Gjennomøfring av blindtest på signalkabel!

A

ABX

Gjest
OMF skrev:
kneip skrev:
OMF skrev:
Vi må på forhånd bestemme oss for om det skal kjøres en "gruppetest" eller om det skal kjøres "individuelle tester".
Om formålet er å finne ut om lyttepanelet hører forskjell er gruppetest suverent best, fordi det gir desidert høyest konfidens.

Jeg ser ikke helt at dere må bli enige om det på forhånd. Gjennomføringen av testen vil jo være den samme, uansett.
Ved en gruppetest så vil en lytterns dårlige resultat kunne ødelegge for en annen lytters gode resultat.

Vel eksempempelet ovenfor forklarer hvorfor vi må velge metode først. Ved slike forsøk med usikkerhet og en gitt sannsynlighets fordeling - så må man bestemme seg for hva man ønsker å oppnå på forhånd - man kan ikke gjøre som enkelte har gjort med feks Lavigne testen og se på dataene i etterkant og tilpasset metoden -feks ved å bare godkjennte de første resultatene etter pausen fordi de var riktige. Dette er helt grunnleggende for sannsynlighetsregning.

Det blir tydeligere hvis vi øker antall lyttere. La oss si at vi har 50 lyttere.

Sannsynligheten for at 1 lytter skal ha alle riktige på 10 forsøk er 0,5^10 = 0,1% - altså rimelig sikkert.
Dette kan bare skje i et av 1000 tilfeller.
Derimot hvis vi ser på gruppen med 50 lyttere som helhet - så er sannsynligheten for at 1 eller fleire av dem faktisk har alle 10 riktige så høy som 5%, og øker vi antalleet til 100 - stiger sannsynligheten for et eller fleire helt riktig resultatet til 10% 91% !! - selv om testdeltakerne ikke har evnen til å skille kablene. Og da er litt av kluet at man kan ikke ta denne ene deltakeren ut av konteksten og si at han har greid å skille kablene fra hverandre (viktig kommentar). Det gjør man ofte - og så glemmer man at sannsynligheten for at dette skulle skje var 10% også hevder man at det har skjedd noe som har en sannsynlighet på 0,1%. Dette er "datamining" Derfor må man på forhånd bestemme seg for hva man ønsker å sjekke.

Mvh
OMF
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.724
Torget vurderinger
96
HCS skrev:
Temmlig påtagelig hvordan enkelte teori-huer gjemmer seg bak alskens "svada" enn å stille opp å se en blindtest gjennomført i praksis. Honnør til OMF for tiltaket. Uansett utfall så er det iallefall noe konkret, ikke tåkeprat via en graf som enkelte her inne ser som sitt store bidrag... :p
+1
Det er bare å sette seg ned å lytte mens en kobler om... hører man forskjell eller ikke, enkelt og greit.
Omtrent som å putte epler og pærer i munnen med bind for øynene. Problemet her er at det blir epler og epler.
Jeg garanterer at testen kommer ut med nullresultat.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hver enkelt deltaker har en sannsynlighet for å "gjette" riktig som er 0,5 ^10 = 0,0009765.
I snitt vil dette altså skje en gang pr 1000 gjennomført test.


Hvis 100 stykker gjør samme testen - så er sannsynligheten for at 1(Eller flere) skulle gjette riktig =1 minus sansynligheten for at ingen gjetter iktig = 1 - (1-0,0009765)^100 = 0,907 = 91%.

Eller det er med andre ord 9% sannsynlighet for at 1 (eller flere) av de 100 deltakerne greier å "gjette" alle riktig.

Mvh
OMF
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Drit nå i den sannsynlighetsregningen.

Jeg har iallefall spilt nok spill og sett for mye moro skje til at en kan kun bry seg med det.

Det som høres det høres og det som skjer det skjer.

Legg vekk bortforklaringene.
 
A

ABX

Gjest
OMF skrev:
Hver enkelt deltaker har en sannsynlighet for å "gjette" riktig som er 0,5 ^10 = 0,0009765.
I snitt vil dette altså skje en gang pr 1000 gjennomført test.


Hvis 100 stykker gjør samme testen - så er sannsynligheten for at 1(Eller flere) skulle gjette riktig =1 minus sansynligheten for at ingen gjetter iktig = 1 - (1-0,0009765)^100 = 0,907 = 91%.

Eller det er med andre ord 9% sannsynlighet for at 1 (eller flere) ingen av de 100 deltakerne greier å "gjette" alle riktig.

Mvh
OMF
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
ABX...hva mener du blir sannsynligheten hvis man øker til 150 deltakere...?

Mvh
OMF
 
N

nb

Gjest
HCS skrev:
Temmlig påtagelig hvordan enkelte teori-huer gjemmer seg bak alskens "svada" enn å stille opp å se en blindtest gjennomført i praksis.
Det er fritt frem å ikke skjønne eller ikke ønske å skjønne hva det forteller og ikke forteller om f.eks noen klarer 8 av 10 riktige. Om du synest statistikk er svada, så er det dessverre ikke så mye jeg kan gjøre for å hjelpe deg.

Og siden du tydligvis driter i metodikken så kan jeg for sånn ca 678. gang opplyse om at det har null hensikt om jeg deltar i en slik test selv siden jeg jo ikke klarer å høre forskjell på kabler. Ergo ville mitt bidrag være temmelig verdiløst og kun være egnet til å dra gruppescoren mot gjennomsnittet, eller jeg kunne enkelt sabotere testen ved å tippe i vilden sky om jeg skulle ønske det.

Men beklager, dette blir tydligvis svada for deg.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
På dagsrevyen i går: Mange jordbærleverandører jukser med merkinga. De merker utenlandsk importert jordbær som norsk. Og med god grunn, fordi da Dagsrevyen gjennomførte en uhøytidlig blind-smakstest viste det seg at folket foretrakk den norske jordbæra, søtest og best.
Gjestemedlem: da har vi fått et klart svar på at norske landbruksprodukter er best! ;D
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
nb skrev:
HCS skrev:
Temmlig påtagelig hvordan enkelte teori-huer gjemmer seg bak alskens "svada" enn å stille opp å se en blindtest gjennomført i praksis.
Det er fritt frem å ikke skjønne eller ikke ønske å skjønne hva det forteller og ikke forteller om f.eks noen klarer 8 av 10 riktige. Om du synest statistikk er svada, så er det dessverre ikke så mye jeg kan gjøre for å hjelpe deg.

Og siden du tydligvis driter i metodikken så kan jeg for sånn ca 678. gang opplyse om at det har null hensikt om jeg deltar i en slik test selv siden jeg jo ikke klarer å høre forskjell på kabler. Ergo ville mitt bidrag være temmelig verdiløst og kun være egnet til å dra gruppescoren mot gjennomsnittet, eller jeg kunne enkelt sabotere testen ved å tippe i vilden sky om jeg skulle ønske det.

Men beklager, dette blir tydligvis svada for deg.
Jeg driter ikke på noen måte i metoddikken. Den er tvertimot svært viktig. Det jeg synes mindre om er at når en sånn test endelig skal gjøres "akdemisereres" det hele bort i linker og teorier gitt av andre. Istedet for å delta selv, gjemmer en seg bak andre.

Når det gjelder deg nb, har jeg full forståelse for at du ikke hører NOEN forskjell på kabler. Innlegg ifra deg når det gjelder forskjeller på kabler vil derved herved satt verdiløse da du ikke overhodet kan høre forskjell og derav ikke kan si noe om forskjeller. Bare at de ikke er der. Og det har vi nå fastslått en gang for alle. :)

Bare så det er klart så er jeg meget kabelskeptisk selv. Men jeg er åpen for at det er en forskjell på gitte kabler. Samtidlig som jeg er like åpen for at det ikke er noen forskjell. Det intr. er at testen gjennomføres og resultatet publiserers her.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.431
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Enig i at det viktigste er at forsøket faktisk gjennomføres. Altfor mange slike initiativer har kokt bort i kålen og i endeløse diskusjoner om pavens skjegg. Dette er ganske likefrem: Nullhypotesen er at det ikke finnes forskjell og at svarene er tilfeldige og jevnt fordelt. Vi er ikke spesielt interessert i hvem som har de største gullørene, men vil vite om det finnes forskjeller som er hørbare for et representativt utvalg hifi-interesserte. Altså en eller annen form for gruppetest. Et signifikant resultat med 95 % konfidens ville være særdeles interessant. Matematikken er enkel, og vi får stole på at den praktiske gjennomføringen skjer med fornuft. Kjør!

Apropos: Jeg underviser av og til sånne ting. En god start på en slik forelesning er å arrangere "NM i myntkasting". Hver deltager reiser seg, tar opp en mynt fra lommen (eller låner en av sidemannen). Kast mynt på signal. Hvis det er kron, bli stående; hvis det er mynt, sitt ned. Gjenta inntil bare en person står oppreist. Denne har gjort noe så fantastisk som å kaste kron 5-6-7 ganger på rad, så dette er en verdig norgesmester! Vis hvor forsvinnende liten sannsynligheten for dette er, og forklar at dette beviser forelesers favoritteori om at denne typen person (f eks menn fra Soknedal, eller asiatiske kvinner - hva som helst som beskriver "vinneren") er eminente myntkastere. Fingér gjerne et TV-intervju med vinneren hvor han/hun forklarer hemmeligheten bak sin suksess.

Spør deretter gruppen om hva som var feil med dette. Like morsomt hver gang.
 
N

nb

Gjest
HCS skrev:
Når det gjelder deg nb, har jeg full forståelse for at du ikke hører NOEN forskjell på kabler. Innlegg ifra deg når det gjelder forskjeller på kabler vil derved herved satt verdiløse da du ikke overhodet kan høre forskjell og derav ikke kan si noe om forskjeller. Bare at de ikke er der. Og det har vi nå fastslått en gang for alle. :)

Bare så det er klart så er jeg meget kabelskeptisk selv. Men jeg er åpen for at det er en forskjell på gitte kabler. Samtidlig som jeg er like åpen for at det ikke er noen forskjell. Det intr. er at testen gjennomføres og resultatet publiserers her.
At jeg har rett (dvs ingen forskjeller finnes) er faktisk en høyst reell muliget for at er riktig - det ville være det minst oppsiktsvekkende resultatet av en slik test. Dette forsøket, om det blir gjennomført, vil jo enten gjøre min antagelse litt mer sannsynlig eller litt mindre sannsynlig alt etter hva resultatet måtte bli.

Det er for øvrig gjennomført og publisert i alle fall en slik test tidligere på dette forum med kurant gjennomførelse, veldig godt HiFi-utstyr og folk som var sterke i troen. Den støttet min oppfatning (dvs nullhypotesen), men det er det kanskje ikke så mange som bryr seg om?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
nb skrev:
HCS skrev:
Når det gjelder deg nb, har jeg full forståelse for at du ikke hører NOEN forskjell på kabler. Innlegg ifra deg når det gjelder forskjeller på kabler vil derved herved satt verdiløse da du ikke overhodet kan høre forskjell og derav ikke kan si noe om forskjeller. Bare at de ikke er der. Og det har vi nå fastslått en gang for alle. :)

Bare så det er klart så er jeg meget kabelskeptisk selv. Men jeg er åpen for at det er en forskjell på gitte kabler. Samtidlig som jeg er like åpen for at det ikke er noen forskjell. Det intr. er at testen gjennomføres og resultatet publiserers her.
At jeg har rett (dvs ingen forskjeller finnes) er faktisk en høyst reell muliget for at er riktig - det ville være det minst oppsiktsvekkende resultatet av en slik test. Dette forsøket, om det blir gjennomført, vil jo enten gjøre min antagelse litt mer sannsynlig eller litt mindre sannsynlig alt etter hva resultatet måtte bli.

Det er for øvrig gjennomført og publisert i alle fall en slik test tidligere på dette forum med kurant gjennomførelse, veldig godt HiFi-utstyr og folk som var sterke i troen. Den støttet min oppfatning (dvs nullhypotesen), men det er det kanskje ikke så mange som bryr seg om?

Ønsker en å basere sin tro på hva andre har gjort før, eller ønsker en faktisk å forsøke å finne utav hva som er rett for en selv ved praktisk prøving.... 8)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Denne testen(e) kan gjennomføres på flere måter. Det har vi tid til. Av praktiske grunner blir vi ikke mange. Det betyr at vi kan gjennomføre gruppetest, enkeltvis, lengere og kortere tid. Vi tar gode pauser mellom gjennomføringene. Jeg kan mekke noe enkel mat osv. Det viktige er at stemmnigen er avslappet. Jorden går ikke under om man kommer frem til "feil" resultat.
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
65finger skrev:
Denne testen(e) kan gjennomføres på flere måter. Det har vi tid til. Av praktiske grunner blir vi ikke mange. Det betyr at vi kan gjennomføre gruppetest, enkeltvis, lengere og kortere tid. Vi tar gode pauser mellom gjennomføringene. Jeg kan mekke noe enkel mat osv. Det viktige er at stemmnigen er avslappet. Jorden går ikke under om man kommer frem til "feil" resultat.
På slike "blind"tester; hvordan gjennomfører dere den tilspilling-/till"venningstiden" som den enkelte kabel trenger i anlegget.
Dvs; hovrdan tar dere hensyn til denne. Tilspilling/tilvenningen vil/er jo erfaringsmessig forskjellig fra kabelmerkemerke til -kabelmerke og fra kabeltype til -kabeltype..?!!
Eller; gjennomføres blindtesten med "rå-kabler"??!!! - likt og tilnærma "like galt" for alle....?

Spm er seriøst meint... :)

mvh :)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
100k eller noe deromkring. Det er da ikke noe å få høyt blodtrykk av 8)
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Bilbudsjettet er vesentlig lavere. Anlegget først ;D
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Et ørlite problem er at det ikke er noget bilbudsjett ;D
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Legger inn en liten reminder her....65finger - du har antydet muliughet for å gjennomføre test i September - noe mer konkret på den fronten...?

Mvh
OMF
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
OMF skrev:
Hei!

Legger inn en liten reminder her....65finger - du har antydet muliughet for å gjennomføre test i September - noe mer konkret på den fronten...?

Mvh
OMF
det bør gå bra det! som antydet tidligere er det greit å få spilt inn høytalere og slikt før testen. fint om vi kommer tilbake om 3 ukers tid og konkretiserer et tidspunkt da
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.644
Antall liker
1.376
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
65finger skrev:
OMF skrev:
Hei!

Legger inn en liten reminder her....65finger - du har antydet muliughet for å gjennomføre test i September - noe mer konkret på den fronten...?

Mvh
OMF
det bør gå bra det! som antydet tidligere er det greit å få spilt inn høytalere og slikt før testen. fint om vi kommer tilbake om 3 ukers tid og konkretiserer et tidspunkt da
Er jeg med på leken? =)

Mvh
Øystein
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
65finger skrev:
OMF skrev:
Hei!

Legger inn en liten reminder her....65finger - du har antydet muliughet for å gjennomføre test i September - noe mer konkret på den fronten...?

Mvh
OMF
det bør gå bra det! som antydet tidligere er det greit å få spilt inn høytalere og slikt før testen. fint om vi kommer tilbake om 3 ukers tid og konkretiserer et tidspunkt da
Er vel rundt tre uker og skal vi få til noe konkret før snøen faller må vi kanskje begynne å tenke datoer som er aktuelle? Hva sier herrene ? :)
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Sender en liten reminder her......

Skal vi begynne å tenke på en faktisk dato.....?

Mvh
OMF
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
en helg i midten av oktober passer best for meg.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
65finger skrev:
OMF skrev:
Sender en liten reminder her......

Skal vi begynne å tenke på en faktisk dato.....?

Mvh
OMF
åpen for forslag
Hei....

Det må nesten være opp til deg!

Jeg har nok ikke mulighet til faktisk å være til stedet.....det er vel omtrent 70 mil en vei - og så lenge jeg ikke hartid til å høre på mitt eget anlegg om dagen, så er nok det å bruke en hel dag på en kabelblindtest litt i overkant!

Det vi trenger å avklare er:
1) Dato og sted for test
2) Testobjekter (Altså mellom hvilke kabler det skal testes)
3) Testprosedyre (Altså ABX; antall gjennomføringer, lengde på hvert lytt osv)
4) Musikkvalg (En sang, brent CD med flere kutt, ??)
5) Testdeltakere 4-7 stykker?? Det er vel et par tre som har meldt seg allerede!
6) Testkontrollørere/Arrangører 2 stk - vi har vel en som har meldt seg allerede!
7) En avklaring om resultatene før testen gjennomføres. Dette er litt viktig - slik at vi slipper å krangle om dette etterpå!

Mvh
OMF
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
mitt forslag:

1) Dato og sted for test
9. eller 10. oktober

2) Testobjekter (Altså mellom hvilke kabler det skal testes)
signalkabler: nordost blue angel eller blakc knight vs. kimber pbj
eller:
høyttalerkabler: audioquest midnight vs. flatsølv fra ka rasmussen.


3) Testprosedyre (Altså ABX; antall gjennomføringer, lengde på hvert lytt osv)
samma for meg, bare det ikke tar mer enn en dag å gjennomføre testen.

4) Musikkvalg (En sang, brent CD med flere kutt, ??)
hver mann velger sitt eget testspor.

5) Testdeltakere 4-7 stykker?? Det er vel et par tre som har meldt seg allerede!
samma, så lenge vi kjører individuelle tester og ungår at hele bølinga sitter samtidig på sofaen, slik at noen havner utenfor sweetspot etc. og dermed kan "unnskyldes" i etterkant.

6) Testkontrollørere/Arrangører 2 stk - vi har vel en som har meldt seg allerede!
samma for meg hvem det er, bare vedkommende er normalt begavet, ikke skjelver som et aspeløv på hendene, ikke har flakkende blikk, ikke har spytt i munnvikene når han snakker, og klarer å holde på en fis.

7) En avklaring om resultatene før testen gjennomføres. Dette er litt viktig - slik at vi slipper å krangle om dette etterpå!
samma.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
f skrev:
Det burde være med flere kabler i en sånn blindtest!!!
Nei - hele poenget er å avklare om man greier å skille to kabler. Da bør det være en som er så god man kan skaffe og en som er så dårlig - slik at forksjellen blir størst mulig. Det skal testet på signalkable!

Mvh
OMF
 
V

vredensgnag

Gjest
Det holdt lenge med to for Mike Lavigne.

Det å rase gjennom et stort utvalg kabler har lite for seg, som OMF skriver så er det tilstrekkelig å velge to som man mener/vet/hører det er forskjell på, og så bruke disse.

Husker ikke hvem det var, men et medlem her inne gjennomførte en "kabeltest" der vedkommende lyttet til et stort utvalg kabler og kom med detaljerte beskrivelser av hva de ulike gjorde med lyden. Alt ble gjennomført på noen timer på lytterommet til et hifi-firma. Den testen hadde mange ting ved seg man kan sette spørsmålstegn ved.

Syns at opplegget Chris Wiggles lagde for Lavigne var meget godt, med unntak av at jeg tror det er fint å slippe å sette på seg øreklokker under hvert kabelskift - ørene bør betraktes som skjøre måleinstrument her.
;)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kriterium 6 oppfyller jeg såvidt ifht cahones sine krav... ;D... Synes det hadde vært fint om OMF får blitt med all den tid det er han som tok initativet. Så når passer det deg ? Vi andre østlandsrotter får bare tilpasse oss... :)
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
omf bør stille.

det er tullete hvis initiativtager ikke kan være med allikevel.
 
Topp Bunn