Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.435
    Antall liker
    1.991
    Torget vurderinger
    8
    Skal jeg ha en elbil som drar henger og båt på 2000kg, min 30 mil uten lading så blir det meget kostbart
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, og noen blåruss har gjort markedsundersøkelser på bakgrunn av ett kjøremønster i by. Faller man utenfor denne boksen, så er elbil tilbudet minimalt for en brukanes bil. F. Eks ID buzz og andre batteri varebiler er jo strupet av bransjen, hvor den med høyest hengervekt har 1200 kg. Det er jo litt latterlig.
    Sett denne?
    10000 lbs tilhenger er ca fire og et halvt tonn.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Det er mer enn nok varebiler og firehjulstrekkere a la Pajero i landet til at folk blir hjulpen fram til de elektriske variantene kommer på markedet. Har null tro på at det ligger noen usynlig hånd bak og styrer utviklingen slik at fossilfolket skal `holdes nede`. Om noen år er det elektriske utgaver av alle biltyper på markedet. Selv går jeg å venter på små varebiler med skillevegg og grønne skilter. Det markedet er stort men tar ikke av før det blir lengre kjørelengde enn dagens utgaver.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.511
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det er mer enn nok varebiler og firehjulstrekkere a la Pajero i landet til at folk blir hjulpen fram til de elektriske variantene kommer på markedet. Har null tro på at det ligger noen usynlig hånd bak og styrer utviklingen slik at fossilfolket skal `holdes nede`. Om noen år er det elektriske utgaver av alle biltyper på markedet. Selv går jeg å venter på små varebiler med skillevegg og grønne skilter. Det markedet er stort men tar ikke av før det blir lengre kjørelengde enn dagens utgaver.
    Jepp, og det er jeg også interessert i. Hva skal jeg med baksete når det er meg, pc'en og matpakka som skal fraktes (?)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Det er mer enn nok varebiler og firehjulstrekkere a la Pajero i landet til at folk blir hjulpen fram til de elektriske variantene kommer på markedet. Har null tro på at det ligger noen usynlig hånd bak og styrer utviklingen slik at fossilfolket skal `holdes nede`. Om noen år er det elektriske utgaver av alle biltyper på markedet. Selv går jeg å venter på små varebiler med skillevegg og grønne skilter. Det markedet er stort men tar ikke av før det blir lengre kjørelengde enn dagens utgaver.
    Men rekkevidde på elbiler er jo ikke noe problem sier elbilfolket!? Det finnes jo fullt av grønne skilt elbiler også, selv om de aller fleste elbiler er tesla og leaf.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Kva er poenget med grøne skilt på elbil?
    Frakte enda mer dritt på en gang, ofte slipper man da også henger.. Se inn i bilen som passerer deg neste gang du kjører i elbilen, mest sannsynlig så er den personen alene i sin bil også. Det er ikke ofte man ser fulle biler med passasjerer, kun til/fra hytta eller harry handling og da er også bilene overfyllt med dritt og subber nesten med bakfangeren i asfalten. Grønne skilt er nok for 95% av befolkningen 95% av tiden, mest sannsynlig.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.511
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Men rekkevidde på elbiler er jo ikke noe problem sier elbilfolket!? Det finnes jo fullt av grønne skilt elbiler også, selv om de aller fleste elbiler er tesla og leaf.
    Nei, her er det faktisk et hull. Ja, det begynner å komme el varebiler, men utvalget er fortsatt for lite. Spesielt varebiler med omlag samme rekkevidde som personbiler. Dvs. 40-50 mil. Personlig skulle jeg gjerne hatt noe ala ID buz som varebil, og med over 45 mil rekkevidde. Skal vistnok ligge i planene til VW, men ingen dato sålangt.
    Uansett, så er det nok bare et tidsspørsmål før disse også blir p få som elbil...
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.511
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Jo, ser poenget med to sete, men grøne skilt? Trudde det handla om avgifter?
    Jo, nesten.
    Men en opel vivaro som personbil er dyrere enn varebilutgaven selv om en tar bort avgiftene. Det koster mer med et par seterader ekstra, ekstra belter, ekstra tepper osv, osv, enn bare å sveise inn en skillevegg.
    Gjorde et kjapt søk på mobile.de, og vivaro personbilen var ca. 50 000,- dyrere enn varebilen. 2022 dieselmodellen.
     
    Sist redigert:

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Angående lading - jeg har ikke brukt hurtiglading sålangt I år. Ikke siden 14 dagers bilferie ifjor sommer.

    Hvem kjører 30 40 mil daglig med henger og full bil om vinteren? Som privatbil og ikke firmabil?
    Daglig? Ett par ganger i måneden er nok behovet der. Men det varierer jo, og tror ikke jeg er alene om en slik bruk av bil. Det var ansett som normal bruk av bil for par år siden, nå er det visst en utenkelig bruk for flere.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Nei, her er det faktisk et hull. Ja, det begynner å komme el varebiler, men utvalget er fortsatt for lite. Spesielt varebiler med omlag samme rekkevidde som personbiler. Dvs. 40-50 mil. Personlig skulle jeg gjerne hatt noe ala ID buz som varebil, og med over 45 mil rekkevidde. Skal vistnok ligge i planene til VW, men ingen dato sålangt.
    Uansett, så er det nok bare et tidsspørsmål før disse også blir p få som elbil...
    Hvorfor er det et hull akkurat der? Og ikke for vanlige biler?
    Problemet er nok mye aerodynamikk og vekt, typiske varebiler er firkantede og er mer praktisk plass enn aerodynamikk. Med elmotorens virkningsgrad ved høyere hastighet så bør de vel få inn girkasse først, eller forbedre aerodynamikk på disse firkant kassene først.
    Energi tettheten på bensin er vel irundt 40 ganger høyere enn på det beste batteriet nå? Så man må jo uansett opp i vekt for å få rekkevidde. Men tyngre bil betyr uansett mindre nyttelast, ikke alle som frakter kun isopor.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.511
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    For de små "pizzabilene" som stort sett går lokalt, så begynner det nok å komme noe.
    For de større, så er det ikke så mange.
    Utfordringen er nok som du er inne på kombinasjonen av tyngre/større bil, vesentlig høyere krav til nyttelast i kombinasjon med dagens batteriteknologi. Hvis en så legger til at dette er et svært prisbevist marked (bedrifter), så er det nok noe vei å gå.
    Men vivaro tripplene og vw id buz er to jeg kommer på i farta som nesten oppfyller mine behov. Trenger bare litt mer rekkevidde...
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Det er kun to elbiler på shortlisten min (som er innenfor mtp. pris):

    Porsche Taycan sport turismo. Her koster det nok mer enn det smaker ytelsesmessig, og det finnes alternativer på bensinmarkedet til samme ytelse pr.krone. Men den mangler fortsatt rekkevidde til å bli bil nr.2.

    BMW I4 m50. Grei pris mtp. ytelse, men mangler fortsatt uansett endel rekkevidde den også selv som bil nr.2.

    Resten av regla av elbiler er enten bare dårlig, rett og slett stygg bil, for lite praktisk, elendig rekkevidde, dårlig opplevd kvalitet (med knirk, vibrasjoner og mye plast etc), dårlig kundeservice, elendig vinterbil (i Norge er det fortsatt vinter halve året), dårlig komfort, dårlig sikkerhet, dårlig driftssikkerhet.

    Har sett en Tesla stå fast på flatmark etter det kom 5 cm snø, det var også flere andre biler der som ikke hadde noen problemer med å "komme seg løs". Dekkene så også gode ut, vi var 3-4 menn for å gynge den løs og etter 15-30 min med graving med spade og gynging etc så fikk vi den løs. Tydeligvis er ikke alle biler veldig godt testet for nordiske forhold, når man må skru av traction control på en såpass ny og moderne bil for å bruke den på vinteren så er det noen som har gjort noe feil..

    Svenske biler var før kjent for å være gode på vinteren, her føler jeg Tyske biler er blitt utrolig bra de siste årene.

    Problemet er at jeg trenger bare 2 biler og har hverken plass eller behov for 3, det er også dårlig økonomi å ha en ekstra bil stående for å "spare penger". Kommer det batterier med mye høyere energi tetthet om noen år så kan det hende det blir elbil neste gang jeg skal bytte bil, hvis det ikke blir store bedringen så ender jeg nok på bensin da også.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Min spådom er at det ikke kommer kjempemye elbiler med lengre rekkevidde enn de beste dagens(sikkert noe unntak)i uoverskuelig fremtid, høyere energitetthet tipper jeg vil bli tatt ut i lavere vekt og mindre batterier. For oss som bruker elbil som familiebil og bil nummer 1 så er ikke rekkevidde lenger noe tema. Betalingsvilje for lengre rekkevidde er omtrent 0 kroner.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Og selv det er mer en fordel for elbil enn en ulempe i praktisk bruk. Man starter med full tank fra egen garasje hver morgen. De aller fleste dagene i året er fylletiden i praksis lik null, siden det skjer når bilen uansett ikke er i bruk. Ikke behov for å bruke noe tid på kjøre innom noen pumpestasjon, stå i kø og puste inn kreftfremkallende organiske gasser.
    Dette er et underkommunisert poeng. Jeg bruker bilen mest til- og fra jobb. På denne strekningen er det ingen bensinstasjoner, så jeg er avhengig av å kjøre en ekstra tur (riktig nok ikke veldig langt) for å fylle bensin. Dermed ble det en liten bøyg å komme seg dit. Etter å ha kommet hjem etter endt arbeidsdag hendte det ofte at jeg vurderte om jeg kunne komme meg på jobb én dag til uten å måtte fylle, selv om det begynte å bli lite igjen på tanken. Dermed havnet jeg i en situasjon med rekkeviddeangst i bensinbilen. Med elbil slipper jeg dette. Trenger bare å bruke noen sekunder på å plugge i kabelen om kvelden, så har jeg full tank neste morgen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har sett en Tesla stå fast på flatmark etter det kom 5 cm snø, det var også flere andre biler der som ikke hadde noen problemer med å "komme seg løs". Dekkene så også gode ut, vi var 3-4 menn for å gynge den løs og etter 15-30 min med graving med spade og gynging etc så fikk vi den løs. Tydeligvis er ikke alle biler veldig godt testet for nordiske forhold, når man må skru av traction control på en såpass ny og moderne bil for å bruke den på vinteren så er det noen som har gjort noe feil..
    Traction control’en fungerer ikke i revers, av en eller annen grunn, så eneste scenarie hvor det der er mulig er når man forsøker å rygge utav en snøfonn og må hanskes med veldig mange newtonmeter dreiemoment fra 0 rpm. Da kan man spinne løs og ende opp med en polert grop under hvert bakhjul. Sleng nedi en neve sand.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.379
    Antall liker
    1.272
    Torget vurderinger
    1
    Dette er et underkommunisert poeng. Jeg bruker bilen mest til- og fra jobb. På denne strekningen er det ingen bensinstasjoner, så jeg er avhengig av å kjøre en ekstra tur (riktig nok ikke veldig langt) for å fylle bensin. Dermed ble det en liten bøyg å komme seg dit. Etter å ha kommet hjem etter endt arbeidsdag hendte det ofte at jeg vurderte om jeg kunne komme meg på jobb én dag til uten å måtte fylle, selv om det begynte å bli lite igjen på tanken. Dermed havnet jeg i en situasjon med rekkeviddeangst i bensinbilen. Med elbil slipper jeg dette. Trenger bare å bruke noen sekunder på å plugge i kabelen om kvelden, så har jeg full tank neste morgen.
    Jeg er faktisk dypt, dypt uenig i at fylletid for elbil i praksis er lik null.
    Det sinker meg ca 5 sek å plugge inn kabelen hjemme, og det skjer ca hver 1,5 - 2. uke dersom jeg utelater ekstraordinær kjøring utenom det hverdagslige.
    5 sekunder x 30 ganger i året = 150 sekunder pr år. Jeg bruker altså hele 2 år(!) på å gjennomføre de berømte 5 minuttene/300 sekundene som fossilbilfolket skryter av at de utfører på bare 5 minutter ved en fylling. DET er effektivt det!

    I tillegg går vi glipp av tomme, reflekterende blikk ut i løse lufta og andre ettertanker, énsidig lommetennis, reklameplakater for wiener, deilig duft av benzen, går glipp av en deilig og kortvarig rus som bensindamp kan gi og ikke minst er vi beheftet av en bil som fyller- og klarer seg selv mens vi gjør noe helt annet.

    Hilsen AOC, som har vært på vitenskapskurs med Healingforbundet, arr av Durek.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    For fossiler som meg så kan lyden aldrig erstattes med en elmotor og lyden betyr faktisk mye for meg 👍
    Da kjører du fossilbil med grom lyd til du erstatter den med en Bosniatraktor pga. av alder med tilhørende kroppslige lyter.
    Elektrisk-scooter.jpg
    Og den er elektrisk :) (y)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Traction control’en fungerer ikke i revers, av en eller annen grunn, så eneste scenarie hvor det der er mulig er når man forsøker å rygge utav en snøfonn og må hanskes med veldig mange newtonmeter dreiemoment fra 0 rpm. Da kan man spinne løs og ende opp med en polert grop under hvert bakhjul. Sleng nedi en neve sand.
    Den fungerte fantastisk dårlig fremover også fant vi ut der den sto fast. Det var som nevnt heller ikke all verden med snø, en ting er jo om det har vært så mye at bilen har hengt på snøen, men det var langt unna det. Brøytet parkeringsplass, med noen cm snø som man måtte måke bort først for hånd rett foran bilene for å slippe å ta plastikken foran på bilene. Hjulene spant ikke engang, de bare sto helt i ro mer eller mindre både fremover og bakover. Men som nevnt så kom han seg løs til slutt ved å skru av TCS, samtidig med dyttehjelp. Dyttehjelp sammen med TCS var nytteløst.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så rart at jeg ikke har opplevd det samme på ni vintre og >250k km med Tesla, da.

    Gårdsveien hos meg blir gjerne skøytebane et par ganger hver vinter. Likevel er det ikke noe problem å stoppe ved postkassen og starte derfra igjen. Problemet er å holde seg på bena når man går ut av bilen, og eventuelt når det er så glatt at bilen sklir sidelengs når den strengt tatt burde stått stille.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Poenget med grønnskilta biler er at de er tosetere med skillevegg. Dvs et stort varerom uten seter og en liten kupe foran med to seter. Man får med seg mye i en liten bil samtidig som man ikke mister varmen i kupeen foran når man åpner bak- og sidedører. Ikke alle er håndverkere som kun kjører noen få mil om dagen til og fra byggeplassen. Caddyen min har passert 420k på 9 år. Suveren bil, hadde kjøpt den igjen uten å blunke hvis den gikk 35-40 mil på strøm uansett årstid.

    Ang "elbilfolket": det er ikke et eget folk eller en egen type mennesker som kjører elbil, selv om en får følelsen av at det er en greie blant enkelte å stemple elbilistene som bortskjemte besserwissere. Det er enkelt og greit bilister som har funnet ut at fordelene veier tyngre enn ulempene ved å kjøre på strøm. Etterhvert vil stadig større grupper finne sin bil, også hengerkjørende tømmermenn i canadaskjorte. Ikke noe poeng å overforklare ting og politisere dette også.

    Skal næringslivet gå ordentlig over på el må elvarebiler ikke koste mer enn tilsvarende i innkjøp enn fossilbil minus momsen, siden man får igjen den. Caddyen kostet 350k pluss moms for ni år siden, det har nok gått nærmere en trekvart million i tillegg i diesel, service/reparasjoner/dekk. Så selv om bilen er nedbetalt er de løpende kostnadene ganske høye likevel. Alt dette er mye rimeligere på en elbil, likevel må de konkurrere på innkjøpspris skal de selge.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Jo, ser poenget med to sete, men grøne skilt? Trudde det handla om avgifter?
    Ene og alene! Yrkesbil, varebil vs personbil. Sett dere inn i reglene før dere begynner å drodle her inne om lettelser osv. Javisst har elbil en del lettelser men det skulle bare mangle. Følger man med i elbilverdenene så har det forlengst kommet trucks som har 80 mil rekkevidde og 3500 kg trekk. Det er nå omtrent 4 eller 5 år siden "Teslanbjørn" tjente seg rik på å sette seg inn i reglene. Frakt app (nimber), avgiftsfri kjøring også med tilhenger. Lett som en plett.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Ene og alene! Yrkesbil, varebil vs personbil. Sett dere inn i reglene før dere begynner å drodle her inne om lettelser osv. Javisst har elbil en del lettelser men det skulle bare mangle. Følger man med i elbilverdenene så har det forlengst kommet trucks som har 80 mil rekkevidde og 3500 kg trekk.
    Nevn en som er til salgs i norge, og til hvilken pris?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ingen. Og det vet du siden du spurte. Men dem kommer... bilene er der allerede.
    Bare vent litt til, så skal vi se hvordan det var med anti-ev-argumentene igjen.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    890
    Torget vurderinger
    1
    Bare vent litt til, så skal vi se hvordan det var med anti-ev-argumentene igjen.
    Ja, men kan du køyra 1500 km, utan pissepause, i 40 minus med 10 tonn hengar med dei? Kan du ikkje det er dei jo heilt ubrukeleg for vanlege folk. Det må du då forstå?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Traction control’en fungerer ikke i revers, av en eller annen grunn, så eneste scenarie hvor det der er mulig er når man forsøker å rygge utav en snøfonn og må hanskes med veldig mange newtonmeter dreiemoment fra 0 rpm. Da kan man spinne løs og ende opp med en polert grop under hvert bakhjul. Sleng nedi en neve sand.
    Kjent sak at Tesla ikke er all verden på snø. Selv en Teslabjørn har mast om snø modus i flere år.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Enig at det finns bedre biler på snø, men det er fortsatt ganske uproblematisk.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Den fungerte fantastisk dårlig fremover også fant vi ut der den sto fast. Det var som nevnt heller ikke all verden med snø, en ting er jo om det har vært så mye at bilen har hengt på snøen, men det var langt unna det. Brøytet parkeringsplass, med noen cm snø som man måtte måke bort først for hånd rett foran bilene for å slippe å ta plastikken foran på bilene. Hjulene spant ikke engang, de bare sto helt i ro mer eller mindre både fremover og bakover. Men som nevnt så kom han seg løs til slutt ved å skru av TCS, samtidig med dyttehjelp. Dyttehjelp sammen med TCS var nytteløst.
    Min dieseldrevne 2018 modell Audi Quattro har vesentlig dårligere fremkommelighet enn Tesla S75D som jeg hadde i 3 år og ca 75k kilometer.
     
    Sist redigert:

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Ja, men kan du køyra 1500 km, utan pissepause, i 40 minus med 10 tonn hengar med dei? Kan du ikkje det er dei jo heilt ubrukeleg for vanlege folk. Det må du då forstå?
    Sier den som kjører med maks en cola boks i bilen, svetten siler fordi å bruke aircondition er fyfy, sniker i 60 km/t for å spare strøm og har sniklada bilen hos svigermor.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    890
    Torget vurderinger
    1
    Sier den som kjører med maks en cola boks i bilen, svetten siler fordi å bruke aircondition er fyfy, sniker i 60 km/t for å spare strøm og har sniklada bilen hos svigermor.
    Har faktisk bilen full i oljer og tilsetninger og ymse kjemi, sidan eg lever av å selja til bilbransjen- og oljebransjen :) AC på 22 grader og cruisekontrollen på fartsgrensa ;) I tillegg plager det meg ikkje å køyra 1200 km om dagen, men ikkje med e-Golfen.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nei, her er det faktisk et hull. Ja, det begynner å komme el varebiler, men utvalget er fortsatt for lite. Spesielt varebiler med omlag samme rekkevidde som personbiler. Dvs. 40-50 mil. Personlig skulle jeg gjerne hatt noe ala ID buz som varebil, og med over 45 mil rekkevidde. Skal vistnok ligge i planene til VW, men ingen dato sålangt.
    Uansett, så er det nok bare et tidsspørsmål før disse også blir p få som elbil...
    ID Buzz cargo. 3 seter, 3,9m3 varerom. 423km rekkevidde, kombinert kjøring. Kan bestilles nå.

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Poenget med grønnskilta biler er at de er tosetere med skillevegg. Dvs et stort varerom uten seter og en liten kupe foran med to seter. Man får med seg mye i en liten bil samtidig som man ikke mister varmen i kupeen foran når man åpner bak- og sidedører. Ikke alle er håndverkere som kun kjører noen få mil om dagen til og fra byggeplassen. Caddyen min har passert 420k på 9 år. Suveren bil, hadde kjøpt den igjen uten å blunke hvis den gikk 35-40 mil på strøm uansett årstid.
    Trenger ikke grønne skilter. Holder at de har varevegg.

    VW ID.Buzz cargo, Maxus E-deliver er eksempler på sorten.

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ja, og noen blåruss har gjort markedsundersøkelser på bakgrunn av ett kjøremønster i by. Faller man utenfor denne boksen, så er elbil tilbudet minimalt for en brukanes bil. F. Eks ID buzz og andre batteri varebiler er jo strupet av bransjen, hvor den med høyest hengervekt har 1200 kg. Det er jo litt latterlig.
    Hengervekta på ID.Buzz er ikke strupet av bransjen. Den henger sammen med regelverket, og er lik over hele ID-platformen (bortsett fra ID.3, som ikke har mulighet for henger).

    Men hvordan de kommer frem til hengervekta for SUVen til Maxus, som bare fikser 400kg, lurer jeg på… Jeg gjetter på at det er overhodet ikke noe kineserne prioriterer, og at hengerfestet er noe den norske importøren har fått improvisert til.

    Johan-Kr
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.511
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    ID Buzz cargo. 3 seter, 3,9m3 varerom. 423km rekkevidde, kombinert kjøring. Kan bestilles nå.

    Johan-Kr
    Som sagt, cargo'n har i dag akkurat litt for liten rekkevidde for meg. De oppgir selv forbruket ved 100 km/t til rundt 36-37 mil, i 110 som det er deler av e18 gjennom vestfold, så bruker den nok noe mer.
    Hvis rekkevidden på vinterstid faller omlag som andre, så er en fort ned mot 25 mil i motorveifart. Og det blir akkurat litt snaut.
    Nå kjører jeg ikke ofte med lass, men har behov for å kunne lesse 4-500 kg fra tid til annen. Og skulle gjerne hatt den bittelitt høyere innvendig, blir litt kronglete når en skal manøvrere & stroppe syklene baki...
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    448
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Jeg har en 20 år dieselbil. Mine foreldre en Polestar. Steinalderen er aldri mer tydelig enn når vi står ved siden av hverandre på tomgang. Min stinker og bråker noe infernalsk. Den andre ikke en lyd eller lukt.

    Men likevel så kjører jeg rundt i bilen. Den har en fast verdi på 20.000,- om ikke stigende. Kjøpte den for 6 år siden, da var den kjørt 125.000km. Nå er den kjørt 202.000km. På sist EU måtte to bremseslanger a 120,- foran byttes pga morken gummi. Den har 6 airbags, cruise, handsfree, spotify-connect, skinn osv og føler ikke den mangler noe ift Polestar. Bilen er en 4 seter bygd i aluminium og har bedre plass innvendig enn Polestar.

    Bilen koster 800,- å ta service på, 1500,- i året å forsikre. Verditap 0,-. Kjører på cruise forbi alt av Tesla, Porsche osv. Akkurat det blir motsatt steinalder for meg; at hastigheten går ned med elbil mens sikkerhetsteknologien utvikles sammen med at veistandarden forbedres.

    Så hva mine foreldre sparer på drivstoffsutgifter, sparer jeg på forsikring og service alene. Mine foreldre har i tillegg 50-80.000,- i verditap hvert år.

    Med økt pumpepris for diesel ligger jeg vel rundt 2kr/km med alle kostnader medregnet.

    For en ingeniør er forøvrig bilen dødskul med sitt hightech aluchassis. Det er også en viktig faktor hehe.
    Så har du ikke lån på denne bilen. Slik rentene utvikler seg så er det godt og slippe og betale på lån på en bil som faller i verdi. Beste er og ta vare på sin bil og ha den i mange år. Best for lommeboka.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn