Er DIY-prosjekter meningsløse? Min ærlige mening...

N

nb

Gjest
Min ærlige mening...

Jan-Helge skrev:
Da mange jo spør seg selv om dem skal kjøpe et ferdig produkt, eller om dem skal lage et produkt selv?
Nei. De aller, aller, aller, aller fleste kjøper noe ferdig i butikken eller brukt. Den andelen som bygger noe selv eller vurderer å gjøre det er temmelig marginal og de vet sannsynligvis sånn ca hva de går til. De trenger neppe din omtanke og refleksjoner for å ledes inn på en annen sti.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Min ærlige mening...

Min ærlige mening er at jeg gleder meg til HFS3...Med ignore-funksjon... :)
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Så Sense ble nevnt her i tråden, jeg sendte PM til nettopp han før jeg postet denne tråden, hvor jeg sa som sant er - at det jeg ville skrive i denne tråden ikke representerte mine personlige meninger. Men heller var et ønske om debatt med en ekstrem vinkling og sett fra et bestemt ståsted.

Har sett mange av hans prosjekter, og beundrer det han driver på med - sikker på at han har mange fine stunder med loddebolten. Han er definitivt en med erfaring og en verdt å spørre om råd i så måte, samme kan Sies om Snickers og mange andre her inne jeg har lært mye av erfaringene dem har opparbeidet og kunnskapen dem besitter. Er flere flinke mennesker her, og flere spennende prosjekter og anlegg.

Dog synes jeg debatten skulle blitt litt mer saklig, heller enn å bare gli ut i usakeligheter - mine ekstreme påstander til tross. Dem var bare en bestemt vinkling for å sette problemstillingene og spørsmålene i perspektiv. Synd det ikke ble oppfattet slik, og ble gjenstand for en bedre diskusjon.

Det må være rom for å kunne fremme ekstreme påstander!!
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.935
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Emner er sammenslått.


bjornh, moderator
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Jeg kan forstå en ting som gjerne er MOT DIY, (og jeg opplever selv); endel ting blir "skomakerens barn", aldri helt ferdige...
Men det er akkurat det samme som med bil-mekking & hot-rodding, slike prosjekter blir aldri ferdige, selv ikke når de er "ferdige"...

Arne K
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.962
Antall liker
13.304
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
så lenge man ikke må release et ferdig produkt for et kommersielt marked, er det vel strengt tatt bare en fordel
se på det som en evigvarende gratis opsjon;
det vil gjerne alle ha 8)
mvh
Leif
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
DIY handler mye (mest?) om at "veien blir til mens du går" og "veien er målet"...

Når du av og til opplever at det du selv lager er like godt og kanskje bedre enn butikk-bakt, så er både målet nådd og penger spart.

Hva er det som er så galt ved det?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Jan-Helge skrev:
Det må være rom for å kunne fremme ekstreme påstander!!
Det er det da.

Det må være rom for å ta til seg motargumenter.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
MIN ærlige mening er at trådstarter tydeligvis må lytte altfor lite til musikk når han klarer å starte så mange dustetråder på HFS ::)

Burde du ikke heller starte en egen blog?

Hva mener du å oppnå med denne "diskusjonen"? At vi med interesse for DIY plutselig forstår hvor dumme vi har vært, og reiser å kjøper oss nytt utstyr i stedet?
Eller håper du at vi skal slutte å skrive så mye om DIY på HFS, så du slipper å irritere deg over at du ikke klarer noe selv?
 

Bidevind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2011
Innlegg
462
Antall liker
248
Sted
Bohuslän, Sverige
Torget vurderinger
2
Hei Jan-Helge
Du skriver i profilen din at dine IMF monitor høytalere skal pusses opp og få ny finish.
Hva har det med lyden å gjøre ???
 

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
1.433
Antall liker
30
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Tror han har poengtert det han ville fram til nå, Norcad. :)


LMC skrev:
J.Finvaag skrev:
Jan-Helge skrev:
Tror dog de fleste ser meg som oppegående, og da vurderer dem meg helt korrekt (i alle fall ut fra de tilbakemeldinger jeg til stadighet mottar).
Er bare å starte en ny tråd med avstemning det, så blir det fort avkreftet....
knall forslag!
mvh
Leif
Er det virkelig det man ønsker da?





-Må aftenen tilgi dagen dens feiltrinn og således vinne fred.


-Til din fiende - tilgivelse. Til en motstander - toleranse. Til en venn - ditt hjerte. Til en kunde - service. Til alle - nestekjærlighet. Til hvert barn - et godt eksempel. Til deg selv - respekt.



Jan-Helge skrev:
Jeg ønsket tidligere en debatt om DIY-prosjekter, den kommer ikke av seg selv, derfor ønsket jeg å være et talerør for alternative tankeganger som i grunn følger med enhvert DIY-prosjekt. Da mange jo spør seg selv om dem skal kjøpe et ferdig produkt, eller om dem skal lage et produkt selv?

Således er spørsmålet aktuelt for mange - og man kan ha mange tanker rundt dette.

Hva gjelder DIY-prosjekter så skjønner jeg veldig godt at dem er spennende for mange, slike er også spennende for meg. Jeg har til dels begitt meg ut på DIY-eksprimenter selv, og ikke minst har jeg og en kamerat planer om det igjen da vi lenge har snakket om ett prosjekt vi skal starte sammen. Spørsmålet er ikke i retning av om dette blir noe av, snarere heller når det blir noe av... For vi skal begi oss i kast med det!

Ingen høster mer erfaring, enn dem som har prøvet og feilet, dem som har eksprimentert. All kunnskap baserer seg på nettopp dette, at noen har testet ut både det ene og andre og slik funnet vei som leder dit dem ønsker. Sagt med andre ord, så er det nettopp dem som reelt prøver seg frem for å finne noe som er bedre, som bidrar for utviklingen innen hifi. Derfor er kunnskapen de besitter også så verdifull.

Jeg hadde ikke interessert meg for mye av det jeg er interessert i, dersom det ikke var fordi jeg er en av samme sort. Jeg hadde f.eks. syntes det var spennende å bygge min egen forsterker, hadde jeg hatt kunnskapen til det (noe jeg dessverre ikke har) så hadde jeg straks prøvd meg på dette.

Så det er altså ikke slik at jeg er imot DIY-prosjekter, og synes at dem er latterlige. Snarere tvert imot som dere med dette skjønner.

Dog ser jeg sjelden debatter som tar for seg den siden av saken, skal man bygge eller skal man kjøpe ett ferdig produkt. I alle fall ikke med en like ekstrem vinkling som den jeg valgte i mitt innlegg. Det var mer for å skape debatt om temaet, heller enn å tråkke noen på tærne og å være vanskelig.

Slik jeg ser det er ekstrem-påstander aktuelt i den forstand at det kan vise de mest ekstreme motsatte argumentene, det kan altså være en del av tanker man kan ha rundt hifi det også - i alle fall om man ser vår interesse litt utenifra og ser den fra et litt skjevt perspektiv.

Debatten tok dog ikke den retning jeg håpet at den skulle ta, og slik ser jeg også i flere debatter der heller enn å argumentere imot annerledes-tanker så latterliggjør mange dem. Ord biter ikke, sier bare jeg - og en debatt må være mulig å ta innen enhvert emne selv om det er fra en ekstrem vinkling. De er nettopp de mest ekstreme vinklingene som gir noen av de mest fruktbare og spennende tankene, synes jeg, da dem i mye større grad setter tankene i perspektiv.

Det er motsetningene som gjør debatten mest spennende, ikke alle dem som er enig og drar i samme retning.
Det er jo mye mer forståelig når du legger fram dine virkelige synspunkter i ettertid. Problemet er at det skaper vel mye sur stemning før tråden kommer til noen gode svar, når du kanskje har skrevet med veldig skarp penn men samtidig blottet mangel på viten rundt temaet.
Tror det er derfor du får den responsen du får, men kanskje ikke ønsker. Du håper på saklige skarpe motargumenter, men får krass kritikk for din formulering og måte å ordlegge deg på i stedet, slik jeg oppfatter det jeg leser tildigere i tråden her. Det går igjen i de andre trådene også.

Dette innlegget er jo derimot mye mer reflektert og forklarende og forståelsesfullt mht. temaet. Får meg nesten til å fundere på om det er vi som blir oppjagede som ikke henger med her.....du vet i allefall å sette kok i en debatt. Som jeg har sagt før så er kanskje ikke dette forumet rette stedet for så spiss penn da det nesten virker som folk ikke helt forstår hvor du vil med det, meg selv inkludert og således heller ser på deg som en litt selvopphøyd bedrevitende og avslører heller mangelen på kunnskap fra din side en å se saklig på det du skriver. Selv om du er en hard debattant så blir du vel nådeløst avslørt på grunnlag av manglende erfaring rundt påstandene du fremmer. Det fordi jeg tror du har med til dels veldig erfarne mennesker å gjøre når det kommer til stykket. Om folk bare leser disse innleggene som dette jeg "quotet" fra deg med like stor interesse som de som de blir oppjaget og irriterte av, så tror jeg de letter kan lære dine veier i en debatt å kjenne i allefall og således se litt gjennom fingrene ved den måten innleggen blir formulert på.

Nå som du jo har skrevet de synspunktene du egnetlig har så er jo tråden avviklet, er den ikke?

La oss le litt igjen nå da, det er jo så godt!


Selv er jeg ikke i tvil. DIY er virkelig verd sine bestrevelser. :)
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Jan-Helge skrev:
Så Sense ble nevnt her i tråden, jeg sendte PM til nettopp han før jeg postet denne tråden, hvor jeg sa som sant er - at det jeg ville skrive i denne tråden ikke representerte mine personlige meninger......
.....Det må være rom for å kunne fremme ekstreme påstander!!

Dersom du sammenligner denne motivasjonen din med den respons du får, må du vel innse at du oppfattes kun som et forumtroll?

Jeg tror samtidig at du har en oppfatning om egne debattevner, som ikke samsvarer med virkeligheten.

Moderator: Når et medlem åpenlyst innrømmer at han/hun ikke representerer egne meninger, i den hensikt å få litt fart på forumet, da må det vel være relevant med en utestenging?
 
J

J.J

Gjest
Bidevind skrev:
Hei Jan-Helge
Du skriver i profilen din at dine IMF monitor høytalere skal pusses opp og få ny finish.
Hva har det med lyden å gjøre ???
Han setter det selvfølgelig bort til et møbelverksted !! Han tar heller noen uker med overtid for å betale det .. oi hvor ble det av tid tl musikk ?? ::)
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Kan ikke forstå at forumet er tjent med dette.
Hvordan skulle det blitt om vi alle hadde for vane å provosere med påstander som vi ikke en gang står for selv, kun for å få i gang debatt? (Det er jo som regel nok å publisere hva vi mener.. :D)
Jeg synes m.a.o. ikke det er formildende at han i senere innlegg forsøker å forklare at han ikke egentlig mener mye av det han først skriver. Tvert i mot.
Å komme med påstand om at han egentlig er litt over gjennomsnittlig intelligent, gjør jo det hele fullkomment.. ::)(slike påstander er normalt å anse som dokumentasjon på det motsatte..)



Redigert av bjornh, i sammenheng med moderering av andre innlegg.
 

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Innlegg
1.313
Antall liker
67
Sted
OSLO
Torget vurderinger
8
Bare for å prøve og si noe litt halvfornuftig om temaet, uten å ha finlest hele tråden...

Hvis målet med DIY kun er å spare penger, så er det ikke dette noe som er garantert i alle tilfeller. Det er ikke nødvendigvis sånn at alle bør begynne med selvbygg fordi det er kostnadsbesparende. Tvert imot. DIY er en hobby som er både utfordrende og morsom. I enkelte tilfeller kan resultatet bli bli veldig bra, man står igjen med et unikt anlegg, noe man har laget selv. Men et DIY-prosjekt er noe man begynner med fordi man vil lage noe, ikke fordi man vil spare penger på veien til "det ultimate anlegget".

Og dette med at DIY stjeler verdifull lyttetid er jo helt bak mål, noe som er påpekt flere ganger her. Selv synes jeg at jobben min stjeler ganske mye av tiden min. Kanskje jeg skal satse på trygd isteden.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.962
Antall liker
13.304
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
i den seneste tiden synes jeg det har vært gjort noen hårreisende prioriteringer av moderatorstanden her på HFS
henviser til Pengesluks bilde med mannen med hue opp et visst sted
it all beats me? ???
mvh
Leif
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Er DIY-prosjekter meningsløse?

soundscape skrev:
Er vel nesten det samme som å si det er meningsløst å fiske. Det blir billigere å kjøpe fisk i frysedisken.
Spot on! ;)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Karma skrev:
Jan-Helge skrev:
Så Sense ble nevnt her i tråden, jeg sendte PM til nettopp han før jeg postet denne tråden, hvor jeg sa som sant er - at det jeg ville skrive i denne tråden ikke representerte mine personlige meninger......
.....Det må være rom for å kunne fremme ekstreme påstander!!

Dersom du sammenligner denne motivasjonen din med den respons du får, må du vel innse at du oppfattes kun som et forumtroll?

Jeg tror samtidig at du har en oppfatning om egne debattevner, som ikke samsvarer med virkeligheten.

Moderator: Når et medlem åpenlyst innrømmer at han/hun ikke representerer egne meninger, i den hensikt å få litt fart på forumet, da må det vel være relevant med en utestenging?
Nå må vi være forsiktige så dette ikke utarter til noen heksejakt, da. Tipper/håper trådstarter har oppfattet at debatt etter trolle-metoden er uønsket nå, og kanskje til og med en av moderatorene har informert ham om dette allerede. Dessuten ser det ut til å ha roet seg nå. Håper på det beste fra nå av,
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.627
Antall liker
1.320
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Dazed skrev:
Karma skrev:
Jan-Helge skrev:
Så Sense ble nevnt her i tråden, jeg sendte PM til nettopp han før jeg postet denne tråden, hvor jeg sa som sant er - at det jeg ville skrive i denne tråden ikke representerte mine personlige meninger......
.....Det må være rom for å kunne fremme ekstreme påstander!!

Dersom du sammenligner denne motivasjonen din med den respons du får, må du vel innse at du oppfattes kun som et forumtroll?

Jeg tror samtidig at du har en oppfatning om egne debattevner, som ikke samsvarer med virkeligheten.

Moderator: Når et medlem åpenlyst innrømmer at han/hun ikke representerer egne meninger, i den hensikt å få litt fart på forumet, da må det vel være relevant med en utestenging?
Nå må vi være forsiktige så dette ikke utarter til noen heksejakt, da. Tipper/håper trådstarter har oppfattet at debatt etter trolle-metoden er uønsket nå, og kanskje til og med en av moderatorene har informert ham om dette allerede. Dessuten ser det ut til å ha roet seg nå. Håper på det beste fra nå av,
Hepp. aka +1
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.547
Antall liker
102.941
Torget vurderinger
23
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Karma skrev:
soundscape skrev:
Er vel nesten det samme som å si det er meningsløst å fiske. Det blir billigere å kjøpe fisk i frysedisken.
Spot on! ;)
Kanske sentralen kunne skifte navn til SET og RØR, slik at både navn og innhold matcher navnebrorens??

Watch me get ejected..
 

Karma

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Innlegg
2.036
Antall liker
160
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Dazed skrev:
Nå må vi være forsiktige så dette ikke utarter til noen heksejakt, da.
Det var også miin første tanke, da jeg leste noen av de tidlige innlegg i denne tråden. Helt til jeg oppfattet hvem som sto bak nicket.
Det er nemlig et viktig poeng at denne personen lenge har vært lite villig til å ta inn over seg de reaksjoner hans opplegg på forumet skaper.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.962
Antall liker
13.304
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Er DIY-prosjekter meningsløse?

pengesluk skrev:
Karma skrev:
soundscape skrev:
Er vel nesten det samme som å si det er meningsløst å fiske. Det blir billigere å kjøpe fisk i frysedisken.
Spot on! ;)
Kanske sentralen kunne skifte navn til SET og RØR, slik at både navn og innhold matcher navnebrorens??

Watch me get ejected..
erected? ;D
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.935
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Tråden er moderert og Off-topic samt usakligheter er ryddet bort. Trådstarter kan selvsagt få ha sine tanker og synspunkter, men diskusjonen skal holdes saklig og innenfor regelverket.

bjornh, moderator
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Det komiske er jo at trådstarter holder sine tanker og synspunkter for seg selv, og gjør oss behørig oppmerksom på at han ikke mener det han skriver. Med et slikt utgangspunkt, hvordan ser herr Moderatoren for seg at en saklig diskusjon kan arte seg?
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Er det meningsløst om jeg hver dag går 1,3 kilometer til jobben når jeg heller kan sette meg inn i en varm bil og kjøre 2 km?

Hva har så det med topic vil sikkert noen spørre?

Jo. Det som fortone seg som meningsløst for enkelte kan være meningsfult for andre ;)
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Er DIY-prosjekter meningsløse?

BanjoArrne

Det er jo mye mer forståelig når du legger fram dine virkelige synspunkter i ettertid. Problemet er at det skaper vel mye sur stemning før tråden kommer til noen gode svar, når du kanskje har skrevet med veldig skarp penn men samtidig blottet mangel på viten rundt temaet.
Hovedpoenget med alle hifi-produkter, være seg om det er selvbygd eller kjøpt ferdig bygget, er stundene med lytting til musikk. Alt tar utgangspunkt i disse stundene, for er det ikke disse stundene man bedømmer alt ut fra? Slik jeg ser det handler HiFi mer enn noe annet om sluttresultatet, det er derfor vi kjøper komponenter, det er derfor andre bygger komponenter.

Hvor fornøyd, eller missfornøyd vi er med summen vi har betalt, eller antall timer arbeid lagt ned i et prosjekt, avhenger av hvor godt man liker lyden komponentene varter opp med. Intet er således bedre enn at musikken låter så bra at komponentene er verdt bestrebelsene for at vi endelig kan sitte å lytte til dem. Være seg om det kommer av besparte midler eller timer i garasjen for den saks skyld.

Det er fra denne synsvinkelen, nemlig lyttestundene, jeg betrakter det meste og de fleste av mine tanker rundt hifi. Tidvis kan jeg også plassere andre i denne situasjonen, og betrakte det hele litt utenfra og fra en annen vinkel.

Det er ingenting å legge skjul på, at jeg ikke er en teknisk kunnskapsrik person hva gjelder hifi, tekniske data og det å styre med loddebolten har aldri vært min greie. Men det trenger man strengt tatt ikke å kunne mye om heller, for å ha stor interesse av og glede av HiFi. Ei heller trenger man å kunne mye om dette for å skulle ha sterke meninger om hobbyen.

Alt man trenger er å plassere seg i sentrum av begivenheten, nemlig i den berømmelige lyttestolen, så kan enn la inntrykkene strømme mot seg og danne seg de meninger man måtte føle for.

Jeg har mer enn 20 års erfaring fra den posisjonen, vil da ikke direkte si at jeg mangler viten om det å ha tanker rundt hifi. Snarere heller har jeg hatt mang en tanke rundt dette vi driver med og om mang en komponent - en av de første spørsmålene som i den posisjonen melder seg er om sluttresultatet er verdt bestrebelsene eller ei? Noen ganger er svaret på det for egen del et ubetinget ja, mens andre ganger er man misfornøyd og føler enn skulle hatt noe annet.

Tror det er derfor du får den responsen du får, men kanskje ikke ønsker. Du håper på saklige skarpe motargumenter, men får krass kritikk for din formulering og måte å ordlegge deg på i stedet, slik jeg oppfatter det jeg leser tildigere i tråden her. Det går igjen i de andre trådene også.
Hva gjelder min skriveform, og det gjelder langt fra bare her (opplever det samme i flere debatter, som f.eks. om politikk, livsstil, religion m.m.), så har jeg tatt runder med meg selv om akkurat den. Grunnen er fordi mange reagerer negativt på meg, i flere forum, og det kan etter hvert utvikle seg til at jeg utsettes for en direkte mobbe-kampanje (som ikke går inn på meg på noen måte) og ordet forumtroll m.m. dukker raskt opp. Nær ikke i et eneste forum jeg har deltatt ganske aktivt at jeg ikke er en omstridt person. Grunnen til det er min skriveform og min krasse penn, at jeg er usedvanlig trangsynt (som er et bevisst valg) og gjerne har et fullstendig fastlåst syn som provoserer mange.

Når jeg spør meg selv om dette er positivt eller negativt, om jeg skal endre måten å debattere på eller ei? Jeg har falt ned på at nei, det skal jeg ikke. Mange grunner til det, f.eks. det at mange setter pris på det jeg skriver om også. I flere forum har jeg fått gode tilbakemeldinger på hva jeg skriver, og aviser har linket direkte til mine innlegg på sine førstesider. Aftenposten f.eks., har tre vist til flere av mine innlegg på sin førsteside. Og jeg var i sin tid moderator for et av emnene på dagbladet sitt diskusjonsforum, og det var det Dagbladet som tok initiativ for å spørre meg om jeg ville ta på meg fordi hun som gjorde det synes jeg skreiv godt under det emnet (tross jeg provoserte mange). Har sågar fått forespørsel om å skrive for tre forskjellige nettmagasin i min tid som debattant og kverrulant. Men mest av alt, på iform.no sine sider, på Dagbladet sine sider og veldig mange andre steder - er mine tråder mye besøkt og ikke minst debattert.

Så noen av mine emner må slå an, på ett eller annet vis - en tanke rundt et emne man vil ta opp kan oppnås med provokasjon også. Og som sagt, jeg får mange ok tilbakemeldinger også - om enn dem ikke nødvendigvis popper opp i selve debattene. Dessuten er jeg aktiv og ikke minst engasjert... Jeg ser ikke hvorfor jeg skal endre det.

Jeg ønsker virkelig å fremstå som den debattanten mange ikke riktig kan vite hvor dem har, en som kan provosere og en som trekker alt litt lenger enn hva normalt er. At mange ikke liker det, og er uenig og ikke liker måten jeg skriver på - ja det bryr meg i grunn lite... Selv pleier jeg glatt å hoppe over det som ikke interesserer og/eller engasjerer meg, det samme kan også dem som ikke liker mine innlegg... I motsetning til hva mange andre gjør, så gidder ikke jeg en gang å kommentere det som ikke interesserer meg da det kan ødelegge noen andres debatt.

Så er det dem som leser mine innlegg da, jo fått tilbakemeldinger fra flere på det, og mange viser jo også at dem har lest mine innlegg i sine svar. Vell, jeg forventer ikke at alle dem skal være enig med meg, ei heller at dem skal like det jeg skriver. Mest spennende er det, synes jeg, dersom det blir en ordentlig debatt av et emne - men selvfølgelig, er jo koselig de gangene jeg får positive tilbakemeldinger også, og det får jeg oftere enn all kritikken kanskje leder noen til å tro.

Dette innlegget er jo derimot mye mer reflektert og forklarende og forståelsesfullt mht. temaet.
Det var ment å være mer reflektert og forklarende også, følte jeg måtte ut med det når denne debatten ikke ble som jeg håpet på. Den beste debatten, synes jeg, at jeg har startet her på forumet omhandlet foto - hvor jeg skreiv om at ikke alle som kjøper seg speilrefleks burde kjøpt seg det. Der kom det frem mange argumenter både for og imot, og det er slike tråder jeg fortrinnsvis foretrekker.

Får meg nesten til å fundere på om det er vi som blir oppjagede som ikke henger med her.....du vet i allefall å sette kok i en debatt.
Jeg føler meg litt mistolket i denne tråden ja, men ser det heller slik at det er jeg selv som har fremført det hele dårlig og skulle valgt en noe annen vinkling og tilnærming til temaet, heller enn at det er dere som ikke henger med. Sant nå kan det jo hende at noen så mitt poeng også, at jeg bare ville få frem tanker rundt problemstillingen og bare hoppet i det og presenterte de mest ekstreme først selv.

Som jeg har sagt før så er kanskje ikke dette forumet rette stedet for så spiss penn da det nesten virker som folk ikke helt forstår hvor du vil med det, meg selv inkludert og således heller ser på deg som en litt selvopphøyd bedrevitende og avslører heller mangelen på kunnskap fra din side en å se saklig på det du skriver.
Nå trenger man ikke noe kunnskap i seg selv for å ha tanker om hva som driver oss hifi-interesserte, det tror jeg vi alle har våre tanker om - at en har brukt loddebolt eller om en annen har anlegg til mer enn en million, ja så gjør ikke det deres tanker om hifi mer verdifull av den grunn. Kanskje kan dem mer om noe teknisk, hva dog gjelder å rasjonalisere hele interessen overfor seg selv, ja der stiller vi alle på samme grunnlag uavhengig av hva vi heter, alder og hvor vi bor samt tittel og hva vi har.

Selv om du er en hard debattant så blir du vel nådeløst avslørt på grunnlag av manglende erfaring rundt påstandene du fremmer.
Jeg synes ikke at det blir rett å måle tanker man har sett fra et perspektiv som lytter/eier av produkter i lys av hvor mye teknisk enn kan eller ikke kan. Snarere tvert imot, skal alle kunne ha tanker og dette temaet og kunne ytre disse. Som sagt har dette opptatt meg i mer en 20 år.

Nå som du jo har skrevet de synspunktene du egnetlig har så er jo tråden avviklet, er den ikke?
Den trenger ikke være det nei, jeg synes det er et aktuelt tema fortsatt da den i stor grad handler om tanker vi bruker for å rasjonalisere denne "galskapen" overfor oss selv.

La oss le litt igjen nå da, det er jo så godt!
Jeg lo så det holdt for flere dager i går.

Selv er jeg ikke i tvil. DIY er virkelig verd sine bestrevelser. :)
Kan være det ja, dessverre ikke alltid. Dog er ikke det noe som umiddelbart burde skremme noen.

En ting er sikkert, og det er at det aller meste som omgir oss og som er menneskeskapt, er et resultat av at noen har hatt en ide og prøvd seg frem med denne... Således er dem som driver med prosjekter de samme som dem som driver utviklingen fremover steg for steg. Jeg beundrer virkelig DIY-folket jeg, få om noen dyrker hifi-interessen like levende som dem.

Og til sist vil jeg si at; Selv liker jeg å spille badminton, spilte det bl.a. i flere år både da jeg bodde i Stavanger og ikke minst Drammen. Men at jeg likte å spille badminton betyr da ikke at jeg ikke fikk lyttet til musikk av den grunn, for det fikk jeg jo. Jeg er fult klar over at det at noen bygger egne produkter ikke er ensbetydende med at dem aldri får tid til å høre musikk, og mens dem bygger ett produkt kan dem jo ha mye annet dem kan spille på - trenger ikke være slik at dem er musikkløse for det. Men nå valgte jeg jo å ha en ekstrem tilnærming på det i sted, jeg ville provosere og lokke frem motargumenter og tanker rundt det hele. At det ble litt skjevt er veldig bevisst, og slik kommer det nok til å bli til tider fra denne kanten i fremtiden også.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.593
Antall liker
27.784
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Javel.

Men kanskje du heller skulle gått i tankeboksen mhp. om du virkelig ønsker å bare være polariserende.

mvh
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Er DIY-prosjekter meningsløse?

Jan-Helge skrev:
Hovedpoenget med alle hifi-produkter, være seg om det er selvbygd eller kjøpt ferdig bygget, er stundene med lytting til musikk.
Ja, ett av hovedpoengene er nettopp det, for når man velger å bygge utstyr selv, er et annet av hovedmålene nettopp det å mestre selve byggingen. Byggingen er én interesse, lyttingen til det ferdige produktet er en annen.

Du nevnte tidligere at du ikke har nok kunnskap til å gi deg i kast med et DIY-prosjekt. Vel, man trenger jo ikke begynne med det aller mest avanserte eller vanskelige. Jeg foreslår at du kjøper deg et lite byggesett til et RIAA-trinn, en hodetelefonforsterker, en T-Amp eller noe annet enkelt, så kansklje du ser hvor moro det er.

Et tredje hovedpoeng med DIY er nemlig å lære. Det er de aller færreste som sitter med denne kompetansen før de begynner å fifle med hobbyelektronikk.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.708
Antall liker
7.959
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Polarisering er av og til greitt, men ikkje alltid.
Når det gjeld meiningslause DIY-prosjekt, har eg sett slike også. Triste greier. Til gjengjeld er det skikkeleg moro med dei som lukkast. Dei tre store motivasjonsfaktorane for DIY er
a) skreddarsaum-faktoren
b) dei økonomiske innsparingane samanlikna med å handle tilsvarande
c) å leve ut sine kreative sider på eit smalt felt.
Men når det heile tek fyr, og huset brenn ned.....då er det meiningslaust, ja.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.547
Antall liker
102.941
Torget vurderinger
23
Kjære Jan-Helge

Via mange innlegg i denne tråden er alle de gode sunne argumentene for det tekniske rundt DIY godt belyst, på en for alle lettfattelig måte. Holdbarheten på disse argumentene kan ikke trekkes i tvil, uansett musikk/teknikk-interesse eller ei.

Jeg har selv reist mye rundt i verden og lyttet på et ukjent antall anlegg, vi snakker MANGE. En ting har vært felles for alle de VIRKELIG GODE oppsettene, og det er et vesentlig innslag av DIY. Uten UNNTAK. Det viser seg nemlig at lydgjengivelse i ypperste klasse krever MYE av den som komponerer anlegg/rom, og ikke minst skreddersøm som ikke lar seg kjøpe over disk. Nok om det.

Så er vi ved et kjernepunkt; musikken. Sist lørdag var det en trivelig gjeng som hadde "Hendrix-happening" hjemme hos godeste Leif (LMC) som han vitterligen heter. 15 mann som storkoste seg i nærmere 12 (!) timer med, nettopp, MUSIKK!

Hvor mange av de (tilfeldig valgt/påmeldte) som var der tror du var innvolvert i DIY på en eller annen måte??

Jeg våger en påstand, 100%.

Dette var vel det tredje eller fjerde treffet hos Leif på et par måneder, alt i musikkens ånd. Og flere er planlagt.


Leif er heller ikke fri for DIY, det er vel stort sett bare høyttalerne som er tilnærmet originale i sitt grunnkonsept. Og kanskje den delen av anlegget som har størst potensiale for ytterligere nivåheving. Og lyden da? Vel, kjenner vel svært få overhode som har en så engasjerende og involverende gjengivelse av all slags musikk som Leif. Derfor er musikkaftene hos ham også svært populære.

Hva har DU gjort for musikkinteressens fremme det siste halvåret?

Hvilke anlegg worldwide har DU hørt på det siste året, som gjør deg så skråsikker på at DIY er bortkastet?

Hvor gammel er du, og hvilket erfaringsgrunnlag uttaler du deg på! Er du 20, så kan vi tilgi deg. Er du 40, burde du kunne ha nok erfaring, menneskelig innsikt og ikke minst anstendighet nok til ikke å rakke ned på noe som har så stor positiv betydning for veldig mange mennesker.

(illustrasjonene er håndstjålet fra Hendrix-tråden)
 

Vedlegg

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.163
Antall liker
541
Pengesluk;

Nå tror jeg ditt innlegg ble skrevet før du hadde kommet til det punkt, hvor min ærlige mening om DIY kom frem, jeg er altså ikke imot DIY-prosjekter. Snarere heller er jeg positiv til dem.

Ta en høyttaler som et eksempel. Et element låter vidt forskjellig i forskjellige kasser og med forskjellig demping etc... Hva gjelder en høyttaler så er det et stort prosjekt i seg selv og komme frem til en riktig så vellydende konstruksjon.

En av mine beste kamerater de siste 30 årene har et par Tannoy-høyttalere, Tannoy Gold forøvrig... Elementene han har i sine kasser er det mange andre som har, i helt andre kasser - er få elementer som spiller like forskjellig som dem han har selv om det er det samme elementet. Grunnen er enkel, elementet er brukt i mang et spennende DIY-prosjekt (hvor noen har lykkes bedre enn andre).

Poenget jeg vil ha frem, er at det har mye å si hvordan selve konstruksjonen er - såklart er det viktig å teste seg frem til for et perfekt resultat.

---

Således også med komponenter, en CD-spiller f.eks.- Har da sett DIY prosjekter der folk har byttet alt fra klokke til DAC i slike, andre modifiseringer også - så også på forsterkersiden. At det kan ha sin gevinst, ja det betviler jeg ikke. Jeg har da mine favoritter innen audio-produkter jeg også, ergo har jeg erfart at produkter låter forskjellig - og hvorfor gjør dem så det?

Jo, dem låter forskjellig fordi dem er forskjellig bygd! Det i seg selv gjør det ganske umulig for meg å dermed ikke tenke at forbedringer av produkter gir en gevinst. det ville vært selvimotsigende av meg å ikke tro annet.

At jeg dog forsøkte meg med en provokasjon, for å se hvor langt jeg kunne strekke det hele, var mer for å skape debatt og provosere frem motargumenter og sette temaet på dagsorden, heller enn å fremme min mening - for som du skjønner er det jo ikke min mening. Jeg ville bare kaste inn en brannfakkel for å forsøke å få i gang en livlig debatt.

Vi er altså mer enige enn hva mine første innlegg i denne tråden kan gi uttrykk for.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Denne tråden gir og gir.
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Imponerende at så mange engasjerer seg så kraftig i en diskusjon der trådstarter viser så mange tegn til utelukkende å ville provosere.

Mvh
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Denne tråden står i fare for å bli stengt. Hold dere on-topic og diskusjoner om debatteknikk etc. er ikke on-topic. Har dere problemer med noen av innleggene eller deltakerne i tråden, meld til moderator.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.962
Antall liker
13.304
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
Mbare skal få det travelt! ;D
mvh
Leif
 

sand19

Medlem
Ble medlem
02.02.2008
Innlegg
41
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
ja du må ikke glemme att f eks alle høytaler produsenter der ute. ble startet mest sannsynlig av en diy fikser som bare tok den lenger ut å startet bedrift.
så hadde det ikke vært for diy så hadde det ikke vært så mange merker der ute.
bra att noen gidder å prøve og feile så vi kan få bedere produkter.
greit det tar tid, men det er bare moro å vite hvordan ting fungerer.

så diy er her for å bli.
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.084
Antall liker
6.545
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Trådstarter. Eventyret om gutten som roper ulv-ulv kjenner du nok.
Ulempen for hovedpersonen i dette eventyret er jo som kjent at når det ble alvor så ble han ikke trodd.
Med å starte et utall tråder som er kun for å skape oppmerksomhet og blest for å være i begivenhetens sentrum kan sikkert være morro blant venner som kjenner deg, men her går du aktivt inn for å ikke skaffe deg noen venner i det hele tatt. En uklok strategi som kun gir deg status som kverulant uten innhold.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.547
Antall liker
102.941
Torget vurderinger
23
LMC skrev:
Mbare skal få det travelt! ;D
mvh
Leif
Hope he won't get too e-mbare-assed..

De bør jo jobbe litt for penga, disse modsa!
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
Jan-Helge skrev:
Mitt spørsmål blir følgende; Finnes det egentlig noen gode argumenter for DIY-prosjekter slik mange hiver seg på?
En sitter igjen med litt mere verktøy når prosjektet er ferdig. Kjekt å ha :)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.962
Antall liker
13.304
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
helvete..får DE penger?
hva med oss gutta da? ::)
mvh
Leif
 
Topp Bunn