Er DIY-prosjekter meningsløse? Min ærlige mening...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
VI trenger jo ikke penger da, bygger alt selv!

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
H.R skrev:
Trådstarter. Eventyret om gutten som roper ulv-ulv kjenner du nok.
Ulempen for hovedpersonen i dette eventyret er jo som kjent at når det ble alvor så ble han ikke trodd.
Med å starte et utall tråder som er kun for å skape oppmerksomhet og blest for å være i begivenhetens sentrum kan sikkert være morro blant venner som kjenner deg, men her går du aktivt inn for å ikke skaffe deg noen venner i det hele tatt. En uklok strategi som kun gir deg status som kverulant uten innhold.
Enig!

Provokasjon for provokasjonens skyld, er vel det siste dette forum trenger.
En annen sak: Når trådstarter nå har proklamert sin debattstrategi, hvordan forventer han da å bli tatt seriøst? Skal vi alltid gå ut fra at han egentlig mener det motsatte av det han først skriver?

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
209
Torget vurderinger
1
Kan vel bare svare for meg selv. DIY er trolig en genetisk lidelse. Selv Clas Olson radioen til 198,- har fått avstemt ( ? ) bassport med sugerør. Lavstøy dioder i poweret. Tympani 2,5" høyttaler som fikk Mundorf sølvkabel. Asfalt på innsiden. Større og bedre kondenstorer i poweret, deriblandt Silmic 2. Kjøling på utgangsIC og ikke minst Blå lysdiode og sikring. Fullstendig meningsløst. Dette gir nok svar på om vi trenger psykologer også. Radioen ble bra, den. Til info. Bernt PS: Antenne fra en defekt DAB radio også.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.534
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
alt det styret, når du bare kunne kjøpt deg en Tivoli i pianogloss til 3K!
mvh
Leif

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.118
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Jan-Helge skrev:
Er det ikke slik at det er grunnet musikken man kjøper seg HiFi? Jeg vil hevde at jo, det er det. Men nei da, ikke for DIY-folket, da dem kan sette musikkopplevelsene på vent for dem må bygge seg komponenter før dem kan benytte anlegget. Jeg har vanskelig for å fatte at en seriøst musikkinteressert setter selve musikken på vent slik som det, dem kjøper heller ferdige produkter og kan begynne å spille musikk med en eneste gang.
Det var da et enormt rabalder her på sentralen idag. Trodde vi hadde fått en ny made4u, men det viser seg at TS er made4u. Alt er altså ved det normale.

Det å høre på musikk og bedrive DIY er da to vidt forskjellige hobbyer.

Man slutter ikke med fluefiske selv om det finnes fisk i butikken... Eller tar bilder selv om det finnes fotografer.

Skjønner virkelig ikke problemstillngen.

Korreksjon: made4u, sorry Love ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
mteinum skrev:
Jan-Helge skrev:
Er det ikke slik at det er grunnet musikken man kjøper seg HiFi? Jeg vil hevde at jo, det er det. Men nei da, ikke for DIY-folket, da dem kan sette musikkopplevelsene på vent for dem må bygge seg komponenter før dem kan benytte anlegget. Jeg har vanskelig for å fatte at en seriøst musikkinteressert setter selve musikken på vent slik som det, dem kjøper heller ferdige produkter og kan begynne å spille musikk med en eneste gang.
Det var da et enormt rabalder her på sentralen idag. Trodde vi hadde fått en ny made4u, men det viser seg at TS er made4u. Alt er altså ved det normale.

Det å høre på musikk og bedrive DIY er da to vidt forskjellige hobbyer.

Man slutter ikke med fluefiske selv om det finnes fisk i butikken... Eller tar bilder selv om det finnes fotografer.

Skjønner virkelig ikke problemstillngen.
det er du ikke alene om

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har ikke fått tak i problemstillingen ennå. Tror jeg.

Noen pusler med frimerker og anser det som ytterst meningsfylt - mens andre ser på det som totalt uinteressant og meningsløst.

Andre mekker på biler - og tilsvarende der: meningsfylt for noen, og totalt uinteressant for andre.

Sånn kan vi ta område for område her i livet - og ingen burde bli overrasket over at det samme antageligvis gjelder for DIY-hifi. Ytterst meningsfylt, givende og lærerikt for dem som driver med det, og har glede av det - og mer eller mindre totalt uinteressant for dem med andre interesser eller kan hende litt for stor respekt for oppgaven.

Er det dette som er problemet? For min del velger jeg et berikende mangfold fremfor et fordummende enfold.

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
461
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Mitt spørsmål blir følgende; Finnes det egentlig noen gode argumenter for DIY-prosjekter slik mange hiver seg på?

Jaaaaaaaa! Man lærer en hel masse om det å selv mekke sammen et eller annet! Det går ikke an å diskutere interesser, sånn er det bare.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.060
Torget vurderinger
1
Off-topic fjernet. Hold dere saklig.

bjornh, moderator

Sheriff

Medlem
Ble medlem
03.11.2005
Antall liker
0
Jan-Helge skrev:
Mitt spørsmål blir følgende; Finnes det egentlig noen gode argumenter for DIY-prosjekter slik mange hiver seg på?
Jeg har (endelig!) et godt stereoanlegg, og hører på musikk til hver anledning jeg har sjangs. Steroen står på hele tiden når jeg er hjemme! :) Alt er komersielle produkter (B&W, electrocompaniet etc)

Jeg studerer elektronikk, og har planer om å ta master i akustikk på sikt hvis jeg ikke går lei beregning.

Jeg har aldri hatt tid til å bygge en høytalerkonstruksjon, og det krever en del plass, verktøy osv. Elektronikk derimot er noe enklere, men krever fortsatt litt plass og verktøy. Hovedmotivasjonen min når jeg er motivert for et DIY er 1) Det der kunne jeg bygd bedre selv! 2) Det hadde vært interessant å lært hvordan en slik ting fungerer, og hva som skal til for at den blir bra.

Pga penger plass og prioriteringer så har det blitt lite DIY prosjekter, et par gitarforsterkere og noe smått, men hadde jeg hatt mer fritid og et ordentlig verksted skulle jeg ha bygget mye gøy!

Hovedargumentet mitt for DIY er egen kunnskapsheving, og for min del kanskje 100% faglig rettet i forhold til fremtidig jobb(eller hobby)

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Jan-Helge skrev:
Det ble etterlyst noe å diskutere i en eller annen tråd, i så måte får jeg trå til som en reddende engel og gi dere noe å diskutere om dere gidder det.....

Mitt spørsmål blir følgende; Finnes det egentlig noen gode argumenter for DIY-prosjekter slik mange hiver seg på?Påstår her at DIY-folket er mer opptatt av elektronikk og håndarbeid enn musikk!!
Ja og hva er det som er galt med det??

....
Hvorfor lage mat selv når man kan leve av Pizza grandosa og Fjordland?

.....
Hvorfor ha seilbåt når det går fortere med motorbåt?
...

Hvorfor gå tur når man kan ta bil?

Gleden av å lage skape noe selv er ikke uten betydning..
Har sjelden hatt større eierglede og tilfredstillelse enn etter å ha fyrt opp min første DIY rørforsterker, lærerikt var det også...

Sleiven

forman

Medlem
Ble medlem
04.11.2010
Antall liker
10
Sted
Lille Berlin
Om alle her i verden skulle kjøpt istedenfor å gjøre et forsøk på å lage noe selv, ville vi fortsatt løpt rundt med steinøks og treklubbe.

På veien mot resultater lærte jeg en hel masse kjemi og fysikk, dette var når jeg syslet med overklokking av datamaskiner. Med litt kjemikalier, en kompressor og div deler lot det seg gjøre å kjøle ned visse komponenter til under -50c. Noe som virkelig ga resultater.
Delefilter, høyttalerkonstruksjon, delefilter, forsterkere osv... man lærer utrolig mye.

Jeg vil faktisk påstå at den beste måten å lære på, er å kombinere en lidenskap med DIY.

Barn lærer som kjent utrolig mye de første årene. Noe som ikke er rart, siden de lærer samtidig som de leker. Hvorfor skal man slutte med dette? Jeg kommer ihvertfall til å fortsette lekingen... en god stund til.

Et negativt resultat, er like viktig som et positivt.

Lek og lær ;)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.005
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
bjornh skrev:
Trådstarter kan selvsagt få ha sine tanker og synspunkter, men diskusjonen skal holdes saklig og innenfor regelverket.
Er du seriøs? Trådstarter er klar på at det ikke er hans tanker og synspunkter, men er skrevet for å provosere.

Sliter litt med å fatte hvorfor folk skriver innlegg i trådene til Made4u/Jan-Helge/ellerhvahanforøyeblikketheter, slike karer som dette blir ikke borte på den måten. Et tips: Slutt å svare på trådene han starter så blir de borte raskere.

R

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
For det meste skriver jeg seriøst da, tidvis setter jeg bare ting på spissen med en litt spesiell vinkling.

Dog pleier jeg ha gode og seriøse hifi-diskusjoner med mang en hifi-interessert. Men det skal sies, det er litt mer saklig og enklere når man reelt møter noen, fremfor her på sentralen.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Jan-Helge skrev:
Dog pleier jeg ha gode og seriøse hifi-diskusjoner med mang en hifi-interessert. Men det skal sies, det er litt mer saklig og enklere når man reelt møter noen, fremfor her på sentralen.
Hvor finner du de?

Med tanke på hvor lite diplomatisk du formulerer deg her på forumet tror jeg ikke du klarer å skaffe deg mange venner her. Men du er sikkert en grei kar.

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Annerledes blandt venner enn her ja, det er jeg definitivt...

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.304
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
RoDa skrev:
bjornh skrev:
Trådstarter kan selvsagt få ha sine tanker og synspunkter, men diskusjonen skal holdes saklig og innenfor regelverket.
Er du seriøs? Trådstarter er klar på at det ikke er hans tanker og synspunkter, men er skrevet for å provosere.

Sliter litt med å fatte hvorfor folk skriver innlegg i trådene til Made4u/Jan-Helge/ellerhvahanforøyeblikketheter, slike karer som dette blir ikke borte på den måten. Et tips: Slutt å svare på trådene han starter så blir de borte raskere.

R
Kanskje vi alle skulle leke "Stilleleken" i tråden til Jan Helge/made4u.
Første mann som skriver noe i tråden har tapt. Smileys blir ikke sett på som skriving.

Håvard

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jan-Helge skrev:
det er litt mer saklig og enklere når man reelt møter noen, fremfor her på sentralen.
Det er dette som er problemet. Hvorfor det? Du snakker med mennesker her også, som bruker av sin tid på å svare og forklare i de provokative trådene du starter om ikke kun, så i det minste i stor grad for din egen underholdning. Skjønner du ikke at det gjør mange sinte? hva tjener du på det.

Jeg synes man bør oppføre seg skikkelig, uansett om man kommuniserer på internett eller "IRL".

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jan-Helge skrev:
Hva er VITSEN med det, da?

...Men Oops. jeg har visst gjort en løgner av meg selv. Nå bruker jeg tid her igjen.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.246
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Jan-Helge skrev:
Et lite hint: Vær deg selv! Og vær det fullt og helt, ikke stykkevis og delt!

mvh
Proffen

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.246
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Jan-Helge skrev:
For det meste skriver jeg seriøst da, tidvis setter jeg bare ting på spissen med en litt spesiell vinkling.

Et hint: Ta noen av hintene du får, til etteretning...

mvh
Proffen

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.118
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
Jeg synes man bør oppføre seg skikkelig, uansett om man kommuniserer på internett eller "IRL".
AFK = Away From Keyboard er egentlig bedre enn IRL = In Real Life.

Så lang jeg vet så er det ingen bot'er som poster svar her - om man kommuniserer med personer på forum, over telefon, chat, osv så bør en oppføre seg på en slik måte at en kunne gjort det samme ansikt til ansikt. Internett er IRL, det er bare en annen type telefon.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.964
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Tidenes merkeligste tråd - i hvert fall utenfor Off-Topic; og en meningsløs problemstilling.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.576
Torget vurderinger
12
Så denne tråden først nå og har lest hele. Om DIY gir mening er like mye et spørsmål om det å stille spørsmål om det gir mening. Jeg elsker at det er stort mangfold og da er svaret gitt for meg. Særlig ting jeg ikke forstår eller finner glede over for det utfordrer meg.

Unødvendig å la seg provosere så mye av trådstarter. Jeg oppfatter ikke at denne har injurierende kraft i sine underlige innlegg og beveggrunner.

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Antall liker
1
Kanskje vi alle skulle leke "Stilleleken" i tråden til Jan Helge/made4u.
Første mann som skriver noe i tråden har tapt. Smileys blir ikke sett på som skriving.

Håvard
[/quote]
8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)

8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
:eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: : :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::)

::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::)
;D ;D ;D

:-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-*

:-* :-* :-* :-* :-* :-*

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.653
Torget vurderinger
1
Si det med blomster

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Antall liker
570
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Utrolig at så mange som åpenbart mener at mannen er en idiot gidder å engasjere seg i nettopp denne idiotens meninger og til og med orker å legge hodene i bløt for å karakterisere/skandalisere hans person.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.506
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Jan-Helge skrev:
Hvordan mennesker prioriterer HiFi er veldig individuelt, i så måte er HiFi en liten del av mitt liv, men du verden det er da en spennende interesse. Foto også for den saks skyld, eller det å kaste inn brannfakler i diskusjonsforum om diverse tema...
Forumtroll som hobby, altså. Det er meningsfylt, det.

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Mulig rusmisbruk inni bilde?

Som allerede er blitt sagt så godt av nb; denne hypotetiske diy'ern du beskriver (iallefall i de første innleggene) finnes da ikke..?
Men det er vel sikkert ikke poenget..., eeh, jaok :D

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.534
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
i hvilket innlegg finner jeg poenget?
bygger litt mens jeg venter på svar
mvh
Leif

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Proffen skrev:
Jan-Helge skrev:
Et lite hint: Vær deg selv! Og vær det fullt og helt, ikke stykkevis og delt!

mvh
Proffen
Jeg er da meg selv helt og fult fordi om jeg vinkler mange av mine innlegg mot de særeste tanker man kan ha om hifi. Det er nok av tanker i retning av at dyrt er bedre enn billig, vakkert er bedre enn stygt, praktisk er bedre enn upraktisk etc... Alle kan enes om det, dog skaper det ikke mye debatt og ikke er det spennende tanker heller.

Hifi er en søken etter det optimale, ni av ti vil se oppover og det kunne vært en felles beundring av alt som er dyrt og eksklusivt, en felles beundring av de samme tankegangene. Hvor spennende ville et slikt forum være, om alle skulle skrevet om det samme?

Jeg ser det annerledes, fra en annen vinkel til tider. Nettopp fordi jeg har mange tanker rundt hifi-interessen og alle de inntrykk den gir meg - derfor deler jeg noen av mine tanker samt ikke minst andre sine. De meste av mine personlige meninger er formet av nettopp møte med andre hifi-interesserte og hva dem har samt ikke minst mener, noen tanker finner jeg bare spennende rett og slett - og det blir aldri feil å stille enn selv spørsmål og tenke over mye rundt denne hobbyen. Jeg ser det som en styrke heller enn en svakhet og vurdere alt fra forskjellige ståsteder og med forskjellige vinklinger.

Jeg er her for diskusjonens skyld, ikke for hifi-interessen alene da jeg setter på musikk og lytter når jeg utøver denne. Her i debatten synes jeg derimot det er de mest spennende, gjerne ekstreme, uttalelsene og synsvinklene som er det mest interessante... Skulle gjerne sett at to ytterpunkter her møttes oftere, på saklig og ikke usaklig vis - for mellom de ytterpunktene så ligger det mange forskjellige tanker og meninger som er svært spennende. Og det er dem jeg er ute etter å utforske og lærer av - ikke massesuggresjon av de samme tankene der alle enes om det samme og alt skal være så snilt og fredelig m.m.

Sonny

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Jan Helge!
Det er vel blant oss DIY'ere at du finner de fleste "outsidere" innenfor HIFI. Hadde det ikke eksistert eksperimering, hadde det heller skjedd noen nyvinninger. At det noen ganger ikke fungerer som tiltenkt er en helt naturlig del av det å eksperimentere.
Min musikkinteresse er ikke noe labrere av å DIY'e. Heller omvendt.

Hilsen outsider
Sonny

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Absolutt alt startet som et ekspriment, prøving og feiling. Så det er definitivt dem som utforsker selv som bringer verden videre, jeg beundrer dem som driver med DIY jeg, rett og slett fordi jeg ser at dem vil noe og har klare formeninger om hva dem vil få til av et sluttresultat. Og felles for dem som hiver seg på et neste prosjekt er nettopp det at dem bringer dem lenger (noe som er målet også om man søker noe som er optimalt eller mest mulig optimalt).

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
13
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Jan-Helge skrev:
Hva gjelder Fjordland sine middagsretter så er dem en ganske annen gastronomisk opplevelse enn mat basert på råvarer, vi snakker her om kvalitetsforskjeller som gjør det verdt å velge den råvarebaserte maten.

Når det er sagt, så lever jeg nok mer på Fjordland-produkter enn hva som godt er, skal innrømme det. Men intet annet kan man forvente med en singel kar som bor alene og skal lage sin egen mat, Grandiosa og andre lettvinte matvaner er også en for stor del av mitt kosthold, dessverre for smaksopplevelsens skyld.

Men finnes da gode argumenter for å velge Fjordland, mindre tid til matlaging og mer tid til musikk. :) Kan man ikke si om DIY-prosjekter, da for dem blir det omvendt.
Singel kar glad i Fjordland. Da skulle du vel ha allverdens av tid til å drive med DIY ;D
Når du mekker på det ene anlegget hører du bare på musikk fra det andre ;D

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
ottone skrev:
Jan-Helge

Forslag til DIY:

Løp og kjøp!
Blogging er ikke like spennende som å aktivisere andre debattanter i et forum. Jeg liker litt motstand og er her for debattens skyld, heller enn for å spre mine meninger i seg selv. Hadde ikke vært like spennende om jeg ikke tidvis fikk noen av dere til å nær sagt sette kaffeen i vranghals til tider - jeg liker som sagt motstridende meningsytringer.

Hva gjelder en blogg tror jeg ikke at jeg ville møtt samme motstand, da dem som var uenige med meg nok ikke ville lest bloggen likevel.

Så jeg trives godt her blandt dere, og det er bare fint at dere reagerer som dere gjør på det jeg skriver. :) Hvorfor tror dere jeg velger formuleringer som jeg gjør?

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Antall liker
607
Einar Gelius skreiv den etter hvert berømmelige boken som provoserte mange i den norske kirke, andre stod igjen uberørt og betraktet det hele utenifra og kunne ikke helt fatte hvordan det kunne provosere så til det grader.

Jeg vil heller si at det er leserene heller enn skriveren, som definerer hva som er provoserende eller ikke - at noen finner synsvinkler opp mot HiFi (synsvinkler som kan være helt relevant i forhold til tanker man kan ha opp mot HiFi) får være opp til dem som synes det er så ille.

Ikke dermed sagt at det er så ille å belyse emnene som noen tydelig skal ha det til.

Topp Bunn