Er DIY-prosjekter meningsløse? Min ærlige mening...

T

timc

Gjest
Jan-Helge skrev:
Einar Gelius skreiv den etter hvert berømmelige boken som provoserte mange i den norske kirke, andre stod igjen uberørt og betraktet det hele utenifra og kunne ikke helt fatte hvordan det kunne provosere så til det grader.

Jeg vil heller si at det er leserene heller enn skriveren, som definerer hva som er provoserende eller ikke - at noen finner synsvinkler opp mot HiFi (synsvinkler som kan være helt relevant i forhold til tanker man kan ha opp mot HiFi) får være opp til dem som synes det er så ille.

Ikke dermed sagt at det er så ille å belyse emnene som noen tydelig skal ha det til.
Generelt har du rett, men spørsmålet du stiller i denne tråden, er så håpløst at det ikke akkurat faller inn under kategorien.

Er ikke svaret gitt? Det jo en selvfølge. Ingen driver da med hobbyer uten at det gir mening for dem.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jan-Helge skrev:
at noen finner synsvinkler opp mot HiFi (synsvinkler som kan være helt relevant i forhold til tanker man kan ha opp mot HiFi) får være opp til dem som synes det er så ille.

Ikke dermed sagt at det er så ille å belyse emnene som noen tydelig skal ha det til.
Jeg tror jeg forstår hva du vil med alle disse trådene, og du prøver kanskje å "sette fokus på ting og å "belyse emner" med nye øyne, "se ting fra andre synsvinkler" og alt det der. Du gjør derimot ikke det!

Hadde du kommet med noen virkelige tankevekkere og hatt noen gode, nye poenger, så hadde det nå vært en ting, men slik er det altså ikke.

Virkemidlene du bruker for å "skape debatt" (Noe som hadde vært greit nok i seg selv hvis du sa "la oss nå diskutere følgende", men IMHO så absolutt ikke når du kommer ropende inn her og later som du mener ting du egentlig ikke står for, kun for å skape krangel. Noe som strider mot forumreglementet også, som sagt.) er bare ofte halvgjennomtenkte og alltid gamle, kjedelige poenger som har vært kranglet lenge og vel om før, eller tuftet på helt gale premisser, som bare får deg, eller han du nå forsøker å spille, til å virke som ensporet, ureflektert og provokativ. Altså slett ikke som noen intelligent og nytenkende "revolusjonær", slik du later til å ønske.

Jeg er helt sikker på at du nok har mye positivt å bidra med hvis du vil, så hvorfor i alle dager insisterer du på å gang på gang gå inn for å erte på deg alle og sette deg selv i et ganske dårlig lys på forumet? Hvis det er slik du tildels selv sier og slik det virker, at du kun bruker forumet for å skape krangler (du kalte det vel "skape debatt", men det er krangler, og slett ikke noe konstruktivt), er det i beste fall respektløst overfor alle de andre forumdeltakerne.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.532
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
istemmer ovenstående innlegg, som i motsetning til de omtalte, var velformulert og saklig
skal vi spleise på terapi? :eek:
mvh
Leif

J

J.J

Gjest
LMC skrev:
istemmer ovenstående innlegg, som i motsetning til de omtalte, var velformulert og saklig
skal vi spleise på terapi? :eek:
mvh
Leif
Helt enig !

........og jeg vil gi min skjerv.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
Jan-Helge skrev:
at noen finner synsvinkler opp mot HiFi (synsvinkler som kan være helt relevant i forhold til tanker man kan ha opp mot HiFi) får være opp til dem som synes det er så ille.

Jeg tror jeg forstår hva du vil med alle disse trådene, og du prøver kanskje å "sette fokus på ting og å "belyse emner" med nye øyne, "se ting fra andre synsvinkler" og alt det der. Du gjør derimot ikke det!

Hadde du kommet med noen virkelige tankevekkere og hatt noen gode, nye poenger, så hadde det nå vært en ting, men slik er det altså ikke.

Virkemidlene du bruker for å "skape debatt" (Noe som hadde vært greit nok i seg selv hvis du sa "la oss nå diskutere følgende", men IMHO så absolutt ikke når du kommer ropende inn her og later som du mener ting du egentlig ikke står for, kun for å skape krangel. Noe som strider mot forumreglementet også, som sagt.) er bare ofte halvgjennomtenkte og alltid gamle, kjedelige poenger som har vært kranglet lenge og vel om før, eller tuftet på helt gale premisser, som bare får deg, eller han du nå forsøker å spille, til å virke som ensporet, ureflektert og provokativ. Altså slett ikke som noen intelligent og nytenkende "revolusjonær", slik du later til å ønske.

Jeg er helt sikker på at du nok har mye positivt å bidra med hvis du vil, så hvorfor i alle dager insisterer du på å gang på gang gå inn for å erte på deg alle og sette deg selv i et ganske dårlig lys på forumet? Hvis det er slik du tildels selv sier og slik det virker, at du kun bruker forumet for å skape krangler (du kalte det vel "skape debatt", men det er krangler, og slett ikke noe konstruktivt), er det i beste fall respektløst overfor alle de andre forumdeltakerne.
@Jan-Helge:

Jeg og andre har i det lengste forsøkt å forklare deg problemet med formen du bruker i innleggene dine. Mange på en saklig og høflig måte, og andre har latt seg fyre opp litt mer, men det måtte du nesten se komme.

Og så kommer du med en patetisk "mobb meg"-tråd?

Jan-Helge skrev:
Fyr løs, jeg unner dere virkelig gleden. Dere kan samle frustrasjonen og drittet her, heller enn å spre det rundt i andre tråder og forsøple dem med usakligheter.

Gidder ikke lenger å svare dere mer - her har dere min mening om hva dere fyrer løs med (skal ikke kommentere noe av det dere kommer med mer) og jeg skal ikke si mer i denne tråden. Men vil jo følge den med interesse.
Så du mener altså at du kun har blitt mobbet, og tar ikke til deg noen av argumentene? Det er i så fall notért, og jeg går tilbake til løftet mitt om å ikke bruke mer tid på trådene og innleggene dine.

Jan-Helge skrev:
Til dere moderatorer vil jeg gjerne si, la tråden gjerne stå da det dem vil komme med slettes ikke går inn på meg og jeg har det veldig fint med meg selv.
Tror ikke det er opp til enhver å sette reglementet til side i "sine" tråder, gitt, selv om regelhåndhevingen ser ut til å unngå deg.

Jan-Helge skrev:
Denne tråden må da være genial og en av de beste initiativer jeg har hatt her på forumet.
Tja. Sett fra din side, var det kanskje en litt mer subtil måte å provosere på.

Jan-Helge skrev:
Fyre løs nå, få ut frustrasjonen - kose dere med det....
Se der, ja. Akkurat det samme som hver gang tidligere. ::)

Moderatorer: Beklager at jeg dro dette inn i denne tråden, men jeg ville gjerne svare på dette.

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Interressen min for Hifi omfatter iallefall langt mer enn å høre på musikk!

Spør en hobbyfotograf om han:

1 - liker å ta bilder
2 - liker å se på bilder
3 - liker å fikle med fin mekanikk

Jeg tror mange ville svart: ja takk, litt av alt!

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.430
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Jan-Helge skrev:
Påstår her at DIY-folket er mer opptatt av elektronikk og håndarbeid enn musikk!!

Mange jobber, og så har de fritid hvor de ikke har mulighet til å jobbe.
Diy er moro, tipper jeg.
Moro å skape skape noe selv.
Drar man det langt nok, kan man nok få til bedre komponenter enn hifi-produsentene klarer å lage, i visse tilfeller.
Hifi produsentene må tjene penger og inngå kompromisser. Det trenger ikke selvbyggeren.
Man kan vel høre på musikk selv om man skrur sammen egenkonstruerte høyttalere?
Mye av drivkraften tror jeg også er at man lærer seg mer om tankegangen til konstruktører, man får økt forståelse for teknikken/matematikken bak musikken.
Man lærer om akustikk hvis man konstruerer sine egne høyttalere, finering/trearbeid.
Man kan velge den formen og finishen man selv ønsker.
Husk at mange av produsentene i dag er DIY-gutter som kanskje var så flinke/hadde guts til å starte egen bedrift og selge sine egne kreasjoner.
Hva med kitene til Eltek? Er det for tullinger det også?

Må man ha et godt stereoanlegg for å nyte musikk? Selv har jeg hatt store musikalske opplevelser via noen Peltor klokker. Er det feil?

Og kommer dem i mål
Definér mål?

altså igjen er dem villig til å ofre tid fra hva det burde og skulle handle om, nemlig musikken.
Så fint at du har fasiten til alle.

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Skjønner ærlig talt ikke at dere gidder å fore trollet hele tiden.
Personer som lager tråder for å provosere har gjerne et stort oppmerksomhetsbehov. Får de dette her, vil de fortsette i all evighet enten oppmerksomheten er positiv eller negativ. La vær å svare, og dere vil på sikt se at bruker vil finne seg et annet forum å trolle i, enn HFS.

Jeg har riktignok selv bidratt her med dette innlegget, men det blir det siste.

Sonny

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Jan Helge!
En av grunnene som du oppgir til ikke å drive med DIY er at det tar bort tid til å lytte på musikk. Du mente at du selv ikke vil kaste bort verdifull lyttetid på andre ting.

Det er vel egentlig slik at det ikke er så mange her på sentralen som kaster bort mere tid enn deg? Stadig nye tråder, innlogget hele tiden for å svare på dine utspill i ulike genre. Hvor blir det av tid til lytting? Har ikke du egentlig tråkket i salaten og blitt et offer for dine egne meninger?

Sonny

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
461
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Tatoo !! - kuult ! Sparer papir og lett tilgjengelig for deling med likesinnede.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Noen som ser hva det er? Opamper, dioder og motstander

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Wow! Kunne gjerne ha gått rundt med en eller annen legendarisk Nelson Pass krets tattovert på armen. 8)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
Eller på skinka! Pass my Ass!

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Hvis jeg skulle ha tattovert noe på rumpa måtte det ha blitt en likeretterbro :p

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
eller en diode? burde jo gi grei beskyttelse. greit å ha hvis man skal i fengsel f.eks

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
461
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
- nå begynner det å spore helt av igjen..jeg er heldigvis ikke moderator, men noen grenser må det da være?

J

J.J

Gjest
mrx skrev:
- nå begynner det å spore helt av igjen..jeg er heldigvis ikke moderator, men noen grenser må det da være?
NOPE .. hele tråden er en avsporing ... så OT er kjærkomment og velkomment

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.575
Torget vurderinger
24
;D ;D ;D Damn right!

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
461
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
- isåfall er konklusjonen: da har alle i denne tråden sporet av -right !?

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.430
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
mrx skrev:
- isåfall er konklusjonen: da har alle i denne tråden sporet av -right !?
Du har nå postet to innlegg som ikke har noe med saken å gjøre. På tide å pense seg innpå igjen? ;)

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
461
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Neppe! Tråden bør nok heller låses.

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
461
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Hvorfor?

Min subjektive oppfatning er at da slipper jeg å lese mye tull og tøys fra usaklige innlegg. Tråden er med dette avsluttet for min del.

mesc

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.08.2008
Antall liker
7
Sted
Rogaland
Ok, jeg synes vi kanskje har vært litt "harde" i kritikken noen av oss. Bare for å la trådstarter få se at han ikke har mistet vettet, så tenkte jeg å legge frem litt her angående meg selv. Selv om jeg fremdeles mener at denne tråden ikke har noe for seg...

Jeg har for tiden drevet med noen diy prosjekter, de er ikke ferdige enda, men mangler bare en liten detalj. På grunn av "detaljens" natur har dette tatt noe lang tid, og vil sikkert ta mer tid.
Jeg har nå vært uten kvalitet/high-end musikk i bortimot 1 1/2 år. Ja, jeg kunne kjøpt noe "greit" for de pengene jeg har investert og hatt anlegg nå, men det var ikke det jeg ønsket. Snipp, snapp, snute så var historien ute.

J

J.J

Gjest
mrx skrev:
Hvorfor?
usaklige innlegg.
Vær selektiv da vel ... det er det vi andre får beskjed om .... Usakligheten startet allerede i åpningsinnlegget IMO

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Får holde litt liv i denne tråden :p Har lest gjennom alle 10 sidene som denne tråden nå består av og det som jeg synes virker litt skremmende er all den skittkastingen som gjennomsyrer denne tråden. I stedenfor all denne skittkastingen kan dere vel heller argumentere mot trådstarter om hvorfor dere gjør det dere gjør og vilke opplevelser dette resulterer iAt trådstarter ikke liker byggesett får bli opp til ham.For min del kan folk bygge akkurat hva dem vil og vis de føler at dette er en spennende måte og samtidig lærerikt og samtidig resulterer i et resultat som man er fornøyd med så tror jeg nok at det resulterer i en god selvfølelse og at noen omkring en ser på en som dyktig og man blir sett litt opp til.Selv om en bygger høyttalere selv er jo ikke det i seg selv avgjort at sluttresultatet blir det beste selv om jeg mener at når man først går i gang og utvikler en høyttaler burde ambisjonen være å lage noe som kanskje blir litt annerledes eller bedre enn det som er ferdig laget for vis ikke kan man jo like greit kjøpe dem ferdig skrudd sammen.På 70 og 80 tallet florerte markedet av høyttalerbyggesett men dette var jo ferdig utviklete høyttalere som bare skulle skrus sammen som et vilket som helst Ikea møbel. Audiovector startet sin høyttalerkarriere med byggesett men ettervert som høyttalerne ble mer kompliserte å sette sammen avsluttet Audiovector denne muligheten.Nå er det jo også slik at en produsent får sine elementer produsert etter sine spekker og kan derfor ikke sammelignes med elementer som selges løst til selvbyggere selv om de ser like ut.
Håper at dette kanskje er en annen vinkling på det trådstarter spør om og kanskje kommer der noe godt ut av det med opplysende informasjon (fordeler,ulemper)angående selvbygg kontra ferdig kjøpt.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
mana skrev:
Får holde litt liv i denne tråden :p Har lest gjennom alle 10 sidene som denne tråden nå består av og det som jeg synes virker litt skremmende er all den skittkastingen som gjennomsyrer denne tråden. I stedenfor all denne skittkastingen kan dere vel heller argumentere mot trådstarter om hvorfor dere gjør det dere gjør og vilke opplevelser dette resulterer i
Du kan ikke ha lest de ti sidene særlig godt. Alt du etterlyser, og alt du selv sier, har i prinsippet blitt sagt og gjort utallige ganger. Både på saklige og usaklige måter. Hvis du som du sier har lest gjennom alle sidene, har du kanskje oppfattet trådstarters intensjon med denne og andre tråder, at han ikke har vært spesielt mottakelig for noens argumenter og til slutt at ingen egentlig kommer noe lenger her. Å grave opp denne tråden igjen tror jeg ikke kan tilføre noe positivt til forumet.

mana skrev:
At trådstarter ikke liker byggesett får bli opp til ham.For min del kan folk bygge akkurat hva dem vil og vis de føler at dette er en spennende måte og samtidig lærerikt og samtidig resulterer i et resultat som man er fornøyd med så tror jeg nok at det resulterer i en god selvfølelse og at noen omkring en ser på en som dyktig og man blir sett litt opp til.Selv om en bygger høyttalere selv er jo ikke det i seg selv avgjort at sluttresultatet blir det beste selv om jeg mener at når man først går i gang og utvikler  en høyttaler burde ambisjonen være å lage noe som kanskje blir litt annerledes eller bedre enn det som er ferdig laget for vis ikke kan man jo like greit kjøpe dem ferdig skrudd sammen.På 70 og 80 tallet florerte markedet av høyttalerbyggesett men dette var jo ferdig utviklete høyttalere som bare skulle skrus sammen som et vilket som helst Ikea møbel. Audiovector startet sin høyttalerkarriere med byggesett men ettervert som høyttalerne ble mer kompliserte å sette sammen avsluttet Audiovector denne muligheten.Nå er det jo også slik at en produsent får sine elementer produsert etter sine spekker og kan derfor ikke sammelignes med elementer som selges løst til selvbyggere selv om de ser like ut.
Håper at dette kanskje er en annen vinkling på det trådstarter spør om og kanskje kommer der noe godt ut av det med  opplysende informasjon (fordeler,ulemper)angående selvbygg kontra ferdig kjøpt.
Sant, alt sammen. Tilsvarende har vært sagt mange ganger før, uten at det førte noe sted. Hvorfor er beskrevet i tråden. Alt det ble kranglet om her har mer eller mindre gått seg til nå, så jeg håper denne tråden bare blir lagt død nå. Det er ikke sikkert engang trådstarter har noen interesse av den lenger, nå som han har startet sin nye karriere som gjesteskribent hos audiophile.no.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Dazed skrev:
mana skrev:
Får holde litt liv i denne tråden :p Har lest gjennom alle 10 sidene som denne tråden nå består av og det som jeg synes virker litt skremmende er all den skittkastingen som gjennomsyrer denne tråden. I stedenfor all denne skittkastingen kan dere vel heller argumentere mot trådstarter om hvorfor dere gjør det dere gjør og vilke opplevelser dette resulterer i
Du kan ikke ha lest de ti sidene særlig godt. Alt du etterlyser, og alt du selv sier, har i prinsippet blitt sagt og gjort utallige ganger. Både på saklige og usaklige måter. Hvis du som du sier har lest gjennom alle sidene, har du kanskje oppfattet trådstarters intensjon med denne og andre tråder, at han ikke har vært spesielt mottakelig for noens argumenter og til slutt at ingen egentlig kommer noe lenger her. Å grave opp denne tråden igjen tror jeg ikke kan tilføre noe positivt til forumet.

mana skrev:
Det er ikke sikkert engang trådstarter har noen interesse av den lenger, nå som han har startet sin nye karriere som gjesteskribent hos audiophile.no.
Mannen kan iallefall å skrive mengder...Selvom sålangt har det vært provokative innlegg som har hatt liten nytteverdi. Finnes flere ting i verden enn IMF ;D . Lykke til i audiophile.no

Topp Bunn