Gjennomøfring av blindtest på signalkabel!

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Innlegget mitt ble fjernet det og. Jeg bare måtte prøve meg for å se hva som skjedde. ;D ;D ::)

Jeg har fått med meg at man skal lytte til noen kabler. Høres spennende ut (gjesp).

Jeg har testet kabler hjemme hos meg selv også ved flere anledninger. 8) Helt uvitenskapelig og noen ganger også litt uplanlagt. Reist meg opp av stolen og tatt en kikk på baksiden fordi noe låt feil - og så var det feil signalkabler som sto i. Men egentlig har jeg testet svært lite i forhold til de som legger stor vekt på kabler OG vet hva de snakker om. Konklusjonen min er at noen ganger er det hørbar forskjell mens andre ganger er det det ikke. Og at signalkablertype svart lisse med tvinnet ståltråd på innsiden kan låte skikkelig ille. ;D Det jeg kan om kabler er ikke mye å skryte av.

Allikevel så tviler jeg på at jeg kommer til å lære noe nytt av den testen som nå er under oppseiling. Alle gode undersøkelser med gode svar har alltid vært tuftet på gode problemstillinger. Men her foreligger ingen klar problemstilling. Ikke engang en triviell en.

Jeg er forøvrig overrasket over at det innføres total sensur i en teknisk tråd på HFS, slik at noen få personer skal få tro og mene hva de vil om et etterprøvbart tema uten at det gis rom for kritiske spørsmål og motforestillinger.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
den andre tråden er kun for de som skal delta i testen, slik at de kan gjøre avtale og bli enig om hvem hva hvor.

og dersom noen fremdeles vil gjøre et forsøk på å gjennomføre en test i omf's regi, i denne tråden, så er det vel bare å kjøre på.

ikke verre enn det.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Du har et demokratisk sinnelag skjønner jeg.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Bx skrev:
Du har et demokratisk sinnelag skjønner jeg.
Hva har demokrati med dette å gjøre ...? Skal en få gjennomført en test må en ha handling og ikke evigvarende diskusjoner som har vært det nærmeste en har kommet noe konkret ennå.. :)... Teori for teorienes del blir en tanke tomt, en må tørre etterprøve i praksis også..
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Den var kanskje litt drøy men jeg blir provosert når folk bagatelliserer sensur på den måten.

Jeg spurte bare om hva dere skulle "etterprøve i praksis" for å bruke din formulering.

Skal en få gjennomført en test så er det en fordel å vite hva en ønsker å finne svaret på før en setter i gang.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Canales skrev:
og dersom noen fremdeles vil gjøre et forsøk på å gjennomføre en test i omf's regi, i denne tråden, så er det vel bare å kjøre på.
Vel - nå var årsaken til at OMF startet tråden at noen påsto at de skulle greie å høre forksjell på signalkabler i en kontrollert blindtest. Derfor sa jeg meg villig til å skrive en prosedyre og arrangere. Nå synes det som at de som gikk ut med påstanden er aktive i din tråd, og da ønsker ikke jeg å pushe noe mer enn det....hifi er fremdeles frivillig....

Så oppfordrer jeg deg til å arrangere en kontrollert ABX test og ikke en blindtest ala Fidelity.....
fordi jeg tror at dere også vil lære mer av det.....

Mvh
OMF
 
V

vredensgnag

Gjest
OMF skrev:
Så oppfordrer jeg deg til å arrangere en kontrollert ABX test og ikke en blindtest ala Fidelity...
Mvh
OMF
Men dersom målet nå er å lage en "blindtest ala Fidelity ..." -- så må det også være lov!!!
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
vredensgnag skrev:
OMF skrev:
Så oppfordrer jeg deg til å arrangere en kontrollert ABX test og ikke en blindtest ala Fidelity...
Mvh
OMF
Men dersom målet nå er å lage en "blindtest ala Fidelity ..." -- så må det også være lov!!!
for all del....igjen hifi er frivillig.....

Mvh
OMF

edit: Litt av poenget.....Hvis hensikten på noen som helst måte skal være å "overbevise" målemafien om at det er forskjell på kabler, så bør man ha en pålitelig testprosedyre. Ser for meg at det kan bli litt diskusjon i etterkant dersom man velger en "lettvint løsning".
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg tilhører hverken kabelmafiaen eler målemafiaen, og har veldig lite behov for å overbevise noen.
resultatene fra testen kommer hverken til å overbevise den ene eller den andre part om noen ting som helst, såpass er jeg innforstått med. og det er helt greit.

alt jeg kan si foreløpig er at vi kommer til å rigge til en test som er så grundig som mulig, utfra tilgjengelig tid, folk og utstyr.

hvorvidt dette vil tilfredstille andre enn de som er med på testen, har jeg som sagt ingen forhold til.
andre står fritt til å rigge til en test etter deres hode og hjerte.

personlig tor jeg nok vi vil få et nullresultat, siden alle andre som har gjort noe tilsvarende har fått det, men det bekymrer meg svært, svært lite.
blindtest gjort på en skikkelig måte er tydeligvis vanskelige greier. selv har jeg kun foretatt veldig simple blindtester på egen hånd, og målet denne gangen er å gjøre ting mer grundig.

det blir sikkert en nyttig, og forhåpentligvis hyggelig, erfaring uansett resultat.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg tror deg på at du ikke tilhører noen av de mafiaene canales.
Derimot har jeg en mistanke til at du tilhører anti-shift-mafiaen… :)
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Vidar P skrev:
Jeg tror deg på at du ikke tilhører noen av de mafiaene canales.
Derimot har jeg en mistanke til at du tilhører anti-shift-mafiaen… :)

bedre det enn capslockmafiaen, vidar p. ;D
 
Topp Bunn