Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    7.047
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Liten by
    Bedre enn å fare med usannheter...
    Få høre hva slags argumenter du har da?
    Finnes det mange traktorer, langtransport kjøretøy, elektriske gravere, buldozere og hjullastere som duger i den jobben de skal brukes til?
    Og hva skjer med prisen på disse?

    Ofte dobbelt så dyre innkjøp, mange ganger dyrere timepriser, vanskelig med nok strøm, men ikke umulig med god planlegging. Dette vil uansett ta tid og målene som er satt er urealistiske og fordyrende.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    16.114
    Antall liker
    21.068
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Finnes det mange traktorer, langtransport kjøretøy, elektriske gravere, buldozere og hjullastere som duger i den jobben de skal brukes til?
    Ja, det finnes - både maskiner og lastebiler - og under gitte forutsetninger fungerer det helt greit. Utfordringen for næringsbruk/kjøring er i hovedsak for dårlig utbygd ladeinfrastruktur tilpasset kjøretøygruppene - og prisen/kostnaden pr kwt. Skal man få "butikk" av dette, så må man basere seg på ladeinfrastruktur i egen regi og ikke betale 5-6 kr/kwt på ladestasjoner.
    Og - for maskiner, f.eks på en byggeplass blir det jo litt for dumt når lading baseres på et dieseldrevet aggregat.

    Pris på kjøretøyene og maskinene er omtrent 2x - 2,5X fossilt alternativ - og det har stor betydning mht avskriving over tid. Staten legger ikke 2 pinner i kors for å stimulere til en gradvis omlegging.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.731
    Antall liker
    1.684
    Torget vurderinger
    1
    Få høre hva slags argumenter du har da?
    Finnes det mange traktorer, langtransport kjøretøy, elektriske gravere, buldozere og hjullastere som duger i den jobben de skal brukes til?
    Og hva skjer med prisen på disse?
    Om du mener jeg skal dokumentere at du tar feil i påstanden din så kan jo du starte med å dokumentere (fra pålitelige kilder) din påstand først? Jeg har sett mange batteritrailere, 12T planbiler fulle av maskinkult, traktorer, asfaltutleggere og andre anleggsmaskiner som går på strøm, og folka som håndterer dem mener de funker bra med litte grann logistikk for kjøring/lading.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    7.047
    Antall liker
    4.911
    Sted
    Liten by
    Om du mener jeg skal dokumentere at du tar feil i påstanden din så kan jo du starte med å dokumentere (fra pålitelige kilder) din påstand først? Jeg har sett mange batteritrailere, 12T planbiler fulle av maskinkult, traktorer, asfaltutleggere og andre anleggsmaskiner som går på strøm, og folka som håndterer dem mener de funker bra med litte grann logistikk for kjøring/lading.
    Brodtkorb forteller at medlemsbedriftene som har tatt i bruk elektriske maskiner stort sett er fornøyd, men at det fortsatt er mange barnesykdommer med relativt ny teknologi.

    – Fordelene med elektriske maskiner er blant annet lavt støynivå og Ingen tomgangskjøring. Ulempene er for liten batterikapasitet og for lang ladetid. Dette fører til at prosjekter må beregne lenger tid enn før, fordi maskinene som er i drift ikke klarer å produsere mer enn 80 prosent av tiden man er vant med fra dieselmaskiner.

    – I tillegg må anleggsområdet planlegges annerledes for å få effektive ladeplasser, eller det må etableres egne strømtårn der maskinene jobber. Det finnes også mobile ladecontainere for å lade maskinene hvor det ikke finnes kraftledning fra før. Disse krever store investeringer, men gjør det mulig å jobbe i områder som ikke er utbygd fra før, sier hun.

    Brodtkorb mener også utslippene fra maskiner veies uforholdsmessig høyt sammenlignet med andre klimagassutslipp fra et anleggsprosjekt.

    Det største utfordringen for entreprenørene er byggherrer og offentlige oppdragsgivere som ikke forstår at elektrisk maskiner koster 3 ganger så mye som en dieselmaskin, men forventer samme pris per anleggstime som før. Samtidig strammes kravene til maskinparken inn, både gjennom anskaffelsesregelverket og forurensningsmyndighetene, uten at det finnes budsjetter i fylker eller kommuner til å betale for merkostnadene.


    Et uferdig produkt hvor nytten ikke er umiddelbart påtrengende.
    Det kan bli langt bedre, og det blir det sikkert også. Men per nå er dette et uferdig produkt som vil kreve mye omlegging!

    Personlig tror jeg det kan være store fordeler med elektrisk på slike arbeidsplasser, men om de må lades med store diesel argegater, så forsvinner vel noe av poenget. Vi har hverken nett eller ladestruktur til å ta dette raskt, så målsettingene må endres.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.731
    Antall liker
    1.684
    Torget vurderinger
    1
    De bruker portable ladestasjoner, ikke dieselagregater.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    8.073
    Antall liker
    7.797
    Problemet er idiot drømmer om ting som aldri kan bli virkelighet! Tungtransport og store maskiner er ikke innen rekkevidde for dagens el teknologi.
    Tesla semitrailer har allerede rekkevidde på 800 km med last og Huawei jobber med batterier som skal ha 3 ganger så høy energitetthet, da snakker vi om rekkevidde på 3000 km for elbiler. Verden går fremover...
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    16.114
    Antall liker
    21.068
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Brodtkorb forteller at medlemsbedriftene som har tatt i bruk elektriske maskiner stort sett er fornøyd, men at det fortsatt er mange barnesykdommer med relativt ny teknologi...osv

    Det største utfordringen for entreprenørene er byggherrer og offentlige oppdragsgivere som ikke forstår at elektrisk maskiner koster 3 ganger så mye som en dieselmaskin, men forventer samme pris per anleggstime som før. Samtidig strammes kravene til maskinparken inn, både gjennom anskaffelsesregelverket og forurensningsmyndighetene, uten at det finnes budsjetter i fylker eller kommuner til å betale for merkostnadene.
    Det samme gjelder for transportbransjen. Deres oppdragsgivere, dvs de som kjøper transporttjenester, er ikke villig til å betale en høyere pris, snarere tvert i mot.
    Samtidig innføres det løpende nye kostnadsdrivende EU-regler, andre myndighetskrav, økninger i bomsatser osv som langt fra alle kan videreføre mot oppdragsgivere - enten de er private eller offentlige.
    Det, i kombinasjon med romslige kabotasjeregler, er en stor utfordring for hele bransjen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    16.114
    Antall liker
    21.068
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Tesla semitrailer har allerede rekkevidde på 800 km med last
    Tror vi skal ta reklameinfo'n med en klype salt. 800km på flate sletter i USA m/30 grader temp og jevn hastighet på 70-80km/t er litt annerledes enn Oslo - Bergen vinterstid med en snitthastighet på under 50km/t.
    Så dette er nok litt "optimistiske tall, frem til vi ser en på norske veier - om den i det heletatt kommer.
    Tesla har siden 2017 snakket om lansering, men selv nå er det knyttet usikkerhet til evt levering til Europa. Mulig i løpet av 2026.
    Skal ikke se bort fra at Windrose lanseres først av de to.
     
    Sist redigert:

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    8.073
    Antall liker
    7.797
    Tror vi skal ta reklameinfo'n med en klype salt. 800km på flate sletter i USA m/30 grader temp og jevn hastighet på 70-80km/t er litt annerledes enn Oslo - Bergen vinterstid med en snitthastighet på under 50km/t.
    Så dette er nok litt "optimistiske tall, frem til vi ser en på norske veier - om den i det heletatt kommer.
    Tesla har siden 2017 snakket om lansering, men selv nå er det knyttet usikkerhet til evt levering til Europa. Mulig i løpet av 2026.
    Skal ikke se bort fra at Windrose lanseres først av de to.
    Poenget var å ha en mening mot "idiotdrømmer som aldri kan bli virkelighet" Tesla eksisterer allerede og kommer mest sansynlig til Norge og Posten Norge har reservert biler. DHL testet semitraileren med fullstappet last og kjørte nesten 630 km med batteri til overs. Det må sies å være bra allerede og fremtiden blir nok enda bedre. Noen vil bare ikke fornye seg, men henger igjen i gamle dager, fritt valg det, men teknologien går veldig fort, så får man velge om man vil være med eller ikke. Selv tar jeg av meg den gamle sure bleien og tar på meg en ny.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn