KW skrev:
omholt skrev:
realist skrev:
Sakset fra en kabeltest i svenske hifi og musikk nylig... ;D
"Om man lyssnar blint på kablar så försvinner helt plötsligt alla skillnader i ljukaraktär & det visar hur lömskt det är att blindtesta,bättre att lyssna öppet & därmed höra skillnaderna".
Ja disse hifijournalistene.....slik holder de vel på til dommedag.
Dette er det morsomste jeg har lest på lenge. ;D Knakk fullstendig sammen her.
Den har jeg lyst til å ramme inn.
Den er god den der, men hvor mye vet vi, som ikke har lest bladet/artikkelen eller hva det nå er, at det rett og slett ikke er ironisk ment?
Ikke vet jeg, men er det ikke det så må jo vedkommende ha noe redusert iq imo.
Mvh.KW
Det er morsomt, og jeg opplevde internettklisjéen med å lese noe morsomt mens man drikker noe.
Samtidig er det viktig å presisere at det faktisk ikke er noe som helst i veien med å få en opplevelse forsterket med kunnskap om hva det er for noe. Mange som kritiserer meg og andre skeptikere har kanskje misforstått denne distinksjonen.
Etter en fantastisk date, med et nytt bekjentskap, kan det virke innpå patologisk å skulle sette seg ned og analysere det som skjedde, for å forsøke å forstå hvorfor det var fantastisk. Sannsynligvis var det helheten som var avgjørende - stemning, omgivelser, parfymen, champagnen, latteren, musikken, dansen, samtalen, osv.
Helheten.
Samtidig er det liten tvil om at man kan kikke disse faktorene i sømmene. Den stemningsfulle nattklubben ser ikke ut i dagslys, mao en illusjonseffekt; hun brukte mye make-up og jeg brukte after-shave.
Man skal ikke ha lest mange episoder av Pondus før man finner ut at det man trodde kvelden før ikke tåler morgenlys. ;D
Jeg er opptatt av hva som faktisk virker, og hva som er innbilt effekt -- men også klar over at helheten er avgjørende. At det faktisk noen ganger styrker effekten å vite hva det er man er utsatt for -- men at denne forsterkningen også kan være komponentuavhengig, en funksjon av innbilning og av lyst til å bli forført.
Så svenskens utsagn er også en uttalelse om å føle seg på tryggere grunn. Det er forskjell på flørt når du har prøvd noen ganger, og når du er ute for første gang. Og jeg tror blindtester er skremmende fordi vi på en måte tvinges til å flørte for første gang igjen, når vi trodde det vi holdt på med var velkjent.
Og dermed går jeg over til å lytte til musikk denne helgen.