Synes det var en interessant diskusjon om "premium" litt lenger oppe. Det er klart at slike begreper ikke har en fast definisjon og hver enkelt legger det man vil i det. Jeg kjøre en liten tur med en ny Tesla Y i helgen. Har vel knapt sittet i en Tesla noen gang og det er jo ingen tvil om at lakk, paneler og interiør ikke er "premium" i tradisjonell forstand. Er vel heller ikke så mange som hevder det, men kvaliteten er jo allikevel helt grei. Imidlertid må jeg si at det tekniske og hele GUIet var så mye bedre enn alt annet jeg har sett at jeg godt kan forstå at man synes det gir en premium følelse når man setter seg inn i en Tesla. Min egen bil til 1,3 mill gir meg en premium følelse både når det gjelder kjørekomfort, støydemping og materialkvalitet, men det er klart at det er andre faktorer enn dette som betyr noe. Selv om jeg misliker sjefen og hovedaksjonæren til de grader, må jeg dessverre innrømme at Tesla får til noe de fleste ikke klarer. Følelsen av å sette seg inn i en bil som er designet for fremtiden og dette kan selvfølgelig gi en følelse av premium.
Du beskriver godt hvordan også mine egne erfaringer med Tesla har vært til nå.
Har leid Tesla flere ganger på jobbturer fordi jeg har vært oppriktig interessert i teknologien og merket som det siste tiåret nok har vært mest banebrytende for fremtidens personbiler, enten man er eier, deler eller leier.
Med en (altfor) godt spekket X5 45e så er det lite som gir meg noen premium-følelse av å stige inn i noen Tesla (har bare kjørt S og Y, skal sies). Men man må jo bare konkludere med at fremtidens biler nok vil ligne, og vel alt gjør det, langt mer på Tesla Y enn BMW X5 hybrid.
Dette har nok ikke bare med teknologi men også generasjon å gjøre. Var i konfirmasjon forrige helg og det bekreftet bare mitt inntrykk av at dagens femtenåringer, og da særlig gutter, ikke har den samme interesse for bil som det min generasjon hadde. Fra å leke med biler, bygge første radiostyrte bil som tolvåring til å ta lapp og kjøpe seg første bruktbil så tett på 18-års fødselsdagen som mulig.
I det jeg planlegger overgang til helelektrisk i løpet av året, uten å ha noen hast, så utgår fortsatt Tesla og diverse kinesiske merker for den del, primært av politiske og ikke teknologiske eller økonomiske grunner.
Ikke enkelt å stemme med lommeboken i hverdagen, gitt hvor mye som produseres i Kina, men Musk er i en kategori han selv egenhendig har plassert seg i.