Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    5.447
    Sted
    Liten by på Østlandet
    Vi har verdens rikeste mann, som har relativt mye makt og som har sterke bånd til USA's regjering, selvsagt er det å interfere i et valg. At du ikke klarer å se det kom vel heller ikke som en bombe...
    Når det gjelder AfD, jeg må gi deg rett i at det ikke er et nazistisk parti, men AfD har nazistiske trekk, retorikk eller forbindelser. Så blir da spørsmålet, hvor går linja? De er veldig nære den etter min smak...uansett valgte Musk å tale rett før et valg og mente at de er det eneste alternativet. 2 + 2 = 4???????

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.217
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Vi har verdens rikeste mann, som har relativt mye makt og som har sterke bånd til USA's regjering, selvsagt er det å interfere i et valg. At du ikke klarer å se det kom vel heller ikke som en bombe...
    Når det gjelder AfD, jeg må gi deg rett i at det ikke er et nazistisk parti, men AfD har nazistiske trekk, retorikk eller forbindelser. Så blir da spørsmålet, hvor går linja? De er veldig nære den etter min smak...uansett valgte Musk å tale rett før et valg og mente at de er det eneste alternativet. 2 + 2 = 4???????
    Poenget mitt er at det er relativt vanlig at folk i toppen av næringslivet taler. Hvor skal grensa gå for hvem som skal "få lov" til å tale og ikke?
    Dersom man slikt er å blande seg inn i valg må man si det at ingen får lov til å tale for et politiskpartis samling det året det er valg da.
    Og selvsagt sier han at de er det eneste rette valget, han taler jo tross alt for det partiet.
    Har i allefall aldri hørt om en foreleser/taler som kritiserer verten i talen sin (foruten trump da)

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    5.447
    Sted
    Liten by på Østlandet
    Poenget mitt er at det er relativt vanlig at folk i toppen av næringslivet taler. Hvor skal grensa gå for hvem som skal "få lov" til å tale og ikke?
    Dersom man slikt er å blande seg inn i valg må man si det at ingen får lov til å tale for et politiskpartis samling det året det er valg da.
    Og selvsagt sier han at de er det eneste rette valget, han taler jo tross alt for det partiet.
    Har i allefall aldri hørt om en foreleser/taler som kritiserer verten i talen sin (foruten trump da)
    Kom med et eneste eksempel på en person med like mye makt som har gjort det samme? Og om du klarer, så skal jeg vedde på at de er på høyresiden. De tar litt lettere på dette. Eksemepelvis Thiel og Murdoch.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.217
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Kom med et eneste eksempel på en person med like mye makt som har gjort det samme? Og om du klarer, så skal jeg vedde på at de er på høyresiden. De tar litt lettere på dette. Eksemepelvis Thiel og Murdoch.
    Det blir en stor oppgave å finne dette da det ofte ikke er informasjon som er veldig lett tilgjengelig.
    Men musk har feks talt i world economic forum, han har vel også talt for oljefondet som eksempler
    Da kan man jo si han blander seg inn i verdensøkonomien og prøver å styre oljefondet også da..
    Ikke lett å være verdens rikeste person...

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    5.447
    Sted
    Liten by på Østlandet
    Det blir en stor oppgave å finne dette da det ofte ikke er informasjon som er veldig lett tilgjengelig.
    Men musk har feks talt i world economic forum, han har vel også talt for oljefondet som eksempler
    Da kan man jo si han blander seg inn i verdensøkonomien og prøver å styre oljefondet også da..
    Ikke lett å være verdens rikeste person...
    Og det har han også prøvd seg på! Etter all sansynelighet.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.509
    Torget vurderinger
    1
    Hitler hadde også et bilmerke som solgte veldig mange biler. Han var vel også ute å reiste og holdt mange taler her og der, og gjorde samme hilsen som musketern. Han holdt også på med både raketter og andre store planer som å befolke månen. Musk er jo bare tross alt bare veldig lite original av seg, alt det han har gjort er gjort av Hitler tidligere.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    12.277
    Topp 10 nyregistrerte biler i april 2026:

PlassModellAntall
    1VW ID.4781
    2Toyota Urban Cruiser583
    3VW ID.3543
    4BMW iX3492
    5Toyota bZ4X416
    6Toyota C-HR+407
    7Skoda Elroq397
    8VW ID.7342
    9Tesla Model Y326
    10Ford Explorer EV301

Tesla faller litt?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.217
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

PlassModellAntall
    1VW ID.4781
    2Toyota Urban Cruiser583
    3VW ID.3543
    4BMW iX3492
    5Toyota bZ4X416
    6Toyota C-HR+407
    7Skoda Elroq397
    8VW ID.7342
    9Tesla Model Y326
    10Ford Explorer EV301

Tesla faller litt?
    har en kompis som har bestillt model y? (den minste suven)
    der har tesla flyttet levering flere ganger (veldig frustrerende), går man på hjemmesiden så sier de levering nesten umiddelbart så mye juks.
    jeg vil tro at de enten har kapasitetsproblemer, eller at de "samler opp" for å få billigere shipping eller noe

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.656
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3

PlassModellAntall
    1VW ID.4781
    2Toyota Urban Cruiser583
    3VW ID.3543
    4BMW iX3492
    5Toyota bZ4X416
    6Toyota C-HR+407
    7Skoda Elroq397
    8VW ID.7342
    9Tesla Model Y326
    10Ford Explorer EV301

Tesla faller litt?
    Er vel heller den "normale" Tesla syklusen. De er av en eller annen grunn opphengt i kvartalsvise leveringer. Som gjør at det er relativt stille de 2 første månedene i hvert kvartal. Før de så jobber som gale den siste måneden. Hvis vi ser den samme trenden som over ut juni, da har det skjedd noe...

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    4.229
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0

Tesla is recalling its RWD Cybertruck Long Range over faulty brake rotors that could cause the wheels to fall off …

The recall affects all 173 of the $70,000 Cybertrucks sold by Tesla, which come with 18-inch steel wheels.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    12.277

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.217
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

Tesla is recalling its RWD Cybertruck Long Range over faulty brake rotors that could cause the wheels to fall off …

The recall affects all 173 of the $70,000 Cybertrucks sold by Tesla, which come with 18-inch steel wheels.
    betryggende at tesla aldri trenger tilsyn eler er innom et verksted siden det er så bra kvalitet
    skuffende at denne produksjons/designfeilen ikke kan løses med en over the air oppdatering

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.889
    Torget vurderinger
    1
    Det er helt legitimt å ikke ha sansen for Tesla av div årsaker, men mht tilbakekalling pga feil på noen biler er de i VELDIG godt selskap.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.784
    Torget vurderinger
    1
    Synes det var en interessant diskusjon om "premium" litt lenger oppe. Det er klart at slike begreper ikke har en fast definisjon og hver enkelt legger det man vil i det. Jeg kjøre en liten tur med en ny Tesla Y i helgen. Har vel knapt sittet i en Tesla noen gang og det er jo ingen tvil om at lakk, paneler og interiør ikke er "premium" i tradisjonell forstand. Er vel heller ikke så mange som hevder det, men kvaliteten er jo allikevel helt grei. Imidlertid må jeg si at det tekniske og hele GUIet var så mye bedre enn alt annet jeg har sett at jeg godt kan forstå at man synes det gir en premium følelse når man setter seg inn i en Tesla. Min egen bil til 1,3 mill gir meg en premium følelse både når det gjelder kjørekomfort, støydemping og materialkvalitet, men det er klart at det er andre faktorer enn dette som betyr noe. Selv om jeg misliker sjefen og hovedaksjonæren til de grader, må jeg dessverre innrømme at Tesla får til noe de fleste ikke klarer. Følelsen av å sette seg inn i en bil som er designet for fremtiden og dette kan selvfølgelig gi en følelse av premium.

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.640

Lucid har solgt sedanen Air siden sin inntreden i Norge, mens SUVen Gravity ble lansert i fjor høst.
    Gravity var klar for utlevering til kunder fra februar i år.

Ifølge tall fra OFV Statistikk er det kun registrert én ny Lucid hittil i år; en Air som står oppført med Lucid Norway som eier.
    I 2025 ble det registrert 19 nye Lucid, hvorav én Gravity – også den på importøren.

Totalt siden lanseringen er det ifølge OFV Statistikk registrert kun 31 nye Lucid i Norge. Hele 17 av disse bilene er registrert på Lucid selv.

Kun to showroom i Oslo sentrum
    I fjor høst la Bilia ned Xpeng-showroomet i Bjørvika og samlet Xpeng og JLR i Oslo.

Også Lotus og Polestar la ned sine showroom i Oslo i fjor

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.532
    Nå er jeg ikke den som følger mest med når det gjelder biler. Men jeg trodde jeg hadde en viss oversikt over bilmerker all tid man bombanderes med reklame. Men Lucid hadde jeg aldri hørt om gitt.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    9.273
    Synes det var en interessant diskusjon om "premium" litt lenger oppe. Det er klart at slike begreper ikke har en fast definisjon og hver enkelt legger det man vil i det. Jeg kjøre en liten tur med en ny Tesla Y i helgen. Har vel knapt sittet i en Tesla noen gang og det er jo ingen tvil om at lakk, paneler og interiør ikke er "premium" i tradisjonell forstand. Er vel heller ikke så mange som hevder det, men kvaliteten er jo allikevel helt grei. Imidlertid må jeg si at det tekniske og hele GUIet var så mye bedre enn alt annet jeg har sett at jeg godt kan forstå at man synes det gir en premium følelse når man setter seg inn i en Tesla. Min egen bil til 1,3 mill gir meg en premium følelse både når det gjelder kjørekomfort, støydemping og materialkvalitet, men det er klart at det er andre faktorer enn dette som betyr noe. Selv om jeg misliker sjefen og hovedaksjonæren til de grader, må jeg dessverre innrømme at Tesla får til noe de fleste ikke klarer. Følelsen av å sette seg inn i en bil som er designet for fremtiden og dette kan selvfølgelig gi en følelse av premium.
    Du beskriver godt hvordan også mine egne erfaringer med Tesla har vært til nå.

Har leid Tesla flere ganger på jobbturer fordi jeg har vært oppriktig interessert i teknologien og merket som det siste tiåret nok har vært mest banebrytende for fremtidens personbiler, enten man er eier, deler eller leier.

Med en (altfor) godt spekket X5 45e så er det lite som gir meg noen premium-følelse av å stige inn i noen Tesla (har bare kjørt S og Y, skal sies). Men man må jo bare konkludere med at fremtidens biler nok vil ligne, og vel alt gjør det, langt mer på Tesla Y enn BMW X5 hybrid.

Dette har nok ikke bare med teknologi men også generasjon å gjøre. Var i konfirmasjon forrige helg og det bekreftet bare mitt inntrykk av at dagens femtenåringer, og da særlig gutter, ikke har den samme interesse for bil som det min generasjon hadde. Fra å leke med biler, bygge første radiostyrte bil som tolvåring til å ta lapp og kjøpe seg første bruktbil så tett på 18-års fødselsdagen som mulig.

I det jeg planlegger overgang til helelektrisk i løpet av året, uten å ha noen hast, så utgår fortsatt Tesla og diverse kinesiske merker for den del, primært av politiske og ikke teknologiske eller økonomiske grunner.

Ikke enkelt å stemme med lommeboken i hverdagen, gitt hvor mye som produseres i Kina, men Musk er i en kategori han selv egenhendig har plassert seg i.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.357
    Interessant er den fremstillingen med hva som er premium, og hvordan det har endret seg og dermed hvordan tyskerne sliter med å finne sin skanse. Tesla har tatt tyskerne på produksjonsmetode, drivlinje (effektivitet og ytelse) og ikke minst software og brukervennlighet. Kinerserne har tatt resten fra tyskerne, inkludert det absolutte luksussegmentet. Tyskerne satser nå på at premium skal være antall skjermer og rekkevidde med enorme batterier. Problemet er bare fortsatt at kinerserne kan ta tyskerne på dette også om dem vil. I tillegg vil problemet være at de tyske bilene vil koste en formue mens helt basis utstyr blir ekstrautstyr (jfr setekjøling i iX3 og setevarme bak i GLC).

Dessuten kommer selvkjøring nå som vil revolusjonere alt. Der har tyskerne ingenting selv, dvs. dem har selvkjøring via kinerserne eller amerikanerne, men da mister dem ytterligere kontroll på merkevaren sin og det vil ende opp som et 100% kinesisk produkt (som Mazda).

Jeg tror forøvrig man kan få premiumfølelse bare av å kjøre rundt i en bil med en høy prislapp +1 mill for å vise seg frem. Tesla X Plaid er er eksempel på dette siden man får 98% av opplevelsen med en Tesla Y til halve prisen og under.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.217
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Premium er ikke falsk skinn og forkromma plastikk, premium er ikke tech.
    Mulig det bare er meg, men premium er ekte skinn og ekte materialer.
    Luksus er hvor treverlet er matchet og skinnet er fri for sår fra insekter og matchet ift struktur.
    Opplaget er begrenset og du ser knapt en annen på veien her i lille norge.
    Premium eller luksus er aldri tech, med mindre du er oppvokst med the jetsons og tenker at roboter er luksus

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn