BMW i4 og i5 er veldig fine. Mercedes lovar vel 792 km WLTP på nye CLA, som også burde vera tiltrekkeleg?Noe slikt kunne jeg etterhvert tenkt meg å plassere i garasjen - litt lengre rekkevidde er på ønskelisten:
Du får heller vise din utregning siden du mener jeg tar feil? Cd har ingenting å si jfr argumentet rundt WLTP testsyklusen som er identisk for begge bilene. Renault trenger 17% større batteri enn Tesla for å klare 622km uansett.^ Kan du vise utregningen
Det er en prestasjon å sette en så stygg front på en ellers fin bil.Hvorfor dette maset om Tesla - et fullstendig uinteressant og mindre pent rakleverk med elendig kvalitet (boksen blir ikke bedre fordi den er litt kjapp eller har ok rekkevidde...)
Noe slikt kunne jeg etterhvert tenkt meg å plassere i garasjen - litt lengre rekkevidde er på ønskelisten:
Vis vedlegget 1140465
Snakk om å prøve å vri seg unna. Har jeg nevnt at jeg mener du har feil? Nei, jeg ønsker bare å se utregningen som viser at forskjell i luftmotstanden utgjør 1/3 av rekkeviddeforskjellen.Du får heller vise din utregning siden du mener jeg tar feil?
Og Ford Mustang Mach-E trenger 100kWt batteri for å klare 600+Km (dog kun 2wd, 4wd sliter med 500km, jeg har kjørt den i 3 år)Den 14% større Cd til Renualt utgjør bare omtrent 1/3 av det økte energiforbruket i 100kmt. Resten av forskjellen skyldes elendig drivlinje sammenlignet med Tesla.
Men Cd til Renault er egentlig helt irrelevant ift oppgitt WLTP på 622km siden man under WLTP kun feks kjører 130kmt i 2-3 minutter. Innendørs. Så Cd har ikke allverdens utslag på oppgitt WLTP.
Så konklusjonen er at Renualt trenger 87kwh nettobatteri mens Tesla trenger 75kWh batteri for å klare WLTP på 622km
Nu må vi ikke glemme at en elbil på 1,8 tonn/0,9 tonn aksellast er myyye tyngre enn en bensin/dieselbil på 1800 kg, og derfor sliter myyyyye mer på veien som er dimensjonert for å tåle aksellast på typisk 8-10 tonn.Lettere og billigere biler har vi vel lite imot?
Det hender at jeg må hvile mellom langkjøringene…Du trenger vel ikke lenger rekkevidde om den skal stå parkert i garasjen?
Blingset når jeg brukte Chatgpt; 60mph ble til 100kmt. Forskjell i energiforbruk ved 60kmt, 3,4%, mens 13,6% ved 100kmt. Snittfarten til WLTP er forøvrig under 50kmt.Snakk om å prøve å vri seg unna. Har jeg nevnt at jeg mener du har feil? Nei, jeg ønsker bare å se utregningen som viser at forskjell i luftmotstanden utgjør 1/3 av rekkeviddeforskjellen.
Det er tross alt ikke så mange variabler som påvirker.
bedre drivlinje enn tesla det da?Sjekk denne. Nesten 80 mil fra 85 kwt's batteri.
![]()
Forvirrende tall Mercedes opererer med. Bilen er oppgitt rundtforbi til mellom 700 og 792km avhengig hvor man ser.bedre drivlinje enn tesla det da?
Kanskje den første el.bil (i ok prisklasse) som tildels har appellert litt til hmmm….Sjekk denne. Nesten 80 mil fra 85 kwt's batteri.
![]()
Greit nok, men det var jo ikke svar på «oppgaven».Blingset når jeg brukte Chatgpt; 60mph ble til 100kmt. Forskjell i energiforbruk ved 60kmt, 3,4%, mens 13,6% ved 100kmt. Snittfarten til WLTP er forøvrig under 50kmt.
Og? Driver du og sammenligner rælet Tesla med en CLA...?Tesla 3 har WLTP 702km med 75kWh så den er ørlite bedre enn CLA. Tesla 3 har 200liter mer bagasjeplass, 2 sekunder raskere på 0-100 og koster minst 150K mindre.
Folk får nå bare ronke på Teslaen sin.Og? Driver du og sammenligner rælet Tesla med en CLA...?Fanboys er noen raringer!
Nå vet jeg ikke hvorfor jeg skulle stå til ansvar for en oppgaveløsning for deg, så jeg får heller gjenta at Tesla og Renault har identisk WLTP rekkevidde på 702km, hvor Tesla klarer dette med 75kWh batteri mens Renault trenger 87kWh. Snittfarten til WLTP testen er under 50kmt noe som tyder på en dårlig drivlinje hos Renault.Greit nok, men det var jo ikke svar på «oppgaven».
Hvis du ikke forstår hvorfor du trenger verdens beste bilapp, så får du holde deg til nøkkelinnkast, levering/henting av bil i arbeidstiden og faktura.prøvde å hjelpe en bekjent som hadde kjøpt tesla model 3 og når jeg så på bilen så jeg umiddelbart endel feil, blant annet var venstre forskjerm montert feil slik at den skrapet mot a stoplen og det rustet..
For å reklamere mot tesla må man ha en forbanna app...
helt håpløst firma, hvorfor i svarteste helvette skal man ha en støgg dritt app for å kunne reklamere på feil
Nå vet jeg ikke hvorfor jeg skulle stå til ansvar for en oppgaveløsning for deg, så jeg får heller gjenta at Tesla og Renault har identisk WLTP rekkevidde på 702km, hvor Tesla klarer dette med 75kWh batteri mens Renault trenger 87kWh. Snittfarten til WLTP testen er under 50kmt noe som tyder på en dårlig drivlinje hos Renault.
App’en står vel i stil til kjærra - ræl….Hvis du ikke forstår hvorfor du trenger verdens beste bilapp, så får du holde deg til nøkkelinnkast, levering/henting av bil i arbeidstiden og faktura.
hvis du ikke skjønner problemet med å gjøre seg avhengig av en app for å ivareta dine rettigheter som forbruker så ønsker jeg deg lykke til.Hvis du ikke forstår hvorfor du trenger verdens beste bilapp, så får du holde deg til nøkkelinnkast, levering/henting av bil i arbeidstiden og faktura.
Tesla er vel en klasse opp.Og? Driver du og sammenligner rælet Tesla med en CLA...?Fanboys er noen raringer!
Det er godt mogleg at Tesla og Kina har ein del fiffig teknologi som CLA no berre er i ferd med å ta att.Tesla er vel en klasse opp.
Reklamerer du muntlig ved personlig oppmøte? Å ivareta rettigheter i rettsvesenet innebærer å gjøre skriftlig, om det er via en epost, sms eller app bør være likegyldig.hvis du ikke skjønner problemet med å gjøre seg avhengig av en app for å ivareta dine rettigheter som forbruker så ønsker jeg deg lykke til.
Ja tror du er inne på noe der. Noen vil ha vinduknapper som er metallbelagte, til en høy pris, men andre vil ha sømløse high-tech løsninger inkl. en app som bare virker.Det er godt mogleg at Tesla og Kina har ein del fiffig teknologi som CLA no berre er i ferd med å ta att.
Men hovudinntrykket mitt av det eg har sett og site i av Mercedes, også el, er likevel gedigen «kvalitet» (kva no det er). Kanskje litt satt stil, mann med hatt, men likevel. Det er mogleg det er meir emosjonelt enn teknisk.
Det er deg selv du skal stå til ansvar for. Jeg har bedt deg om å ta fram underlag for beregningen bak det du hevder mht at 1/3 av rekkeviddeforskjell ligger i luftmotstand og 2/3 i en "elendig" (dine ord) drivlinje.Nå vet jeg ikke hvorfor jeg skulle stå til ansvar for en oppgaveløsning for deg, så jeg får heller gjenta at Tesla og Renault har identisk WLTP rekkevidde på 702km, hvor Tesla klarer dette med 75kWh batteri mens Renault trenger 87kWh. Snittfarten til WLTP testen er under 50kmt noe som tyder på en dårlig drivlinje hos Renault.
Nå har jeg aldri så nye biler at det er et problem med reklamasjon, men har nå gjort det et par ganger. Typisk stikker man innom når det passer en selv, går inn i butikken får tak i en som jobber der, tar den med ut og viser problemet, så tar han det videre. Ikke trengte jeg å bruke noe app, ikke trengte jeg å avtale time osvReklamerer du muntlig ved personlig oppmøte? Å ivareta rettigheter i rettsvesenet innebærer å gjøre skriftlig, om det er via en epost, sms eller app bør være likegyldig.
App’en er forøvrig hele «kontrollorganet» til bilen så den vil du ønske å ha uansett.
Med forbehold at WLTP testregimet gir et snittforbruk som brukes til beregne rekkevidden, er poenget at Cd blir fullstendig irrelevant ift oppgitt WLTP.Det er deg selv du skal stå til ansvar for. Jeg har bedt deg om å ta fram underlag for beregningen bak det du hevder mht at 1/3 av rekkeviddeforskjell ligger i luftmotstand og 2/3 i en "elendig" (dine ord) drivlinje.
Når du går så bastant og høyt ut som du gjør - i nær sagt alle sammenhenger, så må du regne med å bli utfordret i dine påstander.