Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.022
    Antall liker
    1.177
    Eller enda bedre; kjøp en moderne Tesla og det eneste man trenger å gjøre på laderen er å putte støpselet i bilen. Og så lader man stort sett ei krone under den allerede lave prisen.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.730
    Antall liker
    1.684
    Torget vurderinger
    1
    Funker akkurat som å fylle bensin.
    Det eneste idiotiske er at du ikke kan trykke på en knapp og få papirkvittering ut på sekunder slik som på ei bensinpumpe. I stedet må du skanne en QR kode. For å lagre denne kvitteringa fikk jeg beskjed om at jeg måtte registrere meg. Da ble jeg så forbanna at jeg dreit i hele kvitteringa. Hvorfor gjøre ting enkelt?
    Det er kun avdanka og akterutseilte landkrabber som benytter bankkort i plast og papirkvitteringer nu til dags.

    Screenshot_20251208_185257_Tesla.jpg Screenshot_20251208_185246_Tesla.jpg Screenshot_20251208_185600_Samsung Notes.jpg
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    6.802
    Antall liker
    4.494
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Noen må jo opprettholde CO2 balansen siden alle disse miljøgærningen ser ut til å være på full og gratis fart inn i å ødelegge hele vår kolde klode
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.698
    Antall liker
    9.602
    Torget vurderinger
    1
    Det er kun avdanka og akterutseilte landkrabber som benytter bankkort i plast og papirkvitteringer nu til dags.

    Vis vedlegget 1166019 Vis vedlegget 1166020 Vis vedlegget 1166021

    Dette er helt horribelt. Du får en faktura for hver lading i stedet for månedlig oversikt. Mer arbeid og kostnad for regnskapkontoret.
    Mye enklere å få det direkte fra en printer og via bankkort. Da slipper man å laste en app hver gang man skal lade. Man slipper også å starte appen for å få lastet ned fakturaer. For vi driver firmaer er denne appdritten utrolig mye mer styr, og man må jo ha flere av dem.
    Det er generelt utrolig mye mer styr og tidkrevende nå enn før da man fikk fakturaene i posten. Nå kommer det direkte i banken, som e-mail, power office, må nedlastes via app. Nå er det bare inkassovarslene (fordi fakturaen har havnet i spammappa) som kommer i posten. Mye vanskeligere å holde oversikten.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.730
    Antall liker
    1.684
    Torget vurderinger
    1
    Noen må jo opprettholde CO2 balansen siden alle disse miljøgærningen ser ut til å være på full og gratis fart inn i å ødelegge hele vår kolde klode
    CO2-balansen klarte jorda og atmosfæren å fikse selv, bla ved at enorme mengder co2 havnet ut av systemet og endte som enorme mengder 'nedgravd' sumpskog, som langsomt er blitt til olje, som vi pumper opp igjen, og øker co2-konsentrasjonen i retning mot slik det var en gang for veldig, veldig lenge siden, da temperaturen på jorda var for høy til å inneholde det liv vi kjenner i dag.
    Dessuten er det ikke kloden som blir ødelagt, din nisse, det er infrastruktur, dyrkbar mark, veier, avløp, levbare områder for mennesker og dyr osv, som blir ødelagt.
    Jorda vil klare seg.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.730
    Antall liker
    1.684
    Torget vurderinger
    1
    Dette er helt horribelt. Du får en faktura for hver lading i stedet for månedlig oversikt. Mer arbeid og kostnad for regnskapkontoret.
    Mye enklere å få det direkte fra en printer og via bankkort. Da slipper man å laste en app hver gang man skal lade. Man slipper også å starte appen for å få lastet ned fakturaer. For vi driver firmaer er denne appdritten utrolig mye mer styr.
    Den papirkvitteringen som ikke kom ut av ladeautomaten du skrev om tidligere, var den ene ladekvitteringen for hele mnd?
    Samlerapport for en mnd med lading fikser nettbanken.
    Hvor lang tid bruker regnskapskontoret på å summere 15-20 papirkvitteringer?
    Bruker de HP-kalkulator eller kalkulatorappen på tlf?
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    6.802
    Antall liker
    4.494
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    CO2-balansen klarte jorda og atmosfæren å fikse selv, bla ved at enorme mengder co2 havnet ut av systemet og endte som enorme mengder 'nedgravd' sumpskog, som langsomt er blitt til olje, som vi pumper opp igjen, og øker co2-konsentrasjonen i retning mot slik det var en gang for veldig, veldig lenge siden, da temperaturen på jorda var for høy til å inneholde det liv vi kjenner i dag.
    Dessuten er det ikke kloden som blir ødelagt, din nisse, det er infrastruktur, dyrkbar mark, veier, avløp, levbare områder for mennesker og dyr osv, som blir ødelagt.
    Jorda vil klare seg.
    Hehe
    It is the irony…
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    6.802
    Antall liker
    4.494
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ..
    For vi driver firmaer er denne appdritten utrolig mye mer styr, og man må jo ha flere av dem.
    Det er generelt utrolig mye mer styr og tidkrevende nå enn før da man fikk fakturaene i posten. Nå kommer det direkte i banken, som e-mail, power office, må nedlastes via app. Nå er det bare inkassovarslene (fordi fakturaen har havnet i spammappa) som kommer i posten. Mye vanskeligere å holde oversikten.
    Hva!!!! Drive firma, nei sånt kan vi jo ikke holde på med
    Eneste driv er elva Driva også drivved sjølsagt
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.833
    Antall liker
    2.779
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg får aldri godkjent utlegg eller reiser som ikke er dokumentert skikkelig, holder ikke med noe utskrift fra nettbanken eller appeappen der i gården...
    sikkert forskjellig praksis, men slik er det nå der jeg jobber (et par tusen ansatte)
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.022
    Antall liker
    1.177
    Et varsko fra britiske journalister om Mercedes sikkerhetssystem på nye CLA som forårsaket kollisjon.

     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    6.802
    Antall liker
    4.494
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fra TU

    Volkswagen legger for første gang ned fabrikk i Tyskland
    Den tyske bilprodusenten stenger fabrikken sin i Dresden etter 20 år.

    Aldri før i Volkswagens 88 år lange historie har bilprodusenten lagt ned en av fabrikkene sine i Tyskland, men på tirsdag kommer den siste bilen til å rulle av linjen ved fabrikken i Dresden, skriver Financial Times.

    Siden fabrikken åpnet i 2002 har den produsert i underkant av 200.000 biler, blant annet av modellen ID3. Det er mindre enn halvparten av produksjonen ved hovedfabrikken i Wolfsburg.

    Volkswagen har planer om å redusere kostnadene, særlig i Tyskland. I fjor ble det klart at de skal nedbemanne 35.000 ansatte. Lav etterspørsel i Kina og ny amerikansk tollpolitikk er blant årsakene til den pressede økonomien.

    Dresden-fabrikken skal nå leies ut til byens tekniske universitet for forskning og utvikling på kunstig intelligens.

    og litt OT, samme fabrikk som produserte VW Phaeton 2002-16.. min P ble tatt ut fra fabrikken 24 desember 2002, finnes vel ikke bedre ækte julegave…
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.624
    Antall liker
    12.760
    Sted
    Trondheim
    De konkurrerer jo med seg selv. Hvis jeg hadde bodd i Tsjekkia, eller Sachsen for den del, hadde jeg aldri kjøpt en VW når Škoda lager bedre biler bygd på samme plattform. Penere, mer praktiske, billigere og bedre sammenskrudd. Det samme med Seat i sør-Europa. Både Škoda og Seat er jo en del av VAG-konsernet. Så at de ikke trenger bygge å mange VWer i Tyskland lenger er jo ganske naturlig.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    6.802
    Antall liker
    4.494
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mye idet, privat økonomien til tyskerne er vel stand still så da må de kanskje ta til takke med innbilt dårligere kvalitet
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.022
    Antall liker
    1.177
    De konkurrerer jo med seg selv. Hvis jeg hadde bodd i Tsjekkia, eller Sachsen for den del, hadde jeg aldri kjøpt en VW når Škoda lager bedre biler bygd på samme plattform. Penere, mer praktiske, billigere og bedre sammenskrudd. Det samme med Seat i sør-Europa. Både Škoda og Seat er jo en del av VAG-konsernet. Så at de ikke trenger bygge å mange VWer i Tyskland lenger er jo ganske naturlig.
    Det er ihvertfall noe som ikke stemmer hos tyskerne om dette sitatet er korrekt:
    Mens salget og omsetningen til Volkswagen, BMW og Mercedes-Benz i stor grad holdt seg stabile, stupte resultatet før renter og skatt (EBIT) med nær 76 prosent.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    7.113
    Antall liker
    7.894
    Sted
    Market Snodsbury
    Mens salget og omsetningen til Volkswagen, BMW og Mercedes-Benz i stor grad holdt seg stabile, stupte resultatet før renter og skatt (EBIT) med nær 76 prosent.
    Dette høyrest ikkje så gale ut, nødvendigvis?

    - Det har vore mykje snakk om at europeiske leverandørar har redusert prisane på eksport til USA for å ta av for dei trumpske tollsatsane; sjølvsagt for å ikkje tapa marknadsdelar. Det er ein strategi som neppe er bærekraftig på lang sikt.

    - Dei står jo framleis i ein prosess med å utvikla og omleggja til el, samtidig som dei skal drifta ein betydeleg produksjon av bensin og diesel? For Porsche, td, har eg lese noko om at dei i praksis går i minus på elbilane?

    At Tesla (og for den del kinesarane) har hatt ein enorm fordel av å ikkje vera belemra med gamal produksjon, har jo plenty førelegg i industrihistoria.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.022
    Antall liker
    1.177
    Dette høyrest ikkje så gale ut, nødvendigvis?

    - Det har vore mykje snakk om at europeiske leverandørar har redusert prisane på eksport til USA for å ta av for dei trumpske tollsatsane; sjølvsagt for å ikkje tapa marknadsdelar. Det er ein strategi som neppe er bærekraftig på lang sikt.

    - Dei står jo framleis i ein prosess med å utvikla og omleggja til el, samtidig som dei skal drifta ein betydeleg produksjon av bensin og diesel? For Porsche, td, har eg lese noko om at dei i praksis går i minus på elbilane?

    At Tesla (og for den del kinesarane) har hatt ein enorm fordel av å ikkje vera belemra med gamal produksjon, har jo plenty førelegg i industrihistoria.
    Vi vet vel at tyskerne står i en svært vanskelig omstillingsprosess og at dem stadig tar store avskrivninger på en rekke feilsatsninger der. Software får dem ikke til, ikke selvkjøring heller og sist ut er vel BMW med sin hydrogensatsing. Videre sender tyskerne majoriteten av pengene til Kina for de elektriske drivlinjene siden de ikke har satset på dette nasjonalt.

    Nå henter dem frem krykkene med sin fossilsatsing. Nå som Kina er tapt skal de siste åndedrag hentes gjennom fossilsalg til feks Sør-Amerika. Ingen i Europa vil kjøpe biler med to drivlinjer.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.833
    Antall liker
    2.779
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    nå har eu endelig gått tilbake på sin hardcut for fossilbiler (2035), så da spørs det om man kommer til å se fortsatt lave salgstall for elbiler en god stund til.
    og godt er det for de som fortsatt vil ha strøm i stikk kontakta
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.624
    Antall liker
    12.760
    Sted
    Trondheim
    BMW lager sine egne elektriske drivlinjer. Og batterier. Og med nesten 8 milliarder € i netto overskudd i 2024 ser vel ikke fremtiden helt mørk ut.
    Nedgangen for BMW i 2024 skyldes primært markedet i Kina, der BMW jo møter stor konkurranse fra kinesiske produsenter (selv om BMW produserer biler for det kinesiske markedet i Kina). Hvor stor del av produksjonen av BMW for det kinesiske markedet som er elektriske biler vet jeg ikke, men det er jo klart at firma som må omstille seg og vedlikeholde en stor portefølje av gammel teknologi vil ha større problemer enn et firma som stiller med blanke ark.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Proffen

    Æresmedlem
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    10.084
    Antall liker
    3.406
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Kjapp føler ifht kjøp av brukt elbil:
    Noe å være obs eller skeptisk til, hvis man går og vurderer en 24-mod Volvo c40?
    Er jo ikke helt ny, men etter hva jeg har klart å lese meg frem til, holder batteriene greit på nyere, brukte elbiler.....

    mvh
    Proffen
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.730
    Antall liker
    1.684
    Torget vurderinger
    1
    Kjapp føler ifht kjøp av brukt elbil:
    Noe å være obs eller skeptisk til, hvis man går og vurderer en 24-mod Volvo c40?
    Er jo ikke helt ny, men etter hva jeg har klart å lese meg frem til, holder batteriene greit på nyere, brukte elbiler.....

    mvh
    Proffen
    Her er det litt å lese. Virker som om det er lite klaging på den.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    15.180
    Antall liker
    11.868
    Sted
    Holmestrand
    Kjapp føler ifht kjøp av brukt elbil:
    Noe å være obs eller skeptisk til, hvis man går og vurderer en 24-mod Volvo c40?
    Er jo ikke helt ny, men etter hva jeg har klart å lese meg frem til, holder batteriene greit på nyere, brukte elbiler.....

    mvh
    Proffen
    Kjøpte en 23-modell XC40 i sommer. I praksis samme bil tror jeg. Vår mangler 360-kamera, noe kona savner, og som er på min kamerats C40. Ville ha sjekket det. Vår har elektrisk førersete, men manuelt passasjersete, noe jeg synse er litt døvt, men ikke noe problem heller.
    Naboen som selger Volvo advarte oss mot glasstak, ikke moro når det ryker, så det har vi ikke.
    Ellers er vi veldig fornøyde, kunne hatt litt større batteri, men fungerer veldig bra for oss.
    Vi har supercharger både nord og sør for oss innenfor en radius på noen få km, så i praksis ikke et bekymmer.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    15.180
    Antall liker
    11.868
    Sted
    Holmestrand
    Vi kjøpe XC40 fordi vi synes den virker mer praktisk enn den skrå bakenden,
    men synes vel personlig kanskje at C40 er mer elegant?
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    15.180
    Antall liker
    11.868
    Sted
    Holmestrand
    Ville også sjekket om det er mulig å få den utvidede garantien.
    Da har den i tilfelle 7 års garanti, men det må du muligens betale for.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.022
    Antall liker
    1.177
    Stakkers Ellbilforeningen som nå gråter krokodilletårer for EUs lemping av regler...
    Hun setter fingeren på problemet. EU lemper på reglene for at tyskerne skal overleve noen få år til med dinosaurteknologi som er det eneste de kan. Dette er et utslag av tyskerne ser konjunkturene av en bekmørk horisont og har trykket på alarmknappen. Kineserne ler hele veien til banken.

    – Dette er et alvorlig sykdomstegn. I stedet for å satse på framtidens teknologi og ta opp konkurransen med Kina, velger den europeiske bilindustrien å kjempe for gårsdagens teknologi, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.833
    Antall liker
    2.779
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    De har vel innsett at markedet ikke er der med mindre man justerer avgifter og går glipp av masse inntekter (slik som i norge)
    Også er det vel ikke alle steder det passer med elbil.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    7.046
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Liten by
    Hun setter fingeren på problemet. EU lemper på reglene for at tyskerne skal overleve noen få år til med dinosaurteknologi som er det eneste de kan. Dette er et utslag av tyskerne ser konjunkturene av en bekmørk horisont og har trykket på alarmknappen. Kineserne ler hele veien til banken.

    – Dette er et alvorlig sykdomstegn. I stedet for å satse på framtidens teknologi og ta opp konkurransen med Kina, velger den europeiske bilindustrien å kjempe for gårsdagens teknologi, sier Christina Bu i Elbilforeningen.
    Problemet er idiot drømmer om ting som aldri kan bli virkelighet! Tungtransport og store maskiner er ikke innen rekkevidde for dagens el teknologi.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.022
    Antall liker
    1.177
    De har vel innsett at markedet ikke er der med mindre man justerer avgifter og går glipp av masse inntekter (slik som i norge)
    Også er det vel ikke alle steder det passer med elbil.
    Det handler ikke om dette. Det er narrativet tyskerne prøver å selge. Problemet er at tyskerne ikke er konkurransedyktige. Og jeg vil anta at hybridene heller aldri kommer til å bli konkurransedyktige; to kompliserte drivlinjer istedetfor en enkel?

    Kineserne selger elbiler som aldri før i Europa også etter tolltariffer.

    Nå kommer moms i Norge, og Tesla og kinerserne svarer med lavere priser mens de fremdeles tjener penger. Tyskerne står handlingslammet og må selge med enda mer tap.

    Det er for øyeblikket populært å vise til USA hvor Tesla selger færre biler etter subsidiene forsvant. Det media ikke ønsker å nevne er at Tesla kan tilpasse seg markedet og fremdeles tjene penger. Ford har allerede konket ut på elbiler.

    Ifølge Cox-tallene er imidlertid andre elbilaktører hardere rammet av bortfallet av skattefradraget enn hva tilfellet er for Tesla. Det totale elbilsalget i USA stupte med mer enn 41 prosent i november, mens Tesla samtidig økte markedsandelen fra 43,1 til 56,7 prosent.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.833
    Antall liker
    2.779
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det handler ikke om dette. Det er narrativet tyskerne prøver å selge. Problemet er at tyskerne ikke er konkurransedyktige. Og jeg vil anta at hybridene heller aldri kommer til å bli konkurransedyktige; to kompliserte drivlinjer istedetfor en enkel?

    Kineserne selger elbiler som aldri før i Europa også etter tolltariffer.

    Nå kommer moms i Norge, og Tesla og kinerserne svarer med lavere priser mens de fremdeles tjener penger. Tyskerne står handlingslammet og må selge med enda mer tap.

    Det er for øyeblikket populært å vise til USA hvor Tesla selger færre biler etter subsidiene forsvant. Det media ikke ønsker å nevne er at Tesla kan tilpasse seg markedet og fremdeles tjene penger. Ford har allerede konket ut på elbiler.

    Ifølge Cox-tallene er imidlertid andre elbilaktører hardere rammet av bortfallet av skattefradraget enn hva tilfellet er for Tesla. Det totale elbilsalget i USA stupte med mer enn 41 prosent i november, mens Tesla samtidig økte markedsandelen fra 43,1 til 56,7 prosent.
    Hvorfor selges det så lite elbiler da? Hvorfor påskiltes tusenvis av dieselbiler igjen?
    Det er vel bare å innse at el bilen passer dårlig for mange, spesielt nedover i europa.
    Bor i byer med trange gater, funker dårlig med en svær tesla da. Småbiler har for dårlig rekkevidde og lading er vanskelig.

    Nei jeg tenker dette viser at man kan ikke bare vedta et grønt skifte å håpe at alt ordner seg.
    Det var en kjempetabbe av eu og de innser det smått men sikkert
    Til glede for forbrukerne
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    7.113
    Antall liker
    7.894
    Sted
    Market Snodsbury
    De har vel innsett at markedet ikke er der med mindre man justerer avgifter og går glipp av masse inntekter (slik som i norge)
    Også er det vel ikke alle steder det passer med elbil.
    Eg er usikker på om uviljen i Europa er knytta til pris, realistiske vurderingar av bilbruk/-behov eller dei tenkjer at fossilbilar som eit «tryggare» val. Det er sikkert alt saman.

    Men elles er eg einig med @Ole_Martin ; alt tyder på at dette er ei panikkhandling i EU fordi europeiske produsentar jamt over ikkje er konkurransedyktige på el-bilar, og gjerne vil produsera fossilbilar så lenge som mogleg, sidan dei tenar pengar på det. Det er, for å seia det varsamt, ikkje tida for å ta knekken på heile industrisektorar akkurat no. Analogien til debatten om sluttdato for norsk olje/gass for vera opp til den interesserte lesaren.
     

    PUKK OG GRUS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2020
    Innlegg
    830
    Antall liker
    822
    Sted
    Aarhus
    en annen ting er Tesla. For den bilprodusenten ser det mørkt ut. De er ikke i premiumsegmentet (model S og X selger knapt et titalls tusjer biler på verdensbasis) Cybertruck er i samme situasjon med et volum på 20.000 biler) Model 3 og Y ligger i det segmentet hvor kineserene kommer med stadig større kraft. Alt tyder på at volumet synker og dermed fortjenesten. Model 2 (hvor er den) sportsbilen = flyvende bil?? Når drar Muskebassen ut pluggen for bilproduksjon og satser på noe luftigere han kan lure verden med?
     

    Mar-a-Lago Club

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Innlegg
    649
    Antall liker
    1.355
    Sted
    Halden
    This is a 42000 dollar car that feels like a 75000 dollar car, if it was available here in the U.S.

    Xiamo banker Tesla, selvsagt. La oss få høre hvorfor ikke, @Ole_Martin !

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn