Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    665
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Vi kommer til å savne tiden der en måtte sveive igang motoren...
    I grunnen ikke - for mange år siden jobbet jeg i sivilforsvaret. På den tiden hadde vi motorsprøyter men VW motor eller Porsche motor. Ganske identisk med boble-motoren men industriversjon. Disse måtte sveives igang, det gikk greit med 2-3 stk. men når det er 20+ stk. så kjentes det i skuldrene. For ikke å snakke om Porsche utgaven som hadde merkbart høyere kompresjon.

eldo472

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Antall liker
    321
    Sted
    Tranby
    Jeg syns også folk flest idag er restriktive eller ukomfortable på forbikjøringer. Rart egentlig fordi (el)bilene idag er spreke som aldri før.

Og jeg som trodde du tok tog utforbi bygdegrensa, med både papirbillett og -avis under armen. Må si.
    Billene er så raske nå at man trenger ikke å bevise noe. Bilene er også tunge slik at svinger er greit å ta rolig. Man får også svi, da batteriet tappes veldig fort hvis man er urfornuftig med gass pedalen og man må lade oftere. Med bensin så kan man fylle opp fortere.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.382
    Billene er så raske nå at man trenger ikke å bevise noe. Bilene er også tunge slik at svinger er greit å ta rolig. Man får også svi, da batteriet tappes veldig fort hvis man er urfornuftig med gass pedalen og man må lade oftere. Med bensin så kan man fylle opp fortere.
    Jeg har alltid syntes påstanden med at rekkevidden reduseres med tung høyrefot, store dimensjoner på hjul, ligge under fastgrensen på motorvei mm. er overvurdert. Dersom man har en moderne elbil med WLTP rundt 500km er det i min erfaring helt ubetydelig for rekkevidden om man foretar forbikjøringer, har 20+ toms hjul eller ligger +5 over også i 110-sonen. Det marginalt økte effektforbruket bruker man 30 sekunder ekstra på å erstatte på en superlader, eller i 99,9% av tilfellene hjemme hvor lading er irrelevant.

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    8.212
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Forskjellen på 90km/t og 120km/t vil merkes på rekkevidden. 5km/t over gjør liten forskjell etter min erfaring.

Hovedelementene på rekkevidde utgjøres av luftmotstand og rullemotstand. Luftmotstanden er relatert til kvadratet av hastigheten så en ordentlig blyfot kan slå godt ut.

Johan-Kr

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.382
    Forskjellen på 90km/t og 120km/t vil merkes på rekkevidden. 5km/t over gjør liten forskjell etter min erfaring.

Hovedelementene på rekkevidde utgjøres av luftmotstand og rullemotstand. Luftmotstanden er relatert til kvadratet av hastigheten så en ordentlig blyfot kan slå godt ut.

Johan-Kr
    Ja, men i praksis er dette ikke noe å bry seg om. Å ligge 5 over fartsgrensene, foreta forbikjøringer eller bruke store hjul er helt uproblematisk i 99% av tiden. Man deltar ikke i Motors rekkeviddetest.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    4.338
    Sted
    Portugal

Vissa bensin- och dieselbilar kostar nästan lika mycket begagnade som de gjorde nya för tre–fyra år sedan. Ekonomitidningen Privata Affärers sammanställning visar att bensin- och dieselversionerna av VW Tiguan, Skoda Kodiaq, VW T-Roc och Toyota RAV4 tappat mellan 7 000 och 33 000 kronor i värde på tre år och upp till 6 000 mil. Det kan jämföras med elbilarna VW ID.4, Volvo XC40 och Tesla Model Y, som tappat mellan 235 000 och 419 000 kronor i värde. För vissa modeller handlar det om en halvering av värdet på bara tre år, i jämförelse med nypriset.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.457
    Sted
    Sunndalsøra
    Rullemotstand på disse brede Elbil dekka vil helt sikker innvirke på rekkevidda. Det samme med tungt vinterføre. Campingvogn tur-retur Vistdalsheia vill tappe batteriet mye. Drivstoff bruket vil også øke :) Men krafta vil være konstant.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.899
    Torget vurderinger
    1
    Men det er ikke store tillegget ved å øke til 12 El 16k.

Nex

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Antall liker
    136
    Det varierer veldig fra selskap til selskap. Jeg fikk pris fra 19K til 55K!!! på F150 Lightning. 20K km.
    Med 75% bonus på n-te året, eller hvordan de regner.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.899
    Torget vurderinger
    1
    Når folka fra Tesla som har jobbet/jukset med FSD sier at Tesla FSD er Bull Shit og "ville faen ikke sittet på om jeg fikk betalt for det", så er det vel fornuftig å ta skepsisen mot TFSD på alvor.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn