|
BMW i4 og i5 er veldig fine. Mercedes lovar vel 792 km WLTP på nye CLA, som også burde vera tiltrekkeleg?Noe slikt kunne jeg etterhvert tenkt meg å plassere i garasjen - litt lengre rekkevidde er på ønskelisten:
Du får heller vise din utregning siden du mener jeg tar feil? Cd har ingenting å si jfr argumentet rundt WLTP testsyklusen som er identisk for begge bilene. Renault trenger 17% større batteri enn Tesla for å klare 622km uansett.^ Kan du vise utregningen
Det er en prestasjon å sette en så stygg front på en ellers fin bil.Hvorfor dette maset om Tesla - et fullstendig uinteressant og mindre pent rakleverk med elendig kvalitet (boksen blir ikke bedre fordi den er litt kjapp eller har ok rekkevidde...)
Noe slikt kunne jeg etterhvert tenkt meg å plassere i garasjen - litt lengre rekkevidde er på ønskelisten:
Vis vedlegget 1140465
Snakk om å prøve å vri seg unna. Har jeg nevnt at jeg mener du har feil? Nei, jeg ønsker bare å se utregningen som viser at forskjell i luftmotstanden utgjør 1/3 av rekkeviddeforskjellen.Du får heller vise din utregning siden du mener jeg tar feil?
Og Ford Mustang Mach-E trenger 100kWt batteri for å klare 600+Km (dog kun 2wd, 4wd sliter med 500km, jeg har kjørt den i 3 år)Den 14% større Cd til Renualt utgjør bare omtrent 1/3 av det økte energiforbruket i 100kmt. Resten av forskjellen skyldes elendig drivlinje sammenlignet med Tesla.
Men Cd til Renault er egentlig helt irrelevant ift oppgitt WLTP på 622km siden man under WLTP kun feks kjører 130kmt i 2-3 minutter. Innendørs. Så Cd har ikke allverdens utslag på oppgitt WLTP.
Så konklusjonen er at Renualt trenger 87kwh nettobatteri mens Tesla trenger 75kWh batteri for å klare WLTP på 622km
Nu må vi ikke glemme at en elbil på 1,8 tonn/0,9 tonn aksellast er myyye tyngre enn en bensin/dieselbil på 1800 kg, og derfor sliter myyyyye mer på veien som er dimensjonert for å tåle aksellast på typisk 8-10 tonn.Lettere og billigere biler har vi vel lite imot?
Det hender at jeg må hvile mellom langkjøringene…Du trenger vel ikke lenger rekkevidde om den skal stå parkert i garasjen?
Blingset når jeg brukte Chatgpt; 60mph ble til 100kmt. Forskjell i energiforbruk ved 60kmt, 3,4%, mens 13,6% ved 100kmt. Snittfarten til WLTP er forøvrig under 50kmt.Snakk om å prøve å vri seg unna. Har jeg nevnt at jeg mener du har feil? Nei, jeg ønsker bare å se utregningen som viser at forskjell i luftmotstanden utgjør 1/3 av rekkeviddeforskjellen.
Det er tross alt ikke så mange variabler som påvirker.
bedre drivlinje enn tesla det da?Sjekk denne. Nesten 80 mil fra 85 kwt's batteri.
![]()
Forvirrende tall Mercedes opererer med. Bilen er oppgitt rundtforbi til mellom 700 og 792km avhengig hvor man ser.bedre drivlinje enn tesla det da?
Kanskje den første el.bil (i ok prisklasse) som tildels har appellert litt til hmmm….Sjekk denne. Nesten 80 mil fra 85 kwt's batteri.
![]()
Greit nok, men det var jo ikke svar på «oppgaven».Blingset når jeg brukte Chatgpt; 60mph ble til 100kmt. Forskjell i energiforbruk ved 60kmt, 3,4%, mens 13,6% ved 100kmt. Snittfarten til WLTP er forøvrig under 50kmt.