Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.240
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Delekatalogen til min 1999 Mazda MX-5 er også åpent tilgjengelig på nett, forresten. Ikke spesielt unikt det heller. Tror egentlig det er et lovkrav i USA, forhåpentligvis snart også i EU under «right to repair».
    Right to repair er regulert i EU, men ikke tiltenkt privatpersoner. Det er åpen tilgang for alle autoriserte verksteder regelverket regulerer. Det er bl.a Temot og Figiefa som er organisasjonene som arbeider med det.
    I Norge er de representert gjennom ABL - «motsatsen» til BIL.
    De lobber nå sterkt for at de også skal få åpen tilgang til all datatrafikk som sendes fra kjøretøyene.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.042
    Her, for eksempel: https://parts.mazdausa.com/Mazda__MX-5-Miata.html

Batteritilstanden på Model S kan jeg sjekke via Tessie app, siden Teslas egen testprosedyre er nokså krevende for batteriet.
    Se der, bra av Mazda.

Tessie henter Teslas eget interne kallulerte overslag av degradering mens Teslas eget test faktisk tester batteriet slik alle batteritester må gjøres for et reelt bilde av degraderingen. Ingen grunn til å ha Tessie har jeg konkludert med.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.177
    Torget vurderinger
    4
    Tja, å sammenligne med å koble 3 parts utstyr til OBD porten er ikke riktig etter min mening. Service mode i Tesla er gjort på et nivå som ingen andre produsenter er i nærheten av, og service mode er lett tilgjengelig. Å teste batteritilstand er forøvrig i normal modi, men nok ikke tilgjengelig på dine gamle Teslaer.

For ordensskyld, vis meg gjerne Mazdas online delekatalog for din 1999 MX5, og Mazdas katalog for 2025 modellen.

På Tesla har jeg verkstedprisene og kan bestille delene til min hjemme-adresse.
    Er vel ikke noe som skiller service mode på en Tesla fra OpenSID på SAAB. Jeg hadde mulighet for å lese ut all sensorikk og koder på kjørecomputer da jeg hadde 9-5,

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.474
    Er vel ikke noe som skiller service mode på en Tesla fra OpenSID på SAAB. Jeg hadde mulighet for å lese ut all sensorikk og koder på kjørecomputer da jeg hadde 9-5,
    Nå må du være klar over at Tesla er mestere i å finne opp ting på nytt.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.042
    Ok kult, Tesla har videreutviklet dette. Bilen bruker feks 1 time for batteridiagnose, eller 5 minutter på AC klimasjekk med alle spjeld osv. Alt dette visualisert på skjerm. Er det noe som ikke virker logger teknikerne seg på bilen og ser hvor feilen kan ligge.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.042
    I mangel på andre biltråder, så er sagaen om biler med håndgranater istedetfor airbags ikke avsluttet. 19 mennesker drept i Frankrike av airbags sålangt. De europeiske bilprodusentene, tidligere omtalt som et (mafia)kartell av EU, forsøker å slippe å kalle tilbake. Feilen var kjent i 2011 men airbagen ble i biler levert frem til 2018.

Her kan man søke på bil og Takata og en drøss med Audier, BMW, VW, Citroen mfl kommer opp med tilbakekalling.

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.690
    Er det lukten av rettssak vi kjenner på? I praksis betaler man jo for en vare som holdes tilbake siden bilen er registrert og avgiftsbelastet (her forsikring) med den maksimale kraften.

Volkswagen understreker at oppgraderingen ikke påvirker bilens rekkevidde, og ettersom bilen er registrert med full effekt fra fabrikk, trenger ikke eierne å informere forsikringsselskapet.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    20.019
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Er det lukten av rettssak vi kjenner på? I praksis betaler man jo for en vare som holdes tilbake siden bilen er registrert og avgiftsbelastet (her forsikring) med den maksimale kraften.
    Tesla har jo hatt en tilsvarende løsning i en stund. Tror ikke det har utløst noen rettsaker.

I mellomtiden har Xpeng klart å kjøre veldig langt på 24 timer.
    Når de etterhvert klarer å dette med campingvogn og i -20 grader så kan kanskje elbil bli aktuelt for enkelte hfs'ere også.

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    4.204
    Sted
    Liten by
    De begynner å bli vanskelig å overse, de kinesiske bilene. Selv om jeg misliker de og selv om jeg tror infomasjonsflyten er langt verre enn det mange tror, så er de på grunn av pris og ytelse vanskelig å ikke ha med i planleggingen av nyinnkjøp.... :oops:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn