Hva viser data og rapporter fra Norden?
Høy feilrate på EU-kontroller i Finland
Nesten 49 % av Tesla Model 3 strøk på sin første periodiske kontroll i 2024, mot kun 4 % for biler som Kia Niro og Volvo XC40. De vanligste feilene var hjuloppheng og fjæring, som slites raskere pga. tung bil og dårlige veier. [thecooldown.com]
Gjennomgående problemer med hjuloppheng i Norge og Sverige
Myndigheter har etterforsket Tesla for kroniske problemer med bærearmer og lenkarmer (suspensjon). Flere eiere har opplevd brudd på bakre nedre kontrollarm, ofte i lav fart, men med potensielt dyre reparasjoner. Tesla har i mange tilfeller belastet kundene for reparasjoner som burde vært garantiarbeid. [tocn.no], [cbtnews.com]
Rustproblemer på Model 3
Norske verksteder rapporterer om alvorlig rust på kritiske punkter (bl.a. boltene som holder batteriet og bremserør), noe som kan gjøre fremtidige reparasjoner svært kostbare. Dette er spesielt relevant i områder med mye veisalt. [boosted.dk]
Kalde klimaeffekter
Flere eiere melder om problemer med dørhåndtak, vanninntrengning og elektronikk i kulde, som kan gi ekstra verkstedbesøk og kostnader. [evmarket.ro]
Summasumarum: Tesla ligger lavere på servicekostnader i USA, men er nærmere alle andre i Norden. I Norden dukker det opp andre problemer som gjør at mange Teslaer feiler i kontroller og uforutsette problemer som følge av null service kan koste skjorta!