Høyttalere Forslag til sub i mitt oppsett

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
83.468
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Mangel på relevante svar har aldri stoppet HFSere fra å kommentere, i så måte ønsker jeg ikke skille meg ut! 🤭

Har bare et lite spørsmål: Du er sikker på at du trenger sub?
Jeg har jo allerede sub, så jeg er sikker på jeg ikke trenger sub 😆

Hvorvidt det trengs sub i oppsettet kan det sikkert være mange meninger om, men jeg har blir vant til det og liker tilskuddet suben gir. For meg handler det bare om å hjelpe litt ekstra fra der høyttalerne begynner å rulle av. Litt mer fundament og tørrhet/stramhet ift i dag hadde vært av det gode (tror jeg), og så har jeg lyst å forsøke med to subber og se om det gjør en forskjell. Jeg liker hvordan høyttalerne mine spiller og har ikke som mål å tilføre noe ekstra oppover i frekvens gjennom høy deling, og nettopp på grunn av lav deling gjør kanskje at det blir/er lettere å integrere subb(er) i oppsettet mitt. Kanskje den lave delingen også gjør at jeg kan klare meg med subber i den mer rimelige prisklassen 🤔

Jeg har altså ingen tanker om å nå dem med røslige løsninger og aktiv drift til knærne på dette. Dette handler bare om litt ekstra påfyll i et allerede ok oppsett……og sikkert også den forandring fryder greien 😊

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
83.468
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Hei guru @Karmana :)
Siden jeg er forutbestemt til å følge i dine fotspor, så bør jeg sikkert prøve og påvirke i en retning jeg selv liker.
I egne ører, eller etter egen opplevelse i alle fall, så er det kun REL og Kef som har funket på musikk. (Begrenset erfaring, men likevel)
Min egen KC62 overbeviser ingen på målinger eller kapasitet, men fungerer ganske så fint synes jeg. Veldig fint på musikk synes jeg.
Den er satt opp sånn at det aldri er noen ulyder/unoter og den begrenser seg selv om det trengs uten at du trenger å bekymre deg. Teknisk kul liten klump som har noen finurlige løsninger. Har (dessverre?) ikke noe DSP bortsett fra noen innstillinger som wall, corner og sånt. Har mer greier om den brukes sammen med andre aktive Kef-er. Bruker høynivå inn selv, mest pga at jeg liker tanken på "samme lyd" inn til sub som fra forsterker til høyttalere.
Jeg tenker litt tanker om en til, men stresser ikke, og tenker også litt på KF92 som er en litt mer "røslig" klump.
SVS micro 3000 kan være noe å tenke på, de har app og sånt for innstilling.

mvh
Hei dusten @RoDa 😄

Takk for den! Har tenkt litt på KC62, og det er fremdeles ikke uaktuelt med et par av dem. Tror likevel en KEF sub er mer aktuelt sammen med KEF høyttalerne jeg har sammen med TV i stuen (må bare bli ferdig med å overbevise kona 😊). Jeg har forsovet et noenlunde avslappet forhold til lyd når jeg ser TV, så det blir sannsynligvis da en sub i serien under fra KEF, men plutselig kommer det et godt tilbud…..

Fin video, og SVS micro 3000 har en sympatisk pris, men jeg kan ikke se at det er høynivå kobling på den…..

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
83.468
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Med den følsomheten du har på hovedhøyttalerne, så skal jeg for en sjeldenhets skyld være enig med @Håkon_Rognlien
Du bør finne en subb som klare og følge dem skikkelig, når det kommer til effektivitet.
Nja, jeg var vel tydelig på at jeg skal dele fra der høyttalerne mine begynner å rulle av, og jeg antar det da ikke er så viktig som det ville vært om jeg skulle dele høyt 🤔😊

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
83.468
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Kanskje to av disse..

Hvorfor?
Fordi de er relativt kompakte med 12" , fåes i sort høyglans, kraftigste 12" elementer på markedet? Har high level inngang, Kraftig forsterker, tunge solide lukkede kabinetter, justerbar fase 0-270. Også mistenker jeg at du skal ned i størrelse fra G2?
De har også innebygget delefilter høypass/lavpass om man ønsker avlaste dine La Rosita. Men kun med rca kabler. Du må opp på Fathom om du skal bruke xlr om jeg husker riktig. Men tenker E-serien er mest bang for pengene og også fysisk mindre kabinetter. De treffer kanskje innenfor prisleiet du spurte etter? De er også mer vanlig på brukten enn Velodyne dd. Var for treg selv på et par i fjor til hyggelig pris.
Takk for spennende forslag med vurderinger 😊

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
3.915
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
Nja, jeg var vel tydelig på at jeg skal dele fra der høyttalerne mine begynner å rulle av, og jeg antar det da ikke er så viktig som det ville vært om jeg skulle dele høyt 🤔😊
Deling ? Hva mener du ?
Det handler om at subben er like rask som hovedhøyttaleren. Donuts med falukorv rundt er ikke noen vinner i så måte.

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
83.468
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
I min naivitet og mangel på kompetanse har jeg gått på en smell. Planen var å koble subene direkte mot terminalene på høyttalerne, men etter å ha snakket litt med han ChatGPT skjønner jeg at jeg må koble mot terminalene på forsterkeren min 😔 Det krever lange strekk med høyttalerkabler her hvor racket er plassert på siden. Kjenner på at det kan være greit å ta en fot i bakken, kikke litt på REL hvor jeg kan benytte REL kabler med speakon mot sub som jeg er vant med fra min REL G2. Sonus Faber Gravis III benytter det samme, men har en såpass røslig pris at det kan være greit å ta en kikk på REL først. Angrer på at jeg ikke kjøpte en REL G2 som var tilgjengelig i nærområdet ikke så lenge etter at jeg kjøpte min (men jeg hadde da oppsettet i stuen) 😡

Thomasd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2009
Antall liker
3.010
Sted
Ås
Torget vurderinger
3
Nå ble jeg nysgjerrig. Hvorfor skulle det være noen forskjell om du kobler mot høyttalerterminalene istedenfor forsterker? Har gjort begge deler uten at jeg har hatt noe problemer med det?

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
9.484
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
I min naivitet og mangel på kompetanse har jeg gått på en smell. Planen var å koble subene direkte mot terminalene på høyttalerne, men etter å ha snakket litt med han ChatGPT skjønner jeg at jeg må koble mot terminalene på forsterkeren min 😔 Det krever lange strekk med høyttalerkabler her hvor racket er plassert på siden. Kjenner på at det kan være greit å ta en fot i bakken, kikke litt på REL hvor jeg kan benytte REL kabler med speakon mot sub som jeg er vant med fra min REL G2. Sonus Faber Gravis III benytter det samme, men har en såpass røslig pris at det kan være greit å ta en kikk på REL først. Angrer på at jeg ikke kjøpte en REL G2 som var tilgjengelig i nærområdet ikke så lenge etter at jeg kjøpte min (men jeg hadde da oppsettet i stuen) 😡
Det positive i det hele er at kobling mot høyttalerkablene er bare tull, bruk heller RCA eller XLR fra forforsterkeren, så får du et signal med høyere kvalitet. :)

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
83.468
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Nå ble jeg nysgjerrig. Hvorfor skulle det være noen forskjell om du kobler mot høyttalerterminalene istedenfor forsterker? Har gjort begge deler uten at jeg har hatt noe problemer med det?
Her er hva ChatGPT oppgav som grunn:
  • High level-inngangen er laget for å hente signal direkte fra forsterkerens høyttalersignal, ikke fra selve høyttaleren.
  • Høyttalerterminalene viderefører et allerede “brukt” signal, og impedansforholdet blir feil om du tapper det derfra.
  • Subwooferens high level-inngang er meget høy impedans (typisk 100 kΩ eller mer), så den trekker ikke effekt fra forsterkeren — bare “lytter” til signalet.

Thomasd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2009
Antall liker
3.010
Sted
Ås
Torget vurderinger
3
Det positive i det hele er at kobling mot høyttalerkablene er bare tull, bruk heller RCA eller XLR fra forforsterkeren, så får du et signal med høyere kvalitet. :)
I noen tilfeller har ikke preamp ledig utgang, og noen preamper er ikke glad i å kobles mot xlr og rca samtidig. Da kan det være praktisk med korte strekk mellom ht terminal og Sub og ikke bare tull:) Tror Karmana skal rulle av på 40 hz eller så. Spørs om det er mye å vinne på signalkvalitet?
  • High level-inngangen er laget for å hente signal direkte fra forsterkerens høyttalersignal, ikke fra selve høyttaleren.
  • Høyttalerterminalene viderefører et allerede “brukt” signal, og impedansforholdet blir feil om du tapper det derfra.
  • Subwooferens high level-inngang er meget høy impedans (typisk 100 kΩ eller mer), så den trekker ikke effekt fra forsterkeren — bare “lytter” til signalet.
Jeg forstår fortsatt ikke at det er vesens forskjell mellom signalene i hver ende av høyttalerkabelen. Man henter jo i prinsipp signalet fra forsterker selv om man lar ht kabel frakte signalet et stykke på vei :)

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
83.468
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Hva mener du med kobling mot høyttalerkablene…….var det terminalene på forsterkeren du mente var tull? Skjønte heller ikke siste setning da jeg hverken har forforsterker eller sub out……og dermed heller ikke RCA eller XLR utgang 😊

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
83.468
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Som tidligere REL eier, mener jeg å huske at det var anbefalt av dem for å tilnærme seg signaturen til ht så tett som mulig.🙃 Du var alltså ingen rebel....🤭
Mener jeg også har hørt det tidligere, men det er litt merkelig at det ikke nevnt med et ord i manualen til REL G2….. Får sende dem en mail 😊

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
9.484
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
Hva mener du med kobling mot høyttalerkablene…….var det terminalene på forsterkeren du mente var tull? Skjønte heller ikke siste setning da jeg hverken har forforsterker eller sub out……og dermed heller ikke RCA eller XLR utgang 😊
Dårlig formulert, jeg mente kobling mot høyttalerterminalene.

Nei, god integrasjon av subwoofer kan kreve at man bytter ut litt utstyr. Hvis du ikke har XLR eller RCA-utganger blir det så klart vrient å benytte det. :)

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
83.468
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Koblet også min rel fra høyttaler til speakon på sub, fungerte brillefint.
Det fungerte sikkert brillefint, men det er ikke sikkert det fungerte optimalt…. Du er jo tydelig på at dine SVS fungerer mye bedre enn REL, og hvis du ikke har koblet SVS på samme måten……kan jo det være grunnen 😉

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
28.064
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Det fungerte sikkert brillefint, men det er ikke sikkert det fungerte optimalt…. Du er jo tydelig på at dine SVS fungerer mye bedre enn REL, og hvis du ikke har koblet SVS på samme måten……kan jo det være grunnen 😉
Nei det var absolutt ikke derfor. dsp på svs, ikke på rel. DET var den store forskjellen.

vim

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.06.2003
Antall liker
16.172
Sted
Fiff Avenue
Torget vurderinger
9
Hadde SVS SB1000 Pro og gikk over til Arendal 1723 S1 (først 1 og deretter 2). En ganske annen verden, på den gode måten.
Stykkpris på 20 000,-, ikke helt små og vanskelig å finne brukt, er drawbackene. DSP via app er en megafordel!

Ang signal, så er det vel ikke noe problem å tappe rett fra høyttalerterminalene, men rca/xlr er foretrukket her på alt jeg har testet i hvert fall.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.121
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Hei dusten @RoDa 😄
Takk for den! Har tenkt litt på KC62, og det er fremdeles ikke uaktuelt med et par av dem. Tror likevel en KEF sub er mer aktuelt sammen med KEF høyttalerne jeg har sammen med TV i stuen (må bare bli ferdig med å overbevise kona 😊). Jeg har forsovet et noenlunde avslappet forhold til lyd når jeg ser TV, så det blir sannsynligvis da en sub i serien under fra KEF, men plutselig kommer det et godt tilbud…..
Fin video, og SVS micro 3000 har en sympatisk pris, men jeg kan ikke se at det er høynivå kobling på den…..
Hehe! :ROFLMAO:
Nå skrev jeg som hvermannsen bare noe dustete, ikke sikkert jeg er dust. (Tror nok det, men kan ikke vite sikkert)
Men man skal høre på overklassen, så jeg bøyer meg litt i hatten for sikkerhets skyld.
hvermannsenSkjermbilde.JPG

Greit å få avdekket at ChatGPT fortsatt er god på hallusinasjon. :D
pkt1 Du henter fremdeles signal fra forsterkerens høyttalersignal selv om du tapper det fra terminalene på høyttaleren.
Ja, det er en lengde kabler der, men i verste fall så vil du bare inkludere den eventuelle lydmessige endringen som høyttalerkabelen inneholder og få et teoretisk enda likere signal inn til subwoofer som det høyttaleren får.
pkt2 Ganske gøy med brukt signal og feil impedansforhold, du får be ChatGPT forklare det litt mer. 😅
pkt3 Nettopp, så det betyr nada hvor det kobles inn siden det uansett betyr tilsvarende nada.

Jeg tok en prat med "min" Charles (ChatGPT) og vi kom til følgende:
chatSkjermbilde.JPG

Siden du gikk rett på hva ChatGPT fortalte deg så blir jeg faktisk litt bekymret. Neida. Joda.
Hva med å introdusere et par runder sudoku til kaffen og kamferdropsene for å unngå synapsesvikt?`:unsure:😅

mvh

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
83.468
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Hadde SVS SB1000 Pro og gikk over til Arendal 1723 S1 (først 1 og deretter 2). En ganske annen verden, på den gode måten.
Stykkpris på 20 000,-, ikke helt små og vanskelig å finne brukt, er drawbackene. DSP via app er en megafordel!

Ang signal, så er det vel ikke noe problem å tappe rett fra høyttalerterminalene, men rca/xlr er foretrukket her på alt jeg har testet i hvert fall.
Nå deler du atskillig høyere enn hva jeg kommer til å gjøre, så kanskje jeg ikke merker forskjellen på samme måte 🤔 På den annen side er jo dette innstegsmodellene til SVS, så at det ikke er helt kaviar og sjampis er vel kanskje noe man bare må forvente 😊

• Liker
Reaksjoner: vim

Evo III

Be Who You Are
Ble medlem
25.12.2009
Antall liker
66.196
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
86
Hei dusten @RoDa 😄

Er gratis et godt tilbud ?🤭😂

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Antall liker
83.468
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Hehe! :ROFLMAO:
Nå skrev jeg som hvermannsen bare noe dustete, ikke sikkert jeg er dust. (Tror nok det, men kan ikke vite sikkert)
Men man skal høre på overklassen, så jeg bøyer meg litt i hatten for sikkerhets skyld.
Vis vedlegget 1154390

Greit å få avdekket at ChatGPT fortsatt er god på hallusinasjon. :D
pkt1 Du henter fremdeles signal fra forsterkerens høyttalersignal selv om du tapper det fra terminalene på høyttaleren.
Ja, det er en lengde kabler der, men i verste fall så vil du bare inkludere den eventuelle lydmessige endringen som høyttalerkabelen inneholder og få et teoretisk enda likere signal inn til subwoofer som det høyttaleren får.
pkt2 Ganske gøy med brukt signal og feil impedansforhold, du får be ChatGPT forklare det litt mer. 😅
pkt3 Nettopp, så det betyr nada hvor det kobles inn siden det uansett betyr tilsvarende nada.

Jeg tok en prat med "min" Charles (ChatGPT) og vi kom til følgende:
Vis vedlegget 1154393

Siden du gikk rett på hva ChatGPT fortalte deg så blir jeg faktisk litt bekymret. Neida. Joda.
Hva med å introdusere et par runder sudoku til kaffen og kamferdropsene for å unngå synapsesvikt?`:unsure:😅

mvh
Hehe, dust er og forblir min tilsvar til guru 😄

Pleier vanligvis å spørre litt rundt problemstillingen når jeg er i kontakt med han Chat. Litt for rask i avtrekkeren denne gangen…..jaffal ift til å legge det ut på HFS. Skal skjerpe meg 😊
SVS er rask på kundeservice så fikk følgende svar før Bodø Glimt kampen:

That is correct. Same signal and no degradation. The only thing I can think of as a benefit of just doubling up on speaker wire off the amp channels up stream would be so that the speakers and subs get the signal at the same time. The difference of connecting it the way you're describing will be so slight I doubt you'll hear that so if that's easier for your application to connect it that way, that's the way I would do it.

For å underbygge viktigheten av å ikke ta alt for god fisk fra ChatGPT som du så riktig erter meg med. Spurte tidligere i dag hvilken REL G2 versjon jeg har. Det var ikke måte på hvor forskjellige utgaver som finnes. Jeg fikk også utførlig info om hvordan jeg kunne finne det ut……. I følge REL er det kun en versjon og det har aldri vært gjort endringer på den 😊

Bedre å drite seg ut enn å spille Suduko 😆🤣

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.121
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Hehe, dust er og forblir min tilsvar til guru 😄
:D Aha, jeg trodde det var kommentarene fra Finn&Deng somdu siktet til.

Vurderer nå å bytte fra Guru til Sjaman som tittel på deg. Tror du faen ikke at etter du byttet til vinterhjul og vasket bil innvendig så skjedde det samme med to av gårdens tre biler her, samt på jentungens. Jeg slipper faen ikke unna.

Har du ellersmessig kommet noe nærmere subvalg?

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
3.915
Sted
VestBredden
Torget vurderinger
1
:D Aha, jeg trodde det var kommentarene fra Finn&Deng somdu siktet til.

Vurderer nå å bytte fra Guru til Sjaman som tittel på deg. Tror du faen ikke at etter du byttet til vinterhjul og vasket bil innvendig så skjedde det samme med to av gårdens tre biler her, samt på jentungens. Jeg slipper faen ikke unna.

Har du ellersmessig kommet noe nærmere subvalg?

Tror ikke karmizz vet hva sikte er ....... :geek:

Topp Bunn