K
Kaare G. Opsahl
Gjest
hvis ikke, skal jeg få tak i en fra en musikkforretningDazed skrev:Har Clas Ohlson XLR-kabel? URL?65finger skrev:13 november det herrens år 2010. Det blir Claes og Oblivion i XLR som gjelder
hvis ikke, skal jeg få tak i en fra en musikkforretningDazed skrev:Har Clas Ohlson XLR-kabel? URL?65finger skrev:13 november det herrens år 2010. Det blir Claes og Oblivion i XLR som gjelder
Det har vel noe med å 1) kunne påvise forskjeller, og 2) noe med å gjøre en slik seanse overkommelig. En kunne sikkert brukt 10 forskjellige kabler, men det ville være en øvelse for guder og ikke mennesker.f skrev:Hvorfor skal dere bare ha to signalkabler i blindtesten?
Det er ikke spesielt gøy å teste kabler. Formålet er å påvise at det eventuelt er forskjeller på signalkabler.f skrev:Hvorfor skal dere bare ha to signalkabler i blindtesten?
Dagens understatement.65finger skrev:Det er ikke spesielt gøyå teste kabler.f skrev:Hvorfor skal dere bare ha to signalkabler i blindtesten?
Det må du gjerne væref skrev:Ok
Skulle gjerne ha vært flue på veggen under denne testen ;D
Det er vel bare snakk om å bekrefte eller avkrefte at man i det hele tatt kan høre forskjell på to signalkabler. Hvis det blir bekreftet, kan man vel heller begynne å sammenlikne masse forskjellige kabler da.f skrev:Hvorfor skal dere bare ha to signalkabler i blindtesten?
Poenget det ja ...Høre om en hører noen som helst forskjell... Å gå noe videre utover dette er ikke ønskelig, dette skal være enkelt og gøy. Og sørg for å ha skikkelig kaffe denne gangen finger'nDazed skrev:Det er vel bare snakk om å bekrefte eller avkrefte at man i det hele tatt kan høre forskjell på to signalkabler. Hvis det blir bekreftet, kan man vel heller begynne å sammenlikne masse forskjellige kabler da.f skrev:Hvorfor skal dere bare ha to signalkabler i blindtesten?
sist så skrek du i skuffelse over at lunken pulverkaffe ikke var på menyen lenger.HCS skrev:Poenget det ja ...Høre om en hører noen som helst forskjell... Å gå noe videre utover dette er ikke ønskelig, dette skal være enkelt og gøy. Og sørg for å ha skikkelig kaffe denne gangen finger'nDazed skrev:Det er vel bare snakk om å bekrefte eller avkrefte at man i det hele tatt kan høre forskjell på to signalkabler. Hvis det blir bekreftet, kan man vel heller begynne å sammenlikne masse forskjellige kabler da.f skrev:Hvorfor skal dere bare ha to signalkabler i blindtesten?![]()
..og måtte ta til takke med te som kunne vært stjålet på alernativ-messen for søkende sjeler og frusterte husmødre..65finger skrev:sist så skrek du i skuffelse over at lunken pulverkaffe ikke var på menyen lenger.HCS skrev:Poenget det ja ...Høre om en hører noen som helst forskjell... Å gå noe videre utover dette er ikke ønskelig, dette skal være enkelt og gøy. Og sørg for å ha skikkelig kaffe denne gangen finger'nDazed skrev:Det er vel bare snakk om å bekrefte eller avkrefte at man i det hele tatt kan høre forskjell på to signalkabler. Hvis det blir bekreftet, kan man vel heller begynne å sammenlikne masse forskjellige kabler da.f skrev:Hvorfor skal dere bare ha to signalkabler i blindtesten?![]()
Du fikk en kopp av familiteen!! jeg er femtegenerasjon som handler fra det firmaet. Skam deg!!HCS skrev:..og måtte ta til takke med te som kunne vært stjålet på alernativ-messen for søkende sjeler og frusterte husmødre..65finger skrev:sist så skrek du i skuffelse over at lunken pulverkaffe ikke var på menyen lenger.HCS skrev:Poenget det ja ...Høre om en hører noen som helst forskjell... Å gå noe videre utover dette er ikke ønskelig, dette skal være enkelt og gøy. Og sørg for å ha skikkelig kaffe denne gangen finger'nDazed skrev:Det er vel bare snakk om å bekrefte eller avkrefte at man i det hele tatt kan høre forskjell på to signalkabler. Hvis det blir bekreftet, kan man vel heller begynne å sammenlikne masse forskjellige kabler da.f skrev:Hvorfor skal dere bare ha to signalkabler i blindtesten?![]()
![]()
Ups, ja det må jeg si. Beklager. Lytte-te er undervurdert og tar gjerne en kopp snart igjen ;D65finger skrev:Du fikk en kopp av familiteen!! jeg er femtegenerasjon som handler fra det firmaet. Skam deg!!HCS skrev:..og måtte ta til takke med te som kunne vært stjålet på alernativ-messen for søkende sjeler og frusterte husmødre..65finger skrev:sist så skrek du i skuffelse over at lunken pulverkaffe ikke var på menyen lenger.HCS skrev:Poenget det ja ...Høre om en hører noen som helst forskjell... Å gå noe videre utover dette er ikke ønskelig, dette skal være enkelt og gøy. Og sørg for å ha skikkelig kaffe denne gangen finger'nDazed skrev:Det er vel bare snakk om å bekrefte eller avkrefte at man i det hele tatt kan høre forskjell på to signalkabler. Hvis det blir bekreftet, kan man vel heller begynne å sammenlikne masse forskjellige kabler da.f skrev:Hvorfor skal dere bare ha to signalkabler i blindtesten?![]()
![]()
HCS skrev:Verten setter en dato. OMF lager prosedyre.Canales skrev:ok, dere (først og fremst verten, kanskje?) får bare bestemme en dato, så skal jeg prøve å få vært med.
når det gjelder kabler: hva med individuelle tester, der hvor hver kanin kan velge sine egne kabler (som selvsagt skal måle likt)? det er ikke så mange kaniner som har meldt seg, så det burde la seg gjøre å kjøre individuelt. fordelen er da at folk kjenner kablene fra før av. dessuten stiller folk med egne kabler, da slipper vi logistikken med anskaffelse av kabler.
det som trenges, er noen som kan måle de ulike kablene og stadfeste at de måler likt, før kaninene skal til pers.
Det har vært sagt at en enkel Clas kabel testes imot en av vertens egne kabler, dvs Oblivion. Formålet med testen er å se om det er mulig å høre forskjell. Å måtte måle kablene ser jeg som lite relevant og tidkrevende. Det er nok fuzz med denne testen om den ikke skal gjøres unødvendig komplisert med målinger av kablene i forkant.. Oblivion kan sine ting og lager gode kabler, hva Clas gjør vet jeg ikke, men poenget er som sagt å kun høre om det lar seg gjøres å høre en forskjell.
Siden OMF ikke kan være med hadde det vært glimrende om en annen kabelskeptiker melder sin entr'e. Uten at jeg har for store forhåpninger isåmåte. Men en overraskelse er fint det... Hører dere, vreden, nb, valentino, parelius med flere![]()
That's beside the point slik jeg ser det. Denne lille testen skal gjennomføres for å høre om det kan høres noen forskjell på signalkabler i det hele tatt. At du hevder at MIT og sprengtråd høres forskjellig så er det derav ikke sagt at andre er enig i dette.Canales skrev:HCS skrev:Verten setter en dato. OMF lager prosedyre.Canales skrev:ok, dere (først og fremst verten, kanskje?) får bare bestemme en dato, så skal jeg prøve å få vært med.
når det gjelder kabler: hva med individuelle tester, der hvor hver kanin kan velge sine egne kabler (som selvsagt skal måle likt)? det er ikke så mange kaniner som har meldt seg, så det burde la seg gjøre å kjøre individuelt. fordelen er da at folk kjenner kablene fra før av. dessuten stiller folk med egne kabler, da slipper vi logistikken med anskaffelse av kabler.
det som trenges, er noen som kan måle de ulike kablene og stadfeste at de måler likt, før kaninene skal til pers.
Det har vært sagt at en enkel Clas kabel testes imot en av vertens egne kabler, dvs Oblivion. Formålet med testen er å se om det er mulig å høre forskjell. Å måtte måle kablene ser jeg som lite relevant og tidkrevende. Det er nok fuzz med denne testen om den ikke skal gjøres unødvendig komplisert med målinger av kablene i forkant.. Oblivion kan sine ting og lager gode kabler, hva Clas gjør vet jeg ikke, men poenget er som sagt å kun høre om det lar seg gjøres å høre en forskjell.
Siden OMF ikke kan være med hadde det vært glimrende om en annen kabelskeptiker melder sin entr'e. Uten at jeg har for store forhåpninger isåmåte. Men en overraskelse er fint det... Hører dere, vreden, nb, valentino, parelius med flere![]()
kablene må måles på forhånd slik at vi vet at de måler likt.
det er nemlig et poeng her. ellers hadde det ikke vært spesielt vanskelig å høre forskjell på f.eks. mit og et par sprengtråder.
mange kabler måler ikke likt, og jeg vet ikke om oblivion og clas ohlson måler likt.
jeg har dessuten aldri sammenlignet clas og oblivion under kontrollerte forhold, og det samme gjelder sikkert for de andre prøvekaninene.
derfor best at folk stiller med kabler som de kjenner. eventuelt får tilsendt de to valgte kablene og spille på dem noen dager, slik at de kan bli kjent med dem.
skal du være lyttekanin, forresten?
lyttekaninene, altså vi som setter ræva vår på utstilling, skal i felleskap med omf sette prosedyrene for denne testen, ingen andre.
Det viktige er å ha kontroll på kabelens totale kapasitans og utgangsimpedansen til kilden. Det er her de store forskjellene kan oppstå. Om kilden har relativt lav utgangsimpedans, ca 50-200 ohm, så skal det svært mye til før det medfører en hørbar endring i frekvensrespons.OMF skrev:Tror ikke vi gjør det mer komplisert.
Har du mulighet til å stille som kontrollør på denne testen...?Rhesus skrev:Det viktige er å ha kontroll på kabelens totale kapasitans og utgangsimpedansen til kilden. Det er her de store forskjellene kan oppstå. Om kilden har relativt lav utgangsimpedans, ca 50-200 ohm, så skal det svært mye til før det medfører en hørbar endring i frekvensrespons.OMF skrev:Tror ikke vi gjør det mer komplisert.
Rh
da utgår mine kabler grunnet bokser. vi må gjerne ta det her uansett.Canales skrev:fint, da holder vi oss uten kabler med bokser.
hva er fancy ledermaterialer?
forresten, drit i det.
dersom vitenskapsmennene her på hfs mener at oblivion og no name måler likt, så kan vi gjerne ta de to.
da venter jeg bare på bekreftet dato, samt et sett oblivion og et sett no name sendt hjem til meg.
sånn for nysgjerrighetens skyld: hva er i veien for at lyttekaninene kan bruke to kabler de selv velger, og tar med?
dette blir en individuell test uansett, right?
ikke noe vits i å ha en bøling i sofaen, slik at noen havner utenfor sweetspot, ogsåvidere?
btw, kontrollørens rolle er vel å skjule kabler, skifte kabler, sette på musikk, hente kaffe, tømme askebeger, ringe etter pizza, og ellers yte så god service som mulig til testpanelet, right?
OK! da er vi med igjenCanales skrev:tror det funker med oblivion, finger.
bare treklosser som sitter utenpå kablene, ikke noe som er i direkte kontakt med lederne.
1) De gjør de sannsynligvis ikke uansett. "Likt nok" er vel kanskje mer passende. Hensikten er å bruke noe som åpenbart fungerer som signifikant EQ, selv om det skal en del til.65finger skrev:Spørsmål
1. hvorfor skal de måle likt?
2. hvorfor ikke bokser
3. hvorfor ikke "fancy" ledematrialet
1 - Fordi kabler som måler (veldig) forskjellig faktisk også kan låte forksjellig!65finger skrev:Spørsmål
1. hvorfor skal de måle likt?
2. hvorfor ikke bokser
3. hvorfor ikke "fancy" ledematrialet
Hvis testen skal ha litt gyldighet må man foreta flere repetisjoner for a etablere en viss form for statistisk sikkerhet....jeg torr jeg vil foreslå 12 repetisjoner. 1 repetisjoner inneholder lytting til A så B så X.Canales skrev:sånn for nysgjerrighetens skyld: hva er i veien for at lyttekaninene kan bruke to kabler de selv velger, og tar med?
ikke noe vits i å ha en bøling i sofaen, slik at noen havner utenfor sweetspot, ogsåvidere?
OMF skrev:Hvis testen skal ha litt gyldighet må man foreta flere repetisjoner for a etablere en viss form for statistisk sikkerhet....jeg torr jeg vil foreslå 12 repetisjoner. 1 repetisjoner inneholder lytting til A så B så X.Canales skrev:sånn for nysgjerrighetens skyld: hva er i veien for at lyttekaninene kan bruke to kabler de selv velger, og tar med?
Hvis man lytter 2 minutter på hver kabel og bruker 1 minutt til å bytte så tar en sekvens 9 minutter. 12 sekvsner blir 108 minutter og hele testen vil ta ca 2 timer.
Skal hver enkelt teste egne klabler blir det 2 timer ekstttra for hver.....
Mvh
OMF
Jeg har hele tiden vært å regne i denne testen. Så slutt å snakk tull. Som kontrollør. Dette vet både omf og 65finger. 8)Canales skrev:omf dro igang dette, og han får sørge for logistikk (anskaffelse og eventuelt sending av kabler) og målinger.
han har selv nevnt at vi skal teste kabler som måler likt, og jeg er enig.
kabeldiskusjoner går jo på om det finnes hørbare men ikke målbare forskjeller.
jeg venter oppfølging/innspill fra omf og øvrige lyttekaniner, og er ikke interessert i innspill fra andre.
dersom det blir slik at vi skal følge ønsker og behov fra gud og hvermann som forviller seg inn i denne tråden, så regn meg ut av hele greia.
da blir det for masete, rett og slett.
Burde ikke byttene være mye kortere?OMF skrev:Hvis testen skal ha litt gyldighet må man foreta flere repetisjoner for a etablere en viss form for statistisk sikkerhet....jeg torr jeg vil foreslå 12 repetisjoner. 1 repetisjoner inneholder lytting til A så B så X.Canales skrev:sånn for nysgjerrighetens skyld: hva er i veien for at lyttekaninene kan bruke to kabler de selv velger, og tar med?
Hvis man lytter 2 minutter på hver kabel og bruker 1 minutt til å bytte så tar en sekvens 9 minutter. 12 sekvsner blir 108 minutter og hele testen vil ta ca 2 timer.
Mvh
OMF
Dette synes i grunn jeg at testdeltakerne selv skal få velge.Anonym skrev:Burde ikke byttene være mye kortere?OMF skrev:Hvis testen skal ha litt gyldighet må man foreta flere repetisjoner for a etablere en viss form for statistisk sikkerhet....jeg torr jeg vil foreslå 12 repetisjoner. 1 repetisjoner inneholder lytting til A så B så X.Canales skrev:sånn for nysgjerrighetens skyld: hva er i veien for at lyttekaninene kan bruke to kabler de selv velger, og tar med?
Mvh
OMF
HCS skrev:Jeg har hele tiden vært å regne i denne testen. Så slutt å snakk tull. Som kontrollør. Dette vet både omf og 65finger. 8)Canales skrev:omf dro igang dette, og han får sørge for logistikk (anskaffelse og eventuelt sending av kabler) og målinger.
jeg venter oppfølging/innspill fra omf og øvrige lyttekaniner, og er ikke interessert i innspill fra andre.
dersom det blir slik at vi skal følge ønsker og behov fra gud og hvermann som forviller seg inn i denne tråden, så regn meg ut av hele greia.
Forsøker du å hoppe opp å bite meg i kneet her ? 8)... Både omf og finger'n har nevnt noe på å gjøre det som enkelt som mulig. Kabel er kabel liksom..Canales skrev:HCS skrev:Jeg har hele tiden vært å regne i denne testen. Så slutt å snakk tull. Som kontrollør. Dette vet både omf og 65finger. 8)Canales skrev:omf dro igang dette, og han får sørge for logistikk (anskaffelse og eventuelt sending av kabler) og målinger.
ja, du er kontrollør. du skal få lov til å rigge opp kabler, sette på musikk, notere resultater, skifte askebeger, osv.
eller har omf og finger ansatt deg som masekråke og premissleverandør også?
i så fall; da er jeg ute fra alt som har med denne testen å gjøre.
Ikke vær så hårsår nå da ;D...Canales skrev:lmfao, har du sett deg i speilet?
vanskelig å bite noen som er på 1.75 kubikkmeter i kneet.
nuff said.
spørsmål til omf og finger: er hcs en av kontrollørene, og hva er kontrollørens rolle?
hvem setter premissene for prosedyren i denne testen?