Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.480
    Sted
    Trondheim
    Jeg var ikke helt oppdatert.- BMW økte salget i 2025 til 2 450 000 biler. I Europa økte salget av elektriske BMWer med 28%.

Dette er den offissielle pressemeldingen fra BMW fra 9/1-2026 og ikke noe en eller annen med en egen agenda har lagt ut. Dette er offisielle, verifiserbare tall direkte fra BMW.

PS: En reduksjon på 1,4% var faktisk riktig når man bare ser på biler med BMW-merket, men f.eks. Mini økte med nesten 18% og salget av elektriske biler økte med ca 8%, så reduksjonen i salg av BMWer skyldes utelukkende biler med ICE. Salget i siste kvartal var ikke så bra, men for året totalt var det faktisk et godt år.
    Salget av Rolls-Royce og BMW motorsykler var ikke så bra.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.480
    Sted
    Trondheim
    Investeringer koster, så selv om salget er bra kan det økonomiske resultatet være mindre bra. I 2025 bygde de en ny fabrikk i Debrecen og en batterifabrikk i Østerrike. Og det gjøres store investeringer i München for å gjøre klar for produksjonen av nye i3 og andre nye modeller. Nye modeller, nye produksjonslinjer - det er ikke akkurat gratis.

PS: Dette ble veldig mye BMW, men jeg er sikker på at andre som er i ferd med å legge om produksjonen også har tilsvarende erfaringer.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.951
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    Om man først skal sammenlikne bilsalg og markedsandeler så er det jo av vesentlig betydning at man sammenlikner på rett og samme grunnlag.
    Det er i hovedsak 4 nivåer man opererer med:

a) Antall enheter produsert. Enkelt, da dette er det antallet produsenten har produsert totalt i perioden fra sine produksjonslinjer.
    b) Antall enheter levert. Her kan det variere, da det kan være ulike definesjoner av levert. Levert fra produksjonslinje, levert til hub for befraktning, levert til mottakerland, levert til forhandler osv.
    c) Antall solgt. I hovedsak er det da skrevet kontrakt med kjøper, men kjøretøyet kan være alt fra å være lagt inn i en produksjonsbatch til fysisk hos forhandler.
    d) Antall registrert. Enkelt. Kjøretøyet er da enten overlevert til sluttkunde eller registrert som demo-bil og kommer inn på ofisielle registreringsstatistikker.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.360
    Teknikkens verden tester Tesla FSDs og er dypt imponerte (ligger en film i artikkelen).

TEK har allerede latt seg imponere av FSDs og her lar TEK seg skuffe over Fords Bluecruise:

Tesla FSDs selges kun frem til 21. mai i Norge, deretter blir det abonnementstjeneste, så jeg tror selv det er smart å kjøpe Tesla med FSDs nå frodi muligheten kommer aldri tilbake (som gratis superlading osv)

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.360
    Henter en Tesla Y Performance hos Tesla imorgen med full FSDs pakke før fristen går ut 21. mai.

Vegvesenet skriver at man betrakter FSDs gir bedre trafikksikkerhet så det er bare å krysse fingrene for at Tesla snart kjører selv i Norge.

Musikkmannen

Æresmedlem
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    32.162
    Sted
    Kjelleren i kroken
    Torget vurderinger
    3
    Var innom Tesla også, men det byr meg imot - både politisk og interiøret. Utrolig billig bil med 0 rente - det skal de ha. Men å si at jeg må dra opp til Trondheim hvis jeg vil ha en rød... Det gidder jeg ikke.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.360
    Her er hva vegvesen sier offentlig
    Jepp; og bemerk ordlyden. SVV har egentlig ingenting å komme med bortsett fra bagateller som hva systemet skal hete og hvilken informasjon sluttbruker skal få. Det vittige er SVV selv linker til Tesla egne sider for beskrivelsen av FSDs som adresserer nettopp SVV bekymringer.

Systemets påvirkning av trafikksikkerheten er vurdert til å være marginalt positiv.

Kan også legge til denne linken hvor vegmyndighetene måtte ut offisielt for å debunke en Reuters artikkel hvor det ble fremmet at myndigheter var negative til FSDs.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.480
    Sted
    Trondheim
    Er det kun på nivå 2 dette FSD systemet er (siden det er det som nevnes hos SVV)? Det må da være mer enn det? Min BMW har jo dette og har hatt det lenge. Det beskriver jo bare AAC med stop-and-go og lane-assist.

NIVÅ 2: DELVIS AUTOMATISERING
    Noen kjenner dette nivået som «føttene av pedalene, øynene på veien». Bilen kan i bunn og grunn utføre de samme funksjonene som beskrevet i nivå 1, men er i stand til å kombinere dem. Den kan for eksempel gi styreutslag samtidig som den øker eller reduserer gasspådraget. Likevel – føreren må være beredt til å overta umiddelbart, til enhver tid. Automatisk parkering er et typisk eksempel på nivå 2.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.360
    Det er offisielt et level 2 system som opererer som level 5.

Det er linket til flere videoer av FSDs. Anbefaler du ser disse så vil du forstå bedre.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    13.480
    Sted
    Trondheim
    OK - så nivå 2 som later som om det er nivå 5. Det høres meget suspekt ut. Ikke uventet fra Musk.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.360
    Gratulerer. Jeg holdt på å gjøre det samme nylig helt til Tesla trakk den fra markedet pga prisøkning fra 01.05. Da mistet jeg interessen.
    Jeg har kjøpt brukt 1. generasjon Y. Da tar Tesla halve kostnaden med FSDs (via EAP) og bilen koster det halve av en ny Y performance.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    17.463
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Min lå på inventory og det var den jeg la ut bilde av tidligere i tråden. Den hadde riktig farge OG den hadde lyst taktrekk. Bedre hell neste gang

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    17.463
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Teskje versjonen:

I april tok jeg en titt på Tesla sin hjemmeside og oversikten over leveringsklare, nye Y Performance. Det viste seg at butikken i Kristiansand hadde en på lager som var nøyaktig slik jeg selv hadde valgt å bestille den. Mørk grå, mørk innredning med lyst taktrekk. Jeg var innom å prøvekjørte den og ba sette opp tilbud. Det gikk deretter noen dager og jeg la merke til at bilen forsvant fra nettet (inventory). Tenkte da at den var reservert til meg eller solgt til noen andre. Kontaktet selger som bekrefter at bilen ikke var solgt og at han ikke kunne forstå hvorfor den var borte fra nett. Så kom månedsskiftet og Tesla økte prisen på nye Y Performance.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn