Er DIY-prosjekter meningsløse? Min ærlige mening...

T

timc

Gjest
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Jan-Helge skrev:
at jeg har fått trygghet i hva verdier er for meg
Tråden her vitner om noe annet.

Folk som ER trygge på sine verdier har ikke behov for å stille spørsmål ved andres.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Jan-Helge skrev:
Jeg misunner sjelden andre, og gjør jeg det så er det på grunnlag av hvordan dem har det som mennesker, og ikke på grunnlag av hva dem eier.
Var det noen som sa dét, da?
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.957
Antall liker
13.304
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Er DIY-prosjekter meningsløse?

for å ha levd så lenge; det er forbausende lite du har fått med deg
imo
mvh
Leif
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Begrepet "Hifi-religiøs" får en helt ny mening etter å ha lest trådstarters kverulerende innspill.

Snakk om å blottlegge en total kunnskapsmangel omkring hifi generelt.

Du har en ufattelig lang vei å gå.....
 

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Innlegg
422
Antall liker
6
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Jan-Helge/made4u, disse brannfakklene du kaster inn i diverse fora kan få deg til å fremstå som at du ikke er vel bevart. Har du reflektert noe over dette?
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Det alle reagerte på, er at du tydeligvis ikke vil forstå hvorfor noen har en hobby som du ikke finner interessant
Jeg forstår godt at andre har en hobby jeg ikke finner interessant.

Personlig så strikker jeg ikke, men forstår god at andre gjør det. Samme med dem som har frimerker, frimerker interesserer meg i liten grad annet enn de gangene jeg skal sende f.eks. et brev.

Det er ikke der det ligger!!

Et stereoanlegge er dog ment for å spille musikk, selve musikken er dog grunnen til at man driver med HiFi i det hele tatt - tar man bort musikken er hifi i seg selv meningsløst... Det må da alle si seg enig i, annet ville være å vrenge og vri på det hele hinsides enhvers fatteevne... Så får nesten anta at musikken er drivkraften for det dem har mål om å oppnå...

Men det er der det skranter for noen - og det er da det er verdt å stoppe opp og spørre: "Hva er det dem driver med?"

Ikke si at det ikke finnes dem, som blir ferdig med det ene DIY-prosjektet. Hva skjer så? Jo, dem selger kanskje produktet eller bruker det i liten grad, fordi dem er i gang med en ny oppgradering som skal bringe resultatet videre... Hadde det ikke heller vært en ide å heller komme til selve saken, musikken?

Men nei da, her skal det forbedres - ergo havner dem i garasjen heller enn å lytte til musikk.

Det er da betimelig å spørre seg selv, hva som er vitsen med å bygge noe som knapt tas i bruk... det blir like dumt som å bygge en sykkel om man ikke er tenkt å benytte denne i særlig grad, hva er da poenget?

Eneste dem kan forsvare det med er en interesse for å bygge komponenter - dog kan det i noen tilfeller ha ytterst lite med musikkinteresse å gjøre.

Vet jeg tråkker noen på tærne med dette, og det sikkert gjør litt vondt i dypet av en og annen sjel, er jo som sagt et følsomt tema dette. Jeg ønsker bare at mennesker tidvis skal tenke seg mer om før dem begir seg i kast med noe som er åpenlyst meningsløst i noen tilfeller.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Er DIY-prosjekter meningsløse?

HCS skrev:
Nå måtte jeg le her.. Dette åpningsinnlegget må stå som kroneksemplet på ignorans og manglende innsikt..Både hos seg selv og ifht andre... Er det rett og slett misunnelse ute å går made4u ? Kabler er for dyrt, dyre kameraer er bare tull og skulle noen kunne bygge noe selv så er det i beste fall ikke noe bedre enn det masseproduserte ?? Skulle nesten tro du satt med disse øyelappene ifra NSB som du skryter av ikke foran øynene, men mellom hjernehalvdelene.. 8)
Jeg sliter iallfall med å forstå trådstarters motiv med alle trådene om ting som er feil eller dumt.

Rent økonomisk er neppe DIY gunstig mtp annenhåndsverdi men bortsett fra det ser jeg utelukkende fordeler med DIY.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.957
Antall liker
13.304
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Er DIY-prosjekter meningsløse?

høres ut som en skikkelig "looser" med et skikkelig markeringsbehov
prøver å påberope seg filosofiske ambisjoner...jesus!
har du overhodet reflektert over at folk kan ha andre grunner til å drive med audio som hobby, enn de du selv ser?
for meg er audio en kombinasjon av gleden ved musikk, akustikk, elektronikk, mekanikk, pneumatikk, geometri, design mm
praktisk problemløsing, tilegning av kunnskap for å nå et mål
det sosiale
gruppetilhørighet
men i sluttenden er det alltid musikken som er drivkraften
kan det være såå vanskelig å fatte?
imo
mvh
Leif
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Du tråkker ikke på noen tær, og det er ikke noe følsomt tema. Det folk blir frustrert av er at det er komplett umulig å få deg til å forstå det de prøver å si.

Enten er du ekstremt ignorant, eller så er du et overmåte superintelligent troll.

(http://en.wikipedia.org/wiki/Troll_%28Internet%29)

Det du ikke later til å forstå er at mange driver med DIY fordi DET i seg selv er noe de finner glede i og ønsker å bruke tiden sin på.

Hadde man kun ønsket seg noe å spille musikken sin på, og bruke minst mulig tid på å få det til, hadde man selvsagt bare gått i butikke og kjøpt noe.

Jeg har, siden du nevner det, bygget masse sykler som har blitt solgt igjen nesten ubrukt. FORDI JEG SYNES DET ER ARTIG Å HOLDE PÅ MED.

Det kan da ikke være så vanskelig å forstå?
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Er DIY-prosjekter meningsløse?

LMC skrev:
for å ha levd så lenge; det er forbausende lite du har fått med deg
imo
mvh
Leif
"noen ganger kommer alderen heeeelt alene..........."

mvh
Proffen
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Er DIY-prosjekter meningsløse?

audiomur skrev:
Jan-Helge/made4u, disse brannfakklene du kaster inn i diverse fora kan få deg til å fremstå som at du ikke er vel bevart. Har du reflektert noe over dette?
Det får være opp til enkeltindividers egen vurderingsevne, hva den enkelte vurderer meg til bryr meg i liten eller ingen grad. Tror dog de fleste ser meg som oppegående, og da vurderer dem meg helt korrekt (i alle fall ut fra de tilbakemeldinger jeg til stadighet mottar).

Finnes sikkert dem, som vurderer meg annerledes og som ikke vel bevart. Jeg liker å tenke om dem, at det er deres problem heller enn mitt. De har i så fall en dårlig vurderingsevne, man kan ikke dømme noen fra et diskusjonsforum alene - dessuten er det ikke sikkert alt en person ytrer i et diskusjonsforum nødvendigvis står for alt personen mener. Noen liker i større grad enn andre å fyre opp stemningen litt, og da kan ting settes på spissen og man kan sågar ta opp et tema med en annen vinkling enn den man personlig har. Sier ikke nødvendigvis at jeg gjør det i denne eller andre debatter jeg har startet, i så fall ville jeg ikke avslørt dette og slik meldt meg ut av hele debatten.

Men la meg si det slik. En kamerat av meg tror ikke på Gud, han har sågar gjort et aktivt grep for å vise det, meldt seg ut av statskirken. Jeg tror heller ikke på noen Gud, dog er jeg fortsatt passiv medlem i statskirken og går i kirken ved dåp, bryllup og ved andre anledninger det må bli slik. Diskuterer dog religion med han innimellom, tror du det er som religiøs eller ikke? Selvfølgelig tar jeg på meg troen, selv om jeg er ikke-troende, og det blir tidvis en spennende debatt selv om vi i utgangspunktet er helt enige.

Og slik ser enhver oppegående det regner jeg med, og ville derfor sett meg mer som en provokatør som liker en debatt, heller enn en som ikke var ved mine fulle fem. Er faktisk ganske så oppegående sammenlignet med snittet, omtrent to standardavvik over normalen intelligentmessig - tror derfor det er få som tenker i de baner at jeg er tett fra halsen og opp...

Som sagt, jeg søker bare debatten her - det kan jeg love, jeg er en ganske annen privat.

Livet består av mange arenaer, man inntar mange forskjellige roller...
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.544
Antall liker
102.931
Torget vurderinger
23
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Sånn! Nå har det blitt sløst bort nok god spalteplass på en åpenbart meningsløs monolog.

Her er et par forslag til "nick's" som tør være relevant - kanskje vi skulle ha en avstemming om det er den mest ihuga DIY'er som burde skifte, eller er det en annen??

Alt. 1 "SøppelKongen"







Alt. 2 "Headupass"
 

Vedlegg

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Jan-Helge skrev:
audiomur skrev:
Jan-Helge/made4u, disse brannfakklene du kaster inn i diverse fora kan få deg til å fremstå som at du ikke er vel bevart. Har du reflektert noe over dette?
Livet består av mange arenaer, man inntar mange forskjellige roller...
Herregud! - ord blir fattige...
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Jan-Helge skrev:
ville derfor sett meg mer som en provokatør som liker en debatt, heller enn en som ikke var ved mine fulle fem. Er faktisk ganske så oppegående sammenlignet med snittet, omtrent to standardavvik over normalen intelligentmessig - tror derfor det er få som tenker i de baner at jeg er tett fra halsen og opp...

Som sagt, jeg søker bare debatten her - det kan jeg love, jeg er en ganske annen privat.
Et troll, altså.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic skrev:
Brukere som ser ut til å provosere og/eller kverulere uten å bidra med noe som helst konstruktivt vil bli utestengt.

Jeg er i alle fall den samme person med de samme meninger på nettet som jeg er IRL. Det går jeg ut fra at andre er også. Følgende er i høyeste grad ment som et vennlig tips: Jeg tror du skal revurdere hvordan dine utsagn på i alle fall dette forumet får folk til å oppfatte deg. Jeg vet i alle fall at mitt inntrykk herfra ikke stemmer med slik du selv sier du tror og ønsker at folk oppfatter deg.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Rent økonomisk er neppe DIY gunstig mtp annenhåndsverdi men bortsett fra det ser jeg utelukkende fordeler med DIY.
Og ikke minst det faktum, at dersom man bruker 200 timer i garasjen, som man kanskje heller kunne brukt til å jobbe overtid på jobben (mange bedrifter har behov for det) - gjør at det kanskje ikke er like lønnsomt likevel.

Hva ville man ikke tjent på 200 timer med jobbing heller enn med 200 timer i garasjen? Jo, man kunne kjøpt seg et vesentlig dyrere produkt og spart seg bryet med noe man ville fått mye mindre igjen for å selge.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Er DIY-prosjekter meningsløse?

I`m speechless, dette er jo bare utroooolig....hva det går an å si....

SITAT: "Diskuterer dog religion med han innimellom, tror du det er som religiøs eller ikke? Selvfølgelig tar jeg på meg troen, selv om jeg er ikke-troende, og det blir tidvis en spennende debatt selv om vi i utgangspunktet er helt enige."
--> Dette er jo intet annet enn dumt, om ikke psykt, og ganske så typisk for kverulanter....


SITAT: "Det får være opp til enkeltindividers egen vurderingsevne, hva den enkelte vurderer meg til bryr meg i liten eller ingen grad."
SITAT: "Finnes sikkert dem, som vurderer meg annerledes og som ikke vel bevart. Jeg liker å tenke om dem, at det er deres problem heller enn mitt. De har i så fall en dårlig vurderingsevne, man kan ikke dømme noen fra et diskusjonsforum alene - dessuten er det ikke sikkert alt en person ytrer i et diskusjonsforum nødvendigvis står for alt personen mener."
--> HVA MED Å STIKKE FINGEREN I JORDEN, OG I DET MINSTE VÆRE LITT YDMYK OG FORSØKE Å TA LITT SELVKRITIKK/VELMENT, KONSTRUKTIV KRITIKK?

SITAT: " Noen liker i større grad enn andre å fyre opp stemningen litt, og da kan ting settes på spissen og man kan sågar ta opp et tema med en annen vinkling enn den man personlig har. Sier ikke nødvendigvis at jeg gjør det i denne eller andre debatter jeg har startet, i så fall ville jeg ikke avslørt dette og slik meldt meg ut av hele debatten."
--> DA LURER JEG PÅ FØLGENDE: WHAT THE F... IS YOUR POINT? LITE Å GJØRE PÅ JOBBEN...?


mvh
Proffen
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Brukere som ser ut til å provosere og/eller kverulere uten å bidra med noe som helst konstruktivt vil bli utestengt.
Nå er det nå ikke slik at jeg er helt nytteløs og ikke bidrar med noe. Dessuten er jeg veldig engasjert hva gjelder HiFi (og foto) m.m., ikke alt jeg kommer med er verdiløst for å si det slik - dessuten er debatt i seg selv sunt innen enhver interesse.

Og jeg har skuldre brede og solide nok til å ta den støyten det måtte medføre å kaste inn en og annen brannfakkel av en tanke. Men føler mange unviker hele debatten/tema og kaster seg inn i usakeligheter. Om andre holder seg til tema så kan jeg også gjøre det på en saklig måte.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Jan-Helge skrev:
Rent økonomisk er neppe DIY gunstig mtp annenhåndsverdi men bortsett fra det ser jeg utelukkende fordeler med DIY.
Og ikke minst det faktum, at dersom man bruker 200 timer i garasjen, som man kanskje heller kunne brukt til å jobbe overtid på jobben (mange bedrifter har behov for det) - gjør at det kanskje ikke er like lønnsomt likevel.

Hva ville man ikke tjent på 200 timer med jobbing heller enn med 200 timer i garasjen? Jo, man kunne kjøpt seg et vesentlig dyrere produkt og spart seg bryet med noe man ville fått mye mindre igjen for å selge.
Poenget er ikke å spare penger, men som sagt utallige ganger at det skal være interessant, artig og givende å holde på med.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.103
Antall liker
33.957
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Er vel nesten det samme som å si det er meningsløst å fiske. Det blir billigere å kjøpe fisk i frysedisken.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Jan-Helge skrev:
Rent økonomisk er neppe DIY gunstig mtp annenhåndsverdi men bortsett fra det ser jeg utelukkende fordeler med DIY.
Og ikke minst det faktum, at dersom man bruker 200 timer i garasjen, som man kanskje heller kunne brukt til å jobbe overtid på jobben (mange bedrifter har behov for det) - gjør at det kanskje ikke er like lønnsomt likevel.

Hva ville man ikke tjent på 200 timer med jobbing heller enn med 200 timer i garasjen? Jo, man kunne kjøpt seg et vesentlig dyrere produkt og spart seg bryet med noe man ville fått mye mindre igjen for å selge.
Nå har jeg hørt et par eksempler på DIY som har vært så gode at det slettes ikke er sikkert resultatet ville blitt bedre dersom de skulle jobbet overtid og brukt overtidskronene i butikken. Og i tillegg tilegner DIY'erne seg kunnskap som de gjerne deler med andre på forumet.

Så er det godt å komme seg ut av kontoret etter endt arbeidsdag.

I dag kom jeg til jobb på en 25 år gammel cyclocross som jeg har pusset på i kjellerboden i vinter, ser ikke på det som arbeid. SAP derimot ville jeg aldri brukt i fritiden.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Jan-Helge skrev:
Brukere som ser ut til å provosere og/eller kverulere uten å bidra med noe som helst konstruktivt vil bli utestengt.
Nå er det nå ikke slik at jeg er helt nytteløs og ikke bidrar med noe. Dessuten er jeg veldig engasjert hva gjelder HiFi (og foto) m.m., ikke alt jeg kommer med er verdiløst for å si det slik - dessuten er debatt i seg selv sunt innen enhver interesse.
Du sa jo selv nettopp at det var akkurat det du gjorde i denne tråden. (Og dermed også de fleste andre du har startet.) Du kverulerer og provoserer for å få i gang en opphetet debatt.

Jan-Helge skrev:
Og jeg har skuldre brede og solide nok til å ta den støyten det måtte medføre å kaste inn en og annen brannfakkel av en tanke. Men føler mange unviker hele debatten/tema og kaster seg inn i usakeligheter. Om andre holder seg til tema så kan jeg også gjøre det på en saklig måte.
Problemet i dette tilfellet, er at hele "temaet" rammes av den siterte regelen. ...Og er helt usaklig og basert på premisser som bare eksisterer i ditt hode.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.957
Antall liker
13.304
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Er DIY-prosjekter meningsløse?

sitat:
Tror dog de fleste ser meg som oppegående, og da vurderer dem meg helt korrekt

dette sier mere om din omgangskrets enn ditt intellekt!

hverken innholdet i det du skriver
eller
måten du kommuniserer
og formulerer dette på
vitner om en som er særlig oppegående
snarere tvert imot

snakk om selvgod!

jeg har nesten litt problemer med å graspe at du kan være så ignorant som du fremstår
er det mulig?
hva slags arbeidsgiver kan bruke noen av denne kaliberen til noe som helst? ???
mvh
Leif
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Er DIY-prosjekter meningsløse?

LMC skrev:
sitat:
Tror dog de fleste ser meg som oppegående, og da vurderer dem meg helt korrekt

dette sier mere om din omgangskrets enn ditt intellekt!

hverken innholdet i det du skriver
eller
måten du kommuniserer
og formulerer dette på
vitner om en som er særlig oppegående
snarere tvert imot

snakk om selvgod!

jeg har nesten litt problemer med å graspe at du kan være så ignorant som du fremstår
er det mulig?
hva slags arbeidsgiver kan bruke noen av denne kaliberen til noe som helst? ???
mvh
Leif
...kanskje mannen er tvilling?..... ;D

mvh
Proffen
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Er DIY-prosjekter meningsløse?

LMC skrev:
hva slags arbeidsgiver kan bruke noen av denne kaliberen til noe som helst? ???
mvh
Leif
Jeg gjetter på at han er student.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Jeg synes vi andre skal huske på dette:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic skrev:
ikke poster innlegg som er usanne, tvilsomme, unøyaktige, eller er egnet til å krenke, trakassere eller fornærme enkeltindivider
Selv om trådstarter ikke gjør det, kan de fleste andre prøve å oppføre seg "etter boka".
 
T

timc

Gjest
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Anonym skrev:
Nå har jeg hørt et par eksempler på DIY som har vært så gode at det slettes ikke er sikkert resultatet ville blitt bedre dersom de skulle jobbet overtid og brukt overtidskronene i butikken.
Fytti hvor mye overtid jeg måtte jobbe for å betale mellomlegget på DIY høyttalerne mine og de tilsvarende originalene (det er tilnærmet en klone). Ikke har jeg mulighet for overtid heller.

Om vi rekner 200kr timen brutto (jeg har ikke så mye) og skatteprosent på 30%, så ville jeg sitte igjen med 140kr timen utbetalt.

Da måtte jeg jobbe 1786 timer overtid for å finansiere mellomlegget. Da bruker jeg mye heller tiden på DIY. Ikke minst så lærer jeg noe i samme slengen.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Hvorfor denne tråden i det hele tatt? Når nesten halvparten av "freakene" her inne er mer opptatt av design, enn lyd? ;D

Hvorfor blir det bygget/pusset opp båter, biler, hus, klær, ... -når alt kan kjøpes ferdig?

Arne K
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Min gode venn, Sense, er en ivrig DIY`er...
Han lager, bygger om og modder så det lukter svidd.
Han har kunnskap og ferdigheter, og ikke minst; han har en soleklar tanke bak hvor/hva han vil, samt en like soleklar forestilling om hvordan han skal komme dit.

Hører så karen ikke på musikk?
Jo, for pokker, det er jo det han gjør! HVORDAN skulle han ellers finne ut hvor han vil, hva han vil endre/forbedre, og hvordan dette skal gjøres?

Skal gi meg nå...selv om det er fristende med å sitere ordtøkjer i tråder som denne.... ;D
Kunne kanskje vært en ide å få moderatorene på banen i slike ørkesløse tråder...?

mvh
Proffen
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Det jeg har lært gjennom hifi-DIY gjennom 30 år gjør at jeg har den jobben jeg har i dag og at jeg har den lyden jeg har i dag.

Lykkelig på begge områder!

Meningsløst?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.664
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Proffen skrev:
D
Kunne kanskje vært en ide å få moderatorene på banen i slike ørkesløse tråder...?
mvh
Proffen
Jo men litt vanskelig å vite helt hva som skal gjøres i en slik tråd.
La merke til den litt vel sent også. Alle må ha lov til å ha sine meninger og å skape debatt. Det rettferdiggjør derimot ikke å være direkte ufin og å drive mer personkarakteristikker.
Man kan være enig eller uenig.. Ikke noe problem.

Vil la den stå en liten stund til. Om det kommer mer sleivspark stenges tråden.
Personlig er jeg litt "uhildet" her da jeg er en diy person selv og dermed ønsker å delta i debatten samtidig som jeg har til oppgave å moderere.
Det beste er nok at jeg ikke deltar med egne meninger i debatten og heller holder den litt under oppsikt.

Om det er mulig å få tråden inn på et saklig "for og imot" nivå er opp til medlemmene selv.
Prøv ihvertfall
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Er DIY-prosjekter meningsløse?

bambadoo skrev:
Proffen skrev:
D
Kunne kanskje vært en ide å få moderatorene på banen i slike ørkesløse tråder...?
mvh
Proffen
Jo men litt vanskelig å vite helt hva som skal gjøres i en slik tråd.
La merke til den litt vel sent også. Alle må ha lov til å ha sine meninger og å skape debatt. Det rettferdiggjør derimot ikke å være direkte ufin og å drive mer personkarakteristikker.
Man kan være enig eller uenig.. Ikke noe problem.

Vil la den stå en liten stund til. Om det kommer mer sleivspark stenges tråden.
Personlig er jeg litt "uhildet" her da jeg er en diy person selv og dermed ønsker å delta i debatten samtidig som jeg har til oppgave å moderere.
Det beste er nok at jeg ikke deltar med egne meninger i debatten og heller holder den litt under oppsikt.

Om det er mulig å få tråden inn på et saklig "for og imot" nivå er opp til medlemmene selv.
Prøv ihvertfall
....men kanskje moderatorene kunne prøvd å bli flinkere til å få trådstarter til å få frem "poenget" med tråden(e)?
Som det er nå, blir det jo mer som et gnagsår/myggstikk de færreste "ønsker" eller forstår....
Det er lett å si: Gi f...., men noen klarer å trigge noe hos andre, av ukjente grunner....

mvh
Proffen
 

Multicell

Medlem
Ble medlem
05.10.2005
Innlegg
33
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Er vel ikke DIY prosjektene som er meningsløse, men å diskutere om de er det.
Finnes vel like mange svar som det finnes mennesker.
For en som ikke har peiling på elektronikk og ingen interesse for lyd, elektronikk, er det vel meningsløst,
men for en som kan mye og har stoor interesse er det vel ikke så dumt ;)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er DIY-prosjekter meningsløse?

bambadoo skrev:
Alle må ha lov til å ha sine meninger og å skape debatt.
Ja, men:

1) Ved å bruke dette forumet aksepterer du at du ikke poster innlegg som er usanne, tvilsomme, unøyaktige, eller er egnet til å krenke, trakassere eller fornærme enkeltindivider, grupperinger eller nasjonaliteter. Vanlig Netikette gjelder med tanke på språkbruk, holdninger og atferd i din omgang med HFS, andre medlemmer og grupper som helhet. Brukere som ser ut til å provosere og/eller kverulere uten å bidra med noe som helst konstruktivt vil bli utestengt.
Og denne, samt flere liknende tråder med samme opphav er i det minste veeeeldig nært det uthevede partiet i oevnstående sitat.

Jfr:

Jan-Helge skrev:
Finnes sikkert dem, som vurderer meg annerledes og som ikke vel bevart. Jeg liker å tenke om dem, at det er deres problem heller enn mitt. De har i så fall en dårlig vurderingsevne, man kan ikke dømme noen fra et diskusjonsforum alene - dessuten er det ikke sikkert alt en person ytrer i et diskusjonsforum nødvendigvis står for alt personen mener. Noen liker i større grad enn andre å fyre opp stemningen litt, og da kan ting settes på spissen og man kan sågar ta opp et tema med en annen vinkling enn den man personlig har. Sier ikke nødvendigvis at jeg gjør det i denne eller andre debatter jeg har startet, i så fall ville jeg ikke avslørt dette og slik meldt meg ut av hele debatten.

Men la meg si det slik. En kamerat av meg tror ikke på Gud, han har sågar gjort et aktivt grep for å vise det, meldt seg ut av statskirken. Jeg tror heller ikke på noen Gud, dog er jeg fortsatt passiv medlem i statskirken og går i kirken ved dåp, bryllup og ved andre anledninger det må bli slik. Diskuterer dog religion med han innimellom, tror du det er som religiøs eller ikke? Selvfølgelig tar jeg på meg troen, selv om jeg er ikke-troende, og det blir tidvis en spennende debatt selv om vi i utgangspunktet er helt enige.

Og slik ser enhver oppegående det regner jeg med, og ville derfor sett meg mer som en provokatør som liker en debatt, heller enn en som ikke var ved mine fulle fem. Er faktisk ganske så oppegående sammenlignet med snittet, omtrent to standardavvik over normalen intelligentmessig - tror derfor det er få som tenker i de baner at jeg er tett fra halsen og opp...

Som sagt, jeg søker bare debatten her - det kan jeg love, jeg er en ganske annen privat.

Livet består av mange arenaer, man inntar mange forskjellige roller...
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Er DIY-prosjekter meningsløse?

For dem som vil det, er det bare å overse mine innlegg - ikke verre enn som så...

Dessuten biter ikke ord for å si det slik, det må være rom for å kunne diskutere hifi-interessen vi har fra litt uvanlige synsvinkler.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Jan-Helge skrev:
Tror dog de fleste ser meg som oppegående, og da vurderer dem meg helt korrekt (i alle fall ut fra de tilbakemeldinger jeg til stadighet mottar).
Er bare å starte en ny tråd med avstemning det, så blir det fort avkreftet....
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Anonym skrev:
HCS skrev:
Nå måtte jeg le her.. Dette åpningsinnlegget må stå som kroneksemplet på ignorans og manglende innsikt..Både hos seg selv og ifht andre... Er det rett og slett misunnelse ute å går made4u ? Kabler er for dyrt, dyre kameraer er bare tull og skulle noen kunne bygge noe selv så er det i beste fall ikke noe bedre enn det masseproduserte ?? Skulle nesten tro du satt med disse øyelappene ifra NSB som du skryter av ikke foran øynene, men mellom hjernehalvdelene.. 8)
Jeg sliter iallfall med å forstå trådstarters motiv med alle trådene om ting som er feil eller dumt.

Rent økonomisk er neppe DIY gunstig mtp annenhåndsverdi men bortsett fra det ser jeg utelukkende fordeler med DIY.
Den påstanden Anonym kan absolutt diskuteres.
Etter vellykket gjennomføring av diy prosjekt,vil eg påstå at produktet har blitt betydelig bedre,altså kan det sammenlignes med dyrere ferdigprodukt,så gitt at ein beholder produktet,så blir det da billig og ikkje dyrt.
Det er ett riktig synspunkt spør du meg.

Men selges produktet kjappt,blir det nok ofte ett tap.

Mvh.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.957
Antall liker
13.304
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Er DIY-prosjekter meningsløse?

J.Finvaag skrev:
Jan-Helge skrev:
Tror dog de fleste ser meg som oppegående, og da vurderer dem meg helt korrekt (i alle fall ut fra de tilbakemeldinger jeg til stadighet mottar).
Er bare å starte en ny tråd med avstemning det, så blir det fort avkreftet....
knall forslag!
mvh
Leif
 

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Innlegg
1.699
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Siden jeg ikke har annet å gjøre i lunchen en litt selvpålagt surfing så tenkte jeg at jeg skulle se hva som var nytt på sentralen,
Starta opp med denne tråden og normalt vennlig innstilt tenkte jeg at dette var et forsøk på å skape litt bølger i debatten før diskusjonen satte igang.

Syntes det var noe spooky med argumentasjonen men klarte ikke å sette fingeren på det,

skjønte det ikke før jeg kom meg uti side 2 , da kommer det noa svada om disse fantastiske høytalerene som trådstarter vistnok innehar.

Da så jaggu lyset, dvs på tide å begynne å jobbe

ps hverken min arbeidsgiver eller fritid tillater meg å bruke så mye tid på meningsløse diskusjoner,

den tiden trådstarter har brukt på totalt meningsløse diskusjoner kunne med fordel vært brukt til langt bedre tilng

f.eks jobbe , høre på musikk, (ja nettop det kun høre) eller bygger gode Hi-Fi komonenter.


P.
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Min ærlige mening...

Jeg ønsket tidligere en debatt om DIY-prosjekter, den kommer ikke av seg selv, derfor ønsket jeg å være et talerør for alternative tankeganger som i grunn følger med enhvert DIY-prosjekt. Da mange jo spør seg selv om dem skal kjøpe et ferdig produkt, eller om dem skal lage et produkt selv?

Således er spørsmålet aktuelt for mange - og man kan ha mange tanker rundt dette.

Hva gjelder DIY-prosjekter så skjønner jeg veldig godt at dem er spennende for mange, slike er også spennende for meg. Jeg har til dels begitt meg ut på DIY-eksprimenter selv, og ikke minst har jeg og en kamerat planer om det igjen da vi lenge har snakket om ett prosjekt vi skal starte sammen. Spørsmålet er ikke i retning av om dette blir noe av, snarere heller når det blir noe av... For vi skal begi oss i kast med det!

Ingen høster mer erfaring, enn dem som har prøvet og feilet, dem som har eksprimentert. All kunnskap baserer seg på nettopp dette, at noen har testet ut både det ene og andre og slik funnet vei som leder dit dem ønsker. Sagt med andre ord, så er det nettopp dem som reelt prøver seg frem for å finne noe som er bedre, som bidrar for utviklingen innen hifi. Derfor er kunnskapen de besitter også så verdifull.

Jeg hadde ikke interessert meg for mye av det jeg er interessert i, dersom det ikke var fordi jeg er en av samme sort. Jeg hadde f.eks. syntes det var spennende å bygge min egen forsterker, hadde jeg hatt kunnskapen til det (noe jeg dessverre ikke har) så hadde jeg straks prøvd meg på dette.

Så det er altså ikke slik at jeg er imot DIY-prosjekter, og synes at dem er latterlige. Snarere tvert imot som dere med dette skjønner.

Dog ser jeg sjelden debatter som tar for seg den siden av saken, skal man bygge eller skal man kjøpe ett ferdig produkt. I alle fall ikke med en like ekstrem vinkling som den jeg valgte i mitt innlegg. Det var mer for å skape debatt om temaet, heller enn å tråkke noen på tærne og å være vanskelig.

Slik jeg ser det er ekstrem-påstander aktuelt i den forstand at det kan vise de mest ekstreme motsatte argumentene, det kan altså være en del av tanker man kan ha rundt hifi det også - i alle fall om man ser vår interesse litt utenifra og ser den fra et litt skjevt perspektiv.

Debatten tok dog ikke den retning jeg håpet at den skulle ta, og slik ser jeg også i flere debatter der heller enn å argumentere imot annerledes-tanker så latterliggjør mange dem. Ord biter ikke, sier bare jeg - og en debatt må være mulig å ta innen enhvert emne selv om det er fra en ekstrem vinkling. De er nettopp de mest ekstreme vinklingene som gir noen av de mest fruktbare og spennende tankene, synes jeg, da dem i mye større grad setter tankene i perspektiv.

Det er motsetningene som gjør debatten mest spennende, ikke alle dem som er enig og drar i samme retning.
 
Topp Bunn