Fidelity 34

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.195
    Antall liker
    4.418
    Torget vurderinger
    1
    el_mariachi skrev:
    Er bladet observert hos Narvesen enda?
    Jeg skummet igjennom det i går på Narvesen på Karl Johan ved Stortinget. Jeg konkluderte kjapt med at reklamen om blindtester ikke levde opp til mine forventninger om temaet.

    mvh
    KJ
     
    K

    knutinh

    Gjest
    Roysen skrev:
    Jeg synes skeptikerne her har feil utgangspunkt. Deres utgangspunkt synes å være at Fidelity og dets lesere skal se på innholdet i magasinet som vitenskapelig etterprøvbart materiale og som en bevisføring for egne subjektive opplevelser.
    Mitt utgangspunkt er at Fidelity hevder å ha gjort en blindtest, og jeg vil vurdere den som en sådan.

    Om de hevdet å ha syklet Norge på tvers så ville jeg ha vurdert det som en reiseskildring.
    I så måte blir kritikken av Fidelitys mangel på vitenskapelig korrekt gjennomføringsmetode noe naiv fordi Fidelity gjør akkurat som de vil så lenge vi betaler for innholdet. De har ingen krav på seg om å følge vitenskapelig korrekt metode.
    Alle står selvsagt til å gjøre hvilke tester de vil, og skrive (nesten) hva de vil. Så lenge hverken de eller noen her inne blir fra seg over at noen velger å kritisere dem for dårlige tester så ser jeg ingen problemer.

    -k
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    musicus skrev:
    KindOfBlue skrev:
    Hvilket betyr at kabelmytene nå er gått så langt at de undergraver komponentmarkedet. Men det skjønner ikke Kabelkrinsen, tydeligvis.
    Du verden, å forskjellig man kan lese slike uttalelser. Selv ser jeg bare en kabel som noe som kan ta bort noe fra lyden, i seg selv, og jo mindre jo bedre for elektronikken, undergrave? tvertom heller, en god kabel er med å yte elektronikken mer rettferdighet.

    Om pris/prestanda derimot alltid henger sammen, er en annen diskusjon, sier jeg som har nedgradert meg prismessig, men oppgradert meg lydmessig, hva kablene mine angår ;) :)...

    mvh
    Musicus - dersom anekdoten på s. 16 om Magnepan i München medfører riktighet - at det oppstod en "fantastisk forbedring!" ved bytte fra anerkjent internasjonalt kabelmerke til Bertram - så er kjøp av komponenter utenom kabler fullstendig vilkårlig.

    Vi er avhengige av å bruke kabler for å kunne vurdere komponentene, men om hvilken kabel vi anvender er et spørsmål om gjengs lyd kontra fantastisk forbedring, så er hele bransjen ille ute og kjøre. Hvordan skal man da kunne sammenligne noe som helst?

    Og jada, nå kan man komme med matching-argumentet, men situasjonen blir komplett fortvilet for dem som lager komponenter, om inntrykket skal være helt avgjort av kablene som brukes. Spesielt når man enda har til gode å oppleve en eneste skikkelig gjennomført blindtest der man har vært i stand til å skjelne mellom kabler i så presis utstrekning man ellers hevder.

    Selv velger jeg å tro at Magnepan-eksempelet er innbilt, og at det slett ikke var en slik forbedring som den man påstår å ha opplevd; ev. at en stor endring i lydopplevelse skyldes andre faktorer: antall mennesker i lytterom, posisjon i forhold til høyttalerne, volum UT på forsterker, var det samme musikk, lyttet man dag 1 rett etter flyreise (med dotter i ørene) og dag 2 med trommehinnen i sansemodus?

    Mao - jeg er nok skeptisk til både det ene og det andre, inntil metoden er på plass.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.197
    Antall liker
    10.749
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bladet er ikke kommet til Vestlandet der jeg bor. Har Narvesen fått kloa i det før abbonnementene NOK EN GANG?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    KoB,

    Jeg må nesten klype meg i armen når jeg leser det du skriver.

    På den ene siden er du skeptisk til Fidelitys blindtest fordi metoden de benyttet ikke var godt nok beskrevet.

    På den andre siden er du overbevist om at de markante forbedringene rapportert ved å bytte kabler på Magnepan ikke kan skyldes kablene. Denne konklusjonen kommer du frem til fordi det da ville være vanskelig å bedrive pålitelig produktutvikling av høytalere ???

    Er dette et vitenskapelig etterprøvbart ressonement synes du?

    Må ikke høytalerprodusentene forholde seg til kablenes innflytelse enten dette måtte være av stor eller liten påvirkning på lyden?

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    bambadoo skrev:
    Bladet er ikke kommet til Vestlandet der jeg bor. Har Narvesen fått kloa i det før abbonnementene NOK EN GANG?
    Ikke her i postkassen min i Akershus heller.

    Mvh
    Roysen
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Ikke her heller................... :mad: Det var det jeg var redd for.....at Narvesens kunder får bladet først........

    Espen
     
    L

    lyden

    Gjest
    ja enig , å få bladet før det kommer i butikkhyllene burde være en selvfølge for oss som abonerer , men det virker ikke som vi er prioriterte , ref tidligere disk,...........
    mvh
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo Vest
    Kjøpte bladet på Narvesen idag, dette nummeret var ikke av de bedre IMHO.
    (selvom jeg bare har skumlest så langt)
     
    N

    nb

    Gjest
    Roysen skrev:
    Må ikke høytalerprodusentene forholde seg til kablenes innflytelse enten dette måtte være av stor eller liten påvirkning på lyden?

    Mvh
    Roysen
    Da burde jo i tilfelle høyttalere bli solgt med en klar kabelanbefaling fra produsenten, det har jeg ennå ikke sett. At HT-produsenter gir sånn passe blanke i kabelgreiene tror jeg er en mer nærliggende forklaring.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Roysen skrev:
    KoB,

    Jeg må nesten klype meg i armen når jeg leser det du skriver.

    På den ene siden er du skeptisk til Fidelitys blindtest fordi metoden de benyttet ikke var godt nok beskrevet.

    På den andre siden er du overbevist om at de markante forbedringene rapportert ved å bytte kabler på Magnepan ikke kan skyldes kablene. Denne konklusjonen kommer du frem til fordi det da ville være vanskelig å bedrive pålitelig produktutvikling av høytalere ???

    Er dette et vitenskapelig etterprøvbart ressonement synes du?

    Må ikke høytalerprodusentene forholde seg til kablenes innflytelse enten dette måtte være av stor eller liten påvirkning på lyden?

    Mvh
    Roysen
    Roysen, du må slutte å tillegge meg tanker, ord eller motiver. Og klyp deg gjerne hvor du vil.

    Jeg har ikke sagt jeg er skeptisk - tvert i mot har jeg presisert at jeg ikke er det, i et direkte svar til deg. At metoden ikke er beskrevet bryr meg katta - som jeg har skrevet har KV på lederplass bemerket at de følger sin blindtestmetode, og den er beskrevet i tidligere utgaver av bladet.

    I denne utgaven av bladet, der kabeltest etter Fidelity-metoden fyller et stort antall sider har man - og jeg gjentar - kunnet konstatere at hele ni kabler kan vurderes, av flere personer, i løpet av en forholdsvis kort kveld. Dette er en fin tilbakevisning av den type "jeg må lytte til håret gråner" uttalelelser vi ellers møter. Videre har man funnet at pris og kvalitet ikke følger hverandre.

    MEN - jeg tillater meg å påpeke et mulig problem forbundet ved denne flaggermusørenyanseringen (langt ord) når det gjelder kabler, og det er at dette kan medføre enorm usikkerhet når det gjelder vurdering av komponenter, så lenge man ikke ALLTID anvender samme type kabler. Alle erfaringer og uttalelser omkring komponenter blir IKKE sammenlignbare heretter.
    Naturligvis har vi en mulig trøst i at når folk må følge andre blindtest-metoder, så forsvinner de samme forskjellene.
    Men om vi nå godtar Fidelity-metoden, og det har jeg altså gjort, så står vi overfor den konklusjonen at alle uttalelelser om komponenter er usammenlignbare.

    Hva du måtte mene med vitenskapelig etterprøvbarhet vet jeg ingenting om.
    På side 16 i Fidelity 34 står det at Magnepans høyttalere leverte to fullstendig forskjellige lydinntrykk, på etterfølgende dager, etter kabelbytte -- og forskjellene var så ekstreme (eller har "fantastisk forbedring" en annen betydning innen hifi?) at man faktisk ikke lenger kan uttale seg om komponenter uten å ha kabeltype in mente.

    Logikken er nå engang slik.
     
    M

    musicus

    Gjest
    lyden skrev:
    ja enig , å få bladet før det kommer i butikkhyllene burde være en selvfølge for oss som abonerer , men det virker ikke som vi er prioriterte , ref tidligere disk,...........
    mvh
    Ett gammelt problem dessverre, og det skyldes alltid på det samme, dette er vel også grunnen til at jeg kommer la mitt abonnement gå ut når den tiden kommer, klarer man å få ett blad fra usa til prenumerantene en måned før det er i butikk, så burde det samme kunne klares i skandinavia, om man vil. Dårlig!

    mvh
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    nb skrev:
    Roysen skrev:
    Må ikke høytalerprodusentene forholde seg til kablenes innflytelse enten dette måtte være av stor eller liten påvirkning på lyden?

    Mvh
    Roysen
    Da burde jo i tilfelle høyttalere bli solgt med en klar kabelanbefaling fra produsenten, det har jeg ennå ikke sett. At HT-produsenter gir sånn passe blanke i kabelgreiene tror jeg er en mer nærliggende forklaring.
    nb - vi har vel i forbindelse med innmat-tråden sett at produsentene gir blankt faen i kablene som ligger straks på innsiden av chassis, og vi vet at det er slik det også forholder seg når det gjelder høyttalere.
    Men strekket mellom disse komponentene er avgjørende for lyden, skjønner man nå.

    Til Roysen - om du leste mitt innlegg vil du se at jeg foreslo en rekke andre mulige forklaringer på "fantastisk forbedring" på etterfølgende dager. Ville vært langt mer interessant om denne forbedringen oppstod på samme dag, før og etter kabelbytte, for da var det bedre kontroll over andre variabler.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    lyden skrev:
    ja enig , å få bladet før det kommer i butikkhyllene burde være en selvfølge for oss som abonerer , men det virker ikke som vi er prioriterte , ref tidligere disk,...........
    mvh
    Akkurat det er har jo vært tema så lenge bladet har eksistert! Derfor sluttet jeg med abb, og kjøper selv istedet.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Roysen skrev:
    KoB,

    Jeg må nesten klype meg i armen når jeg leser det du skriver.

    På den ene siden er du skeptisk til Fidelitys blindtest fordi metoden de benyttet ikke var godt nok beskrevet.

    På den andre siden er du overbevist om at de markante forbedringene rapportert ved å bytte kabler på Magnepan ikke kan skyldes kablene. Denne konklusjonen kommer du frem til fordi det da ville være vanskelig å bedrive pålitelig produktutvikling av høytalere ???

    Er dette et vitenskapelig etterprøvbart ressonement synes du?
    Er det ikke - i denne sammenheng - mer enn nok at en forholder seg til en slags hverdagslig normalfornuft?

    Som KoB har prøvd å anskueliggjøre; hvis det Fidelity her presenterer (baserer meg på KoBs gjengivelse her), så er enhver omtale av komponenter henimot meningsløsheten, om ikke DE RIKTIGE kabler er benyttet. Og når er disse benyttet, unntatt i slik kabelfantasier? Når vet vi om det er DE RIKTIGE kabler som er benyttet, om de ikke samtidig foretar en kabeltest ved test av enhver komponent?

    Hverdagsfornuften forteller meg; der er ingen ende på ufornuften.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.993
    Antall liker
    22.146
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    KindOfBlue skrev:
    ...de følger sin blindtestmetode, og den er beskrevet i tidligere utgaver av bladet.
    Hvilket nummer? Tilgjengelig som PDF?
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Valentino skrev:
    Med forbehold om at jeg ikke har lest bladet:
    Om de ikke har beskrevet metode er ikke blindtestene de har gjort særlig interressante for meg.
    Nå kan du lese det hvis du stikker innom Narvesen på Stange.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    KindOfBlue skrev:
    har KV på lederplass bemerket at de følger sin blindtestmetode, og den er beskrevet i tidligere utgaver av bladet.
    Kan ikke si jeg har hørt om det tidligere.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Valentino skrev:
    KindOfBlue skrev:
    ...de følger sin blindtestmetode, og den er beskrevet i tidligere utgaver av bladet.
    Hvilket nummer? Tilgjengelig som PDF?
    Noen få nummer tilbake, tror ikke det er pdf ennå. De hadde blindtester i nr. 29, og da beskrev de hva de mener er en blindtest, og den metoden følger de tydeligvis fortsatt.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Parelius skrev:
    Roysen skrev:
    KoB,

    Jeg må nesten klype meg i armen når jeg leser det du skriver.

    På den ene siden er du skeptisk til Fidelitys blindtest fordi metoden de benyttet ikke var godt nok beskrevet.

    På den andre siden er du overbevist om at de markante forbedringene rapportert ved å bytte kabler på Magnepan ikke kan skyldes kablene. Denne konklusjonen kommer du frem til fordi det da ville være vanskelig å bedrive pålitelig produktutvikling av høytalere ???

    Er dette et vitenskapelig etterprøvbart ressonement synes du?
    Er det ikke - i denne sammenheng - mer enn nok at en forholder seg til en slags hverdagslig normalfornuft?

    Som KoB har prøvd å anskueliggjøre; hvis det Fidelity her presenterer (baserer meg på KoBs gjengivelse her), så er enhver omtale av komponenter henimot meningsløsheten, om ikke DE RIKTIGE kabler er benyttet. Og når er disse benyttet, unntatt i slik kabelfantasier? Når vet vi om det er DE RIKTIGE kabler som er benyttet, om de ikke samtidig foretar en kabeltest ved test av enhver komponent?

    Hverdagsfornuften forteller meg; der er ingen ende på ufornuften.
    Jeg siterer direkte fra bladet:

    FIDELITY, #34/s.16 - Et musikalsk smykke - av KV (Om Bertram kabler)

    Og allerede på high-end messen i Munchen fikk jeg en forsmak før jeg fikk koblet de opp i eget referanseanlegg. For der hadde Europadistributøren Audionord en stand med Magnepan høyttalere som de også distribuerer. Men det låt bare sånn der med et internasjonalt kjent kabelmerke. Dagen etter hadde man skiftet til Bertram sølv. For en fantastisk forbedring! Det var selvsagt en heldig match. Men ikke bare det. For her opplevde vi en helt ny dimensjon i musikkpresentasjonen, noe vi skulle oppleve også i eget referanseanlegg.

    Står dette ved lag, så står hifi-blad uten egentlig eksistensgrunnlag heretter. Alle deres lytteerfaringer blir uinteressante, såfremt man ikke totalstandardiserer kabelbruk, både i blad og hjemme.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.231
    Antall liker
    277
    Sakset fra en kabeltest i svenske hifi og musikk nylig... ;D

    "Om man lyssnar blint på kablar så försvinner helt plötsligt alla skillnader i ljukaraktär & det visar hur lömskt det är att blindtesta,bättre att lyssna öppet & därmed höra skillnaderna".

    Ja disse hifijournalistene.....slik holder de vel på til dommedag.
     
    L

    lark

    Gjest
    Nå skal ikke jeg starte en ny kabeldebatt her, men kabler er for "forståsegpåere uten bakkekontakt". Slike finner man en del av i Fidelity.
    Husker med vantro en uttalelse av en medarbeider i bladet at en høytalerkabel til over 100 000 kroner var verdt pengene. Folk som hører enorme forskjeller på kabler bør rense kontaktene sine oftere.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    realist skrev:
    Sakset fra en kabeltest i svenske hifi og musikk nylig... ;D

    "Om man lyssnar blint på kablar så försvinner helt plötsligt alla skillnader i ljukaraktär & det visar hur lömskt det är att blindtesta,bättre att lyssna öppet & därmed höra skillnaderna".

    Ja disse hifijournalistene.....slik holder de vel på til dommedag.
    Du skylder meg et tastatur. Faen, jeg sitter og drikker vin, eller prøvde, ihvertfall.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Parelius skrev:
    Roysen skrev:
    KoB,

    Jeg må nesten klype meg i armen når jeg leser det du skriver.

    På den ene siden er du skeptisk til Fidelitys blindtest fordi metoden de benyttet ikke var godt nok beskrevet.

    På den andre siden er du overbevist om at de markante forbedringene rapportert ved å bytte kabler på Magnepan ikke kan skyldes kablene. Denne konklusjonen kommer du frem til fordi det da ville være vanskelig å bedrive pålitelig produktutvikling av høytalere ???

    Er dette et vitenskapelig etterprøvbart ressonement synes du?
    Er det ikke - i denne sammenheng - mer enn nok at en forholder seg til en slags hverdagslig normalfornuft?

    Som KoB har prøvd å anskueliggjøre; hvis det Fidelity her presenterer (baserer meg på KoBs gjengivelse her), så er enhver omtale av komponenter henimot meningsløsheten, om ikke DE RIKTIGE kabler er benyttet. Og når er disse benyttet, unntatt i slik kabelfantasier? Når vet vi om det er DE RIKTIGE kabler som er benyttet, om de ikke samtidig foretar en kabeltest ved test av enhver komponent?

    Hverdagsfornuften forteller meg; der er ingen ende på ufornuften.
    Jeg siterer direkte fra bladet:

    FIDELITY, #34/s.16 - Et musikalsk smykke - av KV (Om Bertram kabler)

    Og allerede på high-end messen i Munchen fikk jeg en forsmak før jeg fikk koblet de opp i eget referanseanlegg. For der hadde Europadistributøren Audionord en stand med Magnepan høyttalere som de også distribuerer. Men det låt bare sånn der med et internasjonalt kjent kabelmerke. Dagen etter hadde man skiftet til Bertram sølv. For en fantastisk forbedring! Det var selvsagt en heldig match. Men ikke bare det. For her opplevde vi en helt ny dimensjon i musikkpresentasjonen, noe vi skulle oppleve også i eget referanseanlegg.

    Står dette ved lag, så står hifi-blad uten egentlig eksistensgrunnlag heretter. Alle deres lytteerfaringer blir uinteressante, såfremt man ikke totalstandardiserer kabelbruk, både i blad og hjemme. (Parelius' uth.)
    For hverdagsfornuften så blir jo dette den uunngåelige konklusjon.

    Den dagen jeg tar slikt (Fidelity-sitatet) alvorlig, setter jeg en kule for pannen, eller ber om å bli satt under administrasjon. Men som sensualistene insisterer på; det er jo bare underholdning, så jeg slipper unna hele problematikken, heldigvis. Annen underholdning har jeg også.
     
    M

    musicus

    Gjest
    KindOfBlue skrev:
    Parelius skrev:
    Roysen skrev:
    KoB,

    Jeg må nesten klype meg i armen når jeg leser det du skriver.

    På den ene siden er du skeptisk til Fidelitys blindtest fordi metoden de benyttet ikke var godt nok beskrevet.

    På den andre siden er du overbevist om at de markante forbedringene rapportert ved å bytte kabler på Magnepan ikke kan skyldes kablene. Denne konklusjonen kommer du frem til fordi det da ville være vanskelig å bedrive pålitelig produktutvikling av høytalere ???

    Er dette et vitenskapelig etterprøvbart ressonement synes du?
    Er det ikke - i denne sammenheng - mer enn nok at en forholder seg til en slags hverdagslig normalfornuft?

    Som KoB har prøvd å anskueliggjøre; hvis det Fidelity her presenterer (baserer meg på KoBs gjengivelse her), så er enhver omtale av komponenter henimot meningsløsheten, om ikke DE RIKTIGE kabler er benyttet. Og når er disse benyttet, unntatt i slik kabelfantasier? Når vet vi om det er DE RIKTIGE kabler som er benyttet, om de ikke samtidig foretar en kabeltest ved test av enhver komponent?

    Hverdagsfornuften forteller meg; der er ingen ende på ufornuften.
    Jeg siterer direkte fra bladet:

    FIDELITY, #34/s.16 - Et musikalsk smykke - av KV (Om Bertram kabler)

    Og allerede på high-end messen i Munchen fikk jeg en forsmak før jeg fikk koblet de opp i eget referanseanlegg. For der hadde Europadistributøren Audionord en stand med Magnepan høyttalere som de også distribuerer. Men det låt bare sånn der med et internasjonalt kjent kabelmerke. Dagen etter hadde man skiftet til Bertram sølv. For en fantastisk forbedring! Det var selvsagt en heldig match. Men ikke bare det. For her opplevde vi en helt ny dimensjon i musikkpresentasjonen, noe vi skulle oppleve også i eget referanseanlegg.

    Står dette ved lag, så står hifi-blad uten egentlig eksistensgrunnlag heretter. Alle deres lytteerfaringer blir uinteressante, såfremt man ikke totalstandardiserer kabelbruk, både i blad og hjemme.
    Hva er det som er så oppsiktsvekkende med dette? at det brukes store ord for å beskrive, relativt små forskjeller, er vel noe de fleste som driver med hifi har oppdaget, eller burde ha fått med seg.
    Storm i ett vannglass KoB, imho, som nevnt er det en underholdnings tidsskrift vi snakker om her, ikke noe teknisk ukemagasin.

    mvh
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Det er bare en eneste logisk forklaring på hvorfor Fidelity ikke vil publisere metoden bak sine blindtester: De vet at den ikke er god nok.

    Samtidig er dette et tegn på at de undervurderer sine leseres intelligens.
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    Jeg er sikkert til stor irritasjon for enkelte, men syns det må være lov å sette spørsmålstegn ved visse påstander og utsagn.

    Så kan man spørre:

    Hva er mest interessant innen hifi?
    Er det effekt av ulike aktive komponenter (høyttalere, forsterkertyper, kilder, DAC, RIAA, PU, lytterom), der man faktisk i de mange tilfeller kan høre forskjeller, også blindt;

    eller er det effekt av passive komponenter, som kabler, tilkoblingstype (banan, spade), osv -- der forskjeller forsvinner straks man ikke vet hva man lytter til?

    (Og naturligvis burde også kilden vi lytter til (opptaket) være av stor interesse)
     
    M

    musicus

    Gjest
    Karma skrev:
    Samtidig er dette et tegn på at de undervurderer sine leseres intelligens.
    Har noen tvunget deg til å lese Fidelity Karma? man kan jo nesten lese deg slik som du (og flere med deg) konkluderer her.

    mvh
     
    K

    KindOfBlue

    Gjest
    musicus skrev:
    Karma skrev:
    Samtidig er dette et tegn på at de undervurderer sine leseres intelligens.
    Har noen tvunget deg til å lese Fidelity Karma? man kan jo nesten lese deg slik som du (og flere med deg) konkluderer her.

    mvh
    Jeg opplever overhodet ingen lesertvang, og er helt enig i at det er meget underholdende. Og samtidig noe jeg ikke tar så fryktelig alvorlig - nå har ihvertfall Valhalla blitt parkert, så grensen opp til godlyd i en signalkabel stanger ved 48.000, det er da noe. Etterhvert skal du se det blir ganske overkommelig også for dem som nettopp starter med hobbyen å FØLE seg sikre på at de har godlyden hjemme.
     
    M

    musicus

    Gjest
    KindOfBlue skrev:
    musicus skrev:
    Karma skrev:
    Samtidig er dette et tegn på at de undervurderer sine leseres intelligens.
    Har noen tvunget deg til å lese Fidelity Karma? man kan jo nesten lese deg slik som du (og flere med deg) konkluderer her.

    mvh
    ..og er helt enig i at det er meget underholdende. Og samtidig noe jeg ikke tar så fryktelig alvorlig ....
    Her er vi iaf enige ;) :)....

    mvh
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    musicus skrev:
    Karma skrev:
    Samtidig er dette et tegn på at de undervurderer sine leseres intelligens.
    Har noen tvunget deg til å lese Fidelity Karma? man kan jo nesten lese deg slik som du (og flere med deg) konkluderer her.

    mvh
    Jeg leser Fidelity fordi jeg foreløpig ikke vil gi opp håpet om å bli korrekt informert.
    Du siterte ellers bare min siste setning. Har du en annen logisk forklaring enn meg?
     
    M

    musicus

    Gjest
    Karma skrev:
    musicus skrev:
    Karma skrev:
    Samtidig er dette et tegn på at de undervurderer sine leseres intelligens.
    Har noen tvunget deg til å lese Fidelity Karma? man kan jo nesten lese deg slik som du (og flere med deg) konkluderer her.

    mvh
    Jeg leser Fidelity fordi jeg foreløpig ikke vil gi opp håpet om å bli korrekt informert.
    Du siterte ellers bare min siste setning. Har du en annen logisk forklaring enn meg?
    Jeg siterte det jeg oppfattet som en slags konklusjon fra deg, ellers må jeg vel si at du burde ha oppdaget profilen til Fidelity lenge för du kom til #34...

    mvh
     
    L

    lark

    Gjest
    Jeg kjøper Fidelity sporadisk, og blir like skuffet hver gang. Omtalene av utstyr sier meg omtrent ingenting. Det blir brukt spalte opp og spalte ned på blomstrende fargerik svada. Det mest interessante er musikkstoffet, og selvfølgelig de flotte bildene.
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    musicus skrev:
    Karma skrev:
    musicus skrev:
    Karma skrev:
    Samtidig er dette et tegn på at de undervurderer sine leseres intelligens.
    Har noen tvunget deg til å lese Fidelity Karma? man kan jo nesten lese deg slik som du (og flere med deg) konkluderer her.

    mvh
    Jeg leser Fidelity fordi jeg foreløpig ikke vil gi opp håpet om å bli korrekt informert.
    Du siterte ellers bare min siste setning. Har du en annen logisk forklaring enn meg?
    Jeg siterte det jeg oppfattet som en slags konklusjon fra deg, ellers må jeg vel si at du burde ha oppdaget profilen til Fidelity lenge för du kom til #34...

    mvh
    Siden du er uenig i min konklusjon, så må jeg moderere meg. Fidelity har IKKE undervurdert DIN intelligens.. ::) :D
     
    M

    musicus

    Gjest
    lark skrev:
    Jeg kjøper Fidelity sporadisk, og blir like skuffet hver gang. Omtalene av utstyr sier meg omtrent ingenting. Det blir brukt spalte opp og spalte ned på blomstrende fargerik svada. Det mest interessante er musikkstoffet, og selvfølgelig de flotte bildene.
    Som du her skisserer det så lurer jeg virkelig på om "problemet" er riktig adressert til Fidelity, noe burde du jo selv ha oppdaget underveis, at du kaster bort pengene dine gang på gang på noe du opplever som svada, kan vel ikke skyldes så veldig mange andre enn en selv?

    mvh
     

    LydGeir

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    835
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    FallenA skrev:
    lyden skrev:
    ja enig , å få bladet før det kommer i butikkhyllene burde være en selvfølge for oss som abonerer , men det virker ikke som vi er prioriterte , ref tidligere disk,...........
    mvh
    Akkurat det er har jo vært tema så lenge bladet har eksistert! Derfor sluttet jeg med abb, og kjøper selv istedet.
    Jeg tegnet faktisk abb. til dette nummeret, men hvis dette er regelen og ikke unntaket om et år kan de se bort fra fonyelse. Jeg ville jo tro at de tjener bedre på abb. enn løssalg med provisjon til Narvesen, men det virker definitivt ikke som de tillegger det noe vekt.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Jeg kan ikke skjønne at det skal være vanskeligere for en høytalerprodusent å finne og anbefale en god kabel som er en god match til deres produkt enn det å gjøre det samme med signalkilder, forforsterkere og effekttrinn. Lyden ut av høytalerne er da resultatet av alt utstyret i anlegget og kan ikke produsere lyd alene.

    Dette er noe produsentene vet å forholde seg til og flere kjente produsenter anbefaler faktisk spesifikke kabler - Audio Physic, Rockport Technologies, Wilson Audio, Overkill Audio, Avalon, Eggleston Works, Kharma etc.

    Flere produsenter er også helt klare på hvilken intern kabel de benytter.

    Mvh
    Roysen
     
    M

    musicus

    Gjest
    Karma skrev:
    musicus skrev:
    Karma skrev:
    musicus skrev:
    Karma skrev:
    Samtidig er dette et tegn på at de undervurderer sine leseres intelligens.
    Har noen tvunget deg til å lese Fidelity Karma? man kan jo nesten lese deg slik som du (og flere med deg) konkluderer her.

    mvh
    Jeg leser Fidelity fordi jeg foreløpig ikke vil gi opp håpet om å bli korrekt informert.
    Du siterte ellers bare min siste setning. Har du en annen logisk forklaring enn meg?
    Jeg siterte det jeg oppfattet som en slags konklusjon fra deg, ellers må jeg vel si at du burde ha oppdaget profilen til Fidelity lenge för du kom til #34...

    mvh
    Siden du er uenig i min konklusjon, så må jeg moderere meg. Fidelity har IKKE undervurdert DIN intelligens.. ::) :D
    Vel, som jeg nevnte litt tidligere her så er det ikke alltid at pris og prestanda er det samme, selv har jeg nedgradert prisen på kablene mine, og oppgradert prestandaen, uavhengig av hva F skriver, det er som nevnt lest fra min side som hyggelig og god underholdning og ikke annet, ikke blir jeg fornärmet av at de skriver noe jeg er uenig i heller, men det er bare meg ;) ...

    mvh
     
    L

    lark

    Gjest
    musicus skrev:
    lark skrev:
    Jeg kjøper Fidelity sporadisk, og blir like skuffet hver gang. Omtalene av utstyr sier meg omtrent ingenting. Det blir brukt spalte opp og spalte ned på blomstrende fargerik svada. Det mest interessante er musikkstoffet, og selvfølgelig de flotte bildene.
    Som du her skisserer det så lurer jeg virkelig på om "problemet" er riktig adressert til Fidelity, noe burde du jo selv ha oppdaget underveis, at du kaster bort pengene dine gang på gang på noe du opplever som svada, kan vel ikke skyldes så veldig mange andre enn en selv?

    mvh
    Jo, du kan nok ha rett i det ;D Jeg synes forøvrig også at det meste av Bibelen er svada.
     
    S

    Storebror

    Gjest
    Karma skrev:
    Det er bare en eneste logisk forklaring på hvorfor Fidelity ikke vil publisere metoden bak sine blindtester: De vet at den ikke er god nok.
    Samtidig er dette et tegn på at de undervurderer sine leseres intelligens.
    Logikken er konge? Det er vel rimelig tydelig hvordan Fidelity blindtester?
    Jeg har ikke hatt gleden av å møte de hyggelige medarbeidere i dette bladet på en stund, men tror da dette foregår som beskrevet i tidligere nummer av bladet.
    En gjeng medarbeidere ankommer huset hvor referanseriggen står.
    Det er et forheng som dekker over komponenter og hva det måtte være som blindtestes, slik at man ikke ser det.
    Noe som jo er hovedsaken med denne typen blindtest?

    Man lytter på et utgangspunkt, som virker som referanse for dagens "økt".
    Så byttes det, og man skriver ned inntrykk. Man vet ikke om det byttes, eller hva det byttes til.

    Dette er selvfølgelig ikke en blindtest som søker å "bevise" at det er forskjeller på produkter.
    Man har allerede gjort seg opp en mening og tatt stilling i forhold til at forskjellene eksisterer, her er det snakk om å beskrive forskjellene.

    Hvorfor da blindteste? Jo, for å koble ut øynene og således den mulige påvirkningen til kjente aspekter ved merkenes lyd.
    Jeg hadde ALDRI trodd at det var Naim jeg hørte på i den cdspillertesten jeg var med på.
    Kan det hende at jeg hadde hørt PRAT dersom jeg så at det var Naim? Muligens, men det ville jeg hatt muligheten til å avstemme/sjekke ut dersom jeg hadde testet Naim'en seende før blindtesten.


    ______________________




    Forstår ikke folket her inne snart at man ikke blir enige?
    Det finnes en liten gruppe audiofile som ikke hører forskjell på kabler og er overbevist om at dette er sannheten.
    Blindtestflagget veives høyt i lufta, selv om få eller ingen av dem blindtester selv.
    (Nå snakker jeg om de EKTE statistisk holdbare og etterprøvbare abx-ene)

    Kall det religion, kall det placebo eller innbildning.
    Jeg hører forskjell på kabler, og det er fordi jeg hører det.
    Sånn er det bare, og jeg kommer ikke til å ofre et ledig minutt på abx før en av tilhengerne her inne har vist meg at abx fungerer overhodet til å påvise noen av de små forskjellene innen vår hobby.

    Plukk hva som helst, 300B røramp kontra ICE eller noe sånt og gjennomfør en statistisk holdbar og etterprøvbar abx som viser at det er hørbar forskjell på dette.

    Denne stillingskrigen og orkløvingen fører ingen steder.

    Sånn, nå kan dere starte med å svare på alt annet enn det jeg har skrevet ;) :D

    :) R
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn