Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    13.366
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Spekulerer litt nå men... Alle dekktester er med helt nye dekk. Da gjelder det å "vinne" disse for å sette en så høy pris som mulig og selge mye. De aller fleste kjører vinter og sommerdekk flere sesonger. Det testes aldri noen år gamle dekk. Da tror (spekulerer nå) jeg at resultatet kanskje hadde vært noe endret. Sett over helt livsløp til dekkene så er det ikke sikkert at testvinnerene det første året er de som totalt sett er best?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.021
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Mulig jeg kjører altfor lite men bytter aldri ut dekk fordi de er utslitte, men heller på grunn av dato.
    Favorittdekk michelin super sport, sport 5 og cup2 (men disse er livsfarlig vår/høst, så kun for sommer/bane)

Mulig det blir annerledes med elbil?
    Eller er det skeivslitt (henger kanskje sammen med understell som slites)

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.021
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Spekulerer litt nå men... Alle dekktester er med helt nye dekk. Da gjelder det å "vinne" disse for å sette en så høy pris som mulig og selge mye. De aller fleste kjører vinter og sommerdekk flere sesonger. Det testes aldri noen år gamle dekk. Da tror (spekulerer nå) jeg at resultatet kanskje hadde vært noe endret. Sett over helt livsløp til dekkene så er det ikke sikkert at testvinnerene det første året er de som totalt sett er best?
    Det spørs veldig hvordan de lagres og utslaget er størst på vinterdekk.
    Men ja, skulle vært flere sånne tester. Men er jo alltid tusen variabler så dekktest er jo bare veilledende uansett

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.722

Firmaet her spekulerer i at tesvinnerene av vinterdekk er mer eller mindre kjøpt og betalt. Har ofte valg Premium merker selv men synes det er påtagelig hvor dårlige de blir etter noen års bruk selv med mer enn god nok mønsterdybde.

———-

«Gode naturgummidekk som har god drenering mot slaps/vann, havner på bunnen av "testen", selv om disse også har en svært klebrig og holdbar gummikvalitet med målbar betydelig bedre friksjon. Kikcback-samarbeidet mellom produsent/NAF/Motor/Journalist er uheldig og kritikkverdig når realiteten er publisering av falske dekktester som fører til at bileier velger dekk som har målbare svakheter på vinterunderlag, og tillegg betaler man overpris for et produkt som øker sannsynligheten for ulykker.

I realiteten forsøker oppdragsgiverne bak dekktest-artiklene å påvirke leserne til å velge høyt prisede plastgummidekk, fremfor holdbare naturgummidekk med god drenering mot slaps og vannplaning, som ofte kan fås gjennom direkteimport uten fordyrende mellomledd. Det er også tvilsomt om Svärd og Korsvoll har skrevet testene selv, da de har vist begrenset kunnskap om bildekk og testmetoder. De er journalister gjennom året, og så ''dekk eksperter'' noe få dager i året når de dekktestene publiseres. Journalistene har ikke vært i stand til å svare faglig på spørsmål som er stilt via e-post.

Det er verdt å merke seg at de dekkene som fremheves som vinnere ikke er blant de vi anbefaler her på nettsiden. Hovedgrunnen er at vi mener vinterdekk må har gjennomgående drenering mot vann og slapsplaning, og at friksjonsegenskapene må holde seg i dekkets levetid. Vi merker dekk med blant annet med en gul varseltrekant for vinterdekk som mangler god drenering, og som derfor har økt risiko for tidlig slaps- og vannplaning. Vinterdekk uten tilstrekkelig drenering er også lite egnet for elbiler på våte veier, da det øker energiforbruket ved at bilen må skyve en energikrevende vannbølge foran dekket.»

————

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    3.021
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Firmaet her spekulerer i at tesvinnerene av vinterdekk er mer eller mindre kjøpt og betalt. Har ofte valg Premium merker selv men synes det er påtagelig hvor dårlige de blir etter noen års bruk selv med mer enn god nok mønsterdybde.

———-

«Gode naturgummidekk som har god drenering mot slaps/vann, havner på bunnen av "testen", selv om disse også har en svært klebrig og holdbar gummikvalitet med målbar betydelig bedre friksjon. Kikcback-samarbeidet mellom produsent/NAF/Motor/Journalist er uheldig og kritikkverdig når realiteten er publisering av falske dekktester som fører til at bileier velger dekk som har målbare svakheter på vinterunderlag, og tillegg betaler man overpris for et produkt som øker sannsynligheten for ulykker.

I realiteten forsøker oppdragsgiverne bak dekktest-artiklene å påvirke leserne til å velge høyt prisede plastgummidekk, fremfor holdbare naturgummidekk med god drenering mot slaps og vannplaning, som ofte kan fås gjennom direkteimport uten fordyrende mellomledd. Det er også tvilsomt om Svärd og Korsvoll har skrevet testene selv, da de har vist begrenset kunnskap om bildekk og testmetoder. De er journalister gjennom året, og så ''dekk eksperter'' noe få dager i året når de dekktestene publiseres. Journalistene har ikke vært i stand til å svare faglig på spørsmål som er stilt via e-post.

Det er verdt å merke seg at de dekkene som fremheves som vinnere ikke er blant de vi anbefaler her på nettsiden. Hovedgrunnen er at vi mener vinterdekk må har gjennomgående drenering mot vann og slapsplaning, og at friksjonsegenskapene må holde seg i dekkets levetid. Vi merker dekk med blant annet med en gul varseltrekant for vinterdekk som mangler god drenering, og som derfor har økt risiko for tidlig slaps- og vannplaning. Vinterdekk uten tilstrekkelig drenering er også lite egnet for elbiler på våte veier, da det øker energiforbruket ved at bilen må skyve en energikrevende vannbølge foran dekket.»

————

problemet er at du vet ikke hvor dårlige dekkene er før du virkelig trenger de. Men det er nok mye juks og fanteri her som andre steder.
    Allikevel har jeg testet ling long mfl og de skuffer, for vinterdekk har jeg faktisk endt opp på kuhmo et par ganger og de imponerer. Nå har jeg jo selvsagt aldri testet dekk back to back under samme forhold, men i allefall vinterdekk er lett å kjenne forskjell på gode eller dårlige.
    Også tror jeg man må ha litt i bakhodet klima der man typisk kjører, feks vestlandet vil egenskaper på regn og slaps vektlegges høyere enn egenskaper på tørr asfalt eller godt snødekke
    en ting er sikker og det er at dekk teknologien har gått langt fra tiden med diagonaldekk og regummiering (det gjøres vel fortsatt for anleggsmaskiner og lastebiler tror jeg)

forøvrig artig, man snakker om naturgummi og platgummi. Jeg ble jo arrestert her fordi jeg mente at det ikke var så mye plast i gummihjul, vil jo i allefall tro at plastgummi er mye verre enn naturgummi for miljøet. Hvis man skal basere seg på at navnet stemmer da...

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    21.561
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    15
    ^^ Blir alltid litt skeptisk når et firma skriver sååå mye om sååå lite på sin hjemmeside?
    Sjekker man proff så er det ikke så store firma, og leser man tilbakemeldinger, så er det nok ikke er firma jeg, uten videre, hadde handlet fra. En del negativt om kvalitet på de dekkene de selger også.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn