Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.248
    Antall liker
    12.055
    Sted
    Trondheim
    Dagens iX (som ikke er aktuell for min del) har jo allerede 700 km WLTP. Og Neue klasse (iX3 skal introduseres 5/9) skal ha lenger rekkevidde enn det, så det skjer da ting...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    6.242
    Antall liker
    6.868
    Sted
    Market Snodsbury
    Noe slikt kunne jeg etterhvert tenkt meg å plassere i garasjen - litt lengre rekkevidde er på ønskelisten:
    BMW i4 og i5 er veldig fine. Mercedes lovar vel 792 km WLTP på nye CLA, som også burde vera tiltrekkeleg?

    Det aller viktigaste problemet er vel at desse er, ugh, nokså dyre.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.751
    Antall liker
    1.046
    ^ Kan du vise utregningen
    Du får heller vise din utregning siden du mener jeg tar feil? Cd har ingenting å si jfr argumentet rundt WLTP testsyklusen som er identisk for begge bilene. Renault trenger 17% større batteri enn Tesla for å klare 622km uansett.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.471
    Antall liker
    1.180
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor dette maset om Tesla - et fullstendig uinteressant og mindre pent rakleverk med elendig kvalitet (boksen blir ikke bedre fordi den er litt kjapp eller har ok rekkevidde...)

    Noe slikt kunne jeg etterhvert tenkt meg å plassere i garasjen - litt lengre rekkevidde er på ønskelisten:
    Vis vedlegget 1140465
    Det er en prestasjon å sette en så stygg front på en ellers fin bil.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    15.248
    Antall liker
    12.055
    Sted
    Trondheim
    Det er vel litt avhengig av øynene som ser? Jeg synes ikke fronten på i4 er stygg. Det blir spennende å se hvordan "Neue Klasse" ender opp. Fronten på de som er vist så langt er veldig forskjellig fra man er vant til, så mange kommer sikkert til å si at de er stygge inntil man blir vant med dem.
    Når det gjelder teknologi sier BMW om de nye motorene de har utviklet:

    “Energy loss is reduced by 40 percent, costs by 20 percent and weight by 10 percent. All this makes a significant contribution to the approximately 20 percent increase in overall vehicle efficiency,” Martin Kaufmann, senior vice president, global powertrain development at BMW, said in a release.

    Koblet med ny batteriteknologi kan jo dette bli bra.
    Lettere og billigere biler har vi vel lite imot?
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.757
    Antall liker
    20.268
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Du får heller vise din utregning siden du mener jeg tar feil?
    Snakk om å prøve å vri seg unna. Har jeg nevnt at jeg mener du har feil? Nei, jeg ønsker bare å se utregningen som viser at forskjell i luftmotstanden utgjør 1/3 av rekkeviddeforskjellen.

    Det er tross alt ikke så mange variabler som påvirker.
     
    Sist redigert:

    Halvor O

    Medlem
    Ble medlem
    29.04.2025
    Innlegg
    19
    Antall liker
    15
    Sted
    Oppland
    Den 14% større Cd til Renualt utgjør bare omtrent 1/3 av det økte energiforbruket i 100kmt. Resten av forskjellen skyldes elendig drivlinje sammenlignet med Tesla.

    Men Cd til Renault er egentlig helt irrelevant ift oppgitt WLTP på 622km siden man under WLTP kun feks kjører 130kmt i 2-3 minutter. Innendørs. Så Cd har ikke allverdens utslag på oppgitt WLTP.

    Så konklusjonen er at Renualt trenger 87kwh nettobatteri mens Tesla trenger 75kWh batteri for å klare WLTP på 622km
    Og Ford Mustang Mach-E trenger 100kWt batteri for å klare 600+Km (dog kun 2wd, 4wd sliter med 500km, jeg har kjørt den i 3 år)
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.679
    Antall liker
    1.616
    Torget vurderinger
    1
    Lettere og billigere biler har vi vel lite imot?
    Nu må vi ikke glemme at en elbil på 1,8 tonn/0,9 tonn aksellast er myyye tyngre enn en bensin/dieselbil på 1800 kg, og derfor sliter myyyyye mer på veien som er dimensjonert for å tåle aksellast på typisk 8-10 tonn.

    -hilsen fossilbilfolk som trenger fake-fakta om at elbil er no' herk.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.751
    Antall liker
    1.046
    Snakk om å prøve å vri seg unna. Har jeg nevnt at jeg mener du har feil? Nei, jeg ønsker bare å se utregningen som viser at forskjell i luftmotstanden utgjør 1/3 av rekkeviddeforskjellen.

    Det er tross alt ikke så mange variabler som påvirker.
    Blingset når jeg brukte Chatgpt; 60mph ble til 100kmt. Forskjell i energiforbruk ved 60kmt, 3,4%, mens 13,6% ved 100kmt. Snittfarten til WLTP er forøvrig under 50kmt.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.751
    Antall liker
    1.046
    bedre drivlinje enn tesla det da?
    Forvirrende tall Mercedes opererer med. Bilen er oppgitt rundtforbi til mellom 700 og 792km avhengig hvor man ser.

    Tesla 3 har WLTP 702km med 75kWh så den er ørlite bedre enn CLA. Tesla 3 har 200liter mer bagasjeplass, 2 sekunder raskere på 0-100 og koster minst 150K mindre.

    Men CLA har nok bra drivlinje, men sedan vil ikke selge i denne prisklassen i Norge så bilen blir en kuriositet tenker jeg.

    IMG_2824.jpeg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.757
    Antall liker
    20.268
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Blingset når jeg brukte Chatgpt; 60mph ble til 100kmt. Forskjell i energiforbruk ved 60kmt, 3,4%, mens 13,6% ved 100kmt. Snittfarten til WLTP er forøvrig under 50kmt.
    Greit nok, men det var jo ikke svar på «oppgaven».
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.382
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    prøvde å hjelpe en bekjent som hadde kjøpt tesla model 3 og når jeg så på bilen så jeg umiddelbart endel feil, blant annet var venstre forskjerm montert feil slik at den skrapet mot a stoplen og det rustet..
    For å reklamere mot tesla må man ha en forbanna app...
    helt håpløst firma, hvorfor i svarteste helvette skal man ha en støgg dritt app for å kunne reklamere på feil
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.751
    Antall liker
    1.046
    Greit nok, men det var jo ikke svar på «oppgaven».
    Nå vet jeg ikke hvorfor jeg skulle stå til ansvar for en oppgaveløsning for deg, så jeg får heller gjenta at Tesla og Renault har identisk WLTP rekkevidde på 702km, hvor Tesla klarer dette med 75kWh batteri mens Renault trenger 87kWh. Snittfarten til WLTP testen er under 50kmt noe som tyder på en dårlig drivlinje hos Renault.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.751
    Antall liker
    1.046
    prøvde å hjelpe en bekjent som hadde kjøpt tesla model 3 og når jeg så på bilen så jeg umiddelbart endel feil, blant annet var venstre forskjerm montert feil slik at den skrapet mot a stoplen og det rustet..
    For å reklamere mot tesla må man ha en forbanna app...
    helt håpløst firma, hvorfor i svarteste helvette skal man ha en støgg dritt app for å kunne reklamere på feil
    Hvis du ikke forstår hvorfor du trenger verdens beste bilapp, så får du holde deg til nøkkelinnkast, levering/henting av bil i arbeidstiden og faktura.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.652
    Antall liker
    3.647
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Nå vet jeg ikke hvorfor jeg skulle stå til ansvar for en oppgaveløsning for deg, så jeg får heller gjenta at Tesla og Renault har identisk WLTP rekkevidde på 702km, hvor Tesla klarer dette med 75kWh batteri mens Renault trenger 87kWh. Snittfarten til WLTP testen er under 50kmt noe som tyder på en dårlig drivlinje hos Renault.
    :rolleyes:

    Ansvar?! Det var vel et spørsmål om hvordan du har regnet dette ut!

    «Ansvar»…🤣
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.382
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du ikke forstår hvorfor du trenger verdens beste bilapp, så får du holde deg til nøkkelinnkast, levering/henting av bil i arbeidstiden og faktura.
    hvis du ikke skjønner problemet med å gjøre seg avhengig av en app for å ivareta dine rettigheter som forbruker så ønsker jeg deg lykke til.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    6.242
    Antall liker
    6.868
    Sted
    Market Snodsbury
    Tesla er vel en klasse opp.
    Det er godt mogleg at Tesla og Kina har ein del fiffig teknologi som CLA no berre er i ferd med å ta att.

    Men hovudinntrykket mitt av det eg har sett og site i av Mercedes, også el, er likevel gedigen «kvalitet» (kva no det er). Kanskje litt satt stil, mann med hatt, men likevel. Det er mogleg det er meir emosjonelt enn teknisk.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.751
    Antall liker
    1.046
    hvis du ikke skjønner problemet med å gjøre seg avhengig av en app for å ivareta dine rettigheter som forbruker så ønsker jeg deg lykke til.
    Reklamerer du muntlig ved personlig oppmøte? Å ivareta rettigheter i rettsvesenet innebærer å gjøre skriftlig, om det er via en epost, sms eller app bør være likegyldig.

    App’en er forøvrig hele «kontrollorganet» til bilen så den vil du ønske å ha uansett.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.751
    Antall liker
    1.046
    Det er godt mogleg at Tesla og Kina har ein del fiffig teknologi som CLA no berre er i ferd med å ta att.

    Men hovudinntrykket mitt av det eg har sett og site i av Mercedes, også el, er likevel gedigen «kvalitet» (kva no det er). Kanskje litt satt stil, mann med hatt, men likevel. Det er mogleg det er meir emosjonelt enn teknisk.
    Ja tror du er inne på noe der. Noen vil ha vinduknapper som er metallbelagte, til en høy pris, men andre vil ha sømløse high-tech løsninger inkl. en app som bare virker.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.757
    Antall liker
    20.268
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Nå vet jeg ikke hvorfor jeg skulle stå til ansvar for en oppgaveløsning for deg, så jeg får heller gjenta at Tesla og Renault har identisk WLTP rekkevidde på 702km, hvor Tesla klarer dette med 75kWh batteri mens Renault trenger 87kWh. Snittfarten til WLTP testen er under 50kmt noe som tyder på en dårlig drivlinje hos Renault.
    Det er deg selv du skal stå til ansvar for. Jeg har bedt deg om å ta fram underlag for beregningen bak det du hevder mht at 1/3 av rekkeviddeforskjell ligger i luftmotstand og 2/3 i en "elendig" (dine ord) drivlinje.
    Når du går så bastant og høyt ut som du gjør - i nær sagt alle sammenhenger, så må du regne med å bli utfordret i dine påstander.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.382
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Reklamerer du muntlig ved personlig oppmøte? Å ivareta rettigheter i rettsvesenet innebærer å gjøre skriftlig, om det er via en epost, sms eller app bør være likegyldig.

    App’en er forøvrig hele «kontrollorganet» til bilen så den vil du ønske å ha uansett.
    Nå har jeg aldri så nye biler at det er et problem med reklamasjon, men har nå gjort det et par ganger. Typisk stikker man innom når det passer en selv, går inn i butikken får tak i en som jobber der, tar den med ut og viser problemet, så tar han det videre. Ikke trengte jeg å bruke noe app, ikke trengte jeg å avtale time osv
    Hvis det er noe feil med dassen din, vil du at rørleggeren nekter å snakke med deg før du har lastet ned en app, laget en sak der som må gå gjennom behandling? Eller vil du ringe han og avtale time direkte?
    Vi må ikke la oss lure til å tro man trenger apper for alt mulig rart, gedigne sikkerhetshull og unødvendig sløsing av batteri
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.751
    Antall liker
    1.046
    Det er deg selv du skal stå til ansvar for. Jeg har bedt deg om å ta fram underlag for beregningen bak det du hevder mht at 1/3 av rekkeviddeforskjell ligger i luftmotstand og 2/3 i en "elendig" (dine ord) drivlinje.
    Når du går så bastant og høyt ut som du gjør - i nær sagt alle sammenhenger, så må du regne med å bli utfordret i dine påstander.
    Med forbehold at WLTP testregimet gir et snittforbruk som brukes til beregne rekkevidden, er poenget at Cd blir fullstendig irrelevant ift oppgitt WLTP.

    Tesla 3 og Renault har identisk WLTP på 702km, Tesla klarer det med 75kWh batteri mens Renualt trenger 87kWh. Derav påstanden om elendig drivlinje på Renault. Du må gjerne vise meg hvor dette resonnementet feiler?

    Dersom man i tillegg legger til at den prisdrivende komponenten er batteriet, er hva Renault driver med ikke bærekraftig økonomisk.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.751
    Antall liker
    1.046
    Nå har jeg aldri så nye biler at det er et problem med reklamasjon, men har nå gjort det et par ganger. Typisk stikker man innom når det passer en selv, går inn i butikken får tak i en som jobber der, tar den med ut og viser problemet, så tar han det videre. Ikke trengte jeg å bruke noe app, ikke trengte jeg å avtale time osv
    Hvis det er noe feil med dassen din, vil du at rørleggeren nekter å snakke med deg før du har lastet ned en app, laget en sak der som må gå gjennom behandling? Eller vil du ringe han og avtale time direkte?
    Vi må ikke la oss lure til å tro man trenger apper for alt mulig rart, gedigne sikkerhetshull og unødvendig sløsing av batteri
    Da skal jeg ikke spørre deg hva du tenker om bompengebrikke ennsålenge mynt er et lovlig betalingsmiddel.

    Etter at du spart batteri, men brukt drivstoff, ved ditt personlige oppmøte, kommer saksbehandler tilbake til deg ved personlig oppmøte på din dørstokk, eller får du en epost eller tlf for neste steg i saksgangen?

    Med Tesla sitter jeg sofaen etter kontortid, sender et bilde eller film av problemet via app’en (som jeg uansett ønsker å ha), så går det noen timer/dager før verkstedet melder tilbake hvor jeg deretter booker verkstedtid på ønsket dag og tidspunkt.

    På avleveringsdato setter jeg bilen på plassen app’en vil jeg skal parkere bilen og bruker app’en til låse opp lånebil. Fremgangen følger jeg i app’en, og når bilen er ferdig går ev. betaling automatisk via app’en, og jeg bytter lånebil med egen bil. Alt etter min timeplan, ikke verkstedets.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.382
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    dårligere service forkledd som "enkelhet"
    eldste trikset i boka, skape distanse mellom deg som kunde og de som leverandør
    mulig noen liker virtuell kundebehandling, men jeg kaller det upersonlig
    like idiotisk som såkalte chattebotter som erstatter personlig kundebehandling
    Hvis man må ha smart telefon for å ha tesla burde det vel følge med på kjøpet
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.751
    Antall liker
    1.046
    Kan være med på den med distansering ja, pluss og minus med app’en. Men jeg vil heller ikke tilbake til nøkkelinnkast, levering og henting i arbeidstiden osv.

    Forøvrig rart at du er ihuga bitcoin-fan når du ellers fremstår rimelig konservativ.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    6.382
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    jeg er ikke imot nye tjenester eller andre måter å gjøre ting på, men når man blir presset på det så er jeg ingen fan. Nøkkelordet er frihet, også derfor jeg er bitcoin fan
    Derfor gir jeg også tommel opp for diagnose og verkstedmanual på skjerm, dette gir frihet for forbruker.
    Begynner å bli mettet på apper, feks må jeg ha en app for å spise lunsj, en app for å booke en kontorpult, en app for å booke parkeringsplass og en app for å booke skap.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.757
    Antall liker
    20.268
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Med forbehold at WLTP testregimet gir et snittforbruk som brukes til beregne rekkevidden, er poenget at Cd blir fullstendig irrelevant ift oppgitt WLTP.

    Tesla 3 og Renault har identisk WLTP på 702km, Tesla klarer det med 75kWh batteri mens Renualt trenger 87kWh. Derav påstanden om elendig drivlinje på Renault. Du må gjerne vise meg hvor dette resonnementet feiler?

    Dersom man i tillegg legger til at den prisdrivende komponenten er batteriet, er hva Renault driver med ikke bærekraftig økonomisk.
    For en el-bil er det jo relativt få faktorer som påvirker en sammenlikning av rekkevidde.
    a) Tilgjengelig energi
    b) Energibruk utover fremdrift
    c) Luftmotstand - både teoretisk beregnet og målt, og i praktisk bruk
    d) Vekt
    e) Dekk og rullemotstand
    f) Friksjon i drivverk - som i praksis er energi som går bort i varmeutvikling
    g) Evne til regenerering, som i praksis og i hovedsak er en reversjering av c) - f)
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.746
    Antall liker
    7.376
    Det er godt mogleg at Tesla og Kina har ein del fiffig teknologi som CLA no berre er i ferd med å ta att.

    Men hovudinntrykket mitt av det eg har sett og site i av Mercedes, også el, er likevel gedigen «kvalitet» (kva no det er). Kanskje litt satt stil, mann med hatt, men likevel. Det er mogleg det er meir emosjonelt enn teknisk.
    Ikke imponert...
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.746
    Antall liker
    7.376
    Til å grine av...
    NEW 2024 Mercedes-Benz C300 interior quality check
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn