i oppholdsrom, hvor mye betyr det visuelle?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    8.362
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Spørs jo hva som menes med ett oppholdsrom?
    Rommet mitt er det, men mitt:)
    Føler att det er ganske trivelig der nede, det noen kaller en Glava hule.
    Helt til de har hvert der.
    Att ting skal være visuelt bra og se dyrt ut spiller Ingen rolle.
    Jeg trives der, det er ryddig og rent med god lyd. Dette gjør att jeg senker skuldrene og får en pause.
    Kjenner att skuldrene detter ned, det er det som er viktig for meg.
    Visuelt handler veldig ofte om, dette må ha kostet mye?
    Men i stuen i første etg blir det jo litt annerledes.
    Konas jobb handler mye om dette med estetikk.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg kjøper ikke noe jeg synes er direkte stygt, så det svarer vel på spørsmålet for så vidt. Vil tilføye at jeg er enig med steinost i sin uttalelse over her, det viktigste med et rom for musikk/film er å kunne nyte det, det er det viktigste for meg. ;)
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Selv har jeg alltid hatt Hifi-anlegget plassert i en kjellerstue hvor det rent visuelle har spilt en mindre rolle. Men hva er erfaringen til dere som har anlegg plassert i oppholdsrom, hvor mye betyr den visuelle fremtoningen til høyttalerne i lengden? Vil man uungåelig bevege seg mot høyttalere som rent fysisk gjør minst mulig av seg, eventuelt høyttalere som i størst mulig grad oppfattes som et møbel? Eller er det heller slik at man i lengden venner seg til høyttalerne som en del av selve oppholdsrommet? Dette kan forsåvidt gjelde resten av anlegget også med tilhørende bokser.
    Hei igjen!

    Minner om hva trådstarter egentlig spurte om. Spørmålet er vel knyttet til rom som er til allmenn bruk så som stuer, allrom o.l. som har en annen hovedfunksjon enn dedikert til lyd og eller bilde?

    Mvh Olav E
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.560
    Antall liker
    3.099
    Sted
    Oslo
    Stueanlegg må jo bli fulle av kompromisser. Heldigvis har jeg kone som liker musikk, og høyttalere, og vi er enige om å like dansk design. Dermed var det ikke umulig å overbevise henne om et Densen-anlegg. Høyttalerne valgte jeg etter lyden og hun bestemte treverket. Det ble ganske greit. Lyden kunne sikkert vært optimert, men da hadde jeg måttet flytte i kjellerstuen.

    _T200004-stereoanlegget-07.01.2020.jpg
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.808
    Antall liker
    50.646
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.389
    Antall liker
    102.363
    Torget vurderinger
    23
    Stueanlegg må jo bli fulle av kompromisser. Heldigvis har jeg kone som liker musikk, og høyttalere, og vi er enige om å like dansk design. Dermed var det ikke umulig å overbevise henne om et Densen-anlegg. Høyttalerne valgte jeg etter lyden og hun bestemte treverket. Det ble ganske greit. Lyden kunne sikkert vært optimert, men da hadde jeg måttet flytte i kjellerstuen
    .



    Trivelig interiør! Det visuelle er viktigere forden totale musikkopplevelsen en kanskje mange tror.

    slukapprobert.png
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.808
    Antall liker
    50.646
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Jeg er mest opptatt av samspillet med rommet.
    Og jeg liker at high-end delen av anlegget spiller bra på lavt volum. Men det skal heller ikke mangle noe når jeg drar på.
    Jeg er også avhengig av surround. Og jeg har ingen andre valg enn å kline dette sammen.
    Bass er noe jeg alltid har vært opptatt av. Stua jeg har nå er samtidig det minst egnede rommet jeg har hatt noen gang. Med vinkel form som en L. Hvor bredden på hver "tarm"kun er 3.1 meter. Begge langveggene er ca 6meter.
    Da blir det problematisk å få det pent og funksjonelt samtidig. Jeg liker av og til å spille høyt også.
    Har prøvd små høyttalere med sub. Men det har så mange mangler for meg. At det gir meg ingen glede over å høre musikk.
    Da musikken betyr mest av alt og hjemmekino foretrekkes på realistisk trykk. Og alt må stå i samme rom. Da blir det estetiske viftet bort.
    Men utseende har jo sin sjarm allikevel. Og sier klart ifra hva som kan ventes.
    Min kone svelger det meste. Så lenge vi kan ha glede av det alle sammen.


    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Det der hadde jeg klart kanskje 10min med så hadde jeg klikka Hadde gremmes med å sitte å sett på det rotet.

    O
    Det må du gjerne gjøre. Heldigvis trenger jeg ikke å ta hensyn til hva du mener.

    Selv hadde jeg ikke klart store blå displayer.


    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Nei det skal du være glad for,da hadde det blitt ris ;). Store blå displayer er ikke for alle,egentlig ikke for meg heller :)

    O
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.948
    Antall liker
    1.312
    Skal ikke melde meg på en konkurranse om å ha det mest stilrene og ryddige anlegget.
    Her er det grov finish på det meste og elektronikken står stablet under og oppå skjenken som kjerringa insisterer på at skal stå akuratt der.

    De fleste vil nok beskrive dette som stygt, men jeg tenker veldig lite over hvordan det ser ut så lenge anlegget bidrar til god stemning i stua.

    Jeg hadde ikke trivs med å bo i en interiørblogg.
     

    Vedlegg

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    564
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Drit i kona. Hvis HT er valgt ut på grunn av lyden, er det bare et pluss hvis de også er en fryd for øyet. (Mener ikke med dét at man er halvblind ?????? )
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nå må du få deg egen tråd sort-kvit.. Trodde det bilde av noen klatrestativ beregnet på katter, men har hørt godord om dette oppsettet..
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Sitter i skrivende stund og venter inn nye høyttalere.
    Finishen kan vel i alle fall beskrives som ikke-helt-a4, men jeg tror det blir jæskla bra.
    Så får jeg heller pusse opp man caven i løpet av kommende år i farger som matcher....

    Ser for meg at det kan bli aktuelt med noe av veggareaelt i matt sort med litt gulskjær i, muligens et gråsvart gulv, med resten av gulvarealet i litt kontrastfarger.....
    Da gjør det kanskje ikke så mye at høyttalerne får "skinne" litt..........:cool:

    EDIT: blir spennende å høre hva hifi-frender mener om mitt valg av finish, men da det er gjort, er det gjort...........

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.138
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    De desidert peneste høyttalerne jeg vet om er Gale 401 (utgaven med krom/svart) på originalstativer. Hadde dem da de var nye og kjøpte dem omigjen for et par år siden. Dessverre hadde tiden løpt fra lyden. De låt rett og slett ikke bra nok. Sukk...
    Hadde de jeg også. Utrolig vakre, angrer på at jeg solgte. Har du fremdeles?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja, det hadde vært på plass med egen tråd svart-hvitt. :) Sikkert mange som har lyst til å se hva som er mulig å få til med finsk ingeniørkunst. Jeg har jo vært så heldig å få være der i innvielsesfasen av dette hvite monsteret! Noe målekurver for mafiaen og noe flere øyeblikksbilder for oss mer overfladiske hadde vært perfekt.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.808
    Antall liker
    50.646
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Det visuelle betyr ikke så mye for min del, bortsett fra målinger og sånt da. :rolleyes:
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Klart det visuelle betyr noe. den som sier noe annet tror jeg ikke noe på :)
    Men hva man liker er jo veldig individuelt da (heldigvis). Noe er bøst , noe er tøft , noe er stilig , mens andre ting kan være stilrent å lekkert. Alt kan jo ha sin sjarm :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.463
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Selvfølgelig skal stereo i oppholdsrom/stue være tiltalende. Synlige bokser og svære rack, spesielt mellom høyttalerne, er jeg ikke glad i.



    Drikkfeldig medforumist hører musikk hos meg en gang for lenge siden. Oppsettet mitt er framleis det samme.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.301
    Antall liker
    3.647
    Torget vurderinger
    1
    For min del så betyr lyden alt, men for min bedre halvdel så er det jo kun utseende.
    Jeg er litt heldig sådan, jeg hadde Helicon 6 før med kirsebær-brun farge som jeg syns var utrolig pene. Min bedre halvdel syntes de faktisk ikke var pene i det hele tatt, og syntes faktisk at de sorte Epicon 6 jeg skaffet meg for å erstatte de passet MYE bedre og at hun faktisk likte utseendet på de! Men for hennes del så hadde det jo vært best å ikke hatt noen høyttalere i stuen for hennes del, så vi fant vel et kompromiss kan man si? :)
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Jeg har ett unntak når det gjelder hva som har en sjanse til å komme inn i huset, om det så er i kjellerstua eller i dagligstua. Og det er høyttalere hvor produsent har vært så lusent gjerrig at finish er helt utelatt og høyttalerne er kledd med høyttalerstoff rund baut. Ikke noe provoserer meg mer med høyttalere enn det. Monopulse, eldre Mirage, noen eldre Von Schweikert, GoldenEar etc. Kom dere til helsike tilbake til tegnebrettet!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.389
    Antall liker
    102.363
    Torget vurderinger
    23
    Latstokkenes shortcut det der, Polka!
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hadde et par BKS 107 med granittsider i stuen tidligere.
    Det var kanskje de eneste høyttalerne mademen har likt estetisk, eller for å si det som hun sa det; skal det inn noen andre høyttalere, skal jeg være med og bestemme
    Da Magnepan 1.7 kom i hus til bruk i man caven, var hennes første kommentar; Oh, my good
    Etter å ha fått hørt de, uttalte hun; vi kunne jo hatt de oppe i stuen...... Det forslaget utgikk dog,da "lengden på stuekroken er ca 330cm, hvilket ville fått Maggiene vel langt ut på gølvet, sammenliknet med kjellerstuen, der Maggiene kunne boltre seg med 140cm til frontvegg, og der jeg har roughly 2 meter luft bak sweetspot....
    Etter det har hun vært bestemt på at hun ikke ønsker høyttalere i stuen. Så får vi se..... Har jo en headamp/dac/pre stående, så en liten effekt og et par høyttalere, alternativt et par aktive høyttalere.....;)
    Da er det, tross alt, og for min del, helt greit å belite seg på en Canton DM75 lydsokkel.
    Den gir akseptabel og langt bedre tv-lyd, er helt kurant til Idol og andre musikkprogram, og er helt ok til bakgrunnsttøy via Spotify fra Sonos

    Pylon Emerald 25 var utseendemessig høyttalere jeg tror vil kunne passe fint inn i mange hjem, i sin marroccan ebony design. Jeg likte utseendet godt - men ser også at de ville "krasjet" litt oppe i stuen....
    Hun rynket dog lett på nesen da hun fikk se bilde av de nye høyttalerne jeg har bestilt til man caven... Finishen er nok dratt til "det ekstreme" i manges øyne, men men.... Blir spennende å høre hifi-frenders dom på både det lydmessige og det estetiske....:cool:
    Jeg synes jo de er fine, da, men vil gjerne komme bedre til sin rett estetisk etter at vi har fått gjennomført en planlagt oppussing av kjellerstuen.
    Da tenker jeg at det vil bli viktig med litt "kontraster" i forholdet mellom gulvfarge, veggfarg(er) og høyttalere.....
    Ser jo for meg at et grått/sortaktig gulv, med minimum to sorte vegger (med gulskjær i) og to lysere vegger kan bli riktig så koselig.

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.463
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Å, jeg kunne lett hatt B&Os toppmodell i stuen, Polka og Sluket.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Klart det visuelle betyr noe. den som sier noe annet tror jeg ikke noe på :)
    Sett kjellern til The Shy boy;)
    Kun på bilder - kan vel ikke kalles lekkert akkurat , men tøft det er det da absolutt :) Men da passer det jo best inn i et dedikert rom vil jeg si.
    Jeg bruker det som oppholdsrom, men Nei, lekkert er det ikke, men kan brukes til sosialt samvær som litt rødvin/ pils og dempet bakgrunnsmusikk hvis folket ikke er så nøye på den biten med interiør. God lyd og god vin har gjort susen her før. Har sendt folk inn i ekstase;)

    Husker også godt JoHo sin dom. Et trivelig rom å oppholde seg i:)

    Litt pynt og gutteting hadde sikker gjort det litt triveligere.

    En annen vinkel av rommet
    bak i rommet.jpg
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg har også høgtalarane i stova. Beste staden å høyre musikk på, og eit utmerka utgangspunkt for å diskutere musikk med familien, særleg då ungane var små.
    Høgtalarane er"spesielle" og ganske krevjande med tanke på plassering, men dei er trass alt fysisk mindre enn andre eg har hatt inne.
    Vi har også andre rom, ganske romslege - som familien elles.
    http://audiophile.no/images/MBL%20101%20e2-4.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.052
    Antall liker
    33.672
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    De mbl høyttalerene er flotte skulpturer synes jeg. Ellers blir vel i alle fall store høyttalere som et møbel - finest hvis de passer inn i helheten som en del av interiøret.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hva med å involvere den bedre halvdelen i jakten...? Regner med hun vet at god lyd er viktig for far. Så om man bruker litt tid på å finne noe som låter bra og så tar man med henne i valget og på fargen. Regner da med at man har en 3-4 kandidater. Med ulik formfaktor.

    Jeg fikk i oppgave av min bedre halvdel å finne et anlegg til stua som skulle vere så godt som mulig til en viss sum. Minst mulig komponenter og skulle vere enkelt å bruke.
    Jeg gikk fra streamer, dsp, dac, forforsterker, effekt forsterker og høyttalere til et par aktive høyttalere. Bort med nesten alt av kabler og bokser, til to høyttalere, en strømkabel, en kabel mellom høyttalerene og en signal kabel.

    Min bedre halvdel vet at musikk og god lyd er viktig for meg. Og faktisk så er det ganske ofte jeg kommer hjem fra jobb nå og finner hun i sofaen med musikken spillende i stua. Med de gamle oppsettet så skjede det aldri. Det var for vanskelig å bruke.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.480
    Antall liker
    15.082
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Ja, eg burde kanskje innreie med å ta utgangspunkt i anlegget. Men det vert litt pompøst med svart og pianolakk alle stadar.
    mbl tåler å stå "alene" - de er såpass spesielle og med hva jeg vil kalle skulpturelle kvaliteter.
    HT kreasjoner som har skulpturelle/kunsteriske kvaliteter er det jo noe av. De oppfører seg som skulpturelle/kunsteriske installasjoner og krever mye plass, d.v.s det må være godt med plass rundt de for at de skal fungere fint visuelt (min mening da). F.eks de originale Nautilus, mbl, Kef Moun og noen av B&O sine. De kunne du fint plassert i Guggenheim museumet og de besøkende ville forvekslet de med skulpturell kunst.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Utseende for utstyr som får oppholdstillatelse i stua/hverdags rommet betyr mye, dette er under utvikling/ekspansjon1 Neste inn er en vinylspiller!! Leiligheten burde värt litt akustisk regulert, men men...


    Fra lytte posisjon...

    IMG_5570.jpg


    45 grader til venstre for lytteposisjonen...

    IMG_5572.jpg


    Vinylen er oppbevart i ett annet rom og höyttalerplasseringnén er på gang, det tar tid, de skal sannsynligvis ha litt mer mer avstand mellom seg...

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn