Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.483
    Sted
    Trondheim
    Nå har jeg vært og prøvesittet en iX3 Neue Klasse. Jeg skjønner godt hvorfor de solgte alle de 1000 bilene som var allokert for levering til Norge før neste sommer i løpet av en uke! Jeg var spent på de nye skjermsystemet med den skrå hovedskjermen og skjermstripen nederst i vinduet, men det så ut til å fungere svært bra. Når skjermene var satt opp kunne man faktisk betjene hovedskjermen uten å fjerne hånda fra rattet. Og den var så nær og vinklet så riktig at du så den i sidesynet uten å ta øynene fra veien. De funksjonene man vanligvis bruker mens man kjører hadde man som knapper på rattet. Her er det faktisk noen som har tenkt litt. Spennende bil.
    Men hvis jeg bytter i5en blir det nok i en i3, eller kanskje en i3 Touring.

PS: I området jeg bor er det ingen som kjører Tesla! :) Det står riktignok noen på parkeringsplassen ved studentbyen, men det er alt. At studenter kjøper billige biler er jo som forventet.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.483
    Sted
    Trondheim
    De har en bil som går på rundgang for visning/demo. Torsdag og fredag var den hos Sulland i Trondheim.
    Produksjon settes vel i gang medio oktober tror jeg - første levering av bil til Norge i mars neste år.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

Einstein

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Antall liker
    4.983
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Prøvekjørte en CLA en kort tur i dag og skjønte raskt at dette var noe spesielt. Kjører ca 40000 km i løpet av året og gjør gjerne det i en CLA. En helt aldeles glimrende bil å kjøre.

IMG_8673.png

Sist redigert:

espen

Medlem
    Ble medlem
    16.02.2002
    Antall liker
    15
    Siden mva blir innført fra 300 knok så vurderer jeg sterkt å fremskynde kjøp av ny bil. En sliten i-Miev skal byttes ut etter 11 år.

Ikke kinesisk eller Tesla er planen, selv som f.eks. Smart #5 ser fristende ut.

Et annet moment er at en del biler fortsatt har 2g slik at eCall og andre funksjoner kan slutte å fungere i 2027.

Lista så langt består av Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Opel Grandland og VW ID.4 eller 7.
    Noen erfaringer eller tanker om bil til rundt 500 knok med mest mulig rekkevidde, plass innvending, hengerfeste og 4x4?

gwh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Antall liker
    805
    Sted
    Oslo
    Siden mva blir innført fra 300 knok så vurderer jeg sterkt å fremskynde kjøp av ny bil. En sliten i-Miev skal byttes ut etter 11 år.

Et annet moment er at en del biler fortsatt har 2g slik at eCall og andre funksjoner kan slutte å fungere i 2027.

Lista så langt består av Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Opel Grandland og VW ID.4 eller 7.
    Noen erfaringer eller tanker om bil til rundt 500 knok med mest mulig rekkevidde, plass innvending, hengerfeste og 4x4?
    Er inne på 3 måned med en Ford Explorer awd ev (søster/tvilling til id4) og kan godt anbefale den.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.183
    Torget vurderinger
    4
    Jeg ville sett på servicepriser. Har selv en Ioniq 5 som på mange måter er en bra bil men jeg liker ikke å anbefale den uten forbehold.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.663
    Torget vurderinger
    1

Smart #5 mener jeg å ha lest at ikke kommer hit før over nyttår, til våren.
    Selv er jeg veldig fornøyd med Ioniq 5 N-line 2025 mod. En slipper øye-overvåkningen ettersom den er typegodkjent før kravet om slikt kom, og hastighetsvarsel slås enkelt av ved å trykke inn volumknappen 2 - 3 sekunder.
    Men Smart #5 er en del billigere enn Ioniq 5, så en slik vil være billigere med moms fra 300k enn en Ioniq 5 med litt moms før nyttår, tror jeg.
    Smart'n lages i Kina, av Geely.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.126
    Jeg ville også sett på servicepriser og finansiering. Nullrente i 3 år er verdt 50-80.000,- Alle bortsett fra Tesla har servicekrav, og det er jo kjedelig å punge ut med 5-7.000 årlig eller annethvert år. Så andre enn Tesla blir fort 100.000 dyrere enn hva prisen i kjøpsøyeblikket skulle tilsi.

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.649
    Sted
    Liten by
    Hva viser data og rapporter fra Norden?
    Høy feilrate på EU-kontroller i Finland
    Nesten 49 % av Tesla Model 3 strøk på sin første periodiske kontroll i 2024, mot kun 4 % for biler som Kia Niro og Volvo XC40. De vanligste feilene var hjuloppheng og fjæring, som slites raskere pga. tung bil og dårlige veier. [thecooldown.com]

Gjennomgående problemer med hjuloppheng i Norge og Sverige
    Myndigheter har etterforsket Tesla for kroniske problemer med bærearmer og lenkarmer (suspensjon). Flere eiere har opplevd brudd på bakre nedre kontrollarm, ofte i lav fart, men med potensielt dyre reparasjoner. Tesla har i mange tilfeller belastet kundene for reparasjoner som burde vært garantiarbeid. [tocn.no], [cbtnews.com]

Rustproblemer på Model 3
    Norske verksteder rapporterer om alvorlig rust på kritiske punkter (bl.a. boltene som holder batteriet og bremserør), noe som kan gjøre fremtidige reparasjoner svært kostbare. Dette er spesielt relevant i områder med mye veisalt. [boosted.dk]

Kalde klimaeffekter
    Flere eiere melder om problemer med dørhåndtak, vanninntrengning og elektronikk i kulde, som kan gi ekstra verkstedbesøk og kostnader. [evmarket.ro]

Summasumarum: Tesla ligger lavere på servicekostnader i USA, men er nærmere alle andre i Norden. I Norden dukker det opp andre problemer som gjør at mange Teslaer feiler i kontroller og uforutsette problemer som følge av null service kan koste skjorta!

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.663
    Torget vurderinger
    1
    Men, en skal jo tenke seg GODT om før en kjøper seg elbil.
    #har man samvittighet til å være årsaken til at barnearbeid finnes i Afrika? (ingen snakket om slikt før elbilen kom)
    #ønsker man å være årsaken til at veiene ødelegges mye fortere? (det var visst aldri tungbiltrafikk og piggdekk før elbilen kom)
    #ønsker man at det utrangerte batteriet hives ut i naturen og lekker tungmetaller ut i elver? (batteriretur ble visst avviklet når elbilen kom)
    #ønsker man å fylle strøm fra kullkraftverk i Polen og Kina? (kullkraftstrøm rutes visstnok til akkurat der elbilen lader)
    #ønsker man at strømnettet skal bryte sammen? (marginen i strømkapasitet forsvant når elbilen kom)
    #ønsker man å kun kjøre rundt i byen på korte turer? (50-60-mils elbiler duger visst bare til det)
    #ønsker man seg en bil som bruker 2-3x mer strøm når en drar henger? (vekt og luftmotstand gjelder visst bare elbiler)

Dette var faktisk argumenter mot elbil jeg fikk fra 2 kolleger som sverger til dieselbil, som aldri har eiet en elbil, under dagens morgenkaffe, i Statens vegvesen, og kunnskap fra SVV... -det skal en ta på alvor!

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.183
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde ikke kjøpt Ioniq 5 (eller Kia varianten) hvis jeg skulle kjøpt ny bil. Min er fra -23 og veldig lik dagens utgave, har hatt den i 7 måneder og kjørt 20k med den.

I utgangspunktet hadde jeg bestemt meg for ny Xpeng G6 men kjøpte bruktbil på auksjon isteden i et impulsivt øyeblikk.

Serviceprisene på IQ5 er absurde. De har enda ikke noen ordentlig fiks på bakluke som knirker, programvare kan finne på å henge seg og restart gjøres med fastnøkkel, kjøreegenskaper er i beste fall middels, et av de dårligste stereoanleggene i klassen (har Bose og ikke standard men lell). For å ikke snakke om hvordan den piper og nødbremser med sykkelstativ eller henger bak. Snuradiusen er også stor.

Men bilen er komfortabel, lader veldig fort, godt utbygd forhandlernettverk, kul design, adaptiv cruise som aldri tuller.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.126
    Tesla har også elendig svingradius, og knirk rundtforbi må man bare leve med. Den adaptive cruisen kan tulle langs landevei.

Tesla X har bra stereoanlegg; ungene kan av og til spille så høyt at regnr rister på utsiden.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.663
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde ikke kjøpt Ioniq 5 (eller Kia varianten) hvis jeg skulle kjøpt ny bil. Min er fra -23 og veldig lik dagens utgave, har hatt den i 7 måneder og kjørt 20k med den.

I utgangspunktet hadde jeg bestemt meg for ny Xpeng G6 men kjøpte bruktbil på auksjon isteden i et impulsivt øyeblikk.

Serviceprisene på IQ5 er absurde. De har enda ikke noen ordentlig fiks på bakluke som knirker, programvare kan finne på å henge seg og restart gjøres med fastnøkkel, kjøreegenskaper er i beste fall middels, et av de dårligste stereoanleggene i klassen (har Bose og ikke standard men lell). For å ikke snakke om hvordan den piper og nødbremser med sykkelstativ eller henger bak. Snuradiusen er også stor.

Men bilen er komfortabel, lader veldig fort, godt utbygd forhandlernettverk, kul design, adaptiv cruise som aldri tuller.
    Trykk inn bremsen litt hardt før du starter ryggingen så nødbremser den ikke.
    4000,- pr år i snitt over 4 år er da vel ikke så høy servicekostnad, eller?

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.183
    Torget vurderinger
    4
    Men den piper fortsatt. Andre biler klarer å detektere et støpsel i kontakten og automatisk slå av bremsing og piping.

Det med å komme med kontinuerlig forbedring er noe blant annet Tesla har forstått.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.436
    Torget vurderinger
    1

Valg mellom ID4 og ID7 burde være enkelt. ID7 er ekstremt mye bedre på alle parametre. Særlig komfort, støy, rekkevidde samt finish på interiør.

ID4 blir erstattet av ID Tiguan neste år. Får ordentlig interiør med knapper og brytere for ofte brukte funksjoner. Nye batterier også.

Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    28.689
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    JFYI .
    For noen år siden kom kompissen (han som bor her i byen) med en fin historie.
    The Boss ringte han og bad ham komme ned på parkeringsplassen. Der viste han stolt sitt nye kjøp.....
    En sprittny Tesla model S.
    Bossen bor i Ålborg og pendler hver dag 115 Km til jobbet.
    Så kom vinter (dansk vinter med max -10 grader). Det viste seg, at den ikke kunne rekke frem og
    tilbake uten å bli ladet.
    Bra gjort av en bil, der de reklamerte med rekkevidde til opp omkring 590 Km 😂 😂

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.663
    Torget vurderinger
    1
    Må være en røverhistorie. Elbiler mister ikke 60 % av batterikapasiteten bare på grunn av litt kulde. Virker mer å være en bensin/diesel-person som trekker fra litt årsak, legger til litt vrøvl, og vips har man en historie som fossilbilfolk liker å høre for bekreftelsens skyld for at elbiler ikke duger.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.370
    Sted
    Holmestrand
    Livet med el-bil later til å være tungvint, problematisk og trist for mange.

Etter snart 10.000km med bruktkjøpt Volvo XC40 så kan jeg melde at det har vært helt feifritt, uproblematisk, og til slutt noe jeg har fått beskjed om er utelukket med el-bil, nemlig kjøreglede!💝

Noe skulle jeg sett var løst annerledes, Google Auto (eller hva det heter) er teit, bilen bruker nok litt mye strøm.
    Men bilen passer oss som hånd i hanske,
    spesielt så er kona aller mest fornøyd.
    🇳🇴

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.483
    Sted
    Trondheim
    2 år med min BMW. Ingen problemer. 30 mil rekkevidde om vinteren, 50 mil om sommeren. Det holder i massevis. Kjører ikke langturer om vinteren, og ladenettverket er så bra at det aldri har vært noen problemer. Servicekostnader - 12000 for 6 år (avtale), totalforsikring (inkl. batterihavari) ca 14000 i året.
    Og du nevnte kjøreglede. Det har den i massevis. Rask akselerasjon, toppfart langt høyere enn jeg ønsker å kjøre på Autobahn i Tyskland, og et understell som henter fram smilet i hver sving.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.649
    Sted
    Liten by
    2 år med min BMW. Ingen problemer. 30 mil rekkevidde om vinteren, 50 mil om sommeren. Det holder i massevis. Kjører ikke langturer om vinteren, og ladenettverket er så bra at det aldri har vært noen problemer. Servicekostnader - 12000 for 6 år (avtale), totalforsikring (inkl. batterihavari) ca 14000 i året.
    Hvilken type?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.483
    Sted
    Trondheim
    Jeg må innrømme at akselerasjonen var morsomt den første uken. Om bilen akselererer 0-100 på 2,6 sek eller 3,8 sek eller 4,9 sek er rimelig uvesentlig i lengden. Det er litt viktigere at understell og bremser håndterer slike krefter og slik vekt.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.126
    Jeg må innrømme at akselerasjonen var morsomt den første uken. Om bilen akselererer 0-100 på 2,6 sek eller 3,8 sek eller 4,9 sek er rimelig uvesentlig i lengden. Det er litt viktigere at understell og bremser håndterer slike krefter og slik vekt.
    Dette må være ord fra en som har en treig bil.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.483
    Sted
    Trondheim
    Hvis noen av "de store" hadde lagt seg i selen for å lage el-monstre så hadde BYD ( Yangwang ) fått konkurranse...
    Som demobilen av i3 som BMW viste for en stund siden? Med 4 motorer og vifter som suger bilen ned på veien? Som Chapparal 2D?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn