Høyttalere Høyttalere i oppholdsrom, hvor mye betyr det visuelle?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.047
    Antall liker
    33.645
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Finnes til og med muligheter for de som sverger til det klassiske og tradisjonelle interiøret. Tannoy roper liksom etter Britiske stilmøbler og mørkt treverk synes jeg.

    Tannoy-Westminster-Royal-SE.jpg

    5ca3497215317323bf0f30e842f7b55f_1024x1024.jpg


    Men et par Avantgarde hornsystemer i samme interiør kan funke det også - da blir det kunst :)
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.746
    De desidert peneste høyttalerne jeg vet om er Gale 401 (utgaven med krom/svart) på originalstativer. Hadde dem da de var nye og kjøpte dem omigjen for et par år siden. Dessverre hadde tiden løpt fra lyden. De låt rett og slett ikke bra nok. Sukk...
    Hadde de jeg også. Utrolig vakre, angrer på at jeg solgte. Har du fremdeles?
    Nei, har ikke det. Skulle sikkert sagt dessverre, men lyden var rett og slett ikke opp til dagens standard. De hadde jo et voldsomt bass-system med slave (?) og greier og det ga en heftig bass overload i mitt +- 30m2 rom. Opplevde dessverre også diskanten som litt lukket og dermed røyk de ut. Lekte en stund med tanken på å sette inn nye, moderne elementer, men kom til at det ville være likskjending, så dermed ble de solgt.

    Relativt enkelt å få tak i nå til dags, særlig fra UK. Stativene lages fremdeles av en gal entusiast. Designet er uovertruffent - står så vidt jeg vet i MOMA i New York.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Kjellerstuen med anlegget se da slik ut i dag:

    855E1D9C-D463-49DA-850C-6A46734660CB.jpg


    Dette skal da eventuelt inn i en stue som antagelig ser ut som noe i retning av prospekt-bildet nedenfor:

    09F0A9DE-069B-4564-A6EF-1D2C7F81A659.jpg


    I dag er selve komponentene plassert i et vertikalt rack. Dette tenker jeg i tilfelle må gjøres om til plassering i et mer horisontalt rack av typen Solid Tech Radius Duo 3. Alternativet er å gå for en boks istedenfor tre som i dag, altså noe i retning av Hegel H590 istedenfor de tre komponentene fra PS Audio.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    ^Å, jeg kunne lett hatt B&Os toppmodell i stuen, Polka og Sluket.
    Den har jo et design, og en god del detaljer i tre og aluminium(?) i tillegg til stoffdekslene rundt. Dessuten har den rene linjer og flater selv om man tar av dekslene, ser det ut til fra bilder. Kanontøff høyttaler etter min mening. Kunne lett kjøpt slike om jeg var millionær. Jeg tenkte vel mer på firkantede kasser med en svart pose rundt... ala Definitive Tech, Monopulse, GoldenEar etc. Nitriste greier.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.364
    Antall liker
    102.294
    Torget vurderinger
    23
    ^Å, jeg kunne lett hatt B&Os toppmodell i stuen, Polka og Sluket.
    - men det kunne ikke jeg :eek: Har eid fem B & O produkter i mitt liv og alle gikk til helvete urimelig kjapt og performance sto ikke i stil til pris (dersom en holder designet utenfor). Høyttalerne det her er snakk om har heller ikke (IMO) spesielt tiltalende design. Klatrestativ for katter.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.163
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Selv har jeg alltid hatt Hifi-anlegget plassert i en kjellerstue hvor det rent visuelle har spilt en mindre rolle. Men hva er erfaringen til dere som har anlegg plassert i oppholdsrom, hvor mye betyr den visuelle fremtoningen til høyttalerne i lengden? Vil man uungåelig bevege seg mot høyttalere som rent fysisk gjør minst mulig av seg, eventuelt høyttalere som i størst mulig grad oppfattes som et møbel? Eller er det heller slik at man i lengden venner seg til høyttalerne som en del av selve oppholdsrommet? Dette kan forsåvidt gjelde resten av anlegget også med tilhørende bokser.
    Muligens jeg ikke er rett person til å svare her; men jeg har 2 * B&W 802 D3, 2 * B&W 803 D2, 2 * B&W 804 D2, 2 * B&W 805 D2, 2 * B&W SCMS, B&W HTM2 D2 senter, 2 * DB1 sub'er og 9 * Piega AP 1.2 i taket. Alt i stua faktisk! Kona er ikke overbegeistret, men har vel blitt vant med min "sykdom" over årene :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.220
    Antall liker
    9.448
    Torget vurderinger
    2
    Kjellerstuen med anlegget se da slik ut i dag:

    Vis vedlegget 582763

    Dette skal da eventuelt inn i en stue som antagelig ser ut som noe i retning av prospekt-bildet nedenfor:

    Vis vedlegget 582764

    I dag er selve komponentene plassert i et vertikalt rack. Dette tenker jeg i tilfelle må gjøres om til plassering i et mer horisontalt rack av typen Solid Tech Radius Duo 3. Alternativet er å gå for en boks istedenfor tre som i dag, altså noe i retning av Hegel H590 istedenfor de tre komponentene fra PS Audio.
    Du flytter altså til leilighet... Flott med terrasse og greier. jeg har også måttet gå til leilighet og lyden ble desverre aldri den samme på 160m2 som på 250...men det er jo tapet av eget lytterommet som er avgjørende samme hva m2 er..
    Kva med Kii eller Dutch&Dutch 8c om man bryr seg mer om lyd enn komponenter kan det være en løsning .., Selv måtte jeg over på DSP og.

    Du er sikkert fornøyd med høyttalerne du har , så da ville jeg vurdert er Lyngdorf TDAI 3400 en alt i ett forsterker med meget bra romkorreksjon
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.220
    Antall liker
    9.448
    Torget vurderinger
    2
    Selv har jeg alltid hatt Hifi-anlegget plassert i en kjellerstue hvor det rent visuelle har spilt en mindre rolle. Men hva er erfaringen til dere som har anlegg plassert i oppholdsrom, hvor mye betyr den visuelle fremtoningen til høyttalerne i lengden? Vil man uungåelig bevege seg mot høyttalere som rent fysisk gjør minst mulig av seg, eventuelt høyttalere som i størst mulig grad oppfattes som et møbel? Eller er det heller slik at man i lengden venner seg til høyttalerne som en del av selve oppholdsrommet? Dette kan forsåvidt gjelde resten av anlegget også med tilhørende bokser.


    Muligens jeg ikke er rett person til å svare her; men jeg har 2 * B&W 802 D3, 2 * B&W 803 D2, 2 * B&W 804 D2, 2 * B&W 805 D2, 2 * B&W SCMS, B&W HTM2 D2 senter, 2 * DB1 sub'er og 9 * Piega AP 1.2 i taket. Alt i stua faktisk! Kona er ikke overbegeistret, men har vel blitt vant med min "sykdom" over årene :)

    Vi vil se BILDER!! Please
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.138
    Antall liker
    5.133
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ville vurdert et horisont rack med moderne uttrykk eks USM Haller. Komponenter blir mye mindre fremtredende da. «Tårnrack» som du har i dag gjør mye mer ut av seg visuelt. Da kan det godt hende høyttalerne får bli.
     

    Okioki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2010
    Innlegg
    104
    Antall liker
    233
    89B620D2-0BDE-4C20-B2CB-6A337CC1D754.jpg


    Må innrømme jeg valgte bruktkjøp av Avalon Ascendant også pga utseendet. Men blir fort litt kompromiss, de spiller best litt ut i rommet. Om vinteren står de derfor litt foran hyllen, også pga en peisovn med varme i.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.647
    Antall liker
    21.430
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Har ikke katt, Sluket. ;)
    Har forøvrig stofftrukket kalott på toppen av mine, som vist. Hva ellers kan man gjøre med en baffelløs dipol i en stue?

    USM Haller er pent, og rydder i visuelle ulikheter. Jeg har gjemt PC og Lydkort bak en dør i en Montanaseksjon som ikke er plassert mellom høyttalerne. Mellom høyttalerne går vi ut på terrassen. Man kan nesten si at høyttalere og subwoofere danner en 1 m dyp portal som leder til den.
     
    Sist redigert:

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Du flytter altså til leilighet... Flott med terrasse og greier. jeg har også måttet gå til leilighet og lyden ble desverre aldri den samme på 160m2 som på 250...men det er jo tapet av eget lytterommet som er avgjørende samme hva m2 er..
    Kva med Kii eller Dutch&Dutch 8c om man bryr seg mer om lyd enn komponenter kan det være en løsning .., Selv måtte jeg over på DSP og.

    Du er sikkert fornøyd med høyttalerne du har , så da ville jeg vurdert er Lyngdorf TDAI 3400 en alt i ett forsterker med meget bra romkorreksjon
    De fire komponentene fra PS Audio passer jo rent visuelt til hverandre, så i første omgang blir det vel å finne er passende rack som ikke bygger i høyden og se hvordan det fungerer. Hvis det ikke går blir det vel enten å gå for en integrert sak med alt innebygget som Lyngdorf’en eller en Hegel H590. Eller i siste instans heller se mot aktive høyttalere av typen Kii Three.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.163
    Antall liker
    2.098
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Selv har jeg alltid hatt Hifi-anlegget plassert i en kjellerstue hvor det rent visuelle har spilt en mindre rolle. Men hva er erfaringen til dere som har anlegg plassert i oppholdsrom, hvor mye betyr den visuelle fremtoningen til høyttalerne i lengden? Vil man uungåelig bevege seg mot høyttalere som rent fysisk gjør minst mulig av seg, eventuelt høyttalere som i størst mulig grad oppfattes som et møbel? Eller er det heller slik at man i lengden venner seg til høyttalerne som en del av selve oppholdsrommet? Dette kan forsåvidt gjelde resten av anlegget også med tilhørende bokser.


    Muligens jeg ikke er rett person til å svare her; men jeg har 2 * B&W 802 D3, 2 * B&W 803 D2, 2 * B&W 804 D2, 2 * B&W 805 D2, 2 * B&W SCMS, B&W HTM2 D2 senter, 2 * DB1 sub'er og 9 * Piega AP 1.2 i taket. Alt i stua faktisk! Kona er ikke overbegeistret, men har vel blitt vant med min "sykdom" over årene :)

    Vi vil se BILDER!! Please
    https://www.hifisentralen.no/forume...er/92276-trinnov-surround-36.html#post2942622

    Det ser ikke helt likt ut lengre (disse bildene ble tatt før B&W 802 D3 kom på plass). Har også fått på plass rack til utstyret
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.000
    Torget vurderinger
    4
    Med mindre man er estetisk anlagt selv, så er det en fordel å ha kona/ samboer med på laget. De har ofte det lille ekstra som forandrer et hus til et hjem.

    8649147C-5DC0-48AB-ACC2-F650992742C8.jpg


    I ett oppholdsrom For hele familien tenker jeg at man ikke kan tillate seg å være kompromissløs.
    Men det må da være OK være slu?
    Hva med en spilevegg, sa hun?
    Flott sa jeg, for da får jeg revet veggen, fôret den ut den med rockwool, lagt opp ny 16A kurs i samme slengen, i tillegg til at det forhåpentligvis blir pent. :cool:

    Vi får se om det blir et Korona- prosjekt i sommer.

    Her på sentralen er mangfoldet stort, og det er uhyre gøy å se de som tar det helt ut. Men minst like spennende å se de som får rom, miljø og utstyr til å spille på lag!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen godtfolk.
    Lenge siden jeg har skrevet noe særlig på sentralen - men sniker i gangene og følger litt med....... ;)

    Denne musikkøya i stua har stått nærmest uforandret i ti år og det vil den nok stort sett være en god stund til.
    Her høres det på musikk i alle mulige former. Føler meg stort sett ferdig med å høre etter "pling og plong" fra her og der på innspillinger. Slik har det vært en del år nå og har det egentlig ganske så greit med det. Oppsettet tar ikke så mye plass og gjør ikke så mye ut av seg visuelt, synes jeg. Selv om jeg bor alene, føler jeg ikke for å fylle hele stua med komponenter. (vel, det står et par store dipoler i motsatt ende av stua.....)
    Det viktigste for meg er å ha et oppsett som låter bra på moderat lyttevolum og samtidig kan dra på "litt" av og til - uten at det blir nevneverdig forskjell i klangsignaturen. Det at jeg kan sitte og jobbe ved bordet til høyre på bildet eller legge meg i sofaen som skimtes nede til venstre i bildet - og at klangsignaturen i rommet er noenlunde lik, er en bonus.
    Har et øverom/vinyllager i sokkeletasjen, der jeg "eksperimenterer" litt i det små, med forskjellige komponenter.

    Fin tråd dette.
    Vi må huske på at den visuelle opplevelsen nok er minst like individuel som den auditive opplevelsen...... :)


    Oppsett stue 2020.jpg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.414
    Antall liker
    3.534
    Sted
    Sunnmøre
    Moderne Hjem har hverken høyttalere, bøker, gardiner , tepper eller lyspærer og musikkanlegget begrenser seg til en Tivoli radio på kjøkkenet ...og en soundbar til TVn. Høyttalere og stereo er utryddet fra alle boligannonser. Så høyttalere blir aldri en pen den av inventaret. Hos meg er de hvite og klemt inntil veggen når det ikke spilles musikk.
    Mine Revel F36 har forøvrig en nydelig finish, og ser bra ut i hvitt .. den eneste fargen kona godtar og dermed "wife approved". Men høyttaleren ble altså valgt utelukkende av tekniske og lydmessige kvaliteter, flaks at den ble godtatt da...
    Vis vedlegget 582521

    men den planten ser jævla syk ut!!!
    Trur eg har sett platespelar brukt som eit dekorativt element. Elles er spør eg alltid meg sjølv, når eg ser flotte interiørfoto, "korleis vil dette sjå ut med 8 m fullhøgde bokhyller og 1m³ Duplo-lego og Briotog?"

    Men dei Revel-ane passa utruleg bra inn.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.220
    Antall liker
    9.448
    Torget vurderinger
    2
    Det beste er at Revel F36 passer resten av anlegget så bra, lettdrevne (91dB/2.8V) og god match for en elegant 30watt klasse A forsterker. . F36 er den riktigste lydinvesteringen jeg har gjort de siste 10år, så dette ble er fin symbiose..
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det visuelle har for min del veldig mye å si, og rommet der jeg lytter til musikk må være trivelig, ikke se ut som et nedsnødd elektroverksted. I stua vår har vi lave bokhyller, lavt skap, benk og salongbord i litt lys palisander, og høyttalerne (gulvstående) går fint sammen med det møblementet. Forsterker og DAC står på toppen av skapet, laptopen (kilden) står inne i skapet og skapet er delvis skjult bak en dør. Har ikke behov lenger for å beglo komponentene - at de er kamuflert / glir inn i «terrenget», er bare en stor fordel, synes jeg. Har forresten også lyse høyttalerkabler som ikke synes noe særlig. Høyttalerne i seg selv har evnen til å «forsvinne», men at de, og komponentene i tillegg er litt usynlige i stua, forsterker denne effekten. Musikken liksom bare kommer fra veggen og fyller rommet.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Skal man have eks pæne højttalere der nærmest minder om et møbel i stuen må man også regne med at prisen bliver høj. Ikke fordi lyden er bedre men kun fordi det er dyrt at lave et kabinet der pænt/smukt/flot.
    Der kan ligge mange arbejdes timer i bare at polerer et lakeret kabinet.
    Nej giv mig hellere et godt solidt tung kabinet der om man vil opfylder kravene til at holde resonanserne væk. Brug pengene/timerne på det i stedet og sæt så gode enheder i :) At det så minder om noget der burde stå i garagen istedet for stuen er lige meget for mig :) Det er lyden der kommer ud af systemet der er det primære
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.647
    Antall liker
    21.430
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lakkjobben trenger ikke være bedre enn standard fra Montana.
    Det er når man skal til med fjong finér, heltrestaver, pianolakk og/eller polering at prisen går stasmøbelveien. Nøkternt holder.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Høgtalarane er no ein ting, dei ville kosta mykje uansett. Men når du skal harmonisere inventaret etter høgtalaar i panolakk, går pengane unna. Du bør vel helst ha eit flygel diskret plassert i same rom, og vinylplatene bør stå i eit anstendig, pianolakkert vitrineskåp, medan vegghylla og racket heller ikkje må skjemme deg ut. Elles er det vel obiligatorisk med Chippendale lyttestol, og ein matchande sofa. Skal ein ha bokhylle også, kanskje? Parketten burde vel helst vere i ibenholt, men det er vel ikkje råd med, så palisander er vel det einaste som passar.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.825
    Antall liker
    952
    noen som husker audiopro black diamond? 5995kr med pianolakk-finish.
    Audio-Pro-Black-diamond-2500kr-23641-inga-fronter-(1)-1_15314.jpg

    så har man xtz 99.36 og divine alpha med relativt dyre elementer. mon tro om noen produsenter bruker finish som argument for å skru opp prisen
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg er mest opptatt av samspillet med rommet.
    Og jeg liker at high-end delen av anlegget spiller bra på lavt volum. Men det skal heller ikke mangle noe når jeg drar på.
    Jeg er også avhengig av surround. Og jeg har ingen andre valg enn å kline dette sammen.
    Bass er noe jeg alltid har vært opptatt av. Stua jeg har nå er samtidig det minst egnede rommet jeg har hatt noen gang. Med vinkel form som en L. Hvor bredden på hver "tarm"kun er 3.1 meter. Begge langveggene er ca 6meter.
    Da blir det problematisk å få det pent og funksjonelt samtidig. Jeg liker av og til å spille høyt også.
    Har prøvd små høyttalere med sub. Men det har så mange mangler for meg. At det gir meg ingen glede over å høre musikk.
    Da musikken betyr mest av alt og hjemmekino foretrekkes på realistisk trykk. Og alt må stå i samme rom. Da blir det estetiske viftet bort.
    Men utseende har jo sin sjarm allikevel. Og sier klart ifra hva som kan ventes.
    Min kone svelger det meste. Så lenge vi kan ha glede av det alle sammen.


    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Er det Infinity Kappa basselementer du bruker i subbene i front? Har et par slike i en lukket kasse i bilen, litt bling bling :)
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Jeg er mest opptatt av samspillet med rommet.
    Og jeg liker at high-end delen av anlegget spiller bra på lavt volum. Men det skal heller ikke mangle noe når jeg drar på.
    Jeg er også avhengig av surround. Og jeg har ingen andre valg enn å kline dette sammen.
    Bass er noe jeg alltid har vært opptatt av. Stua jeg har nå er samtidig det minst egnede rommet jeg har hatt noen gang. Med vinkel form som en L. Hvor bredden på hver "tarm"kun er 3.1 meter. Begge langveggene er ca 6meter.
    Da blir det problematisk å få det pent og funksjonelt samtidig. Jeg liker av og til å spille høyt også.
    Har prøvd små høyttalere med sub. Men det har så mange mangler for meg. At det gir meg ingen glede over å høre musikk.
    Da musikken betyr mest av alt og hjemmekino foretrekkes på realistisk trykk. Og alt må stå i samme rom. Da blir det estetiske viftet bort.
    Men utseende har jo sin sjarm allikevel. Og sier klart ifra hva som kan ventes.
    Min kone svelger det meste. Så lenge vi kan ha glede av det alle sammen.


    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Er det Infinity Kappa basselementer du bruker i subbene i front? Har et par slike i en lukket kasse i bilen, litt bling bling :)
    Ja. 120.9 12".
    Har prøvd litt forskjellig. Disse fungerte best på lydkvalitet. Fås ikke tak i lenger heller.
    Skulle gjerne hatt samme bak..

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Til trådstarter vil jeg snu det litt rundt; hvor LITE betyr det visuelle av høyttaleren dersom den spiller aldeles MAGISK :)
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.679
    Antall liker
    9.888
    Sted
    London
    Stua er dessverre der all vinylspilling må finne sted her i huset. Det jobbes med å få alt til å bli "integrert" i rommet, samtidig som det låter bra. Kona er mer enn nok interessert i vinyl til at jeg får lov å flytte og sette opp slik at det blir som jeg vil ha det. Dessverre har vi også tre unger som skal ha ting og plass til tingene sine, så alt er et kompromiss
    Har planer om en ny benk for anlegget (visuelt penere) og tenker på å lage nye kabinetter til høyttalerne (visuelt penere og øke det indre volumet litt) - får se hvor mye tid man har tilgjengelig i sommer

    518e2bce233ce1710b50ed4e20e3c548.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I stua ble det valgt et noe stramt design, der også noe av formålet var å både kunne streame, lytte på radio og TV, spille vinyl, CD og DVD/BluRay med minimalt antall komponenter - uten alt for store lydmessige kompromiss.

    DSC02242.jpg


    PS - noe av kabelkjarvet er det ryddet i etter at bildet ble tatt;)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.900
    Antall liker
    11.285
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Interessant tråd, og en del interessante meninger...... men jeg lurer litt på hvem som er tillagt definisjonsmakten til hva som er stygt og hva som er pent...? :cool:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.254
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Interessant tråd, og en del interessante meninger...... men jeg lurer litt på hvem som er tillagt definisjonsmakten til hva som er stygt og hva som er pent...? :cool:
    Er det noe å lure på? Den som eier det selvfølgelig.

    Klart vil man presentere noe til et mer offentlig skue og ønsker å få positive tilbakemeldinger, så nytter det kanskje ikke å slenge inn noen halvsnekra fugleholker i en krok.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Interessant tråd, og en del interessante meninger...... men jeg lurer litt på hvem som er tillagt definisjonsmakten til hva som er stygt og hva som er pent...? :cool:
    Jeg ser det motsatt - således motsatt av hva trådstarter startet med - hvor LITE betyr det visuelle dersom høyttaleren låter aldeles amazing magisk bra :eek:

    Well, der møtte jeg ( allerede) meg selv i døra, på den måten at jeg nok ikke kunne levd med noen digre horn-"trakt"-høyttalere stående i stua, eller type dårlig sløyd og av synlig dårlig materiale som hjemmesnekret ubehandlet av sponplater, eller lignende.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.900
    Antall liker
    11.285
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Egentlig enig, - og det var vel det som var poenget, om enn med en smule humor... Smaken er som kjent som baken, og kanskje ikke minst baken til den andre halvdel, for de som har en slik... når man da ikke evt har egen hule. Det skrives ofte og funderes på om hiFi har en framtid, men for generasjonen under oss gjelder i stor grad 'ingen kabler og minst mulig synlige greier' - stua skal selvsagt være lys grå eller hvit, - akkurat som i interiørmagasinene og boligannonsene på Finn....
    I vinter leste jeg om et damemenneske som hadde betalt nokså mye penger til en interiørkonsulent for endelig å få orden på heimen, men som var temmelig misfornøyd med resultatet..... det så jo ut akkurat som hos alle de andre....
     
    Sist redigert:

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Til trådstarter vil jeg snu det litt rundt; hvor LITE betyr det visuelle av høyttaleren dersom den spiller aldeles MAGISK :)
    For min del går det litt på forholdet størrelse vs. utseende. Altså at jeg kan godta en stor høyttaler hvis den ser bra ut. Og på samme måte ville jeg kanskje gått med på flere kompromisser i forhold til utseende hvis høyttaleren ikke gjorde så mye av seg. Eksempel på en relativ stor høyttalere som jeg synes ser ganske OK ut kan være Focal Sopra 2. Mens PMC MB2, som sikkert kan ha en form for særpreget skjønnhet, blir for spesiell og dominerende for meg. Ihvertfall i en stue.

    62E9E24A-4E44-4C8C-BB33-B679243BA23C.jpg


    6DBEC3BD-2218-4E9B-9E27-E2770441387C.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.647
    Antall liker
    21.430
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De PMC-ene var en utfordring, først og fremst på grunn av stativene. Kombinasjonen får meg til å tenke på de mange norske etappetilbygde bolighus.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Interessant tråd, og en del interessante meninger...... men jeg lurer litt på hvem som er tillagt definisjonsmakten til hva som er stygt og hva som er pent...? :cool:
    Den definisjonsmakten er det jeg, og ingen andre, som innehar....;)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.309
    Antall liker
    8.345
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hva med å involvere den bedre halvdelen i jakten...? Regner med hun vet at god lyd er viktig for far. Så om man bruker litt tid på å finne noe som låter bra og så tar man med henne i valget og på fargen. Regner da med at man har en 3-4 kandidater. Med ulik formfaktor.

    Jeg fikk i oppgave av min bedre halvdel å finne et anlegg til stua som skulle vere så godt som mulig til en viss sum. Minst mulig komponenter og skulle vere enkelt å bruke.
    Jeg gikk fra streamer, dsp, dac, forforsterker, effekt forsterker og høyttalere til et par aktive høyttalere. Bort med nesten alt av kabler og bokser, til to høyttalere, en strømkabel, en kabel mellom høyttalerene og en signal kabel.

    Min bedre halvdel vet at musikk og god lyd er viktig for meg. Og faktisk så er det ganske ofte jeg kommer hjem fra jobb nå og finner hun i sofaen med musikken spillende i stua. Med de gamle oppsettet så skjede det aldri. Det var for vanskelig å bruke.
    Lett skal det være, slå på amp-tv, trykk Jriver, trykk album og spill musikk.
    Alt gjøres fra lytterplass.(utenom å slå på amper) En bryter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn