Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.054
    Sted
    Trondheim
    Dagens iX (som ikke er aktuell for min del) har jo allerede 700 km WLTP. Og Neue klasse (iX3 skal introduseres 5/9) skal ha lenger rekkevidde enn det, så det skjer da ting...

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.860
    Sted
    Market Snodsbury
    Noe slikt kunne jeg etterhvert tenkt meg å plassere i garasjen - litt lengre rekkevidde er på ønskelisten:
    BMW i4 og i5 er veldig fine. Mercedes lovar vel 792 km WLTP på nye CLA, som også burde vera tiltrekkeleg?

Det aller viktigaste problemet er vel at desse er, ugh, nokså dyre.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.042
    ^ Kan du vise utregningen
    Du får heller vise din utregning siden du mener jeg tar feil? Cd har ingenting å si jfr argumentet rundt WLTP testsyklusen som er identisk for begge bilene. Renault trenger 17% større batteri enn Tesla for å klare 622km uansett.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.177
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor dette maset om Tesla - et fullstendig uinteressant og mindre pent rakleverk med elendig kvalitet (boksen blir ikke bedre fordi den er litt kjapp eller har ok rekkevidde...)

Noe slikt kunne jeg etterhvert tenkt meg å plassere i garasjen - litt lengre rekkevidde er på ønskelisten:
    Vis vedlegget 1140465
    Det er en prestasjon å sette en så stygg front på en ellers fin bil.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    12.054
    Sted
    Trondheim
    Det er vel litt avhengig av øynene som ser? Jeg synes ikke fronten på i4 er stygg. Det blir spennende å se hvordan "Neue Klasse" ender opp. Fronten på de som er vist så langt er veldig forskjellig fra man er vant til, så mange kommer sikkert til å si at de er stygge inntil man blir vant med dem.
    Når det gjelder teknologi sier BMW om de nye motorene de har utviklet:

“Energy loss is reduced by 40 percent, costs by 20 percent and weight by 10 percent. All this makes a significant contribution to the approximately 20 percent increase in overall vehicle efficiency,” Martin Kaufmann, senior vice president, global powertrain development at BMW, said in a release.

Koblet med ny batteriteknologi kan jo dette bli bra.
    Lettere og billigere biler har vi vel lite imot?

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.251
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Du får heller vise din utregning siden du mener jeg tar feil?
    Snakk om å prøve å vri seg unna. Har jeg nevnt at jeg mener du har feil? Nei, jeg ønsker bare å se utregningen som viser at forskjell i luftmotstanden utgjør 1/3 av rekkeviddeforskjellen.

Det er tross alt ikke så mange variabler som påvirker.

Sist redigert:

Halvor O

Medlem
    Ble medlem
    29.04.2025
    Antall liker
    15
    Sted
    Oppland
    Den 14% større Cd til Renualt utgjør bare omtrent 1/3 av det økte energiforbruket i 100kmt. Resten av forskjellen skyldes elendig drivlinje sammenlignet med Tesla.

Men Cd til Renault er egentlig helt irrelevant ift oppgitt WLTP på 622km siden man under WLTP kun feks kjører 130kmt i 2-3 minutter. Innendørs. Så Cd har ikke allverdens utslag på oppgitt WLTP.

Så konklusjonen er at Renualt trenger 87kwh nettobatteri mens Tesla trenger 75kWh batteri for å klare WLTP på 622km
    Og Ford Mustang Mach-E trenger 100kWt batteri for å klare 600+Km (dog kun 2wd, 4wd sliter med 500km, jeg har kjørt den i 3 år)

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.613
    Torget vurderinger
    1
    Lettere og billigere biler har vi vel lite imot?
    Nu må vi ikke glemme at en elbil på 1,8 tonn/0,9 tonn aksellast er myyye tyngre enn en bensin/dieselbil på 1800 kg, og derfor sliter myyyyye mer på veien som er dimensjonert for å tåle aksellast på typisk 8-10 tonn.

-hilsen fossilbilfolk som trenger fake-fakta om at elbil er no' herk.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.042
    Snakk om å prøve å vri seg unna. Har jeg nevnt at jeg mener du har feil? Nei, jeg ønsker bare å se utregningen som viser at forskjell i luftmotstanden utgjør 1/3 av rekkeviddeforskjellen.

Det er tross alt ikke så mange variabler som påvirker.
    Blingset når jeg brukte Chatgpt; 60mph ble til 100kmt. Forskjell i energiforbruk ved 60kmt, 3,4%, mens 13,6% ved 100kmt. Snittfarten til WLTP er forøvrig under 50kmt.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    1.042
    bedre drivlinje enn tesla det da?
    Forvirrende tall Mercedes opererer med. Bilen er oppgitt rundtforbi til mellom 700 og 792km avhengig hvor man ser.

Tesla 3 har WLTP 702km med 75kWh så den er ørlite bedre enn CLA. Tesla 3 har 200liter mer bagasjeplass, 2 sekunder raskere på 0-100 og koster minst 150K mindre.

Men CLA har nok bra drivlinje, men sedan vil ikke selge i denne prisklassen i Norge så bilen blir en kuriositet tenker jeg.

IMG_2824.jpeg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.251
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Blingset når jeg brukte Chatgpt; 60mph ble til 100kmt. Forskjell i energiforbruk ved 60kmt, 3,4%, mens 13,6% ved 100kmt. Snittfarten til WLTP er forøvrig under 50kmt.
    Greit nok, men det var jo ikke svar på «oppgaven».

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn