Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    6.214
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Noen som har erfaring eller formening om ID4? Vi vurderer å bytte ut bil nr2, og har kikket på denne. Ønsker firehjulstrekk og hengerfeste. Hengerfeste for å få med sykler osv så har ikke behov for høy trekke kapasitet. Tenker å kjøpe brukt.

F.eks denne.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.774
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville holdt meg unna. Vi har en Ford Explorer som tjenestebil på jobben, og dette er en id.4. Ingen liker den spesielt godt. Knotete å betjene vindusviskere og spyler (inntil en vet hvordan), haptiske knapper på rattet, haptiske skyvefelt for å justere volum på radio, knotete oppsett i skjermen for å betjene klima, men dette kan en jo bruke litt tid på å lære seg når det ikke er intuitivt.
    Det største ankepunktet er at bakre motor er utsatt for kjølevæskelekkasje. Dette er ikke et servicepunkt, og når 'begeret' er fullt med k.væske går motoren til helvete, akkurat som på Audi Q4 med samme motor. Møller vil heller ikke like deg når du trenger hjelp pga dette.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.190
    Sted
    Market Snodsbury
    taper også stort i Kina som var det nest største markedet. 2 år er nok litt kort tid men det er lov å håpe.
    Eg tenkjer at "alle andre" viser at at bilbransjen kanskje ikkje er ein veldig spanande stad å vera for dei som vil tena store pengar raskt, "move fast and break things" og slikt. No har dei realitetane byrja å visa seg for Tesla også. Når konkurrentane (først og fremst Kina) byrjar å gjera Tesla like bra som Tesla, er det ikkje så enormt med vekst å henta framover.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.246
    Eg tenkjer at "alle andre" viser at at bilbransjen kanskje ikkje er ein veldig spanande stad å vera for dei som vil tena store pengar raskt, "move fast and break things" og slikt. No har dei realitetane byrja å visa seg for Tesla også. Når konkurrentane (først og fremst Kina) byrjar å gjera Tesla like bra som Tesla, er det ikkje så enormt med vekst å henta framover.
    Her er januartall for Tesla i Kina til info.

Man må ikke undervurdere Teslas økosystem hvor alt henger sammen, software, lokal forankring, ladestruktur, skytilkobling, selvkjøring, integrert AI/Grok osv. Ingen andre har dette på plass. Samsung lager også gode telefoner men Apple selger likevel i bøtter og spann tross høyere pris.

IMG_4271.jpeg

BYD som selger skoesker til 1/4 av prisen opplever dette:
    IMG_4272.jpeg

IMG_4273.jpeg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.190
    Sted
    Market Snodsbury
    Man må ikke undervurdere Teslas økosystem hvor alt henger sammen, software, lokal forankring, ladestruktur, skytilkobling, selvkjøring, integrert AI/Grok osv. Ingen andre har dette på plass. Samsung lager også gode telefoner men Apple selger likevel i bøtter og spann tross høyere pris.
    Einig. Tesla har tilsynelatende gode føresetnader for å vera langt framme på feltet om dei vil. Dei har fordelen med minimal fossil bagasje og ligg teknologisk langt framme. Vanskeleg å nekta for det.

Men spørsmålet er om dei faktisk vil vera ein ordinær bilprodusent no som elbil er i ferd med å verta meir konvensjonelt. Det ser jo ikkje eintydig slik ut?

Apple er absolutt interessant. Men dei er stort sett fornøgde med å ikkje eiga heile marknaden. Det at Samsung og Kina lagar gode telefonar og datamaskiner er ikkje noko problem for Apple.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.246
    Jeg kjøpte nettopp en Tesla S 2017 modell med 170’km. Ingen garanti igjen. Kjøres på ansvarsforsikring. Disse koster nå rundt 100’. Om batteriet ryker så selges disse for 50-75’. Så uansett hvor lenge bilen holder så tenker jeg det er nogenlunde grei butikk.

Vis vedlegget 1177246
    Har snart kjørt denne gamle S’en 2000km uten er feilslag. Idag brukte jeg ca halve batteriet på 191km. Begynte turen i -7 og stoppet i null grader. Imponert over forbruket. Lader med ca 100kW fra 0 til 40%.

Selvom Tesla alltid gjør noen Teslating (ene håndtaket røyk 2 dager etter kjøpet, ene speilen blender ikke ned i mørket) så mener jeg disse er gode kjøp til 100’. Min kosta 86’. Så om noen her egentlig er skapfan av Tesla og ønsker en smak av Teslaverden og vil skjule seg bak klistremerket at du kjøpte bilen før Musk went crazy, så er dette et tips.

Får håpe jeg klarer å kjøre bilen 1 år så er bilen avskrevet.

IMG_4290.jpeg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn