Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    6.214
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Noen som har erfaring eller formening om ID4? Vi vurderer å bytte ut bil nr2, og har kikket på denne. Ønsker firehjulstrekk og hengerfeste. Hengerfeste for å få med sykler osv så har ikke behov for høy trekke kapasitet. Tenker å kjøpe brukt.

F.eks denne.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.775
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville holdt meg unna. Vi har en Ford Explorer som tjenestebil på jobben, og dette er en id.4. Ingen liker den spesielt godt. Knotete å betjene vindusviskere og spyler (inntil en vet hvordan), haptiske knapper på rattet, haptiske skyvefelt for å justere volum på radio, knotete oppsett i skjermen for å betjene klima, men dette kan en jo bruke litt tid på å lære seg når det ikke er intuitivt.
    Det største ankepunktet er at bakre motor er utsatt for kjølevæskelekkasje. Dette er ikke et servicepunkt, og når 'begeret' er fullt med k.væske går motoren til helvete, akkurat som på Audi Q4 med samme motor. Møller vil heller ikke like deg når du trenger hjelp pga dette.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.191
    Sted
    Market Snodsbury
    taper også stort i Kina som var det nest største markedet. 2 år er nok litt kort tid men det er lov å håpe.
    Eg tenkjer at "alle andre" viser at at bilbransjen kanskje ikkje er ein veldig spanande stad å vera for dei som vil tena store pengar raskt, "move fast and break things" og slikt. No har dei realitetane byrja å visa seg for Tesla også. Når konkurrentane (først og fremst Kina) byrjar å gjera Tesla like bra som Tesla, er det ikkje så enormt med vekst å henta framover.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.248
    Eg tenkjer at "alle andre" viser at at bilbransjen kanskje ikkje er ein veldig spanande stad å vera for dei som vil tena store pengar raskt, "move fast and break things" og slikt. No har dei realitetane byrja å visa seg for Tesla også. Når konkurrentane (først og fremst Kina) byrjar å gjera Tesla like bra som Tesla, er det ikkje så enormt med vekst å henta framover.
    Her er januartall for Tesla i Kina til info.

Man må ikke undervurdere Teslas økosystem hvor alt henger sammen, software, lokal forankring, ladestruktur, skytilkobling, selvkjøring, integrert AI/Grok osv. Ingen andre har dette på plass. Samsung lager også gode telefoner men Apple selger likevel i bøtter og spann tross høyere pris.

IMG_4271.jpeg

BYD som selger skoesker til 1/4 av prisen opplever dette:
    IMG_4272.jpeg

IMG_4273.jpeg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.191
    Sted
    Market Snodsbury
    Man må ikke undervurdere Teslas økosystem hvor alt henger sammen, software, lokal forankring, ladestruktur, skytilkobling, selvkjøring, integrert AI/Grok osv. Ingen andre har dette på plass. Samsung lager også gode telefoner men Apple selger likevel i bøtter og spann tross høyere pris.
    Einig. Tesla har tilsynelatende gode føresetnader for å vera langt framme på feltet om dei vil. Dei har fordelen med minimal fossil bagasje og ligg teknologisk langt framme. Vanskeleg å nekta for det.

Men spørsmålet er om dei faktisk vil vera ein ordinær bilprodusent no som elbil er i ferd med å verta meir konvensjonelt. Det ser jo ikkje eintydig slik ut?

Apple er absolutt interessant. Men dei er stort sett fornøgde med å ikkje eiga heile marknaden. Det at Samsung og Kina lagar gode telefonar og datamaskiner er ikkje noko problem for Apple.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.248
    Jeg kjøpte nettopp en Tesla S 2017 modell med 170’km. Ingen garanti igjen. Kjøres på ansvarsforsikring. Disse koster nå rundt 100’. Om batteriet ryker så selges disse for 50-75’. Så uansett hvor lenge bilen holder så tenker jeg det er nogenlunde grei butikk.

Vis vedlegget 1177246
    Har snart kjørt denne gamle S’en 2000km uten er feilslag. Idag brukte jeg ca halve batteriet på 191km. Begynte turen i -7 og stoppet i null grader. Imponert over forbruket. Lader med ca 100kW fra 0 til 40%.

Selvom Tesla alltid gjør noen Teslating (ene håndtaket røyk 2 dager etter kjøpet, ene speilen blender ikke ned i mørket) så mener jeg disse er gode kjøp til 100’. Min kosta 86’. Så om noen her egentlig er skapfan av Tesla og ønsker en smak av Teslaverden og vil skjule seg bak klistremerket at du kjøpte bilen før Musk went crazy, så er dette et tips.

Får håpe jeg klarer å kjøre bilen 1 år så er bilen avskrevet.

IMG_4290.jpeg

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.039
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Har snart kjørt denne gamle S’en 2000km uten er feilslag. Idag brukte jeg ca halve batteriet på 191km. Begynte turen i -7 og stoppet i null grader. Imponert over forbruket. Lader med ca 100kW fra 0 til 40%.

Selvom Tesla alltid gjør noen Teslating (ene håndtaket røyk 2 dager etter kjøpet, ene speilen blender ikke ned i mørket) så mener jeg disse er gode kjøp til 100’. Min kosta 86’. Så om noen her egentlig er skapfan av Tesla og ønsker en smak av Teslaverden og vil skjule seg bak klistremerket at du kjøpte bilen før Musk went crazy, så er dette et tips.

Får håpe jeg klarer å kjøre bilen 1 år så er bilen avskrevet.
    begynner å bli interessant nok å prøve for 100k, er det 4hjulstrekk på alle model s? regner med du har snavr evt delkasko på den, dyr forsikring?

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.248
    begynner å bli interessant nok å prøve for 100k, er det 4hjulstrekk på alle model s? regner med du har snavr evt delkasko på den, dyr forsikring?
    S finnes også som 2wd men den vil du ikke ha fordi den har Performance motoren bak som lekker kjølevæske. Min er 4wd.

Ansvar betaler jeg 350,- i mnd for. 15’km.

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    2.186
    Sted
    Halden
    Xai taper 1 milliard dollar i måneden og er nå blitt "solgt" til SpaceX, som ble påtvunget en fusjon, og fikk gleden av å overta gjelden til Twitter/X/Xai.

Nå skal det tjenes penger på datasenter i verdensrommet. Selv ville jeg satset på Antarktis, er nok langt lettere, om det er kulde man er ute etter. Grønland er blitt usikrere. Det regner jo selv midt oppe på platået nå, midtvinters.

SpaceX skal altså i gang med å bygge byer på Månen, etablere datasentra i verdensrommet (hele 1 million enheter skal skytes opp!) og ellers skal man få selvkjørende taxier nå, og selvsagt "humanoid robots".

Det tok Tesla 17 år å nå overskudd på virksomheten, og dagens EV-utfordrere har en del å gå på, spesielt kineserne, som også har langt bedre ingeniører (de leverer tross alt produktene Tesla er avhengig av).

Tesla reported its first full-year profit in 2020,
    17 yearsafter its founding in 2003. While the company achieved its first-ever quarterly profit in Q1 2013 and sporadic profitable quarters thereafter, sustained annual profitability was not achieved until the 2020 fiscal year, driven by increased production and regulatory credit sales.

Det er vanskelig å se for seg at alle fantasiproduktene til ElonMusken gjennomføres.

Tesla, Inc. (Electric Vehicles, Solar, AI)
    • Full Self-Driving (FSD): Musk has claimed annually since roughly 2015 that Tesla would achieve full, human-level autonomous driving by the end of that year. While Tesla has released "FSD (Supervised)" software, regulators and critics continue to investigate whether these capabilities live up to the marketing.
    • Cybertruck: Claimed it would be "waterproof enough to serve briefly as a boat," capable of handling river crossings.
    • Robotaxi: Promised a dedicated, steering-wheel-free taxi vehicle designed for autonomous ride-sharing.
    • Roadster (Next Gen): Claimed the new Roadster would feature cold-gas thrusters (SpaceX package) to achieve 0-60 mph in under 1 second.
    • Battery Tech: Claimed a "million-mile" battery pack was imminent, and later promised $25,000 EVs, which have faced significant production delays.

SpaceX & Starlink (Space Exploration & Internet)
    • Starship: Musk has consistently claimed that Starship will be the key to making humanity multi-planetary, offering unprecedented low-cost, rapid-reusable orbital launches.
    • Starlink Global Coverage: Claimed the satellite internet service would provide ubiquitous, high-speed internet,, with ongoing deals expanding its reach to nations like India, Bangladesh, and others.
    • Mars Colonization: Famously stated he would land humans on Mars by 2024 or 2026, timelines that have been continuously pushed back.

Neuralink (Brain-Computer Interfaces)
    • "Telepathy" Chip: Claimed the first human patient was able to control a computer mouse through thought.
    • "Blindsight" Implant: Aimed at restoring vision to the blind, claimed to be able to help those who have lost both eyes and their optic nerve.
    • Future Scope: Claimed the device will eventually allow for the streaming of music directly into the brain and treating diseases like Parkinson's.

xAI (Artificial Intelligence)
    • Grok AI: Marketed as a "based" AI with real-time access to X data, designed to answer questions with a "rebellious streak".
    • Grok 2/Imagine: Claimed superior image generation capabilities, later leading to controversy regarding the lack of guardrails against creating non-consensual deepfakes.
    • Macrohard: An initiative aimed at automating white-collar work.

X (formerly Twitter)
    • "Everything App": Claimed X would become a hub for all financial transactions, content creation, and communication, aiming to compete with platforms like YouTube and WeChat.
    • Bot Elimination: Repeatedly claimed he would "defeat the spam bots" on the platform, although bot activity remains a point of contention.

Other Ventures
    • The Boring Company: Originally marketed as a way to solve urban traffic through high-speed underground tunnels. Later admitted it was largely a side project.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.191
    Sted
    Market Snodsbury
    En gal manns drømmerier....
    Vanlegvis ville denne forretningsmodellen utløyst ein Osborne-effekt.

Når han ikkje gjer det, er det sannsynlegvis fordi det som faktisk vert levert, er godt nok til å konkurrera (td SpaceX og Tesla), og fordi visjonane ikkje direkte utfordrar no-sal.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn