Gjennomøfring av blindtest på signalkabel!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.704
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
ch skrev:
Den statistiske analysen må være uavhengig av hva dere mente på forhånd hva dere testet for.
Det er altså ikke nødvendig å bestemme på forhånd hverken antall tester eller om det skal være en individuell eller gruppetest.

En må bare ha det klart for seg forskjellen mellom;
- sannsynligheten for at et spesifikt individ skal få et resultat
- sannsynligheten for at et tilfeldig individ av mange skal få et resultat
jfr. forskjellen mellom den individuelle sannsynligheten for å vinne Lotto, og det faktum at en av alle spillerne som regel vinner
- sannsynligheten for at en gruppe får et resultat
Evnen til å høre forskjell på kabler kan være generell, eller mer individ spesifikk; noen kan det, andre ikke. Kanskje.

En må også ta hensyn til effekten av tid;
- der kan være en lære effekt, slik at en skårer bedre etter hvert
- eller skåre dårligere etter hvert som en blir trøtt og uoppmerksom og lei av hele testen
Jo, man må bestemme seg før testen gjennomføres for hva man måler.

Hvorfor det....jo, fordi hvis man ikke gjør det - så kan man fristes til å bedrive såkalt "data-mining" i etterkant. noen man har forsøkt i den mye omtalte testen som Mike Lavigne gjorde. Når fasiten kom for dagen så viste det seg at Mike Lavigne ikke greide å skille kablene, derimot gjettet han riktig den første gangen og igjen første gangen etter en pause. Dette har man forsøkt å forklare ved at han da hadde friskest ører - og at de resultatene er viktigst. Dette hadde selvsagt kunne vært gyldig hvis man hadde avklart det før man vist fasiten. Jeg tror nok man hadde valgt en lignene informasjonen hvis det vist seg at han svarte mer riktig på slutten - og at man da hadde valgt en argumentasjon om at man trengte litt tid før forksjellene gjorde seg til kjenne....

Kort fortalt så er det viktig å avklare at alle forsøkene skal ha lik vekting på forhånd, og at man ikke i ettertid prøver å skape et positivt resultat ved å plukke ut gode data - data mining.

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.704
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
HCS skrev:
Er 3 nå ..Eros, Canales og Roald..Høres det ok ut OMF ?
Det går selvsagt helt fint det, men det hadde jo vært gøy med flere...

Tror forøvrig at Eros har meldt avbud....

Mvh
OMF

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
En venninde har invitert meg på cruise i Caribien hvor formålet er å teste RCCL nye cruisebåt (ikke fleip) det kolliderer med den helgen og neste så enten må seansen forskyves eller holdes et annet sted. Beklager men jeg prioriterer Caribien

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.473
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
65finger skrev:
En venninde har invitert meg på cruise i Caribien hvor formålet er å teste RCCL nye cruisebåt (ikke fleip) det kolliderer med den helgen og neste så enten må seansen forskyves eller holdes et annet sted. Beklager men jeg prioriterer Caribien
Sted skal vel la seg gjøre, men la oss få klarhet i hvem som er med og hva prosedyren er.

N

nb

Gjest
65finger skrev:
Trenger jo bare nøkler til kåken og så lenge du passer på at barskap og lignende ikke er låst før du drar, så er det jo happy days. Ingen som har sagt at du må være hjemme under seansen.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.249
Torget vurderinger
2
65finger skrev:
Merkelige prioriteringer du har fingern.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
rolfozzy skrev:
65finger skrev:
Merkelige prioriteringer du har fingern.
Hun vant turen i en skrivekonkurranse og skal være en uke på båten og teste ut ting. jeg får være med :D jævlig feil proritering

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.473
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
OMF skrev:
På tide å bli litt konkrete....

Testlokale og sted: Oslo vest, 13 November 2010 klokken 1900 (??)
Vert: 65Finger
Testdeltakere: Canales, Erosloveking
Kontrollører: HCS

Testkabler: Oblibion + sort no name

Testmusikk - jeg foreslår at det brennes en CD med ønskede kutt.

VI trenger en kontrollør/kabelkobler til og noen flere lyttere.....

Mvh
OMF
Med andre ord er det gått bort i fra lørdag 6 november og planlagt 13 nov. Men nå passer ikke 13 nov heller.

...

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
OMF skrev:
HCS skrev:

Mvh
OMF
Det medfører riktighet, er ute og reiser den helga. Neste helg jeg er hjemme i Oslo, og klar for evt. action er lørdag 5. desember.

Forøvrig er jeg enig med fingerns prioriteringer, venninner sier man ikke nei til.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
ErosLoveking skrev:
OMF skrev:
HCS skrev:

Mvh
OMF
Det medfører riktighet, er ute og reiser den helga. Neste helg jeg er hjemme i Oslo, og klar for evt. action er lørdag 5. desember.

Forøvrig er jeg enig med fingerns prioriteringer, venninner sier man ikke nei til.
Trodde det var båten, ikke denne venninDen som skulle testes ut.. 8).. Men støtter finger'n uansett hvilke det er... Desember er en tett med for min del... Så da snakker vi fort til neste år for min del...Uten at jeg blir så veldig overrasket over at gjennomføringen ikke skjer før... :)

God tur finger'n , din heldiggris :)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.704
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
65finger skrev:
Den er grei - har du mulighet til å foreslå en ny dato/Klokkeslett...?

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.704
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Skink_123 skrev:
OMF skrev:
På tide å bli litt konkrete....

Testlokale og sted: Oslo vest, 13 November 2010 klokken 1900 (??)
Vert: 65Finger
Testdeltakere: Canales, Erosloveking
Kontrollører: HCS

Testkabler: Oblibion + sort no name

Testmusikk - jeg foreslår at det brennes en CD med ønskede kutt.

VI trenger en kontrollør/kabelkobler til og noen flere lyttere.....

Mvh
OMF
Med andre ord er det gått bort i fra lørdag 6 november og planlagt 13 nov. Men nå passer ikke 13 nov heller.

...
Stemmer, den 6. November var det alliansetreff, så den ble kansellert i innlegg 151, og 13. November ble spikret i innlegg 157.

Mvh
OMF

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.621
OMF skrev:
ch skrev:
Den statistiske analysen må være uavhengig av hva dere mente på forhånd hva dere testet for.
Det er altså ikke nødvendig å bestemme på forhånd hverken antall tester eller om det skal være en individuell eller gruppetest.

En må bare ha det klart for seg forskjellen mellom;
- sannsynligheten for at et spesifikt individ skal få et resultat
- sannsynligheten for at et tilfeldig individ av mange skal få et resultat
jfr. forskjellen mellom den individuelle sannsynligheten for å vinne Lotto, og det faktum at en av alle spillerne som regel vinner
- sannsynligheten for at en gruppe får et resultat
Evnen til å høre forskjell på kabler kan være generell, eller mer individ spesifikk; noen kan det, andre ikke. Kanskje.

En må også ta hensyn til effekten av tid;
- der kan være en lære effekt, slik at en skårer bedre etter hvert
- eller skåre dårligere etter hvert som en blir trøtt og uoppmerksom og lei av hele testen
Jo, man må bestemme seg før testen gjennomføres for hva man måler.

Hvorfor det....jo, fordi hvis man ikke gjør det - så kan man fristes til å bedrive såkalt "data-mining" i etterkant. noen man har forsøkt i den mye omtalte testen som Mike Lavigne gjorde. Når fasiten kom for dagen så viste det seg at Mike Lavigne ikke greide å skille kablene, derimot gjettet han riktig den første gangen og igjen første gangen etter en pause. Dette har man forsøkt å forklare ved at han da hadde friskest ører - og at de resultatene er viktigst. Dette hadde selvsagt kunne vært gyldig hvis man hadde avklart det før man vist fasiten. Jeg tror nok man hadde valgt en lignene informasjonen hvis det vist seg at han svarte mer riktig på slutten - og at man da hadde valgt en argumentasjon om at man trengte litt tid før forksjellene gjorde seg til kjenne....

Kort fortalt så er det viktig å avklare at alle forsøkene skal ha lik vekting på forhånd, og at man ikke i ettertid prøver å skape et positivt resultat ved å plukke ut gode data - data mining.

Mvh
OMF
Data mining er helt greit det, man må likevel etablere statistisk signifikans uavhengig av hva deltakere og arrangører mener man tester for.
Signifikansen av at Mike Lavigne svarte riktig første gang samt første gang etter en pause endres ikke avhengig av hva en hadde blitt enig om på forhånd.
Imidlertid, om deltakere og arrangører har oversikt over statistikken underveis, kan testen utvides til eventuelt oppnå statistisk signifikans. I Mike Lavignes tilfelle skulle en gjentatt eksperimentet med pauser og sett om denne evnen til å svare riktig på første test etter pausen kunne gjentas til et statistisk signifikant nivå.

Men drit i det, gjennomfør testen, publiser testmetode og resultater, så kan vi krangle om statistisk signifikans etterpå. ;)

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Følger tråden med spenning.
Jeg har et forslag som er ment konstruktivt. Det går på prosedyren.
Mye av kritikken som fremmes mot ABX er nettopp det faktum at testene svært ofte ender i nullresultat. Og det på utstyr hvor avvikene er svært målbare, og subjektivt åpenbare.

For å ta litt av edgen av denne kritikken kan det være en ide å teste prosedyren først. Dette kan gjøres ved å oppnå statistisk signifikans ved bytte mellom komponenter hvor man vet at det finnes et hørbart avvik.

Min erfaring er at dette ikke nødvendigvis er enkelt med ABX.

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Antall liker
316
Sted
Trondheim
Dette er fornøyelig. Snart et halvt år i kalendertid, 13 fulle sider, biting i knær, tur til Karibien, testing av venninner, og nå også testing av testprosedyren! Dette må bare bli bra. Klarer dere å gjennomføre dette mens vi skriver 2010 skal jeg kjøpe og høre på en hel CD med svensktopper, sammenhengende, to ganger! ;D

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.473
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
gormj skrev:
Dette er fornøyelig. Snart et halvt år i kalendertid, 13 fulle sider, biting i knær, tur til Karibien, testing av venninner, og nå også testing av testprosedyren! Dette må bare bli bra. Klarer dere å gjennomføre dette mens vi skriver 2010 skal jeg kjøpe og høre på en hel CD med svensktopper, sammenhengende, to ganger! ;D
Også to ganger da! :D

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.003
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
mutz skrev:
For å ta litt av edgen av denne kritikken kan det være en ide å teste prosedyren først. Dette kan gjøres ved å oppnå statistisk signifikans ved bytte mellom komponenter hvor man vet at det finnes et hørbart avvik.

100% enig!

Jeg tror det bare er tull å kjøre denne blindtesten på kabler med folk som er uerfarne på abx.
Test noe med "stooor" forskjell først for å få respekt for metoden. ;)

R

U

utgatt60135

Gjest
RoDa skrev:
mutz skrev:

100% enig!

Jeg tror det bare er tull å kjøre denne blindtesten på kabler med folk som er uerfarne på abx.

R
Siden det er så stor forskjell på kabler er det vel piece of cake uansett? Egentlig ganske så merkelig at det ikke skjer noe på testfronten når de aller fleste påstår store forskjeller mens kritikerne roper etter dokumentasjon. Er det store forskjeller så er det da heller ikke noe problem å høre det blindt, og som nevnt så mange ganger så er det å gjennomføre en blindtest veldig enkelt. Har du gjort det RoDa?

L

larkus

Gjest
Det virker som om det dukker opp en del motforestillinger og vegring mot å delta i denne testen ;)
Kan det skyldes sjansen for at myter og mystikk omkring kabler står for fall etter en slik seanse?
mvh
larkus

U

utgatt60135

Gjest
larkus skrev:
Kan det skyldes sjansen for at myter og mystikk omkring kabler står for fall etter en slik seanse?
Du kan være inne på noe ;).

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Eller det kan være så enkelt at det ikke passer tidsmessig for folk foreløpig... Konspirasjoner ang det ene eller andre sier vel bare noe modenhet hos avsender... :p

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det er vel kun snakk om å finne en passende dato, noe som ikke alltid er lett med travle agendaer og endel mennesker, ikke vegring mot å delta. Kanskje Larkus og Lyngen burde "put their money where their mouth is" og meldt seg på, så slapp dere i det minste å spekulere?
Det skulle tatt seg ut.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
larkus skrev:
Det virker som om det dukker opp en del motforestillinger og vegring mot å delta i denne testen ;)
Javel? Kan du påpeke hvem som vegrer seg, eller er du bare misunnelig for at andre har et liv utenfor?

idiotuttalelse

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.812
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
ErosLoveking skrev:
larkus skrev:
Javel? Kan du påpeke hvem som vegrer seg, eller er du bare misunnelig for at andre har et liv utenfor?

idiotuttalelse
Var vel bare en uttalese som forventet.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.473
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg er med når som helst på en blindtest av kabler.

Mvh

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
For min del ble jeg invitert på en tur til Caribien av en venninde, sikkert en dum prioritering men den er nå en gang gjort. I desember er det muligheter for gjennomføring av blindtesten. De som blir med på denne testen bor ikke så langt unna Oslo, så vi får det nok til med tid og stunder.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
65finger skrev:
For min del ble jeg invitert på en tur til Caribien av en venninde, sikkert en dum prioritering men den er nå en gang gjort. I desember er det muligheter for gjennomføring av blindtesten. De som blir med på denne testen bor ikke så langt unna Oslo, så vi får det nok til med tid og stunder.
Hvor dum går det an å bli. Kabler er selvsagt viktigere enn venninner og Caribien. ::)

Neste gang jeg har anleding er første helga i desember, lørdag som søndag. Etter det begynner det å dra seg til med konserter og førjulsfeiring.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Første helga i des passer meg bra også... Etter den er det temmlig pakka for min del..

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.003
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Lyngen skrev:
RoDa skrev:
mutz skrev:

100% enig!

R
Siden det er så stor forskjell på kabler er det vel piece of cake uansett?
Er det store forskjeller så er det da heller ikke noe problem å høre det blindt, og som nevnt så mange ganger så er det å gjennomføre en blindtest veldig enkelt.
Har du gjort det RoDa?
Så stor forskjell? Jeg synes selv det er viktige små forskjeller.
Hvis det er så enkelt å gjennomføre så kan du bare sette igang, eventuelt tre støttende til?
Poenget mitt, som jeg tror jeg deler med mutz, er at abx er vanskelig og ikke noe man skal ta lett på.

Derfor anbefaler jeg testpanelet å prøve med noe enkelt først. For eksempel to cdspillere. Kanskje sogar en med rør?
Så kan de når det sitter 100% gå over til vanskeligere forskjeller.

Hopper de rett på med abx på signalkabler så tror jeg de kommer til å stille seg i rekken av forsøk uten påvist forskjell.

R

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
RoDa skrev:
Derfor anbefaler jeg testpanelet å prøve med noe enkelt først. For eksempel to cdspillere. Kanskje sogar en med rør?

Hopper de rett på med abx på signalkabler så tror jeg de kommer til å stille seg i rekken av forsøk uten påvist forskjell.
Så, av det kan vi slutte at hvis man ikke har brukt masse tid på å trene opp ørene til å høre åpenbare, beviselige forskjeller på annet utstyr, kommer man ikke til å høre forskjell på signalkabler? Videre kan vi altså slutte at de aller, aller fleste bare kan kjøpe lakrislisser og aldri miste noe som helst ift. de med kabler i hundretusenkronersklassen?

Greit nok for meg.

Jeg er av den legningen at jeg tror at så lenge en kabel er skikkelig terminert, har god kontakt i begge ender, har stort nok tverrsnitt (og for signalkabler, er godt nok skjermet), så kommer man ikke stort lenger.

(...Og i alle fall ikke på utstyr som jeg noen gang kommer til å få råd til.) ;)

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.003
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Dazed skrev:
RoDa skrev:

Så, av det kan vi slutte at hvis man ikke har brukt masse tid på å trene opp ørene til å høre åpenbare, beviselige forskjeller på annet utstyr, kommer man ikke til å høre forskjell på signalkabler? Videre kan vi altså slutte at de aller, aller fleste bare kan kjøpe lakrislisser og aldri miste noe som helst ift. de med kabler i hundretusenkronersklassen?

Greit nok for meg.

Jeg er av den legningen at jeg tror at så lenge en kabel er skikkelig terminert, har god kontakt i begge ender, har stort nok tverrsnitt (og for signalkabler, er godt nok skjermet), så kommer man ikke stort lenger.

(...Og i alle fall ikke på utstyr som jeg noen gang kommer til å få råd til.) ;)

Du kan slutte at jeg tror det er tøft å høre forskjell på skit og kanel i en abx.
De aller aller fleste hører forskjell på kabler, Dazed, selv om det kan virke annerledes her på HFS i flekkan.

Legningen din er i det minste økonomisk. ;) Intet galt i det.

R

U

utgatt60135

Gjest
RoDa skrev:
Du kan slutte at jeg tror det er tøft å høre forskjell på skit og kanel i en abx.
Ja, og jeg tror de kanskje får nok med å skille dem ad enn å bruke store ord om klangforskjeller, varm, kald, mer bass, mer avrundet diskant osv. Kanskje de finner ut slik som meg at det er lett å overdrive forskjeller bare man hører at det er noe anderledes. Uansett blir det spenende å se resultatet om de kommer så langt. Jeg erfarte at jeg måtte lytte mange ganger med samme lille musikkstykke (maks 1 min) på samme kablel for å gjenkjenne forskjellene i abx.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
RoDa skrev:
.
De aller aller fleste hører forskjell på kabler, Dazed, selv om det kan virke annerledes her på HFS i flekkan.

R
Sikter du til såkalte audiofile nå, eller den generelle befolkning?

Er ellers litt enig i at selve prosedyrene rundt en godkjent abx, kan føre til stress og prestasjonsangst. Hvorfor ikke da foreta en avlappet og mer uformell blindtest? Da kan man jo ikke argumentere med de forannevnte faktorer. Dersom man i en slik setting ikke hører forskjell, må det vel fortelle noe interessant?

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.003
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Audiofile.

Hvis man ikke skal bedrive godkjent abx, hva i all verden skulle da hensikten være?
Jeg er overbevist om at det er forskjeller, det er andre som "behøver" denne testen tror jeg.

Mistenker at det er et lite behov for å "stoppe kjeften" på de som snakker om (og om igjen) at kabelforskjeller ikke finnes.
Men jeg synes ikke gutta med kallet tar dette alvorlig nok, hvis det jeg mistenker er sant.

Har like lite tro på et positivt resultat i denne testen som på at audiofile slutter å høre forskjell på kabler etter nok et nullresultat.

R

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.003
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Karma skrev:
Er ellers litt enig i at selve prosedyrene rundt en godkjent abx, kan føre til stress og prestasjonsangst.
Hvis det er meg du er enig med så er det feil saker du snakker om.
Jeg mener ikke det er stress eller prestasjonsangst som er faremomentet her.
Heller at etter x antall bytter så trer noen mekanismer i hjernen igang og forsøker å finne likheter istedet for forskjeller.
For å komme forbi det så må man trene på abx. Det er derfor jeg mener at utrente abx-ere vil gå på snørra med store forskjeller.
Men dette er bare synsing fra min side så jeg kan ta feil.

Blind lytting kan være til stor nytte, spesielt for å fjerne hva det er man lytter på fra ligningen.
Men statistisk godkjente abx-er tror jeg ikke er svaret på alt.

R

Topp Bunn