Høyttalere Høyttalere i oppholdsrom, hvor mye betyr det visuelle?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Selv har jeg alltid hatt Hifi-anlegget plassert i en kjellerstue hvor det rent visuelle har spilt en mindre rolle. Men hva er erfaringen til dere som har anlegg plassert i oppholdsrom, hvor mye betyr den visuelle fremtoningen til høyttalerne i lengden? Vil man uungåelig bevege seg mot høyttalere som rent fysisk gjør minst mulig av seg, eventuelt høyttalere som i størst mulig grad oppfattes som et møbel? Eller er det heller slik at man i lengden venner seg til høyttalerne som en del av selve oppholdsrommet? Dette kan forsåvidt gjelde resten av anlegget også med tilhørende bokser.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Man fyller vel hjemmet sitt med saker man liker? Kjellerstue er da så vidt meg bekjent et oppholdsrom? Møbel, skulptur, bruksgjenstand - er man glad i musikk bør vel ikke ht eller anlegg være usynlig. Stille det stolt ut!
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Ikke min kjellerstue :)
    Eller by the way så har den vært benyttet som hjemmekontor de siste ukene.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    2.558
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    I en stue er det vel et samspill mellom det visuvelle, lyd og velvilje fra den bedre halvdel.Mange sliter med velviljen.I egne lytterom er det vel mer eller mindre fritt frem.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ikke min kjellerstue :)
    Eller by the way så har den vært benyttet som hjemmekontor de siste ukene.
    Men hvor er det skoen trykker? Hvorfor spør du? Har du ingen egne meninger om hva som ville vært flott å ha i stua?
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.481
    Antall liker
    15.115
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    For min del betyr det visuelle veldig mye (yrkesskade):) Kunne aldri hatt ting i rommet jeg menter ikke oppfylte et minimum av estetikk i mine øyne. Nå er jo dette veldig subjektivt så her gjelder vel ”smaken er som baken".
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    I en stue er det vel et samspill mellom det visuvelle, lyd og velvilje fra den bedre halvdel.Mange sliter med velviljen.I egne lytterom er det vel mer eller mindre fritt frem.
    Om den du lever med ikke er helt nedsnødd og dere egentlig burde funnet hvert deres - er min erfaring at disse halvdelene går med på det meste hvis man har et noenlunde øye og ikke er så pysete. Gå heller for store statement produkter enn å prøve og lure inn skoesker som ingen har glede av. Kona mi kom seg raskt over sjokket når jeg dro inn de første store ned i grotta. Hun ville ha dem opp da jeg oppgraderte.

    Nå er jeg som ou812rh opptatt av det estetiske, det hjelper.:)
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Ikke min kjellerstue :)
    Eller by the way så har den vært benyttet som hjemmekontor de siste ukene.
    Men hvor er det skoen trykker? Hvorfor spør du? Har du ingen egne meninger om hva som ville vært flott å ha i stua?
    Det handler vel mer om frykten for å kjøpe en «interresant» høyttaler som rent visuelt kanskje er litt tvilsom. For så å senere å finne ut at det visuelle likevel trumfer det lydmessige. Jeg tenker f.eks. litt i forholdet mellom stativhøyttalere vs gulvstående, der sistnevnte i lengden kanskje vil oppfattes som mer akseptabel fordi den lettere kan gli inn som et møbel. Mens en stativhøyttaler i større grad blir assosiert med «Hifi» heller enn et stuemøbel.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    2.558
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Er så enig med Tosken har ingen og forholde meg til,kjøper det jeg liker på alle plan punktum.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det finnes et hav av høyttalere, Ketil Du kan få i både pose og sekk. Hvilke er det du drømmer om?

    Ps! Innrede stua etter anlegget, ikke omvendt.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    2.558
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Det som ser snadder ut behøver ikke være det beste, en øvelse dette.
     

    Leemix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.03.2016
    Innlegg
    323
    Antall liker
    59
    Etter en uke legger jeg egentlig ikke merke til høyttalere eller subber lenger, men vet mange gjør det. Funksjon og praktikalitet er mye viktigere for meg enn estetikk, kanskje noe fordi jeg ser det fine selv i svarte kasser uten å trenge en helhetlig “look” for hele rommet.


    Sent from my iPad using Tapatalk
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Mit anlæg i min stue er faktisk ikke særlig kønt. Man kan uden tøven sige det er grimt . Men det betyder intet for når man sætter sig i lytte stolen og lukker øjnene så er udseende af anlægget ligegyldigt. For musikken bliver gengivet med en realisme der giver lysten til at lytte til musik i timer uden lytte træthed. Altså her hos mig er musikken det vigtige. Ikke udseende af anlægget
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Det finnes et hav av høyttalere, Ketil Du kan få i både pose og sekk. Hvilke er det du drømmer om?

    Ps! Innrede stua etter anlegget, ikke omvendt.
    Det går vel i retning av Piega Coax 511 eller Dynaudio Confidence 20
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    2.558
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    I en stue er det vel et samspill mellom det visuvelle, lyd og velvilje fra den bedre halvdel.Mange sliter med velviljen.I egne lytterom er det vel mer eller mindre fritt frem.
    Om den du lever med ikke er helt nedsnødd og dere egentlig burde funnet hvert deres - er min erfaring at disse halvdelene går med på det meste hvis man har et noenlunde øye og ikke er så pysete. Gå heller for store statement produkter enn å prøve og lure inn skoesker som ingen har glede av. Kona mi kom seg raskt over sjokket når jeg dro inn de første store ned i grotta. Hun ville ha dem opp da jeg oppgraderte.

    Nå er jeg som ou812rh opptatt av det estetiske, det hjelper.:)
    Ikke vær så sikker på at ingen kan ha glede små høyttalere, selv om du foretrekker det svært og liker å spille høyt. Jeg f.eks har stor lydmessig glede av mine småtasser, selv i en stue på rundt 35 m2. Har prøvd større også gulvstående, men vendte alltid tilbake til stativ. Selvfølgelig har de sine begrensninger, spesielt nedover, og gjerne evnen til å spille høyt, men det syns jeg de tar igjen på andre måter, bl.a det visuelle. Ruver ikke og glir greit inn blant øvrig møblement. Gjør heller ikke så mye av seg i perioder de ikke er i bruk, sånn at man nærmest glemmer de er der. Slik har jeg vanskelig for å tro er tilfellet for større blikkfang av noen høyttalere. Men selvfølgelig artig å ha for de som foretrekker det og som kanskje til og med syns det er penest med garderobeskap i edeltre midt på stuegulvet.
    Enig K.H.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ikke vær så sikker på at ingen kan ha glede små høyttalere....
    Det var mer med tanke på om man valgte små som et kompromiss i den tro at det skulle være enklere å få aksept for de hos den du evt deler hjem med. Har man faktisk lyst på små er jo alt perfekt!:)
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Jeg har alltid vært glad i Hifi med høy oppløsning, og de to nevnte høyttalerne har nok det som et av sitt kjennetegn. Når jeg så ser for meg at et lydbilde med høy oppløsning etterhvert vil erstatte et lydbilde med høy db, vil akkurat dette parameteret sammen med det visuelle inntrykket bli avgjørende for om jeg eventuelt skal skifte ut mine nåværende høyttalere.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    I en stue er det vel et samspill mellom det visuvelle, lyd og velvilje fra den bedre halvdel.Mange sliter med velviljen.I egne lytterom er det vel mer eller mindre fritt frem.
    Om den du lever med ikke er helt nedsnødd og dere egentlig burde funnet hvert deres - er min erfaring at disse halvdelene går med på det meste hvis man har et noenlunde øye og ikke er så pysete. Gå heller for store statement produkter enn å prøve og lure inn skoesker som ingen har glede av. Kona mi kom seg raskt over sjokket når jeg dro inn de første store ned i grotta. Hun ville ha dem opp da jeg oppgraderte.

    Nå er jeg som ou812rh opptatt av det estetiske, det hjelper.:)
    Ikke vær så sikker på at ingen kan ha glede små høyttalere, selv om du foretrekker det svært og liker å spille høyt. Jeg f.eks har stor lydmessig glede av mine småtasser, selv i en stue på rundt 35 m2. Har prøvd større også gulvstående, men vendte alltid tilbake til stativ. Selvfølgelig har de sine begrensninger, spesielt nedover, og gjerne evnen til å spille høyt, men det syns jeg de tar igjen på andre måter, bl.a det visuelle. Ruver ikke og glir greit inn blant øvrig møblement. Gjør heller ikke så mye av seg i perioder de ikke er i bruk, sånn at man nærmest glemmer de er der. Slik har jeg vanskelig for å tro er tilfellet for større blikkfang av noen høyttalere. Men selvfølgelig artig å ha for de som foretrekker det og som kanskje til og med syns det er penest med høyttalere i garderobeskapstørrelse midt på stuegulvet. Fritt valg mao.
    Med mit forholdsvis store anlæg spiller jeg sjælden højt. Men jeg kan. Stort anlæg betyder ikke at alt skal spilles højt. En stor del af min samling af musik skal størstedelen spilles forholdsvis lavt :)
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    593
    Det finnes et hav av høyttalere, Ketil Du kan få i både pose og sekk. Hvilke er det du drømmer om?

    Ps! Innrede stua etter anlegget, ikke omvendt.
    Det går vel i retning av Piega Coax 511 eller Dynaudio Confidence 20
    Piega bør jo være pene og greie for de fleste å ha i ett møblert hjem, de er ikke så store og er ganske plasserings vennlige.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    I en stue er det vel et samspill mellom det visuvelle, lyd og velvilje fra den bedre halvdel.Mange sliter med velviljen.I egne lytterom er det vel mer eller mindre fritt frem.
    Om den du lever med ikke er helt nedsnødd og dere egentlig burde funnet hvert deres - er min erfaring at disse halvdelene går med på det meste hvis man har et noenlunde øye og ikke er så pysete. Gå heller for store statement produkter enn å prøve og lure inn skoesker som ingen har glede av. Kona mi kom seg raskt over sjokket når jeg dro inn de første store ned i grotta. Hun ville ha dem opp da jeg oppgraderte.

    Nå er jeg som ou812rh opptatt av det estetiske, det hjelper.:)
    Ikke vær så sikker på at ingen kan ha glede små høyttalere, selv om du foretrekker det svært og liker å spille høyt. Jeg f.eks har stor lydmessig glede av mine småtasser, selv i en stue på rundt 35 m2. Har prøvd større også gulvstående, men vendte alltid tilbake til stativ. Selvfølgelig har de sine begrensninger, spesielt nedover, og gjerne evnen til å spille høyt, men det syns jeg de tar igjen på andre måter, bl.a det visuelle. Ruver ikke og glir greit inn blant øvrig møblement. Gjør heller ikke så mye av seg i perioder de ikke er i bruk, sånn at man nærmest glemmer de er der. Slik har jeg vanskelig for å tro er tilfellet for større blikkfang av noen høyttalere. Men selvfølgelig artig å ha for de som foretrekker det og som kanskje til og med syns det er penest med høyttalere i garderobeskapstørrelse midt på stuegulvet. Fritt valg mao.
    Med mit forholdsvis store anlæg spiller jeg sjælden højt. Men jeg kan. Stort anlæg betyder ikke at alt skal spilles højt. En stor del af min samling af musik skal størstedelen spilles forholdsvis lavt :)
    Selvfølgelig, skjønner det. Men svaret var myntet på Tosken som jeg vet liker å spille høyt og som jeg tror hater skoesker, selv om han ikke vil innrømme det.:cool:
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    2.558
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Mange faktorer som skal tilfredstilles før man kan trykke på kjøpeknappen.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.320
    Antall liker
    2.558
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke vær så sikker på at ingen kan ha glede små høyttalere, selv om du foretrekker det svært og liker å spille høyt. Jeg f.eks har stor lydmessig glede av mine småtasser, selv i en stue på rundt 35 m2. Har prøvd større også gulvstående, men vendte alltid tilbake til stativ. Selvfølgelig har de sine begrensninger, spesielt nedover, og gjerne evnen til å spille høyt, men det syns jeg de tar igjen på andre måter, bl.a det visuelle. Ruver ikke og glir greit inn blant øvrig møblement. Gjør heller ikke så mye av seg i perioder de ikke er i bruk, sånn at man nærmest glemmer de er der. Slik har jeg vanskelig for å tro er tilfellet for større blikkfang av noen høyttalere. Men selvfølgelig artig å ha for de som foretrekker det og som kanskje til og med syns det er penest med høyttalere i garderobeskapstørrelse midt på stuegulvet. Fritt valg mao.
    Med mit forholdsvis store anlæg spiller jeg sjælden højt. Men jeg kan. Stort anlæg betyder ikke at alt skal spilles højt. En stor del af min samling af musik skal størstedelen spilles forholdsvis lavt :)
    Selvfølgelig, skjønner det. Men svaret var myntet på Tosken som jeg vet liker å spille høyt og som jeg tror hater skoesker, selv om han ikke vil innrømme det.:cool:
    8)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.228
    Antall liker
    9.464
    Torget vurderinger
    2
    Moderne Hjem har hverken høyttalere, bøker, gardiner , tepper eller lyspærer og musikkanlegget begrenser seg til en Tivoli radio på kjøkkenet ...og en soundbar til TVn. Høyttalere og stereo er utryddet fra alle boligannonser. Så høyttalere blir aldri en pen den av inventaret. Hos meg er de hvite og klemt inntil veggen når det ikke spilles musikk.
    Mine Revel F36 har forøvrig en nydelig finish, og ser bra ut i hvitt .. den eneste fargen kona godtar og dermed "wife approved". Men høyttaleren ble altså valgt utelukkende av tekniske og lydmessige kvaliteter, flaks at den ble godtatt da...
    Capture.JPG


    men den planten ser jævla syk ut!!!
     
    Sist redigert:

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Jeg er mest opptatt av samspillet med rommet.
    Og jeg liker at high-end delen av anlegget spiller bra på lavt volum. Men det skal heller ikke mangle noe når jeg drar på.
    Jeg er også avhengig av surround. Og jeg har ingen andre valg enn å kline dette sammen.
    Bass er noe jeg alltid har vært opptatt av. Stua jeg har nå er samtidig det minst egnede rommet jeg har hatt noen gang. Med vinkel form som en L. Hvor bredden på hver "tarm"kun er 3.1 meter. Begge langveggene er ca 6meter.
    Da blir det problematisk å få det pent og funksjonelt samtidig. Jeg liker av og til å spille høyt også.
    Har prøvd små høyttalere med sub. Men det har så mange mangler for meg. At det gir meg ingen glede over å høre musikk.
    Da musikken betyr mest av alt og hjemmekino foretrekkes på realistisk trykk. Og alt må stå i samme rom. Da blir det estetiske viftet bort.
    Men utseende har jo sin sjarm allikevel. Og sier klart ifra hva som kan ventes.
    Min kone svelger det meste. Så lenge vi kan ha glede av det alle sammen.


    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    De desidert peneste høyttalerne jeg vet om er Gale 401 (utgaven med krom/svart) på originalstativer. Hadde dem da de var nye og kjøpte dem omigjen for et par år siden. Dessverre hadde tiden løpt fra lyden. De låt rett og slett ikke bra nok. Sukk...
     

    supercharger2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Innlegg
    272
    Antall liker
    377
    Torget vurderinger
    1
    Moderne Hjem har hverken høyttalere, bøker, gardiner , tepper eller lyspærer og musikkanlegget begrenser seg til en Tivoli radio på kjøkkenet ...og en soundbar til TVn. Høyttalere og stereo er utryddet fra alle boligannonser. Så høyttalere blir aldri en pen den av inventaret. Hos meg er de hvite og klemt inntil veggen når det ikke spilles musikk.
    Blitt et frue dominert samfunn vi lever i gutter, krise! Jeg er heldig da kona liker både svarte Kappa 9.2i, Sopra 3 og sist men ikke minst Piega Claccic 80.2.

    Utseendet er viktig men bør ikke gå utover lyden, det er mulig å klare både bra lyd og pen design.
    Et eksempel på en spennende høyttaler jeg skulle likt å teste, men som er for "stygg" i en stue er Legacy Focus SE. Den har jo voldsom kapasitet, men passer nok bedre i dedikert rom.
     
    Sist redigert:

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.481
    Antall liker
    15.115
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Det med HT og størrelse, utseende , form og farge har vel de fleste som deler bolig med noen diskutert. Min samboer likte veldig godt Audiophysic HT med trefiner finish jeg hadde en gang og rynket veldig på nesa når jeg tok hjem det første paret Piega i alufinish. Etter litt tid så aksepterte hun de, men jeg måtte selvfølgelig argumentere litt om at omgivelsene ble tatt opp/reflektert i HT slik at de ikke virker så kjølige. Uansett så må frittstående HT om de er gulvstående eller på stativer behandles som et møbel!

    Så har jeg en teori og et råd jeg gir til kompiser og bekjente som har blitt ungkarer igjen og skal oppgradere anlegget. Når du finner deg en ny potensiell kjæreste og hun begynner å komme hjem til deg, da må du ha store HT. Da vet hun hva hun går til og alt som blir litt mindre etter dere evt. har flyttet sammen ser hun positivt på:) D.v.s plasser noen kjøleskap av HT første gang du tar med potensiell kjæreste hjem, lol
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.810
    Antall liker
    50.654
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Jeg er mest opptatt av samspillet med rommet.
    Og jeg liker at high-end delen av anlegget spiller bra på lavt volum. Men det skal heller ikke mangle noe når jeg drar på.
    Jeg er også avhengig av surround. Og jeg har ingen andre valg enn å kline dette sammen.
    Bass er noe jeg alltid har vært opptatt av. Stua jeg har nå er samtidig det minst egnede rommet jeg har hatt noen gang. Med vinkel form som en L. Hvor bredden på hver "tarm"kun er 3.1 meter. Begge langveggene er ca 6meter.
    Da blir det problematisk å få det pent og funksjonelt samtidig. Jeg liker av og til å spille høyt også.
    Har prøvd små høyttalere med sub. Men det har så mange mangler for meg. At det gir meg ingen glede over å høre musikk.
    Da musikken betyr mest av alt og hjemmekino foretrekkes på realistisk trykk. Og alt må stå i samme rom. Da blir det estetiske viftet bort.
    Men utseende har jo sin sjarm allikevel. Og sier klart ifra hva som kan ventes.
    Min kone svelger det meste. Så lenge vi kan ha glede av det alle sammen.


    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Det der hadde jeg klart kanskje 10min med så hadde jeg klikka Hadde gremmes med å sitte å sett på det rotet.

    O
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.810
    Antall liker
    50.654
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    7804E39B-48E6-4754-9C59-8B929A6FF590.jpg

    Har dedikert rom men det må se minst like bra ut som det låter. Orker ikke rot og heller ikke å blande farger på komponenter det ser bare ut som tilfeldige boxer kastet inn i et rack/benk.

    O
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    4
    Moderne Hjem har hverken høyttalere, bøker, gardiner , tepper eller lyspærer og musikkanlegget begrenser seg til en Tivoli radio på kjøkkenet ...og en soundbar til TVn. Høyttalere og stereo er utryddet fra alle boligannonser. Så høyttalere blir aldri en pen den av inventaret. Hos meg er de hvite og klemt inntil veggen når det ikke spilles musikk.
    Mine Revel F36 har forøvrig en nydelig finish, og ser bra ut i hvitt .. den eneste fargen kona godtar og dermed "wife approved". Men høyttaleren ble altså valgt utelukkende av tekniske og lydmessige kvaliteter, flaks at den ble godtatt da...
    Vis vedlegget 582521

    men den planten ser jævla syk ut!!!
    Hei!

    Flotte høyttalere og flott bilde! Enig at den planta ser ut til å trenge litt omsorg. Hva med å sette på Harrisons "Her comes the sun"?

    Jeg er enig at trenden når det gjelder boligannonser er å rydde vekk hifi og bilde. Dog finnes det alltid unntak. Vi la ut huset vårt til salgs for en drøy uke siden. Første visning mandag. Solgt tirsdag til mer enn prisantydning. Morsomt var det at to av de som ga bud la inn forutsetning om at projektor og lerret måtte være med. Hermed er salgstipset overbragt!

    Her ett av bildene fra prospektet:

    NÅ11 kjellerstue.jpg


    For meg er det viktig og en glede å kunne vise fram anlegget jeg er stolt av. Å kunne invitere venner og bekjente til gode felles lytteopplevelser er vesentlig. Godt design og god håndtverksmessig utførelse legger jeg vekt på uansett hva det gjelder. Jada, Fru og jeg er ikke enige om rør med eller uten glød er vakre, og ja, kinesere er ikke like gode som italienere til å bygge vakre rørforsterkere.

    Selvfølgelig er kostnad en vesentlig parameter for å kunne pare god lyd med flott design, og ikke minst, en forutsetning for å oppfylle det viktigste som er å få det til å lyde godt i det rommet anlegget plasseres i.

    Mvh Olav E
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.228
    Antall liker
    9.464
    Torget vurderinger
    2
    Takk, skal hilse fra kona og si at det skulle stått en rund Karl-Johan kakkelovn i full takhøyde i hjørnet, men så gikk pengene å dekke andre mer presserende kriser...
    Bra å få solgt boligen nå tenker jeg , prisene vil nok falle 30% eller mer det neste året
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.228
    Antall liker
    9.464
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 582526
    Har dedikert rom men det må se minst like bra ut som det låter. Orker ikke rot og heller ikke å blande farger på komponenter det ser bare ut som tilfeldige boxer kastet inn i et rack/benk.

    O
    Er der nødvendig å ha platene så sjuskete oppstilt på skjeve da EVO?
    Og hva gjør den TVen der? Uffamei asse...
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Når anlegget skal plasseres i en stue tenker jeg for min del at hensynet til det visuelle kanskje blir like viktig som selve lyden. Man skal tross alt leve med et anlegg plassert i et rom hvor man også vil oppholde seg et visst antall timer av dagen. Da tenker jeg at Hifi’en må gli inn som en del av rommet og ikke stikke seg for mye ut. Og grunnen til at 70-talls høyttaleren med sin brede baffel forsvant, har vel også mye med dette å gjøre. I dag har normen blitt høyttalere med smal baffel og flere små elementer som prøver å gi samme output som et stort element. Om det i praksis blir det samme er en annen sak. Det viser seg vel at høyttalere basert på store bass/mellomtone elementer og stor kasse, kan ha en del lydmessige fortrinn som smal-bafflede høyttalere kan ha problemer med å gjenskape.

    Men for min del blir det nok uansett den smal-bafflede varianten som blir aktuell. Sammen med et passende rack som heller ikke stjeler for mye oppmerksomhet. Særlig synes jeg Solid Tech Radius Duo ser flott ut.
    30F706A3-A779-4FF8-A4F1-4A2B96555756.jpeg
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Jeg er mest opptatt av samspillet med rommet.
    Og jeg liker at high-end delen av anlegget spiller bra på lavt volum. Men det skal heller ikke mangle noe når jeg drar på.
    Jeg er også avhengig av surround. Og jeg har ingen andre valg enn å kline dette sammen.
    Bass er noe jeg alltid har vært opptatt av. Stua jeg har nå er samtidig det minst egnede rommet jeg har hatt noen gang. Med vinkel form som en L. Hvor bredden på hver "tarm"kun er 3.1 meter. Begge langveggene er ca 6meter.
    Da blir det problematisk å få det pent og funksjonelt samtidig. Jeg liker av og til å spille høyt også.
    Har prøvd små høyttalere med sub. Men det har så mange mangler for meg. At det gir meg ingen glede over å høre musikk.
    Da musikken betyr mest av alt og hjemmekino foretrekkes på realistisk trykk. Og alt må stå i samme rom. Da blir det estetiske viftet bort.
    Men utseende har jo sin sjarm allikevel. Og sier klart ifra hva som kan ventes.
    Min kone svelger det meste. Så lenge vi kan ha glede av det alle sammen.


    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Det der hadde jeg klart kanskje 10min med så hadde jeg klikka Hadde gremmes med å sitte å sett på det rotet.

    O
    Det må du gjerne gjøre. Heldigvis trenger jeg ikke å ta hensyn til hva du mener.

    Selv hadde jeg ikke klart store blå displayer.


    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn