Jeg syns det er fortreffelig at man i Fidelity er begynt å lytte til kabler uten å vite hva det er man lytter til. Såvidt jeg vet er det ingen som har kastet tvil over hvorvidt lytterne rapporterer sine lytteinntrykk så presist som mulig.
Som beskrevet i #29 så vet ikke lytterne hvilken kabel det spilles gjennom. Men "protokollen" er ikke statistisk gyldig, siden man ikke går formelt til verks for å unngå såkalt bias, dvs at resultatet vris ved at enkelte klarer å gjennomskue hva det spilles gjennom.
MEN - Fidelity ber lytterne rapportere lytteinntrykk, og å rangere kablene, og det virker som om det har vært høy grad av sammenfall i så måte, og det er interessant.
Jeg skjønner ikke alle anklagene om at man bør etablere egne blad med målinger i? Det som hadde vært spennende var om et blad som Fidelity, som det første hifi-bladet i verden, gikk linen fullt ut og virkelig gjennomførte en skikkelig ABX! Sensasjon, oppmerksomhet over landets grenser. Garantert!
Om jeg får gjenta. Her har man lyttet til et stort antall kabler, rangert disse med stor grad av samsvar mellom lytterne, og i samme vending tilbakevist noen innvendinger mot blindtesting (at man må lytte lenge, at man ikke kan skjelne vesentlige lytteopplevelser - beskrivelsene er høyst detaljerte.)
I lys av dette har jeg tillatt meg å påpeke et potensielt problem, i forhold til vurdering av øvrige hifi-komponenter, enkeltstående, om det nå er slik at kabler har så ekstrem grad av varians, og slik "fantastisk forbedring!" potensiale.
Magnepan i Munchen anekdoten syns jeg ville vært ekstremt interessant dersom KV hadde vært til stede da kabelen ble byttet, og hadde kunnet sammenligne før/etter der og da, uten et helt døgn mellom inntrykkene, og uten andre muligheter for variasjon som var kabeluavhengig.
Poenget her er at nå står Fidelity bare en ABX unna å definitivt kunne bevise noe som en hel hifi-verden ikke har klart siden begynnelsen av 60-tallet!
That's all.